« TieVie-koulutus
Verkkojaksot
Verkkotyöskentely
koostuu viidestä erillisestä jaksosta. Jaksoja
yhdistävänä punaisena lankana kulkevat
osallistujien omat kehittämishankkeet, joita viedään
eteenpäin jokaisen jakson aikana. Verkkojaksot toteutetaan
Discendum Optima -oppimisympäristössä Tarkemmat
ohjeet verkkojaksoilla työskentelyyn löytyvät
kunkin verkkojakson työtilasta.
Verkkojaksoilla TieVie-koulutuksen 120 osallistujaa on
jaettu kuuteen n. 20 hengen ryhmään, joita kutsutaan
verkkoryhmiksi. Ryhmittelyperusteena on käytetty
osallistujien tieteenalaa sekä kehittämishankkekuvausta.
Ryhmien kokoonpanot löydät osallistujalistasta
valitsemalla riippuvalikosta ryhmittelyperusteeksi "Verkkoryhmittäin".
Orientaatio-verkkojakso 13. - 19.9.2004
Orientaatio-verkkojakson tavoitteena on tutustua koulutuksen
sisältöön ja rakenteeseen sekä kouluttajiin
ja toisiin osallistujiin. Jakson aikana rajataan ja tarkennetaan
jokaisen omaa kehittämishanketta. Osallistujat on
jaettu kouluttajien toimesta 20 hengen verkkoryhmiin kehittämishankekuvausten
ja tieteenalan perusteella. Ryhmien kokoonpanoihin on
mahdollista vielä vaikuttaa Orientaatio-verkkojakson
aikana. Jakso toteutetaan Discendum Optima -ympäristössä,
josta myös löytyvät tarkemmat työskentelyohjeet.
Jakson kaikki tehtävät tehdään verkossa
yhden viikon aikana. Lisätietoja jaksosta antaa Paula
Vaskuri (paula.vaskuri(a)oulu.fi).
Verkko-opetuksen suunnittelu -verkkojakso 4. - 31.10.2004
Verkkojakson tavoitteena on rakentaa kokonaiskuvaa verkko-opetuksen
suunnitteluprosessista ja etsiä siitä aineksia
omaan kehittämishankkeeseen. Suunnitteluprosessi-käsitteen
avulla määritetään oman hankkeen tavoitteet,
lähtökohdat, aikataulut ja toimijat. Jakso toteutetaan
Discendum Optima -ympäristössä, josta myös
löytyvät tarkemmat työskentelyohjeet. Verkkojakson
toteutuksesta vastaa Teknillinen korkeakoulu. Lisätietoja
antavat Taru Jokinen (taru.jokinen@hut.fi)
ja Heikki Hallantie (heikki.hallantie@dipoli.hut.fi).
Sisällöntuotanto-verkkojakso 15.11. - 12.12.2004
Jakson ensimmäinen tavoite on oppia ymmärtämään,
mitä sisällön tuotannolla tarkoitetaan
verkko-opetuksen suunnittelun yhteydessä. Jakson
toinen tavoite on syventää omaa ymmärrystä
aiheesta tarkastelemalla oman hankkeen sisällöntuotantoa
ja laajentamalla tarkastelua verkkoryhmän jäsenten
hankkeiden sisällön tuotannon kysymyksiin ja
ongelmiin.
Jaksolla perehdytään
- sisällöntuotanto-käsitteeseen verkko-opetuksen
suunnittelussa,
- erilaisiin sisällöntuotannon malleihin ja
välineisiin verkko-opetuksessa,
- sisällöntuotannon integrointiin verkko-oppimisympäristöihin
ja
- verkko-oppimateriaalin käytettävyyden ja
hallinnan kysymyksiin.
Jakso antaa valmiuksia oman hankkeen sisällöntuotannon
suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Jakson työskentely tapahtuu Discendum Optima -ympäristössä,
josta löytyvät tarkemmat työskentelyohjeet.
Verkkojakson suunnittelusta ja ohjauksesta vastaa Jyväskylän
yliopisto. Lisätietoja antavat Hanna Seuranen (hmseuran@cc.jyu.fi)
ja Kekke Hyvämäki (jthyvama@cc.jyu.fi).
Ohjaus-verkkojakso 17.1. -13.2.2005
Verkkojakson tavoitteena on antaa käsitys ohjauksen
kokonaissuunnittelusta ja siihen liittyvistä osa-alueista
keskittyen erityisesti verkko-ohjauksen kysymyksiin. Jakson
aikana käydään kahteen eri teemaan ("Oppimisprosessi
ja oppimisen ohjaus" sekä "Oppimisen ohjaus
ja verkot") liittyvät keskustelut, joiden kummankin
keskustelun kesto on kaksi viikkoa. Keskusteluissa osallistujat
toimivat keskustelujen avaajina, ylläpitäjinä
sekä tekevät keskustelusta yhteenvetoja. Jakson
materiaali ja keskustelut on suunniteltu niin, että
niiden perusteella on mahdollista rakentaa oman hankkeen
tai projektin ohjaussuunnitelmaa.
Oppimisprosessia tuetaan verkossa olevan ohjaavan materiaalin,
pienryhmissä käytävien keskustelujen ja
niihin liittyvien tehtävien avulla. Jakson sisällöllinen
ohjaus tapahtuu keskustelun yhteydessä. Jakso toteutetaan
Discendum
Optima -ympäristössä, josta löytyvät
tarkemmat työskentelyohjeet. Verkkojakson toteutuksesta
vastaa Turun yliopisto. Lisätietoja antaa Mikko Toriseva
(mikko.toriseva@utu.fi).
Arviointi-verkkojakso 28.2. - 27.3.2005
Arviointiverkkojaksolla osallistujat voivat valita näkökulmansa
kiinnostuksensa mukaan kahdesta arviointiin liittyvästä
pääteemasta - oppimisen arvioinnista (esim.
tentti) tai opetuksen arvioinnista (esim. palaute). Myös
muut perustellut arvioinnin näkökulmat voivat
olla käsittelyn kohteena. Jaksolla pohditaan muun
muassa arviointikulttuurin muutosta, opetuksen arvioinnin
mahdollisuuksia sekä vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
osallistujan oman työn ja kehittämishankkeen
osalta.
Jakson suorittaminen edellyttää
- jakson virikemateriaaliin (Arvioinnin
ABC) ja arviointikirjallisuuteen tutustumista,
- verkkotyöskentelyyn osallistumista,
- arviointisuunnitelman laatimista omaan kehittämishankkeeseen
sekä
- vertaispalautteen antamista opponenttiparille.
Arviointisuunnitelman korvaavana suorituksena osallistuja
voi myös laatia hankettaan tukevan arviointityökalun
(esim. palautelomakkeen, arviointimatriisin, tms.) tai
vaikkapa kirjoittaa ajatuksiaan arvioinnista kirjallisuuteen
nojaten.
Jakso toteutetaan Discendum
Optima -ympäristössä, josta myös
löytyvät tarkemmat työskentelyohjeet. Verkkojakson
toteutuksesta vastaa Oulun yliopisto. Lisätietoja
antaa Paula Vaskuri (paula.vaskuri(a)oulu.fi).
|