« TieVie-koulutus 2001 -
2002
Verkkojaksot
Verkkotyöskentely koostuu neljästä erillisestä
jaksosta. Verkkojaksoilla valmistaudutaan lähiseminaareihin
ja syvennetään seminaareissa käsiteltyjä
teemoja. Jaksoja yhdistävänä punaisena
lankana kulkevat osallistujien omat kehittämishankkeet,
joita viedään eteenpäin jokaisen jakson
aikana. Koulutuksessa käytetään useita
verkko-oppimisympäristöjä. Eri ympäristöissä
työskentely saattaa olla hämmentävää,
mutta toisaalta se mahdollistaa erilaisiin ympäristöihin
tutustumisen ja niiden vertailun.
Verkkojaksoilla TieVie-koulutuksen 200 osallistujaa on
jaettu neljään 50 hengen ryhmään,
joita kutsutaan verkkotyöskentelyryhmiksi. Ryhmät
on muodostettu siten, että toisiaan lähellä
olevat kehittämishankkeet ovat samassa ryhmässä.
Tällä pyritään tukemaan eri tieteenalojen
opettajien verkostoitumista.
Ks. Verkkotyöskentelyryhmien
kokoonpanot »
Verkko-opetuksen tuotantoprosessi -verkkojakso (17.9.
- 12.10.2001)
Ensimmäisen verkkojakson tavoitteena on selkiyttää
verkko-opetuksen tuotantoprosessia oman kehittämishankkeen
kautta. Tuotantoprosessi-käsitteen avulla oma hanke
hahmotetaan toisaalta projektina, joka edellyttää
suunnitelmaa, aikataulua ja toteuttajia, toisaalta opetushankkeena,
johon kuuluu myös verkkopedagoginen suunnittelu.
Jakson aikana työskennellään yhteistoiminnallisesti
verkossa ja arvioidaan verkko-opiskelua.
Verkkojakson aikana jokainen osallistuja tekee omasta
kehittämishankkeestaan kirjallisen tuotantoprosessisuunnitelman
annettujen virikkeiden avulla. Annetun materiaalin pohjalta
käydään myös keskustelua verkossa.
Jakso toteutetaan avoimessa ympäristössä,
www-sivuja ja news group -keskustelua hyödyntäen.
Tarkemmat ohjeet löytyvät työskentely-ympäristöstä.
Verkkojakson toteutuksesta vastaa Teknillinen korkeakoulu.
Lisätietoja antaa Anna-Kaarina Kairamo (anna-kaarina.kairamo@hut.fi).
Sisällön tuotanto -verkkojakso (15.10. -
2.11.2001)
Toisen verkkojakson teemana on sisällön tuotanto.
Jaksolla syvennetään edellisen verkkojakson
teemoja. Erityisesti jaksolla keskitytään digitaaliseen
oppimateriaalituotantoon liittyviin teemoihin seuraavista
näkökulmista:
- mediavalinnat,
- pedagogiset valinnat,
- sisältöelementtien tuotanto käytettävyyden,
ylläpidettävyyden ja tulevaisuuden kehityksen
näkökulmasta,
- erityisryhmien tarpeiden huomioon ottaminen.
Työskentelyn tukena on edellä esitettyjä
teemoja käsittelevä verkkomateriaali, jossa
demonstroidaan mm. www-tuottamiseen liittyviä ratkaisuvaihtoehtoja.
Osallistujan tulee kirjoittaa yleiskuvaus media- ja välinevalinnoista
ja toimintamalleista, joita omassa hankkeessa on tarkoitus
käyttää (kuvaus perustuu 1. verkkojakson
tehtävän tarkentamiseen). Kuvaukset julkaistaan
oman verkkotyöskentelyryhmän kommentoitavaksi.
Kuvausten pohjalta toteutetaan verkkokeskustelu, jossa
arvioidaan hankkeissa tehtyjä valintoja. Osallistuja
kommentoi omaa ja muiden hankkeita käytettävyyden
eri näkökulmista. Keskustelun pohjalta osallistuja
täydentää omaa kuvaustaan ja arvioi, millä
tavalla alkuperäinen suunnitelma muuttui verkkojakson
kuluessa. Jakso toteutetaan Sonera eXperience Learning
-ympäristössä, josta myös löytyvät
tarkemmat työskentelyohjeet. Verkkojakson toteutuksesta
vastaa Jyväskylän yliopisto. Lisätietoja
antaa Antti Auer (auer@jyu.fi).
Ohjaus-verkkojakso (26.11. - 14.12.2001)
Kolmas verkkojakso antaa yleiskuvan ohjauksen merkityksestä
ja sen erilaisista toteuttamistavoista verkko-oppimisympäristössä.
Jakson aikana osallistujat laativat suunnitelman ohjauksen
toteuttamisesta omassa kehittämishankkeessaan.
Verkkojaksolla työskennellään sekä
itsenäisesti että pienryhmissä. Työskentelyn
pohjana ovat verkosta löytyvät teemakohtaiset
materiaalit ja osallistujien omat kokemukset. Jakso aloitetaan
tutustumalla materiaaleihin. Omasta kehittämishankkeesta
esitetään ohjauksen kannalta keskeinen kysymys,
idea tai lähtökohta. Ohjaussuunnitelmassa keskeistä
on ohjauksen tavoitteiden täsmentäminen ja oppimisprosessin
eri vaiheisiin sopivien ohjausmenetelmien valinta. Jakso
toteutetaan WebCT-ympäristössä, josta myös
löytyvät tarkemmat työskentelyohjeet. Verkkojakson
toteutuksesta vastaa Turun yliopisto. Lisätietoja
antaa Hely Lahtinen (hely.lahtinen@utu.fi).
Arviointi-verkkojakso (4.2. - 28.2.2002)
Arviointiverkkojaksolla osallistujat voivat valita kiinnostuksensa
mukaan kahden arviointiin liittyvän pääteeman
- oppimisen arvioinnin (tentti) tai opetuksen arvioinnin
(palaute) - väliltä. Myös muut perustellut
arvioinnin näkökulmat voivat olla käsittelyn
kohteena. Teemoja lähestytään ongelmalähtöisen
opiskelun (pbl) verkkosovelluksen avulla. Jaksolla käsitellään
mm. arviointikulttuurin muutosta, opetuksen arvioinnin
mahdollisuuksia sekä vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä.
Jaksolla työskennellään n. 10-hengen pienryhmissä
(pbl-ryhmissä), jotka muodostetaan Jyväskylän
lähiseminaarissa 24. - 25.2. osallistujien oman ryhmäytymisen
tuloksena.
Jakson suorittaminen edellyttää virikemateriaaliin
ja arviointikirjallisuuteen tutustumista, verkkotyöskentelyyn
osallistumista, arviointisuunnitelman laatimista omaan
kehittämishankkeeseen sekä vertaispalautteen
antamista opponenttiparille. Arviointisuunnitelman korvaavana
suorituksena osallistuja voi myös laatia hankettaan
tukevan arviointityökalun (esim. palautelomakkeen,
arviointimatriisin, tms.).
Arviointiverkkojakson työskentely aloitetaan Jyväskylän
lähiseminaarissa. Seminaarissa katsotaan yhteisesti
katkelma arvioinnin mystisyyttä käsittelevästä
Katharsis-elokuvasta (ks. elokuva).
Elokuva toimii virikkeenä pbl-työskentelyn avauksessa.
Jyväskylän lähiseminaarissa tapahtuvan
avauksen jälkeen jakson työskentelyä jatketaan
sekä itsenäisesti että verkossa ryhmäkeskusteluina.
Jakso toteutetaan Discendum Optima -ympäristössä
(ent. Sonera eXperience Learning), josta myös löytyvät
tarkemmat työskentelyohjeet. Verkkojakson toteutuksesta
vastaa Oulun yliopisto. Lisätietoja antavat Tytti
Tenhula (tytti.tenhula@oulu.fi)
ja Soile Jokinen (soile.jokinen@oulu.fi).
|