« TieVie-koulutus 2001 -
2002
Mentorin opas
Mentorointi TieVie-koulutuksessa
Virtuaalinen, verkostoitunut opiskelu tarvitsee tuekseen
lähitapaamisia. Valtakunnallisessa TieVie-koulutuksessa
lähitapaamiset järjestetään mentorin
vetämissä paikallisryhmissä. Paikallisryhmillä
tarkoitetaan yliopistoittain muodostettuja 5 - 10 henkilön
pienryhmiä. Yleensä ryhmät muodostuvat
yhden yliopiston osallistujista, mutta myös yhteisryhmiä
samalla paikkakunnalla olevien yliopistojen kanssa voi
muodostaa. Isoissa yliopistoissa, joista osallistujia
on paljon, voi paikallisryhmiä olla useitakin. Tällöin
osa tapaamisista voi olla kaikkien paikallisryhmien yhteisiä
ja osa vain omalle ryhmälle tarkoitettuja. Tapaamisten
tarkoituksena on sitouttaa osallistujat verkkotyöskentelyyn
ja tukea heitä omien kehittämishankkeiden työstämisessä.
Hyvä mentori:
- osaa kuunnella,
- osaa asettaa oikeita kysymyksiä,
- kykenee puhumaan vaikeistakin asioista ja käsittelemään
niitä,
- haluaa auttaa ja jakaa osaamistaan,
- opastaa, tukee, rohkaisee ja kannustaa,
- kertoo avoimesti omista onnistumisistaan ja ilonaiheistaan,
mutta myös epäonnistumisistaan,
- tuntee oman yliopistonsa toimijat ja palvelut,
- ei yritä tehdä kaikkea itse, vaan osaa tarvittaessa
kääntyä myös muiden puoleen.
Mentori saa itse suunnitella oman paikallisryhmänsä
työtavat ja osin myös tapaamisten sisällöt.
Suurelta osin paikallisryhmien tapaamiset on tarkoituksenmukaista
toteuttaa lähitapaamisina, mutta myös uusia
medioita voi hyödyntää yhteydenpidossa.
Seuraavaan kuvioon on koottu mentorin tehtäviä.
Tavoitteiden onnistuminen ja tehtävien käsittely
eivät ole kuitenkaan yksin mentorin vastuulla. Monet
tehtävistä ovat sellaisia, että mentori
ei ole niiden onnistumisesta yksin vastuussa, vaan hän
on enemmänkin keskustelun avaaja, jotta tärkeitä
asioita nostetaan yhteisen pohdinnan ja neuvottelun kohteeksi.
TieVie-mentorin tehtävänkuva
Kuvio 1. Mentorin tehtävänkuva TieVie-koulutuksessa.
1. Tapaamisten organisointi ja tiedottaminen
Mentorin tehtävänä on toimia TieVie-koulutuksen
paikallisryhmän organisaattorina. Hän kutsuu
kokoon paikallisryhmän, vetää sen työskentelyä
ja tiedottaa osallistujille ajankohtaisista asioista ja
aikatauluista. TieVie-koulutukseen osallistujille lähetetään
kurssikirje, jossa kerrotaan yleistä koulutuksesta,
elokuun puolivälissä. Koulutus alkaa paikallisryhmän
tapaamisella, jossa käydään läpi koulutuksen
rakenne ja tutustutaan toisiin osallistujiin. Mentorin
tehtävänä on ottaa yhteyttä oman ryhmänsä
jäseniin sekä sopia heidän kanssaan ajankohta
ja paikka, jolloin ensimmäinen tapaaminen järjestetään.
Ensimmäisen tapaaminen tulee järjestää
viikkojen 36 tai 37 aikana. Kaikkiaan paikallisryhmien
tapaamisia järjestetään koulutuksen aikana
keskimäärin 4 - 5 kertaa. Lisäksi on hyvä,
jos mentoriin voi tarvittaessa ottaa yhteyttä varsinaisten
tapaamisten välilläkin.
2. Sisällöllinen ohjaus
Paikallisryhmien tavoitteena on tukea osallistujien tieto-
ja viestintätekniikkaa hyödyntävien opetuksen
kehittämishankkeiden suunnittelua, rajaamista ja
etenemistä. Mentorin tehtävänä on
kannustaa osallistujia kertomaan omasta hankkeestaan.
Ryhmässä voidaan jakaa kokemuksia, hahmotella
hankkeiden yhteisiä piirteitä ja pohtia, miten
osallistujat voisivat tehdä yhteistyötä
hankkeidensa työstämisessä. Mentorin tehtävänä
ei ole antaa ratkaisuja kehittämishankkeissa ilmeneviin
ongelmiin, mutta hän voi yhdessä ryhmän
kanssa ideoita ja auttaa kartoittamaan erilaisia ratkaisumahdollisuuksia.
Usein osallistujien kehittämishankkeet eivät
koulutuksen alkaessa ole vielä kovin täsmentyneitä.
Mentori voi auttaa osallistujia rajaamaan hankkeitaan
niin, että niiden toteuttaminen olisi mahdollista.
Esimerkiksi kokonaisen koulutusohjelman monimuotoistaminen
voi tuntua houkuttelevalta, mutta se on todennäköisesti
liian haastava tehtävä yhden osallistujan toteutettavaksi.
Tällaisen hankkeen kohdalla on hyvä miettiä
yhdessä, mistä toteuttamisessa kannattaisi lähteä
liikkeelle ja mikä osa hankkeesta voisi olla realistisesti
toteutettavissa koulutuksen kuluessa.
Paikallisryhmissä voidaan keskustella verkkojaksojen
ja lähiseminaarien herättämistä ajatuksista.
Mentori voi myös informoida uusista tieto- ja viestintätekniikkaan
liittyvistä julkaisuista ja tutkimuksista. Kirjallisuuteen
ja koulutusmateriaaliin tutustumista voidaan tukea esimerkiksi
lukupiirillä, jossa jokainen osallistuja tutustuu
johonkin artikkeliin ja kertoo lukemastaan koko ryhmälle.
Samaa ideaa voidaan toteuttaa myös verkossa niin
sanottuna verkkolukupiirinä. Näin osallistujat
pääsevät tutustumaan tieto- ja viestintätekniikan
(tvt) opetuskäyttöä käsittelevään
kirjallisuuteen yhteisen keskustelun kautta.
Mentorin ei tarvitse olla kaikkien alojen asiantuntija.
Lähinnä hän on ryhmätapaamisten organisaattori
ja puheenjohtaja, jonka tehtävänä on tukea
osallistujia heidän opiskelun- ja ajankäytönsuunnittelussaan.
Sisällölliseen ohjaukseen liittyviä keskusteluteemoja
voivat olla esimerkiksi seuraavat:
- missä vaiheessa osallistujien kehittämishankkeet
ovat, mihin tarvittaisiin tukea, mitkä asiat ovat
kunnossa,
- kuinka kurssimateriaali tukee osallistujien omien
kehittämishankkeiden toteuttamista.
3. Työtapoihin, työvälineisiin ja palveluihin
perehdyttäminen
Koulutuksen yleiset työskentelyohjeet on kuvattu
TieVie-portaalissa. Portaalista löytyvät myös
viimeisimmät seminaariohjelmat ja tiedot taitokursseista.
Tämän vuoksi mentorin on hyvä ohjata osallistujia
seuraamaan portaalia säännöllisesti. Verkkojaksojen
yksityiskohtaiset työskentelyohjeet löytyvät
kunkin jakson verkko-oppimisympäristöstä.
Mentorin olisi hyvä tietää oppimisympäristöjen
toimintatavasta hieman, jotta hän pystyisi opastamaan
niiden käytössä, mikäli tarvetta ilmenee.
Varsinaisesta teknisestä tuesta huolehtii kuitenkin
kunkin verkkojakson järjestäjä. Mentoreilla
on mahdollisuus osallistua TieVie-koulutuksen verkkojaksoille
ja lähiseminaareihin. Kaikki mentorit liitetään
osallistujiksi verkkojaksoille ilman erillistä pyyntöä.
Sen sijaan TieVie-koulutuksen lähiseminaareihin osallistuminen
edellyttää erillistä ilmoittautumista (ilmoittautumiset
Espoon seminaariin anna-kaarina.kairamo@hut.fi
ja Jyväskylän seminaariin hanna.seuranen@jyu.fi)
Verkkojaksojen työskentelyyn mentorit voivat osallistua
oman kiinnostuksensa ja resurssiensa puitteissa joko aktiivisesti
osallistuen tai passiivisesti seuraten. Oppimisympäristöissä
tarvittavat käyttäjätunnukset ja salasanat
ovat TieVie-kouluttajakoulutukseen osallistuvilla samat
kuin omassa koulutuksessaan ja muille mentoreille tunnukset
lähetetään sähköpostilla.
Yliopistoissa ei ole yhtenäistä rakennetta
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
pedagogiselle ja tekniselle tuelle. Useimmissa yliopistoissa
tukea tarjoavat monet tahot hajautetusti. Tämän
vuoksi paikallisryhmissä on hyvä keskustella
niistä tukipalveluista, joita osallistujat tarvitsevat
omien kehittämishankkeidensa toteuttamisessa; kuten
siitä, keneltä saa apua, jos haluaa laittaa
omat kotisivunsa verkkoon, minne voi tallentaa videoaineistoa,
mistä saa tukipalveluja videoneuvottelun järjestämiseen
tai mitä laitteistoja omassa yliopistossa on tarjolla.
Kaikkea mentori ei toki voi eikä hänen tarvitsekaan
tietää, sillä tukipalvelut vaihtelevat
paitsi yliopistoittain myös tiedekunta-, laitos-
ja laboratoriokohtaisesti. Osin osallistujien teknisiin
tarpeisiin vastataan myös TieVie-koulutuksen taitokursseilla.
Mentorin tehtävänä onkin välittää
järjestäjille osallistujien taitokurssitoiveita
ja -tarpeita.
Taitokurssitoiveita voi lähettää taitokurssialueiden
yhteyshenkilöille:
Työtapoihin, työvälineisiin ja palveluihin
perehdyttämiseen liittyviä keskusteluteemoja
voivat olla esimerkiksi seuraavat:
- miten verkkojaksoille pääsee sisään
ja mistä työskentelyohjeet löytyvät,
- koulutuksessa käytettävien verkkopohjaisten
oppimisympäristöjen käyttöön
perehdyttäminen, mikäli se koetaan tarpeelliseksi,
- milloin taitokursseja järjestetään
ja mistä niistä saa tietoa.
4. Oppimisyhteisön muodostumisen tukeminen
Verkostoituneessa koulutuksessa, jossa osallistujat ovat
hajallaan ympäri Suomea, on tärkeää
tuntea kuuluvansa johonkin ryhmään, siksi toisiin
tutustuminen ja verkoston muodostumisen tukeminen on erittäin
tärkeää. Paikallisryhmien tapaamisissa
kannattaa kiinnittää huomiota turvallisen ilmapiirin
luomiseen. Tämä edistää myös
verkkokeskusteluiden onnistumista ja koulutukseen sitoutumista.
Jotta koulutuksen verkkojaksot onnistuisivat parhaalla
mahdollisella tavalla, on hyvä, jos niihin liittyviä
tuntemuksia ja ajatuksia käsitellään myös
paikallisryhmissä. Myös osallistumiskynnyksen
madaltamiseen verkkojaksoilla kannattaa kiinnittää
huomiota.
Tapaamisissa on suositeltavaa keskustella myös mentorin
ja osallistujien rooleista sekä sopia yhteiset pelisäännöt
tapaamisille. Sekä mentorilla että osallistujilla
tulee olla tasavertainen suhde. Se lisää ryhmään
kuulumisen tunnetta, me-henkeä. Ryhmän sisäinen
vertaistuki on merkittävä apu sekä osallistujille
että mentorille, eikä sitä kannata jättää
hyödyntämättä. Osallistujia tulee
kannustaa esittämään mielipiteitään
ja kommentoimaan toistensa esittämiä kysymyksiä.
Liian aktiivinen mentori voi jopa ehkäistä ryhmäläisten
osallistumista, varsinkin jos hän tuo keskustelussa
heti ilmi oman, oikean vastauksensa.
Verkossa viestit kulkevat viiveellä ja kommentit
saattavat herättää yllättäviäkin
tulkintoja. Tämän vuoksi tapaamisissa on hyvä
käsitellä verkkojaksojen työskentelyä.
Kysymyksiä, kuten miten kokee tulleensa vastaanotetuksi,
kokeeko olevansa osa ryhmää, mikä on ollut
mielenkiintoista, mitä ei ymmärrä tai mitä
ajattelee oppineensa jakson aikana, on hyvä nostaa
käsiteltäväksi yhteisesti koko ryhmän
kanssa. On tärkeää, että mentori kuuntelee
ja haluaa kuulla, mitä osallistujat sanovat ja hän
myös reagoi heiltä saatuun palautteeseen.
5. Reflektiivisen oppimisen tukeminen
Opetuksen uudistamisessa on kyse vähintäänkin
yhtä paljon vanhojen toimintamallien kyseenalaistamisesta
kuin uusien luomisesta. Mentorin rooliin kuuluu olennaisesti
myös kannustaminen kriittiseen pohdintaan ja keskusteluun.
Turvallisessa ilmapiirissä tämä on mahdollista,
ja mikäli se onnistuu omassa paikallisryhmässä,
kynnys esittää omia ajatuksia myös valtakunnallisessa
verkostossa madaltuu. Osallistujien kanssa on hyödyllistä
keskustella myös itsearvioinnin merkityksestä
niin oman kehittämishankkeen kannalta kuin yleisestikin.
6. Palautteen antaminen ja arviointi
Yhtenä TieVie-koulutuksen suorittamisen kriteerinä
on, että kukin TieVie-koulutukseen osallistuja suunnittelee
ja/tai toteuttaa hankkeen omista pedagogisista ja teknologisista
taidoistaan lähtien. Tieto- ja viestintätekniikan
soveltaminen opetuksessa on vaativa tehtävä.
Siinä tarvitaan paitsi teknisiä taitoja ja tietoa
tukipalveluista myös organisointikykyä ja pedagogista
kokemusta ja näkemystä. Aloittelijalle pienetkin
askeleet, suunnitelmien laatiminen ja mahdollisuuksien
pohtiminen, voivat olla opetuksen kehittämisen näkökulmasta
merkittäviä, ja siksi niitä tulee tukea.
Mentorin tehtävänä on antaa kirjallista
palautetta oman ryhmänsä loppuraporteista koulutuksen
päätteeksi. Lisäksi raporteista voidaan
keskustella paikallisryhmissä. Raporttien arvioinnissa
painopiste on rohkaisevalla ja positiivisella palautteella:
- Millaisia hankkeen vahvuudet ovat?
- Mitä voisi vielä kehittää?
- Millaisia jatkomahdollisuuksia hankkeessa on?
Lisäksi mentorin tehtävänä on muistuttaa
TieVie-koulutukseen osallistuvien mahdollisuudesta/velvollisuudesta
antaa palautetta koulutuksesta. Palautelomakkeet löytyvät
TieVie-portaalin etusivulta Kirjautuminen-linkin takaa.
Mentori on myös itse tärkeä tiedon- ja
palautteenvälittäjä osallistujien ja TieVie-suunnitteluryhmän
välillä. Mikäli ryhmän tapaamisissa
tulee esille palautetta tai kehittämisideoita, niin
niitä voi lähettää TieVie-suunnitteluryhmän
sähköpostilistalle osoitteeseen tievie@lists.oulu.fi.
Mentorin tehtävä on raportoida oman ryhmänsä
toimintaa mentorin
päiväkirjassa TieVie-portaalissa. Päiväkirjaa
pidetään jokaisesta tapaamisesta. Siihen kirjataan
tapaamisten päivämäärät, niiden
suunnitteluun ja toteutukseen käytetty aika, osallistujien
nimet ja lukumäärä, käsitellyt teemat
sekä mentorin arvio tapaamisen onnistumisesta. Päiväkirjan
tulee olla portaalissa viimeistään koulutuksen
päätyttyä 28.2.2002. Paikallisryhmiltä
saatava palaute on erittäin tärkeää
TieVie-koulutusten kehittämiselle. Koulutuksen järjestäjinä
toivomme saavamme palautetta paitsi paikallisryhmien toiminnasta
myös siitä, miten osallistujat ovat kokeneet
TieVie-koulutuksen kokonaisuudessaan.
Ne mentorit, jotka ovat osallistujina TieVie-kouluttajakoulutuksessa
voivat arvioida mentoroinnin onnistumista - siihen liittyviä
haasteita, ongelmia ja onnistumisia - myös omassa
portfolissaan. Ohjeet portfolion tekemiseen löytyvät
TieVie-kouluttajakoulutuksen osallistujan oppaasta ja
TieVie-portaalista. Portfoliotyön tueksi on hyödyllistä
kerätä palautetta ja reflektoida omia tuntemuksiaan
heti paikallisryhmien kokoontumisten jälkeen
Palautteen antamiseen ja arviointiin liittyviä keskusteluteemoja
voivat olla esimerkiksi seuraavat:
- miten koulutus suoritetaan ja miten kehittämishanke
raportoidaan?
- millaisia kysymyksiä/kommentteja/ideoita loppuraporttien
pohjalta heräsi?
Tähän opasvihkoseen on koottu runsaasti erilaisia
asioita, joita mentori voi oman ryhmänsä kanssa
ottaa käsiteltäväksi. Kuten alussa todettiin,
jokainen mentori voi suunnitella oman ryhmänsä
sisällöt ja työtavat sellaiseksi kuin itse
pitää mielekkäänä ja oman ryhmänsä
kannalta tarpeellisina. Kaikkia vihkoon koottuja asioita
ei siis ole tarpeen käsitellä. Joidenkin tehtävien
hoitamista kuitenkin edellytetään kaikilta mentoreilta.
Näitä ovat:
- ryhmän koollekutsuminen ja tapaamisten organisointi
(ensimmäinen tapaaminen tulee järjestää
viikoilla 36 tai 37),
- TieVie-koulutuksen rakenteen (osallistujan
opas) ja TieVie-portaalin
esittely osallistujille,
- osallistujien taitokurssitarpeiden selvittäminen
ja toiveiden välittäminen TieVie-suunnitteluryhmälle
(tievie@lists.oulu.fi),
- osallistujien kehittämishankkeiden tukeminen
(esim. oman yliopiston tvt:n opetuskäytön
palveluista ja muista samantyyppisistä hankkeista
kertominen),
- verkostoitumisessa tukeminen eli mentorin oman verkoston
antaminen osallistujien käyttöön,
- kirjallisen palautteen antaminen osallistujien loppuraporteista,
- mentorin
päiväkirjan täyttäminen.
Kysymyksiä pohdittavaksi
- Miten mentori voi edistää hyvän ilmapiirin
syntymistä?
- Miten prosessi pidetään käynnissä
(ettei kehittämishankkeen toteuttaminen jää
viimetippaan)?
- Miten tapaamisia ja osallistujien työskentelyä
voisi jaksottaa tai rytmittää?
- Miten taataan, että osallistujat saavat rakentavaa
ja prosessia eteenpäin vievää palautetta
mentorilta ja toisiltaan?
- Kuinka yhteisiä keskustelualueita ja niiden eri
osia käytetään?
- Miten osallistujat saadaan sitoutumaan opiskeluun
ja ottamaan aidosti osaa paikallisryhmän työskentelyyn?
- Miten keskustelua ylläpidetään? Miten
varmistetaan, että jokainen osallistuja saa riittävästi
tilaa ryhmässä?
- Millaista ohjausta/tukea tarjotaan yhteisten tapaamisten
välissä?
- Millainen rooli mentorilla on verkkojaksojen osalta?
- Miten mentori voi välittää omaa hiljaista
tietoaan?
Kirjallisuutta
Murto, K. (1998). Prosessin johtaminen. Kohti prosessikeskeistä
työyhteisön kehittämistä. Jyväskylä:
Gummerus.
Nakari, L., Porenne, P., Mansukoski, S., Riikonen, E.
& Huhtala, T. (1996). Mentorointi. Johdon ja asiantuntijuuden
kehitysmenetelmä. Forssa: Painotalo Auranen.
Ojanen, S. (2000). Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian
kehittelyä. Helsingin yliopiston Tutkimus- ja koulutuskeskus
Palmenia. Oppimateriaaleja 99.
Liite 1. Paikallisryhmien tapaamisissa käsiteltäviä
teemoja
Ensimmäinen tapaaminen
- Tutustuminen osallistujiin ja heidän kehittämishankkeisiinsa.
- Koulutuksen rakenteeseen tutustuminen TieVie-portaalin
ja osallistujan oppaan avulla. Osallistujien tutustuminen
toisiinsa ja alustavien hankeideoiden esittely.
- Ensimmäisen verkkojakson (Verkko-opetuksen
tuotantoprosessi) ohjeisiin, työtapoihin
ja oppimisympäristöön tutustuttaminen.
Ohjeet uutisryhmien lukemiseen löytyvät
osoitteesta http://www.hut.fi/atk/oppaat/news/
- Ryhmän kanssa on hyvä keskustella
seuraavista asioista: Mikä on paikallisryhmien
tapaamisten tavoite? Mikä on mentorin rooli?
Mistä osallistujat ovat vastuussa? Kuinka
usein tavataan (4 - 5 krt) ja paljonko aikaa käytetään
kuhunkin tapaamiseen (2 - 3 h)? Milloin tavataan?
Missä tavataan? Voidaanko tapaamisten välillä
olla yhteydessä ja miten? Mitä sovitaan
keskustelujen avoimuudesta ja luottamuksellisuudesta?
- Seuraavista tapaamiskerroista sopiminen.
|
Seuraavat tapaamiset
- Henkilökohtaisen ajankäyttö-
ja opiskelusuunnitelman laatiminen.
- Taitokurssitarpeen kartoittaminen ja järjestettävistä
kursseista tiedottaminen.
- Hankkeiden etenemisestä ja niiden pedagogisista
perusteista keskustelu. Mitä tähän
mennessä hankkeissa on saatu aikaan? Millaisia
kysymyksiä tai ongelmia hankkeiden toteuttamiseen
liittyy? Mikä on seuraava askel hankkeen
edistämiseksi?
- Seuraavaan verkkojaksoon orientoituminen.
- Koulutuksen rakenteen ja suorituskriteerien
kertaaminen.
- TieVie-portaalin palautekanavasta muistuttaminen.
|
Koulutuksen lopussa
- Loppuraportin laatimisesta ja palauttamisesta
keskusteleminen.
- Koulutuksen suorittamiskriteereiden kertaaminen.
- Palautteen antamisen tärkeydestä muistuttaminen.
- Kirjallisen palautteen antaminen osallistujien
loppuraporteista (voi tapahtua esim. sähköpostitse
viimeisen tapaamisen jälkeenkin).
|
© TieVie-suunnitteluryhmä
|