« TieVie-koulutus
2002 - 2003
Verkkojaksojen korvaavat suoritukset
Verkko-opetuksen
suunnittelu -jakson (9.9. - 4.10.2002) korvaava suoritus
Jos verkkojakso on jäänyt ajallaan suorittamatta,
niin voit korvata sen tekemällä seuraavat tehtävät
16.3.2003 mennessä. Jos tiedät, että sinulta
puuttuu jakson suorittamisesta vain osia, niin ota yhteyttä
Riikka Lauhiaan, riikka.lauhia@hut.fi,
p. 09 - 451 4486.
Tehtävä 1. Materiaaliin tutustuminen
Perehdy jakson johdantomateriaaliin osoitteessa http://virtuaali.tkk.fi/tievie/tievie2002.
Materiaali sisältää myös oheismateriaalia,
johon tutustuminen ei ole pakollista, mutta voi olla hyödyllistä,
erityisesti jos verkko-opetuksen suunnittelu on jo sinulle
tuttua.
Tutustu oman verkkoryhmäsi jäsenten suunnitelmiin
TieVie-portaalin työtilassa (http://www.tievie.fi
-> Kirjautuminen -> Lue osallistujien työtiloja).
Tutustu myös oman verkkoryhmäsi keskusteluista
tehtyyn yhteenvetoon ja hankkeista kirjoitettuun palautteeseen
verkkojakson sivujen ilmoitustaululla osoitteessa http://virtuaali.tkk.fi/tievie/tievie2002/index.html.
Tehtävä 2. Oman hankkeen toimintaympäristön
analyysi
Kirjoita oman hankkeesi toimintaympäristön
analyysi jakson materiaalin, muiden osallistujien suunnitelmien
sekä yhteenvedon herättämien ajatusten
pohjalta. Laajuus 1 - 2 sivua. Apuna voit käyttää
seuraavia kysymyksiä:
- Mitkä ovat hankkeesi inhimilliset ja aineelliset
resurssit: rahoitus, oma aikasi, mahdollinen tekijätiimi?
- Millaisia rooleja tiimisi / omaan työhösi
liittyy tässä hankkeessa?
- Minkälaista tukea tarvitset hankkeessasi ja mistä
sitä on saatavissa?
- Onko yliopistossasi käytettävissä tukipalveluja?
Millaisia? Mitä palvelut maksavat?
Tehtävä 3. Kehittämishankkeen suunnitelma
Kirjoita vapaamuotoinen suunnitelma hankkeestasi (tämä
teksti voi siis olla jatkoa toimintaympäristön
analyysille). Käytä apuna jakson materiaalia,
muiden osallistujien tekemiä suunnitelmia sekä
jakson yhteenvetoa. Raportin suositeltava laajuus on 2
- 3 sivua. Apuna voit käyttää seuraavia
kysymyksiä:
- Hankkeet perustiedot: mitä, kenelle, miksi?
- Miten hankkeesi liittyy yliopistosi/oman osastosi/yksikkösi
tavoitteisiin?
- Millaista opetusta, opiskelua ja oppimista hankkeesi
tukee? Hankkeen opetukselliset ratkaisut ja miten ne
konkreettisesti ilmenevät? Miten opittua arvioidaan?
- Mitä lisäarvoa tieto- ja viestintätekniikka
tuo hankkeeseesi?
- Käytettävissä olevat resurssit: raha,
aika, osaaminen, teknologia (olemassa oleva, hankittava,
organisaation asettamat rajoitteet)
- Ketkä osallistuvat hankkeen toteuttamiseen? Työnjako?
Jos et itse tee jokaista vaihetta, pohdi, mistä
saat lisäresursseja.
- Hankkeen tulevaisuuden näkymät.
4. Raportin julkistaminen
Julkista suunnitelmastasi käyttäen jompaa kumpaa
seuraavista tavoista (1 tai 2):
1. Tallenna suunnitelma omille kotisivuillesi, jos sinulla
on sellaiset. Lisää www-sivun linkki TieVie-portaalissa
olevaan omaan työtilaan (http://www.tievie.fi
-> Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa).
Otsikoi suunnitelmasi osuvasti (esim. Verkko-opetuksen
suunnittelu -jakson korvaava tehtävä).
2. Tallenna teksti TieVie-portaalissa olevaan työtilaan
seuraavasti:
- Kirjaudu TieVie-portaaliin (http://www.tievie.fi
-> Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa)
- Kirjoita suunnitelmasi teksti työtilan laatikkoihin
(tai tuo teksti leikepöydän kautta tekstinkäsittelyohjelmasta)
- Otsikoi suunnitelmasi selkeästi (esim. Verkko-opetuksen
suunnittelu -jakson korvaava tehtävä)
- Tallenna tiedot painamalla Lisää kirjaus
-painiketta
- Halutessasi voit muokata tekstiäsi html-kielellä,
johon löytyy ohjeita osoitteesta http://tievie.oulu.fi/koulutusresurssit/html-ohjeita.htm
Sisällön tuotanto
-verkkojakson (21.10. - 15.11.2002) korvaava suoritus
Jos verkkojakso on jäänyt ajallaan suorittamatta,
niin voit korvata sen tekemällä alla olevat
tehtävät 16.3.2003 mennessä. Jos tiedät,
että sinulta puuttuu jakson suorittamisesta vain
osia, niin ota yhteyttä Markku Närheen, mtnarhi@cc.jyu.fi,
p. 014 2604127.
Korvaava tehtävä
Tutustu jakson materiaaleihin ja teemakeskusteluihin
Optima-ympäristössä (sisään
Optimaan) ja tuota niiden pohjalta oman kehittämishankkeesi
sisällön tuotannon suunnitelma (katso
ohje). Kirjoita lisäksi kokoava pohdinta, jossa
tarkastelet opintomateriaalin näkökulmia ja
teemakeskusteluissa esiin nouseita teemoja oman hankkeesi
näkökulmasta. Korvaavan tehtävän laajuus
on noin 2 - 3 sivua.
Vie raportti TieVie-portaaliin omaan työtilaasi
(http://www.tievie.fi ->
Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa). Otsikoi
raportti selkeästi (esim. Sisällön tuotanto
-verkkojakson korvaava tehtävä).
Materiaalit:
Ohjeet: http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi//oppimateriaali/tievie2002/ohjeet_alku/
Sisällön tuotannon suunnitelman kirjoittaminen:
http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi/oppimateriaali/tievie2002/ohjeet_alku/TieVie2002-211.htm
Johdantomateriali: http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi/oppimateriaali/verkko-opetus/sistuotanto/esisuunnittelu/index.html
Sisällön tuotanto -materiaali:
http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi/oppimateriaali/verkko-opetus/sistuotanto/t/
Sisällön suunnittelukaruselli:
http://www.multimedia.jyu.fi/karuselli/
Teemakeskustelut löytyvät Optima-ympäristöstä,
Sisällön tuotanto -verkkojaksolta https://optima.discendum.com/
Ohjaus-verkkojakson (2.12.2002
- 3.1.2003) korvaava suoritus
Jos verkkojakso on jäänyt ajallaan suorittamatta,
niin voit korvata sen tekemällä alla olevat
tehtävät 16.3.2003 mennessä. Jos tiedät,
että sinulta puuttuu jakson suorittamisesta vain
osia, niin ota yhteyttä Sari Koskeen, sari.koski@utu.fi,
p. 02 - 333 6484.
Tutustu jakson materiaaliin "Verkkotutorin pelastusrengas"
ja sekä jakson keskusteluihin WebCT-ympäristössä
(Sisään
WebCT:hen). Laadi materiaalin ja keskusteluiden pohjalta
ohjaussuunnitelma omaan kehittämishankkeeseesi (laajuus
3 - 5 sivua). Suunnitelman sisältö ja luonne
riippuvat paljon omasta hankkeestasi. Hyödynnä
alla olevia apukysymyksiä suunnitelman laatimisessa
soveltuvin osin. Kirjaa lisäksi omille verkko-opiskelijoillesi
lyhyet n. 5 - 10 kohdan ohjeet verkossa keskustelusta.
Vie tehtävä TieVie-portaaliin omaan työtilaasi
(http://www.tievie.fi ->
Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa). Otsikoi
tehtävä selkeästi (esim. Ohjaus-jakson
korvaava tehtävä).
Apuna ohjaussuunnitelman laatimisessa voit käyttää
seuraavia kysymyksiä:
- Mitkä ovat ohjauksen tavoitteet oppimispolun
eri vaiheissa? Millaisissa asioissa ennakoit opiskelijoiden
tarvitsevan ohjausta alkuvaiheessa, keskivaiheilla ja
lopussa? Miten verkko-ohjauksesi etenee?
- Mitkä ovat ohjauksen tavoitteet eri opiskelumuodoissa
(esim. lähi-, etä- ja itseopiskelu) ja eri
jaksoilla? Minkälaista ohjausta jakson sisältö
ja oppimisen tavoitteet edellyttävät opiskelijan
oppimisprosessin tukemiseksi?
- Mitä aktivoivia menetelmiä voisit käyttää
ohjauksessasi ja miten ne vaikuttavat ohjaukseen ja
ohjauksen suunnitteluun?
- Miten oppimiskäsityksesi näkyy kehittämishankkeesi
suunnittelussa?
- Minkälainen muutosprosessi oppimisen aikana tapahtuu?
- Mitkä vaiheet ovat keskeisimpiä ja kriittisimpiä
oppimisprosessin etenemisen kannalta?
- Millä keinoilla rakennat vastavuoroisuutta ohjaukseesi?
- Mitä ohjaajan työkaluista pidät opiskelijoidesi
kannalta tärkeimpinä? (kysyminen, palautteen
antaminen, neuvominen, tukeminen)
- Entä mihin omat resurssisi riittävät?
- Minkä osan ohjauksestasi voit toteuttaa materiaalin
avulla?
- Minkälaisia vaatimuksia oppimistavoitteet ja
sisällöt ja opiskelumenetelmät asettavat
tekniikan käytölle?
- Mikä on opettajan ja opiskelijoiden rooli oppimistilanteessa?
- Mikä on vuorovaikutuksen ja yhteistoiminnan merkitys
oppimisessa?
- Tuntevatko osallistujat toisensa ennestään?
- Ovatko opiskelijat ryhmässä vai yksinään?
- Minkälaisena näet oman verkkotutorin roolisi?
Tarvitsevatko osallistujasi opettajaa, valmentajaa,
ohjaajaa vai tukijaa?
- Minkälainen ohjaajan rooli sopii sinulle ja opiskelijoillesi
parhaiten? Mikä rooli tuntuu vieraalta ja hankalalta?
- Minkälaisia erilaisia rooleja tarvitset koko
ohjausprosessin aikana?
- Miten huomioit erilaiset opiskelijat?
- Miten oppimisen arviointi ja palaute toteutetaan?
- Mikä on oman verkkoympäristösi tarkoitus?
- Mitä tavoitteita osallistujilla on verkossa?
- Mistä pelisäännöistä on sovittava?
- Mitä keinoja sinulla on tukea ja aktivoida "kellujia",
"hukkumaisillaan olevia" ja "kurkkijoita"?
Arviointi-verkkojakson (20.1.
- 14.2.2003) korvaava suoritus
Jos verkkojakso on jäänyt ajallaan suorittamatta,
niin voit korvata sen tekemällä alla olevan
tehtävän 16.3.2003 mennessä. Jos tiedät,
että sinulta puuttuu jakson suorittamisesta vain
osia, niin ota yhteyttä Soile Jokiseen, soile.jokinen@oulu.fi
(p. 08 - 553 4039).
Korvaavat tehtävät
1. Perehdy jakson materiaaliin (ks. Arvioinnin
ABC) ja muuhun arviointia käsittelevään
kirjallisuuteen (ks. kirjallisuutta).
Lisäksi tutustu jaksolla käytyjen verkkokeskustelujen
pohjalta tehtyihin tiivistelmiin TieVie-portaalissa (ks.
tiivistelmät).
2. Laadi jakson materiaalin, kirjallisuuden, keskustelutiivistelmien
ja omien kokemustesi pohjalta n. 2 sivun teoreettinen
katsaus, jossa valotat näkemyksiäsi opetuksen
ja oppimisen arvioinnista tällä hetkellä.
Kirjoitelmassa voit käyttää apuna seuraavia
kysymyksiä:
- Miten käsityksesi arviointi-ilmiöstä
muuttui kirjallisuuteen tutustuttuasi? Mitkä kysymykset
sinua edelleen askarruttavat arviointiin liittyen?
- Mitä uusia ajatuksia ja näkökulmia
kirjallisuuden ja verkkokeskustelujen yhteenvetojen
pohjalta sinulla heräsi oman hankkeen arviointiin
liittyen?
- Millaista lisäarvoa tieto- ja viestintätekniikka
voisi tuoda tai miten sitä voisi hyödyntää
arvioinnissa (omassa kehittämishankkeessasi)?
3. Tee oppimasi pohjalta arviointisuunnitelma omaan kehittämishankkeeseesi.
Suunnitelman sisältö ja luonne riippuvat paljon
omasta hankkeestasi. Voit pohtia esimerkiksi sitä,
millaisen tentin toteutat omalla kurssillasi, miten arvioit
opiskelijoiden oppimista tai miten hankit ja hyödynnät
palautetta opetuksessasi tai vaikkapa oppimateriaalin
kehittämisessä. Vaihtoehtoisesti voit myös
tehdä hankettasi tukevan arviointityökalun (palautelomakkeen,
arviointimatriisin, tms.).
Jos haluat tai sinusta tuntuu hankkeesi näkökulmasta
luontevammalta, niin voit myös yhdistää
teoreettisen ja soveltavan osuuden yhdeksi yhtenäiseksi
kirjoitalmaksi.
Vie raportti TieVie-portaaliin omaan työtilaasi
(http://www.tievie.fi ->
Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa). Otsikoi
raportti selkeästi (esim. Arviointi-verkkojakson
korvaava tehtävä).
|