Aikataulu ja ohjeet
Pedagoginen muutos -verkkojaksolla työskentely
etenee kolmessa vaiheessa. Meneillään olevan vaiheen
ohjeet ja aikataulun löydät Etusivu-linkistä.
Kuva. Pedagoginen muutos -verkkojakson eteneminen. Suurenna
kuva.
Vaihe 1 (12.5. - 25.5.2003)
Sisältö: Tapausten/ongelmien/haasteiden/ilmiöiden
julkaiseminen Optima-ympäristössä ja niistä
keskustelu kirjallisuuden ja omien kokemusten pohjalta.
(ks. kuva)
1. Julkaise omaan kehittämishankkeeseesi liittyvä
(pedagoginen) tapaus/ongelma/haaste/ilmiö maanantaina
12.5. Optimassa jonkin oman juonneryhmäsi teeman alla.
Tapauksella tarkoitetaan konkreettista (pedagogista) haastetta
tai ongelmaa, joka kehittämishankkeessasi tällä
hetkellä askarruttaa. Kuvaile valitsemaasi tapausta/ilmiötä/ongelmaa
mahdollisimman tarkasti (1/2 - 1 sivu), jotta muut osallistujat
saavat käsityksen siitä, mistä tapauksessasi
on kyse ja millaisesta "maaperästä"
se kumpuaa. Otsikoi viestisi napakasti ja ilmiötä
kuvaavasti. On tärkeää, että tapaukset
julkaistaan viimeistään keskiviikkona 14.5., jotta
keskustelu pääsee kunnolla vauhtiin.
Tapausten käsittely (keskustelu) tapahtuu juonneryhmittäin.
Jokaisella juonneryhmällä on oma kansionsa Optimassa.
Kansion alta löytyy eri teemoja, joiden alla keskustelua
käydään. Julkaise oma tapauksesi valitsemasi
teeman alla. (ks. ohje).
Teemoja on runsaasti, mutta ne teemat, joiden alla ei ole
julkaistu yhtään tapausta, poistetaan to 15.5.
Teemat ovat:
- Asiantuntijuuden jakaminen, merkitysneuvottelu
- Autenttisuus
- Autonomia / itseohjautuvuus
- Avoimuus
- Dialogi / vastavuoroisuus
- Kokemuksellisuus
- Kriittisyys
- Reflektio
- Sitoutuminen / motivaatio
- Ongelmakeskeisyys
- (Verkko)-opetuksen etiikka
- Yhteisöllisyys, tiimityö
Teemojen suuntaa-antavat määritelmät löytyvät
tästä. Mikäli
yksikään näistä teemoista ei kuvasta
sinun haastetta/ongelmaa /ilmiötä, niin ota yhteyttä
Soileen (soile.jokinen@oulu.fi),
niin perustamme juonneryhmänne alle uuden teema-alueen.
2. Tutustu oman juonteesi muiden jäsenten julkaisemiin
tapauksiin ja osallistu sekä omaa tapaustasi että
muiden tapauksia koskevaan keskusteluun. Keskity erityisesti
itseäsi kiinnostavien teemojen keskusteluihin. (Pääset
lukemaan ja osallistumaan myös muissa juonteissa käytävään
keskusteluun.)
Keskustelun tarkoituksena on, että osallistujat toimivat
toistensa 'konsultteina' - yrittävät auttaa tapauksen
omistajaa tarkentamaan ongelmaansa omilla kysymyksillään
ja kokemuksillaan. Tavoitteena on auttaa ongelman esittäjää
syventämään omaa käsitystään
tapauksesta ja sen ulottuvuuksista. Kaikki näkökulmat
ja ajatukset kannattaa tuoda julki, sillä koskaan ei
voi ennakkoon tietää, mikä toiselle on avuksi.
Aivan yksinkertaisetkin kysymykset ja kommentit voivat viedä
kehittelyä eteenpäin. Osallistukaa tapausten kehittelyyn
aktiivisesti; herätelkää keskustelua, kiistäkää,
pyytäkää selvennyksiä muiden kommentteihin
ja tarkentakaa itse omianne.
Jokaisella teemakeskustelulistalla on mukana yksi asiantuntijavieras
ja yksi viime vuoden koulutukseen osallistuja (alumni) verkkojakson
ensimmäisen vaiheen aikana (ks. asiantuntijat).
Keskustelun tukena voi käyttää myös
teemaa käsittelevää kirjallisuutta
ja artikkeleita.
Ajankäyttösuositus 1. vaiheessa: n. 1 - 2 h osallistumista
keskusteluun / päivä (yhteensä n. 15 h)
Vaihe 2 (26.5. - 1.6.2003)
Sisältö: Oman hankkeen pedagogisten periaatteiden
tarkentaminen (mm. verkkokeskustelun pohjalta) ja aikataulusuunnitelman
laatiminen.
1. Laadi henkilökohtainen suunnitelma, jossa
tarkastelet hankkeeseesi liittyviä pedagogisia valintoja.
Suunnitelman tulee sisältää oman oppimisen
reflektiivistä pohdintaa verkkojakson aikana sekä
omaan alkuperäisen ongelman/tapauksen analysointia
(mitä uutta verkkokeskustelu toi tapaukseen). Suunnitelmaa
tehdessäsi voit pohtia mm.:
- Mihin verkkojakson keskusteluissakin esiin nousseisiin
asioihin sinun kannattaisi hankkeessasi kiinnittää
huomiota? Mitkä asiat voit jättää
vähemmälle huomiolle? Mitä uutta opit,
oivalsit keskusteluvaiheen aikana?
- Miten Oulun seminaarissa ja verkkokeskustelussa käsitellyt
pedagogiset periaatteet (esim. autonomia, reflektio, sitoutuminen,
yhteisöllisyys) toteutuvat omassa hankkeessasi? Minkä
muiden periaatteiden varaan rakennat hankettasi? Miksi?
- Millaisia ongelmia hankkeen toteuttamisessa voi tulla
vastaan? Miten niihin voisi ennakkoon varautua?
Kirjoita ajatuksesi suunnitelmaksi. Voit hyödyntää
suunnitelman kirjoittamisessa myös kirjallisuutta (ks.
esim. verkkojakson kirjallisuus
tai juonneryhmäkirjallisuus
portaalissa). Merkitse käyttämäsi lähteet
suunnitelmasi loppuun. Huom! Suunnitelma on osa koulutuksen
aikana tehtävää portfoliota.
2. Tee aikataulusuunnitelma hankkeesi etenemiselle.
Suunnitelmaa tehdessä voit miettiä mm. seuraavia
kysymyksiä:
- Mitä sinun tulee (mitä aiot) saada aikaan
hankkeessasi ja mihin mennessä? Miten hankkeesi etenee
ajallisesti? Onko joitakin "dead lineja" tiedossa?
Millaisia työvaiheita hankkeeseesi liittyy? Mitkä
ajanjaksot ovat erityisen tärkeitä hankkeesi
kannalta? Miksi?
- Miten TieVie-kouluttajakoulutus tukee oman hankkeesi
etenemistä? Miten voisit parhaalla mahdollisella
tavalla hyötyä muista osallistujista?
- Keitä osapuolia hankkeessasi on "toteuttajana/yhteistyökumppanina"?
Entä "kohteena/osallistujana"? Millaista
yhteistyötä (verkostoitumista) hankkeessasi
voisi tehdä? Miten työnjako ja vastuut eri osapuolten
välillä sovitaan/organisoidaan? Mistä saat
apua, kun sitä tarvitset?
- Millaisia resursseja (henkilöresurssit, raha, aika,
osaaminen, laitteet, tilat, jne.) hankkeessasi on olemassa?
Ovatko resurssit riittävät? Mitä olemassa
olevilla resursseilla on realistista saada aikaan? Onko
lisäresurssien hankkiminen mahdollista? Miten esimerkiksi
sovitat hankkeen muuhun virkatyöhösi?
3. Julkaise molemmat suunnitelmasi Optimassa. Tätä
varten Pedagoginen muutos -verkkojakson työtilaan Optimaan
on perustettu kullekin vertaisryhmälle oma alakansio
oman juonneryhmän kansion alle. Vie suunnitelmasi oman
vertaisryhmäsi kansion alle ja otsikoi se selkeästi
(esim. "Teemun suunnitelma").
Suunnitelman julkaiseminen tapahtuu seuraavasti (ks. teknisiä
ohjeita):
- Klikkaa auki oman juonneryhmäsi kansio Pedagoginen
muutos -verkkojaksolla
- Klikkaa auki oman vertaisryhmäsi kansio
- Tuo suunnitelmasi Optimaan omalta koneeltasi ('omalta
tietokoneelta' / 'linkki internetiin' / 'tekstidokumentti')
- HUOM! Lisää raksi kohtaan "Kommentti"
(Kommentointi-työkalu näkyy tuodun dokumentin
nimen vieressä keltaisena puhekuplana. Työkalua
tarvitaan palautekeskustelun aikana.)
- Klikkaa ok
(Huom! Vertaisryhmän työtila Optimassa on oma
erillinen työtilansa, ja tarkoitettu ainoastaan vertaisryhmien
omille asioille - ei varsinaisille verkkojaksokohtaisille
tehtäville.)
Vaihe 3 (2.6. - 6.6.2003)
Sisältö: Vertaispalautteen antaminen suunnitelmasta
ja palautekeskustelu vertaisryhmittäin.
1. Sopikaa vertaisryhmässä esimerkiksi
sähköpostilla, tutustutteko toistenne suunnitelmiin
vertaisryhmittäin (kaikki kaikkien suunnitelmiin) vai
muodostatteko mieluummin vertaisryhmän sisältä
opponenttipareja. Tutustu tämän jälkeen vertaisryhmäsi
muiden jäsenten suunnitelmiin / opponenttiparisi suunnitelmaan
Optimassa. Suunnitelmat löytyvät oman juonneryhmäsi
kansion alla olevasta vertaisryhmäkansiosta. Anna vertaisryhmäsi
jäsenille / opponenttiparillesi palautetta hänen
suunnitelmastaan ja julkaise palautteesi Optimassa opponenttiparisi
dokumentin alla. Palautteen antaminen tapahtuu seuraavasti:
- Klikkaa dokumentin vieressä olevaa "Kommenttipainiketta"
(keltainen puhekupla)
- Kirjoita palautteesi ja klikkaa ok
2. Kommentoi saamaasi palautetta Optiman kommentointialueella
(keltaisen puhekuplan alla). Vastaa sinulle esitettyihin
kysymyksiin.
3. Tarkenna saamasi palautteen ja käymänne
palautekeskustelun avulla omaa suunnitelmaasi ja vie se
jakson lopuksi TieVie-portaaliin omaan työtilaasi (http://www.tievie.fi
-> Kirjautuminen
-> Muokkaa omaa työtilaa). HUOM! On tärkeää,
että viet suunnitelmasi myös TieVie-portaaliin,
sillä se on osa koulutuksen aikana tehtävää
portfoliota. Lisäksi TieVie-portaalin työtilassa
kaikki koulutuksen aikana tehdyt dokumentit ovat kootusti
yhdessä paikassa.
Ajankäyttösuositus 3. vaiheessa: n. 10 h työtä
itselle sopivaan aikaan viikon kuluessa.
Lopuksi
Anna palautetta verkkojaksosta portaalissa olevalla palautelomakkeella.
(http://www.tievie.fi -> Kirjautuminen
-> Anna palautetta verkkojaksosta). Palautteesi on tärkeä
koulutuksen kehittämiseksi.
Verkkojakson keskusteluvaiheesta tehdään yhteenveto
14.6. mennessä. Yhteenvedon valmistumisesta ilmoitetaan
sähköpostitse.
|