« TieVie-kouluttajakoulutus
Reaktiopaperikirjallisuus
Tutustu oman juonteesi kohdalla mainittuun kirjallisuuteen
ja laadi sen pohjalta 1-2 sivun reaktiopaperi, jossa pohdit
lukemaasi oman kehittämishankkeesi näkökulmasta
ja nostat esiin itseäsi askarruttavia kysymyksiä.
Reaktiopaperi tehdään TieVie-portaaliin omaan
työtilaan. (Kirjautuminen
-> Muokkaa omaa työtilaa). Otsikoi reaktiopaperisi
selvästi (esim. Reaktiopaperi 1) ja laita näkyviin
myös käyttämäsi lähdekirjallisuus.
Huom! Voit muokata työtilan tekstiä html-kielellä
(ks. ohjeita).
Työtilan käyttöohjeet löydät
täältä.
Oulun seminaarin 8.
- 9.5.2003 reaktiopaperikirjallisuus (dead line 5.4.2003)
Kouluttajajuonne I ja II
Strategiajuonne
Tukihenkilöjuonne
Tekniikkajuonne
Verkostojuonne
- Sotarauta, M. - Linnamaa, R. Kehittäjäverkostojen
pullonkaulat ja verkostojen johtaminen: Esimerkkinä
kuntien elinkeinopoliittinen yhteistyö. Alueellisen
johtamisen tutkimusyksikkö, Seinäjoki. Tampereen
yliopisto. Aluetieteen ja ympäristöpolitiikan
laitos http://www.sjoki.uta.fi/sente/suomi/verkkokirjasto/verkosto.pdf
- Verkostoituneen oppimisympäristön kehittäminen
ja arviointi. ESR -hanke 4.3.2. Loppuraportti. http://www.kas.utu.fi/projects/verkostoanalyysi/
(suomenkielinen osuus)
Tutustu artikkeleihin ja kirjaa reaktiopaperiisi
kummastakin artikkelista kaksi mielestäsi tärkeintä
teemaa liittyen Verkostojuonteen kuvaukseen. Tämän
lisäksi kuvaa, millaisissa verkostoissa itse
toimit opetusteknologian parissa työskentelevänä
henkilönä: keitä verkostoissa toimii,
millaisissa tehtävissä, kuinka aktiivisia
verkostot ovat jne. sekä millaisia haasteita
verkostotoiminta on omalla kohdallasi työhösi
tuonut.
Jyväskylän seminaarin
21. - 22.8.2003 reaktiopaperikirjallisuus (dead line 15.8.2003)
Kouluttajajuonne I ja II:
Strategiajuonne
Tekniikkajuonne
Tukihenkilöjuonne
- Nevgi, A. - Kynäslahti, H. - Vahtivuori, S. -
Uusitalo, A. - Ryti, K. 2002. Yliopisto-opettaja verkossa
- taidot puntarissa. Verkko-opettajien osaamisalueiden
ja tarjolla olevien tukipalveluiden kartoitus. Helsingin
yliopisto. Kasvatustieteen laitos. http://www.virtuaaliyliopisto.fi/arkisto/svoppa.pdf.
Luvut 4 - 6.
Verkostojuonne
- Tuhkanen, T. - Lahtinen, H. Vainio, M - Koskinen,
K. 2003. Hankeopas.
Verkostotoiminnan mallit ja vaikuttavuus. SVY-verkostohaastattelujen
koosteraportti.
Hankeoppaaseen on erilaisten verkostojen käytännön
kokemusten pohjalta koottu ohjeita ja suosituksia.
Käytössämme oleva opas on työversio,
jota ei tässä vaiheessa saa levittää
eteenpäin. Lue opas ja nosta sieltä esiin
2 - 3 oman hankkeesi kannalta keskeistä teemaa.
Kerro myös lyhyesti vertaisryhmäsi tähänastisesta
toiminnasta. Koska verkostojuonne sai kirjallisuuden
käyttöönsä muita myöhemmin,
jatkamme teidän juonteenne osalta reaktiopaperin
jättöaikaa tiistaihin 19.8. klo 9.00 asti.
Helsingin seminaarin 30. - 31.10.2003
reaktiopaperikirjallisuus (dead line 27.10.2003)
Kouluttajajuonne I ja II:
Strategiajuonne
Pohdi reaktiopaperissasi mm. seuraavia kysymyksiä:
Miten teoksessa esitetty analyysikehikko yksilön
sosiaalista asemista istuu yliopistokontekstiin yleensä
ja omaan lähityöyhteisöösi erityisesti?
Voiko teoksen esittämiä ajatuksia ja teoriakehitelmää
hyödyntää muutoksen hallinnassa? Mihin
rooliin, asemaan itsesi sijoittaisit?
Tekniikkajuonne
1) Hae ja asenna PC:llesi (päätelaitteellesi)
osoitteesta http://www.microsoft.com/reader/default.asp
Microsoftin eBOOK-reader. Hae samalla jotain ilmaista
eBOOK-kirjallisuutta kokeiltavaksi. (esim. Encarta sanakirja)
Arvioi readerin eri toiminnallisia ominaisuuksia.
2) Hae ja asenna osoitteesta http://www.microsoft.com/reader/info/rmr.asp
eBOOK-tuotantoväline. Tee jostain Word-dokumentistasi
eBOOK.
3) Lue jakson oheismateriaaleihin kuulunut artikkeli:
Lynch: The Battle to Define the Future of the Book in
the Digital World. http://www.firstmonday.org/issues/issue6_6/lynch/index.html
Arvioi tämän päivän välinettä
suhteessa kirjan ja sähköisen kirjan
tulevaisuuteen.
Tukihenkilöjuonne
Verkostojuonne
- Palonen, T., Hakkarainen, K., Talvitie, J. & Lehtinen,
E. 2003. Heikot ja vahvat verkkosidokset ja osaamisen
keskittäminen tiimityössä. Aikuiskasvatus
1/2003.
- Vivetor-työkalu: http://www.vilmamedia.fi/vivetor/
Vivetor-hankesivuilta löydät verkostohankkeista
käytänteistä ja kokemuksista muodostettua
vertaistietoa hankkeiden elinkaaren osavaiheista. Sivut
on suunnattu kaikille verkostohankkeita käynnistäville,
suunnitteleville ja koordinoiville henkilöille.
Ohje reaktiopaperin työstämiseen:
- Kuvaa oman TieVie-verkostohankkeesi tämänhetkisiä
pullonkauloja.
- Millaisia ratkaisuvaihtoehtoja em. materiaalit virittävät?
- Onko materiaaleissa jotain sellaisia ratkaisuehdotuksia,
jotka omassa/verkostosi tilanteessasi tuntuvat epätarkoituksenmukaisilta?
Turun seminaarin 18. - 19.3.2004
reaktiopaperikirjallisuus (dead line 17.3.2004)
Kouluttajajuonne I ja II:
Strategiajuonne
- Bates, A. W. & Gary Poole. Effective Teaching
with Technology in Higher
Education http://www.batesandpoole.ubc.ca/chapters.html
Tutustu Batesin nykynäkemykseen yliopisto-opetuksesta
tuoreimman kirjan tiivistelmässä. Miten näkemykset
teknologian roolista ja hyödyntämisestä
yliopisto-opetuksessa ovat muuttuneet viime vuosina
(vrt. Batesin edellinen teos 2000)? Millaisena näet
oman työyhteisösi, yksikkösi roolin ja
tulevaisuuden, suhteutettuna Batesin ajatuksiin ja yliopistosi
yhteisiin suuntaviivoihin?
Tekniikkajuonne
Tukihenkilöjuonne
- Halonen P., Saarti, J. & Voutilainen U. 2003.
Kuopion yliopiston informaatiopalveluiden yksikön
toimintajärjestelmän kehittäminen. Osa
1. Opiskelijoille keväällä 2002 tehdyn
laatukyselyn tulokset. Kuopion yliopiston informaatiopalveluiden
yksikkö. Kuopion yliopiston julkaisuja F. Yliopistotiedot
30. Kuopion yliopisto. Kuopio. http://www.uku.fi/kirjasto/julkaisutoiminta/isbn951-781-129-2.pdf
Näkökulmana laatu millaisia ovat
laadukkaat tukipalvelut? Tutustukaa erityisesti opetuksen
tukipalveluista kertoviin lukuihin sekä ensimmäiseen
lukuun, jossa valotetaan laatutyötä yleisemmin.
1 Laatujärjestelmistä toimintajärjestelmiin
2.3 Oppimiskeskus opiskelun tuen ja opetuksen
kehittämisyksikkö ja sen tarjoamat palvelut
3.2.3 Oppimiskeskuksen palvelujen arviointi
3.3.2 Oppimiskeskuksen palvelujen laatu
Verkostojuonne
- Tehtävä:
- Kerro kuinka Verkostojuonteen toiminta on TieVie-kouluttajakoulutuksessa
tukenut oman hankkeesi etenemistä. Kerro myös
miten juonteen toimintaa tulisi mielestäsi
kehittää, jotta siitä olisi enemmän
hyötyä.
- Etsi ja valitse yksi mielestäsi keskeinen
teos, artikkeli, kirjoitus, joka kertoo verkostojen
toiminnasta ja auttaa osaltaan verkostoissa toimijoita.
Kuvaile se lyhyesti reaktiopaperissasi ja valmistaudu
esittelemään se lyhyesti juonteelle Turun
lähiseminaarissa.
|