Takaisin TieVie-sivuston etusivulle

Etusivu
Aikataulu ja ohjeet
Jakson suorittaminen

Osallistujat
Asiantuntijat
Kirjallisuus

FAQ
Lisätietoja
TieVie-portaali


Aikataulu ja ohjeet

Pedagoginen muutos -verkkojaksolla työskentely etenee kolmessa vaiheessa. Meneillään olevan vaiheen ohjeet ja aikataulun löydät Etusivu-linkistä.

Kuva. Pedagoginen muutos -verkkojakson eteneminen. Suurenna kuva.

Vaihe 1 (12.5. - 25.5.2003)

Sisältö: Tapausten/ongelmien/haasteiden/ilmiöiden julkaiseminen Optima-ympäristössä ja niistä keskustelu kirjallisuuden ja omien kokemusten pohjalta. (ks. kuva)

1. Julkaise omaan kehittämishankkeeseesi liittyvä (pedagoginen) tapaus/ongelma/haaste/ilmiö maanantaina 12.5. Optimassa jonkin oman juonneryhmäsi teeman alla. Tapauksella tarkoitetaan konkreettista (pedagogista) haastetta tai ongelmaa, joka kehittämishankkeessasi tällä hetkellä askarruttaa. Kuvaile valitsemaasi tapausta/ilmiötä/ongelmaa mahdollisimman tarkasti (1/2 - 1 sivu), jotta muut osallistujat saavat käsityksen siitä, mistä tapauksessasi on kyse ja millaisesta "maaperästä" se kumpuaa. Otsikoi viestisi napakasti ja ilmiötä kuvaavasti. On tärkeää, että tapaukset julkaistaan viimeistään keskiviikkona 14.5., jotta keskustelu pääsee kunnolla vauhtiin.

Tapausten käsittely (keskustelu) tapahtuu juonneryhmittäin. Jokaisella juonneryhmällä on oma kansionsa Optimassa. Kansion alta löytyy eri teemoja, joiden alla keskustelua käydään. Julkaise oma tapauksesi valitsemasi teeman alla. (ks. ohje). Teemoja on runsaasti, mutta ne teemat, joiden alla ei ole julkaistu yhtään tapausta, poistetaan to 15.5. Teemat ovat:

  • Asiantuntijuuden jakaminen, merkitysneuvottelu
  • Autenttisuus
  • Autonomia / itseohjautuvuus
  • Avoimuus
  • Dialogi / vastavuoroisuus
  • Kokemuksellisuus
  • Kriittisyys
  • Reflektio
  • Sitoutuminen / motivaatio
  • Ongelmakeskeisyys
  • (Verkko)-opetuksen etiikka
  • Yhteisöllisyys, tiimityö

Teemojen suuntaa-antavat määritelmät löytyvät tästä. Mikäli yksikään näistä teemoista ei kuvasta sinun haastetta/ongelmaa /ilmiötä, niin ota yhteyttä Soileen (soile.jokinen@oulu.fi), niin perustamme juonneryhmänne alle uuden teema-alueen.

2. Tutustu oman juonteesi muiden jäsenten julkaisemiin tapauksiin ja osallistu sekä omaa tapaustasi että muiden tapauksia koskevaan keskusteluun. Keskity erityisesti itseäsi kiinnostavien teemojen keskusteluihin. (Pääset lukemaan ja osallistumaan myös muissa juonteissa käytävään keskusteluun.)

Keskustelun tarkoituksena on, että osallistujat toimivat toistensa 'konsultteina' - yrittävät auttaa tapauksen omistajaa tarkentamaan ongelmaansa omilla kysymyksillään ja kokemuksillaan. Tavoitteena on auttaa ongelman esittäjää syventämään omaa käsitystään tapauksesta ja sen ulottuvuuksista. Kaikki näkökulmat ja ajatukset kannattaa tuoda julki, sillä koskaan ei voi ennakkoon tietää, mikä toiselle on avuksi. Aivan yksinkertaisetkin kysymykset ja kommentit voivat viedä kehittelyä eteenpäin. Osallistukaa tapausten kehittelyyn aktiivisesti; herätelkää keskustelua, kiistäkää, pyytäkää selvennyksiä muiden kommentteihin ja tarkentakaa itse omianne.

Jokaisella teemakeskustelulistalla on mukana yksi asiantuntijavieras ja yksi viime vuoden koulutukseen osallistuja (alumni) verkkojakson ensimmäisen vaiheen aikana (ks. asiantuntijat). Keskustelun tukena voi käyttää myös teemaa käsittelevää kirjallisuutta ja artikkeleita.

Ajankäyttösuositus 1. vaiheessa: n. 1 - 2 h osallistumista keskusteluun / päivä (yhteensä n. 15 h)

Vaihe 2 (26.5. - 1.6.2003)

Sisältö: Oman hankkeen pedagogisten periaatteiden tarkentaminen (mm. verkkokeskustelun pohjalta) ja aikataulusuunnitelman laatiminen.

1. Laadi henkilökohtainen suunnitelma, jossa tarkastelet hankkeeseesi liittyviä pedagogisia valintoja. Suunnitelman tulee sisältää oman oppimisen reflektiivistä pohdintaa verkkojakson aikana sekä omaan alkuperäisen ongelman/tapauksen analysointia (mitä uutta verkkokeskustelu toi tapaukseen). Suunnitelmaa tehdessäsi voit pohtia mm.:

  • Mihin verkkojakson keskusteluissakin esiin nousseisiin asioihin sinun kannattaisi hankkeessasi kiinnittää huomiota? Mitkä asiat voit jättää vähemmälle huomiolle? Mitä uutta opit, oivalsit keskusteluvaiheen aikana?
  • Miten Oulun seminaarissa ja verkkokeskustelussa käsitellyt pedagogiset periaatteet (esim. autonomia, reflektio, sitoutuminen, yhteisöllisyys) toteutuvat omassa hankkeessasi? Minkä muiden periaatteiden varaan rakennat hankettasi? Miksi?
  • Millaisia ongelmia hankkeen toteuttamisessa voi tulla vastaan? Miten niihin voisi ennakkoon varautua?

Kirjoita ajatuksesi suunnitelmaksi. Voit hyödyntää suunnitelman kirjoittamisessa myös kirjallisuutta (ks. esim. verkkojakson kirjallisuus tai juonneryhmäkirjallisuus portaalissa). Merkitse käyttämäsi lähteet suunnitelmasi loppuun. Huom! Suunnitelma on osa koulutuksen aikana tehtävää portfoliota.

2. Tee aikataulusuunnitelma hankkeesi etenemiselle. Suunnitelmaa tehdessä voit miettiä mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Mitä sinun tulee (mitä aiot) saada aikaan hankkeessasi ja mihin mennessä? Miten hankkeesi etenee ajallisesti? Onko joitakin "dead lineja" tiedossa? Millaisia työvaiheita hankkeeseesi liittyy? Mitkä ajanjaksot ovat erityisen tärkeitä hankkeesi kannalta? Miksi?
  • Miten TieVie-kouluttajakoulutus tukee oman hankkeesi etenemistä? Miten voisit parhaalla mahdollisella tavalla hyötyä muista osallistujista?
  • Keitä osapuolia hankkeessasi on "toteuttajana/yhteistyökumppanina"? Entä "kohteena/osallistujana"? Millaista yhteistyötä (verkostoitumista) hankkeessasi voisi tehdä? Miten työnjako ja vastuut eri osapuolten välillä sovitaan/organisoidaan? Mistä saat apua, kun sitä tarvitset?
  • Millaisia resursseja (henkilöresurssit, raha, aika, osaaminen, laitteet, tilat, jne.) hankkeessasi on olemassa? Ovatko resurssit riittävät? Mitä olemassa olevilla resursseilla on realistista saada aikaan? Onko lisäresurssien hankkiminen mahdollista? Miten esimerkiksi sovitat hankkeen muuhun virkatyöhösi?

3. Julkaise molemmat suunnitelmasi Optimassa. Tätä varten Pedagoginen muutos -verkkojakson työtilaan Optimaan on perustettu kullekin vertaisryhmälle oma alakansio oman juonneryhmän kansion alle. Vie suunnitelmasi oman vertaisryhmäsi kansion alle ja otsikoi se selkeästi (esim. "Teemun suunnitelma").

Suunnitelman julkaiseminen tapahtuu seuraavasti (ks. teknisiä ohjeita):

  • Klikkaa auki oman juonneryhmäsi kansio Pedagoginen muutos -verkkojaksolla
  • Klikkaa auki oman vertaisryhmäsi kansio
  • Tuo suunnitelmasi Optimaan omalta koneeltasi ('omalta tietokoneelta' / 'linkki internetiin' / 'tekstidokumentti')
  • HUOM! Lisää raksi kohtaan "Kommentti" (Kommentointi-työkalu näkyy tuodun dokumentin nimen vieressä keltaisena puhekuplana. Työkalua tarvitaan palautekeskustelun aikana.)
  • Klikkaa ok

(Huom! Vertaisryhmän työtila Optimassa on oma erillinen työtilansa, ja tarkoitettu ainoastaan vertaisryhmien omille asioille - ei varsinaisille verkkojaksokohtaisille tehtäville.)

Vaihe 3 (2.6. - 6.6.2003)

Sisältö: Vertaispalautteen antaminen suunnitelmasta ja palautekeskustelu vertaisryhmittäin.

1. Sopikaa vertaisryhmässä esimerkiksi sähköpostilla, tutustutteko toistenne suunnitelmiin vertaisryhmittäin (kaikki kaikkien suunnitelmiin) vai muodostatteko mieluummin vertaisryhmän sisältä opponenttipareja. Tutustu tämän jälkeen vertaisryhmäsi muiden jäsenten suunnitelmiin / opponenttiparisi suunnitelmaan Optimassa. Suunnitelmat löytyvät oman juonneryhmäsi kansion alla olevasta vertaisryhmäkansiosta. Anna vertaisryhmäsi jäsenille / opponenttiparillesi palautetta hänen suunnitelmastaan ja julkaise palautteesi Optimassa opponenttiparisi dokumentin alla. Palautteen antaminen tapahtuu seuraavasti:

  • Klikkaa dokumentin vieressä olevaa "Kommenttipainiketta" (keltainen puhekupla)
  • Kirjoita palautteesi ja klikkaa ok

2. Kommentoi saamaasi palautetta Optiman kommentointialueella (keltaisen puhekuplan alla). Vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin.

3. Tarkenna saamasi palautteen ja käymänne palautekeskustelun avulla omaa suunnitelmaasi ja vie se jakson lopuksi TieVie-portaaliin omaan työtilaasi (http://www.tievie.fi -> Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa). HUOM! On tärkeää, että viet suunnitelmasi myös TieVie-portaaliin, sillä se on osa koulutuksen aikana tehtävää portfoliota. Lisäksi TieVie-portaalin työtilassa kaikki koulutuksen aikana tehdyt dokumentit ovat kootusti yhdessä paikassa.

Ajankäyttösuositus 3. vaiheessa: n. 10 h työtä itselle sopivaan aikaan viikon kuluessa.

Lopuksi

Anna palautetta verkkojaksosta portaalissa olevalla palautelomakkeella. (http://www.tievie.fi -> Kirjautuminen -> Anna palautetta verkkojaksosta). Palautteesi on tärkeä koulutuksen kehittämiseksi.

Verkkojakson keskusteluvaiheesta tehdään yhteenveto 14.6. mennessä. Yhteenvedon valmistumisesta ilmoitetaan sähköpostitse.

Kuvat: www.freeimages.co.uk