« TieVie-koulutus
Mentorin opas
Mentorointi TieVie-koulutuksessa
Virtuaalinen,
verkostoitunut opiskelu tarvitsee tuekseen lähitapaamisia.
Valtakunnallisessa TieVie-koulutuksessa lähitapaamiset
järjestetään mentorin vetämissä
paikallisryhmissä. Paikallisryhmillä tarkoitetaan
yliopistoittain muodostettuja 5 - 10 henkilön pienryhmiä.
Yleensä ryhmät muodostuvat yhden yliopiston
osallistujista, mutta myös yhteisryhmiä samalla
paikkakunnalla olevien yliopistojen kanssa voi muodostaa.
Isoissa yliopistoissa, joista osallistujia on paljon,
voi paikallisryhmiä olla useitakin. Tällöin
osa tapaamisista voi olla kaikkien paikallisryhmien yhteisiä
ja osa vain omalle ryhmälle tarkoitettuja. Tapaamisten
tarkoituksena on sitouttaa osallistujat verkkotyöskentelyyn
ja tukea heitä omien kehittämishankkeidensa
työstämisessä.
Hyvä mentori:
- osaa kuunnella,
- osaa kyseenalaistaa ja asettaa hanketta eteenpäinvieviä
kysymyksiä,
- on taitava kannustavan palautteen käyttäjä,
- kykenee puhumaan vaikeistakin asioista ja käsittelemään
niitä,
- haluaa auttaa ja on valmis jakamaan osaamistaan,
- opastaa, tukee, rohkaisee ja kannustaa,
- osaa myös astua sivuun ja pysähtyä,
- kertoo avoimesti omista kokemuksistaan, onnistumisistaan
ja ilonaiheistaan, mutta myös epäonnistumisistaan,
- tuntee oman yliopistonsa toimijat ja palvelut,
- ei yritä tehdä kaikkea itse, vaan osaa tarvittaessa
kääntyä myös muiden puoleen.
TieVie-koulutuksessa mentorit saavat itse suunnitella
oman paikallisryhmänsä työtavat ja osin
myös tapaamisten sisällöt. Suurelta osin
paikallisryhmien tapaamiset on tarkoituksenmukaista toteuttaa
lähitapaamisina, mutta myös uusia medioita voi
hyödyntää yhteydenpidossa. Kuvioon 1 on
koottu mentorin tehtäviä. Monet asetetuista
tavoitteista ja tehtävistä ovat sellaisia, että
mentori ei ole niiden onnistumisesta yksin vastuussa.
Mentori toimii enemmänkin keskustelun avaajana, jotta
tärkeitä asioita tulisi ryhmässä nostettua
yhteisen pohdinnan ja neuvottelun kohteeksi.
TieVie-mentorin tehtävänkuva
Kuvio 1. Mentorin tehtävänkuva TieVie-koulutuksessa.
1. Tapaamisten organisointi ja tiedottaminen
Mentorin tehtävänä on toimia TieVie-koulutuksen
paikallisryhmän organisaattorina. Hän kutsuu
kokoon paikallisryhmän, vetää sen työskentelyä
ja tiedottaa osallistujille ajankohtaisista asioista ja
aikatauluista. TieVie-koulutukseen osallistujille lähetetään
kurssikirje, jossa kerrotaan yleistä koulutuksesta.
Koulutus alkaa Orientaatio-verkkojaksolla 13.9.2004 Ensimmäinen
mentortapaaminen olisi hyvä pitää ennen
tätä tai viimeistään Orientaatio-jakson
aikana. Ensimmäisessä tapaamisessa käydään
läpi koulutuksen rakenne ja tutustutaan toisiin osallistujiin.
Mentorin tehtävänä on ottaa yhteyttä
oman ryhmänsä jäseniin sekä sopia
heidän kanssaan tapaamisen ajankohta ja paikka. Kaikkiaan
paikallisryhmien tapaamisia järjestetään
koulutuksen kuluessa tarpeen mukaan 5 - 6 kertaa. Tapaamisiin
kannattaa varata aikaa 2 - 4 tuntia/kerta. On hyvä,
jos osallistujat voivat tarvittaessa ottaa mentoriin yhteyttä
varsinaisten tapaamisten välilläkin. (ks. Mentoreiden
yhteystiedot)
Paikallisryhmien tapaamisajankohdat (suositus)
TieVie-koulutuksen (5 ov) aikataulu
|
Paikallisryhmien tapaamiset
mentorin johdolla
|
13. - 19.9.2004 Orientaatio-verkkojakso
|
aloitustapaaminen vko 37 (38)
|
23. - 24.9.2004 Oulun lähiseminaari
|
|
4. - 31.10.2004 Verkko-opetuksen suunnittelu (verkkojakso)
|
vko 41
|
15.11. - 12.12.2004 Sisällön tuotanto
(verkkojakso)
|
vko 47
|
14.1.2005 Megakonferenssi (videoneuvottelu)
|
|
17.1. - 13.2.2005 Ohjaus (verkkojakso)
|
vko 3
|
17. - 18.2.2005 Jyväskylän lähiseminaari
|
|
28.2. - 27.3.2005 Arviointi (verkkojakso)
|
vko 9
|
|
päätöstapaaminen vko 14 - 15
|
Taulukko 1. Suositus paikallisryhmien tapaamisajankohdiksi
v. 2004 - 2005.
2. Sisällöllinen ohjaus
Paikallisryhmien tavoitteena on tukea osallistujien tieto-
ja viestintätekniikkaa hyödyntävien opetuksen
kehittämishankkeiden suunnittelua, rajaamista ja
etenemistä. Mentorin tehtävänä on
kannustaa osallistujia kertomaan omasta hankkeestaan.
Ryhmässä voidaan jakaa kokemuksia, hahmotella
hankkeiden yhteisiä piirteitä ja pohtia, miten
osallistujat voisivat tehdä yhteistyötä
hankkeidensa työstämisessä. Tarkoituksena
ei mentorryhmässä niinkään ole löytää
yksiselitteisiä vastauksia ongelmiin, vaan ennemminkin
tarkastella kehittämishankkeita eri näkökulmista
ja löytää niihin oikeita kysymyksiä.
Aluksi ilmeisiltä näyttävät vastaukset
saattavat tarkemman pohdiskelun ja keskustelun jälkeen
muuttua ja tarkentua. Autenttisille, todellisen elämän
ongelmille ovat tyypillisiä mm. seuraavat asiat:
- ensimmäinen ja vaikein askel ongelmanratkaisussa
on tunnistaa, että on olemassa ongelma,
- on usein hankalampaa ymmärtää, mikä
se ongelma on, kuin ymmärtää miten ratkaista
se,
- ongelmat ovat usein huonosti strukturoituja,
- ei ole tavallisesti selvää, mitä informaatiota
tullaan tarvitsemaan, jotta annettu ongelma voidaan
ratkaista; ei ole myöskään aina selvää,
mistä tämä informaatio voidaan löytää,
- ongelmien ratkaisut ovat riippuvaisia tai vuorovaikutuksessa
niiden kontekstien kanssa, joissa ongelmat esiintyvät,
- ongelmilla ei yleensä ole yhtä oikeata ratkaisua
ja vieläpä kriteerit sille, mikä konstruoi
parhaan ratkaisun, ei ole useinkaan selvä,
- ongelmien ratkaisuilla on seurauksia, joilla on merkitystä,
- ongelmien ratkaisu tapahtuu usein ryhmissä,
- ongelmat voivat olla monimutkaisia, sekavia ja itsepintaisesti
säilyviä (Siegel & Kirkley 1977; Aarnio
& Enqvist 2002).
Usein osallistujien kehittämishankkeet eivät
koulutuksen alkaessa ole vielä kovin täsmentyneitä.
Mentori voi auttaa osallistujia rajaamaan hankkeitaan
niin, että niiden toteuttaminen olisi mahdollista.
Esimerkiksi kokonaisen koulutusohjelman monimuotoistaminen
voi tuntua houkuttelevalta, mutta se on todennäköisesti
liian haastava tehtävä toteutettavaksi puolen
vuoden aikana. Tällaisen hankkeen kohdalla on hyvä
miettiä yhdessä, mistä toteuttamisessa
kannattaisi lähteä liikkeelle ja mikä osa
hankkeesta voisi olla realistisesti toteutettavissa koulutuksen
kuluessa.
Paikallisryhmissä voidaan keskustella verkkojaksojen
ja lähiseminaarien herättämistä ajatuksista.
Mentori voi myös informoida uusista tieto- ja viestintätekniikkaan
liittyvistä julkaisuista ja tutkimuksista. Kirjallisuuteen
ja koulutusmateriaaliin tutustumista voidaan tukea esimerkiksi
lukupiirillä, jossa jokainen osallistuja tutustuu
johonkin artikkeliin ja kertoo lukemastaan koko ryhmälle.
Samaa ideaa voidaan toteuttaa myös verkossa niin
sanottuna verkkolukupiirinä. Näin osallistujat
pääsevät tutustumaan tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäyttöä käsittelevään
kirjallisuuteen yhteisen keskustelun kautta.
Mentorin ei tarvitse olla kaikkien alojen asiantuntija.
Lähinnä hän on ryhmätapaamisten organisaattori
ja kokoonkutsuja, jonka tehtävänä on tukea
osallistujia heidän opiskelun- ja ajankäytönsuunnittelussaan.
Sisällölliseen ohjaukseen liittyviä keskusteluteemoja
voivat olla esimerkiksi seuraavat:
- mitä osallistujat aikovat/haluaisivat TieVie-koulutuksen
aikana kehittämishankkeenaan toteuttaa. Osallistujia
voi esimerkiksi pyytää tekemään
kehittämishankkeestaan käsitekartan / mindmapin
ja visualisoimaan hankkeen osa-alueita ja aikataulua,
- missä vaiheessa osallistujien kehittämishankkeet
ovat, mihin tarvittaisiin tukea, mitkä asiat ovat
kunnossa. Mikä tällä hetkellä askarruttaa
tai kauhistuttaa ja missä ei todennäköisesti
tule olemaan ongelmia,
- millaisia resursseja kehittämishankkeen toteuttamiseen
on käytettävissä,
- millaista yhteistyötä hankkeeseen liittyen
olisi mahdollista tehdä, mitä osapuolia ja
yhteistyökumppaneita toteuttamisessa on mukana
ja keitä mukaan vielä tarvitaan,
- millaista uutta osaamista osallistujat tarvitsevat
pystyäkseen toteuttamaan hankkeensa.
3. Työtapoihin, työvälineisiin ja palveluihin
perehdyttäminen
Koulutuksen työskentelyohjeet on kuvattu TieVie-portaalissa.
Portaalista löytyvät myös lähiseminaarien
ohjelmat ja tiedot taitokursseista. Tämän vuoksi
mentorin on hyvä ohjata osallistujia seuraamaan portaalia
säännöllisesti. Verkkojaksojen yksityiskohtaiset
työskentelyohjeet löytyvät kunkin jakson
verkko-oppimisympäristöstä. Mentorin olisi
hyvä perehtyä ainakin jonkin verran verkkojaksojen
materiaaliin ja työskentelytapaan, jotta hän
pystyisi opastamaan osallistujia, mikäli tarvetta
ilmenee. Varsinaisesta ohjauksesta ja teknisestä
tuesta huolehtii kuitenkin kunkin verkkojakson järjestäjä.
Mentoreilla on mahdollisuus osallistua TieVie-koulutuksen
verkkojaksoille ja lähiseminaareihin. Kaikki
mentorit liitetään osallistujiksi verkkojaksoille
ilman erillistä pyyntöä. Sen sijaan TieVie-koulutuksen
lähiseminaareihin osallistuminen edellyttää
erillistä ilmoittautumista. Oulun seminaariin ilmoittautudutaan
TieVie-portaalin ilmoittautumislomakkeella (Kirjautuminen
-> Ilmoittautuminen Oulun lähiseminaariin). Jyväskylän
seminaariin voit ilmoittautua Hanna Seuraselle, hmseuran@cc.jyu.fi.
Verkkojaksojen työskentelyyn mentorit voivat osallistua
oman kiinnostuksensa ja resurssiensa puitteissa joko aktiivisesti
osallistuen tai passiivisesti seuraten. Oppimisympäristöissä
tarvittavat käyttäjätunnukset ja salasanat
ovat TieVie-asiantuntijakoulutukseen osallistuvilla samat
kuin omassa koulutuksessaan ja muille mentoreille tunnukset
lähetetään tarvittaessa sähköpostilla.
Yliopistoissa ei ole yhtenäistä rakennetta
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
pedagogiselle ja tekniselle tuelle. Useimmissa yliopistoissa
tukea tarjoavat monet tahot hajautetusti. Tämän
vuoksi paikallisryhmissä on hyvä keskustella
niistä tukipalveluista, joita osallistujat tarvitsevat
omien kehittämishankkeidensa toteuttamisessa; kuten
siitä, keneltä saa apua, jos haluaa laittaa
omat kotisivunsa verkkoon, minne voi tallentaa videoaineistoa,
mistä saa tukipalveluja videoneuvottelun järjestämiseen
tai mitä laitteistoja omassa yliopistossa on tarjolla.
Kaikkea mentori ei toki voi eikä hänen tarvitsekaan
tietää, sillä tukipalvelut vaihtelevat
paitsi yliopistoittain myös tiedekunta-, laitos-
ja laboratoriokohtaisesti. Osin osallistujien teknisiin
tarpeisiin vastataan myös TieVie-koulutuksen taitokursseilla.
Mentorin tehtävänä onkin välittää
järjestäjille osallistujien taitokurssitoiveita
ja -tarpeita.
Taitokurssitoiveita voi lähettää taitokurssialueiden
yhteyshenkilöille:
Työtapoihin, työvälineisiin ja palveluihin
perehdyttämiseen liittyviä keskusteluteemoja
voivat olla esimerkiksi seuraavat:
- miten verkkojaksoille pääsee sisään
ja mistä työskentelyohjeet löytyvät,
- koulutuksessa käytettävien verkkopohjaisten
oppimisympäristöjen käyttöön
perehdyttäminen, mikäli se koetaan tarpeelliseksi,
- milloin taitokursseja järjestetään
ja mistä niistä saa tietoa,
- HUOM! verkkojaksojen kuvaukset ja ohjeelliset aikataulut
löytyvät TieVie-portaalista kohdasta verkkojaksot.
4. Oppimisyhteisön muodostumisen tukeminen
Verkostoituneessa koulutuksessa, jossa osallistujat ovat
hajallaan ympäri Suomea, on tärkeää
tuntea kuuluvansa johonkin ryhmään, siksi toisiin
tutustuminen ja verkoston muodostumisen tukeminen ovat
erittäin tärkeitä. Paikallisryhmien tapaamisissa
kannattaa kiinnittää huomiota turvallisen ilmapiirin
luomiseen. Tämä edistää myös
verkkokeskusteluiden onnistumista ja koulutukseen sitoutumista.
Jotta koulutuksen verkkojaksot onnistuisivat parhaalla
mahdollisella tavalla, on hyvä, jos niihin liittyviä
tuntemuksia ja ajatuksia käsitellään myös
paikallisryhmissä. Myös osallistumiskynnyksen
madaltamiseen verkkojaksoilla kannattaa kiinnittää
huomiota.
Tapaamisissa on suositeltavaa keskustella myös mentorin
ja osallistujien rooleista sekä sopia yhteiset pelisäännöt
tapaamisille. Sekä mentorilla että osallistujilla
tulee olla tasavertainen suhde. Se lisää ryhmään
kuulumisen tunnetta, me-henkeä. Ryhmän sisäinen
vertaistuki on merkittävä apu sekä osallistujille
että mentorille, eikä sitä kannata jättää
hyödyntämättä. Osallistujia tulee
kannustaa esittämään mielipiteitään
ja kommentoimaan toistensa esittämiä kysymyksiä.
Liian aktiivinen mentori voi jopa ehkäistä ryhmäläisten
osallistumista, varsinkin jos hän tuo keskustelussa
heti ilmi oman, oikean vastauksensa.
Verkossa viestit kulkevat viiveellä ja kommentit
saattavat herättää yllättäviäkin
tulkintoja. Tämän vuoksi tapaamisissa on hyvä
käsitellä verkkojaksojen työskentelyä.
Kysymyksiä, kuten miten kokee tulleensa vastaanotetuksi,
kokeeko olevansa osa ryhmää, mikä on ollut
mielenkiintoista, mitä ei ymmärrä tai mitä
ajattelee oppineensa jakson aikana, on hyvä nostaa
käsiteltäväksi yhteisesti koko ryhmän
kanssa. On tärkeää, että mentori kuuntelee
ja haluaa kuulla, mitä osallistujat sanovat ja hän
myös reagoi heiltä saatuun palautteeseen.
5. Reflektiivisen oppimisen tukeminen
Opetuksen uudistamisessa on kyse vähintäänkin
yhtä paljon vanhojen toimintamallien kyseenalaistamisesta
kuin uusien luomisesta. Mentorin rooliin kuuluu olennaisesti
myös kannustaminen kriittiseen pohdintaan ja keskusteluun.
Turvallisessa ilmapiirissä tämä on mahdollista,
ja mikäli se onnistuu omassa paikallisryhmässä,
kynnys esittää omia ajatuksia myös valtakunnallisessa
verkostossa madaltuu. Osallistujien kanssa on hyödyllistä
keskustella myös itsearvioinnin merkityksestä
niin oman kehittämishankkeen kannalta kuin yleisestikin.
Tärkeää on myös huomioida se, että
jokainen ryhmässä oleva saa esitettyä oman
asiansa vuorollaan. Ryhmässä kannattaa korostaa
mm. seuraavia ominaisuuksia:
- kuuntelemista keskeyttämättä, tyrkyttämättä
näkemyksiään tai vastustelematta,
- pidättäytymistä itsestäänselvyyksistä,
olettamuksista, arvostelusta ja pikaisista johtopäätöksistä,
- toisten ideoiden ja tunteiden kunnioittamista,
- omien ideoiden kuuluville saamista, puhumista reilusti
oman kokemuksen pohjalta. (Peavy 2001.)
Seuraavassa muutamia dialogin periaatteita:
- Välitön vuorovaikutus on vähitellen
etenevä ja kehittyvä prosessi.
- Osallistuminen ja yhteisyys: minä ja toinen osallistuja
olemme kumpikin samassa tilassa.
- Tietoisuus monista äänistä: sekä
minulla että toisella osapuolella on monta tapaa
tarkastella asioita. Kummallakin on monia erilaisia
elämänkokemuksia, joille voi antaa oman äänensä.
- Koherenssi: kaikki liittyy suurempaan kokonaisuuteen,
jos vain kykenemme näkemään asiat niin
kuin ne ovat, ei vain niin kuin me haluaisimme niiden
olevan. (Peavy 2001.)
6. Palautteen antaminen ja arviointi
Yhtenä TieVie-koulutuksen suorittamisen kriteerinä
on, että kukin TieVie-koulutukseen osallistuja suunnittelee
ja/tai toteuttaa opetuksen kehittämishankkeen tieto-
ja viestintätekniikkaa soveltaen. Tvt:n soveltaminen
opetuksessa on vaativa tehtävä. Siinä tarvitaan
paitsi teknisiä taitoja ja tietoa tukipalveluista
myös organisointikykyä ja pedagogista kokemusta
ja näkemystä. Aloittelijalle pienetkin askeleet,
suunnitelmien laatiminen ja mahdollisuuksien pohtiminen,
voivat olla opetuksen kehittämisen näkökulmasta
merkittäviä, ja siksi niitä tulee tukea.
Mentorin tehtävänä on antaa kirjallista
palautetta oman ryhmänsä loppuraporteista koulutuksen
päätteeksi. Lisäksi raporteista voidaan
keskustella paikallisryhmissä. On mahdollista sopia
myös yhteisen palautetilaisuuden tai peräti
päätösjuhlan järjestämistä
joko oman ryhmän, yliopiston tai alueen muiden paikallisryhmien
kanssa. TieVie-koulutukseen osallistuvien suoritukset
hyväksytään ja todistukset lähetetään
koordinoidusti Oulusta.
Palautetta antaessasi voit kiinnittää huomiota
mm. seuraaviin seikkoihin:
- Ilmapiirin tulee olla palautteen antamiseen sopiva.
Myös palautteen saajan tulee olla halukas vastaanottamaan
palautetta.
- Kehittävä palaute on kuvailevaa, ei tuomitsevaa
tai liian tulkitsevaa.
- Palautteen tulee kohdistua asiaan, joka on muutettavissa
- ei henkilön persoonallisuuteen. Lisäksi
sen tulee ajoittua lähelle tapahtumahetkeä
ja olla rehellistä, avointa ja rakentavaa.
- Palautteen saajan ja antajan tulisi kyetä jakamaan
työstä tai projektista syntyneet tuntemukset
siten, ettei kukaan tunne itseään paremmaksi
tai huonommaksi.
- Palautteen tulee keskittyä sekä prosessiin
että tuloksiin ja sitä on hyvä antaa
myös prosessin aikana. Palaute kannattaa aina suhteuttaa
myös osallistujan lähtötasoon ja tavoitteisiin.
- Kehittävä palaute aktivoi saajan dialogiin
ja vuorovaikutusprosessiin omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden
tiedostamiseksi. (Willman 2001).
Lisäksi mentorin tehtävänä on muistuttaa
TieVie-koulutukseen osallistuvien mahdollisuudesta/velvollisuudesta
antaa palautetta koulutuksesta. Palautelomakkeet löytyvät
TieVie-portaalista Kirjautuminen-linkin
takaa. Mentori on myös itse tärkeä tiedon-
ja palautteenvälittäjä osallistujien ja
TieVie-suunnitteluryhmän välillä. Mikäli
ryhmän tapaamisissa tulee esille palautetta tai kehittämisideoita,
niin niitä voi lähettää TieVie-suunnitteluryhmän
sähköpostilistalle osoitteeseen tievie@lists.oulu.fi.
Mentoroinnin raportointi
Mentorin tehtävä on raportoida oman ryhmänsä
toimintaa mentorin päiväkirjassa TieVie-portaalissa
(http://www.tievie.fi -> kirjautuminen
-> muokkaa mentorin päiväkirjaa). Päiväkirjaa
pidetään jokaisesta tapaamisesta. Siihen kirjataan
tapaamisten päivämäärät, niiden
suunnitteluun ja toteutukseen käytetty aika, osallistujien
nimet ja lukumäärä, käsitellyt teemat
sekä mentorin arvio tapaamisen onnistumisesta. Päiväkirjan
tulee olla portaalissa koulutuksen päätyttyä,
viimeistään pe 11.4.2005. Paikallisryhmiltä
saatava palaute on erittäin tärkeää
TieVie-koulutusten kehittämiselle. Koulutuksen järjestäjinä
toivomme saavamme palautetta paitsi paikallisryhmien toiminnasta
myös siitä, miten osallistujat ovat kokeneet
TieVie-koulutuksen kokonaisuudessaan.
HUOM! Niiden mentoreiden, jotka ovat osallistujina
TieVie-asiantuntijakoulutuksessa ja joiden kehittämishankkeena
mentorointi toimii, tulee arvioida mentoroinnin onnistumista
- siihen liittyviä haasteita, ongelmia ja onnistumisia
- myös omassa portfolissaan. Ohjeet portfolion tekemiseen
löytyvät TieVie-portaalista.
Portfoliotyön tueksi on hyödyllistä kerätä
palautetta ja reflektoida omia tuntemuksiaan heti paikallisryhmien
kokoontumisten jälkeen.
Käytännön vinkkejä mentorointiin
TieVie-mentoreille tehtiin mentortoiminataa selvittävä
kysely keväällä 2004. Tässä kyselystä
poimittuja hyviä vinkkejä mentorryhmien kokoontumisiin:
- Tapaamisissa voidaan sopia osallistujien hankkeiden
edistämiseksi seuraava askel hanketyöskentelyssä,
johon palataan seuraavassa mentortapaamisessa.
- Osallistujilta voi pyytää mentortapaamisiin
lyhyitä alustuksia tvt:n opetuskäytössä
askarruttavista asioista.
- Keskusteluaiheita ryhmätapaamisiin voi
löytää muun muassa hankkeista, niiden
etenemisestä, nissä ilmenneistä ongelmista,
TieVie-verkkojaksoilla eteen tulleista hyvistä
käytänteistä, tuen tarpeesta ja ilon
aiheista.
- Mentortapaamisen voi jonakin kertana pitää
esimerkiksi tietokoneluokassa, jolloin osallistujien
hankkeita päästään tarkastelemaan
päätteiltä. Samalla voidaan ratkoa teknisiä
ongelmia, jos mentori haluaa ja hänen asiantuntemuksensa
yltää teknisiin asioihin.
- Mentori voi halutessaan omien taitojensa mukaan pitää
ryhmälleen pienimuotoisia tvt:n opetuskäytön
taitokursseja esimerkiksi TieVien alueellisen
taitokurssitarjonnan ulkopuolelta.
- Tapaamisiin voidaan miettiä erilaisia toiminnallisia
tehtäviä keskustelun lisäksi.
- Mentorryhmän tapaamisia voidaan pitää
vuoron perään eri osallistujien työpaikoissa,
jolloin osallistujat pääsevät tutustumaan
sellaisia paikkoja omasta yliopistostaan, joissa eivät
ole aiemmin käyneet, ja kuulevat samalla erilaisista
käytännöistä.
- Osia verkkojaksojen tehtävistä voidaan
joskus tehdä mentorryhmässä niin, että
osallistujille jää itsenäiseksi työskentelyksi
mentorryhmän tapaamisen jälkeen enää
vain oman panoksensa viimeistely.
Lopuksi
Tähän Mentorin oppaaseen on koottu erilaisia
asioita, joita mentori voi oman ryhmänsä kanssa
ottaa käsiteltäväksi. Kuten alussa todettiin,
jokainen mentori voi suunnitella oman ryhmänsä
sisällöt ja työtavat sellaiseksi kuin itse
pitää mielekkäänä ja oman ryhmänsä
kannalta tarpeellisina. Kaikkia oppaaseen koottuja asioita
ei siis ole tarpeen käsitellä. Joidenkin tehtävien
hoitamista kuitenkin edellytetään kaikilta mentoreilta.
Näitä ovat:
- ryhmän koollekutsuminen ja tapaamisten organisointi
(ensimmäinen tapaaminen suositellaan järjestettävän
viikolla 37 (tai 38), sillä Orientaatio-jakso on
viikolla 38),
- TieVie-koulutuksen rakenteen
ja TieVie-portaalin
esittely osallistujille,
- osallistujien taitokurssitarpeiden selvittäminen
ja toiveiden välittäminen oman yliopiston
TieVie-yhteyshenkilölle / TieVie-suunnitteluryhmälle
(tievie@lists.oulu.fi),
- osallistujien kehittämishankkeiden tukeminen
(esim. oman yliopiston tvt:n opetuskäytön
palveluista ja muista samantyyppisistä hankkeista
kertominen),
- kirjallisen palautteen antaminen osallistujien loppuraporteista,
- mentorin
päiväkirjan täyttäminen.
Kysymyksiä pohdittavaksi
- Miten mentori voi edistää hyvän ilmapiirin
syntymistä?
- Miten prosessi pidetään käynnissä
(ettei kehittämishankkeen toteuttaminen jää
viimetippaan)?
- Miten tapaamisia ja osallistujien työskentelyä
voisi jaksottaa tai rytmittää?
- Miten taataan, että osallistujat saavat rakentavaa
ja prosessia eteenpäin vievää palautetta
mentorilta ja toisiltaan?
- Miten osallistujat saadaan sitoutumaan opiskeluun
ja ottamaan aidosti osaa paikallisryhmän työskentelyyn?
- Miten keskustelua ylläpidetään? Miten
varmistetaan, että jokainen osallistuja saa riittävästi
tilaa ryhmässä?
- Millaista ohjausta/tukea tarjotaan yhteisten tapaamisten
välissä?
- Millainen rooli mentorilla on verkkojaksojen osalta?
- Miten mentori voi välittää omaa hiljaista
tietoaan?
Kirjallisuutta
- Jauhiainen, R. - Eskola, M. 1994. Ryhmäilmiö.
Juva: WSOY.
- Juusela, T. - Lillia, T. - Rinne, J. 2000. Mentoroinnin
monet kasvot. Jyväskylä: Gummerus.
- Jyrhämä, R. 2002. Ohjaus pedagogisena päätöksentekona.
Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia
236. Helsinki. Yliopistopaino.
- Leppilampi, A. - Piekkari, U. 1999. Opitaan yhdessä.
Aikuiskoulutusta yhteistoiminnallisesti. (ks. www.leppilampi.com)
- Murto, K. 1998. Prosessin johtaminen. Kohti prosessikeskeistä
työyhteisön kehittämistä. Jyväskylä:
Gummerus.
- Nakari, L. - Porenne, P. - Mansukoski, S. - Riikonen,
E. - Huhtala, T. 1996. Mentorointi. Johdon ja asiantuntijuuden
kehitysmenetelmä. Forssa: Painotalo Auranen.
- Niemistö, R. 1998. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
Tampere: Tammer-Paino.
- Ojanen, S. 2000. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian
kehittelyä. Helsingin yliopisto. Tutkimus- ja koulutuskeskus.
Palmenia. Oppimateriaaleja 99.
- Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja.
Konstruktivististen ohjausperiaatteiden soveltaminen:
Tehtäviä ja harjoituksia. Helsinki: Psykologien
kustannus.
- Peavy, R. V. 1999. Sosiodynaaminen ohjaus. Konstruktiivinen
näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön.
Helsinki: Psykologien kustannus.
- Vehviläinen, S. 2001. Ohjaus vuorovaikutuksena.
Helsinki: Gaudeamus.
- Vuorinen, I. 1993. Tuhat tapaa opettaa. Menetelmäopas
opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille.
Tampere: Resurssi.
- Williams, A. 2002. Ryhmän salaisuudet. Sosiometria
muutoksen voimavarana. Juva: Bookwell.
- Willman, A. 2001. Yhteistyön ristiriitaiset puhetavat.
Liite 1. Paikallisryhmien tapaamisissa käsiteltäviä
teemoja
Ensimmäinen tapaaminen viikolla 37 (tai
38)
- Koulutuksen sisältöön ja rakenteeseen
tutustuminen TieVie-portaalin avulla.
- Osallistujien tutustuminen toisiinsa ja alustavien
hankeideoiden esittely.
- Ensimmäisten verkkojaksojen (Orientaatio-
ja Verkko-opetuksen suunnittelu -verkkojaksot)
ohjeisiin, työtapoihin ja oppimisympäristöihin
tutustuttaminen.
- Ryhmän kanssa on hyvä keskustella
seuraavista asioista: Mikä on paikallisten
mentorryhmien tapaamisten tavoite? Mikä on
mentorin rooli? Mistä osallistujat ovat vastuussa?
Kuinka usein tavataan (5 - 6 krt) ja paljonko
aikaa käytetään kuhunkin tapaamiseen
(2 - 4 h)? Milloin tavataan? Missä tavataan?
Voidaanko tapaamisten välillä olla yhteydessä
ja miten? Mitä sovitaan keskustelujen avoimuudesta
ja luottamuksellisuudesta?
|
Seuraavat tapaamiset (viikot 41, 47, 3 ja 9)
- Henkilökohtaisen ajankäyttö-
ja opiskelusuunnitelman laatiminen.
- Taitokurssitarpeen kartoittaminen ja järjestettävistä
kursseista tiedottaminen.
- Hankkeiden etenemisestä ja niiden pedagogisista
perusteista keskustelu. Mitä tähän
mennessä hankkeissa on saatu aikaan? Millaisia
kysymyksiä tai ongelmia hankkeiden toteuttamiseen
liittyy? Mikä on seuraava askel hankkeen
edistämiseksi?
- Seuraavaan verkkojaksoon orientoituminen.
- Koulutuksen rakenteen ja suorituskriteerien
kertaaminen.
- TieVie-portaalin palautekanavasta muistuttaminen.
|
Koulutuksen lopussa (mahdollinen päätöstapaaminen
viikolla 14 - 15)
- Loppuraportin laatimisesta ja palauttamisesta
keskusteleminen.
- Koulutuksen suorittamiskriteereiden kertaaminen.
- Palautteen antamisen tärkeydestä muistuttaminen.
- Osallistujien loppuraporteista kirjallisen palautteen
antamisesta sopiminen (voi tapahtua esim. sähköpostitse
viimeisen tapaamisen jälkeen).
|
© TieVie-suunnitteluryhmä
|