« TieVie-asiantuntijakoulutus
Vertaisryhmät
Vertaisryhmätyöskentely
on oleellinen osa TieVie-asiantuntijakoulutusta. Ryhmät
muodostetaan ensimmäisessä lähiseminaarissa
"juonneryhminen" sisältä. Ryhmien
koko on 3 - 5 henkilöä. Tavoitteena on, että
vertaisryhmän jäsenten kehittämishankkeet
ovat samantyyppisiä tai sisältävät
samoja elementtejä tai ongelmia, jolloin ryhmän
osallistujat voivat auttaa toisiaan ja hyötyvät
yhteistyöstä. Vertaisryhmien kokoonpanot löytyvät
osallistujalistauksesta
(valitse riippuvalikosta "Vertaisryhmittäin").
Vertaisryhmätyöskentelyn tavoitteena on:
- tukea kehittämishankkeiden yhteistä suunnittelua
ja toteuttamista,
- tukea osallistujien verkostoitumista muiden korkeakoulujen
osallistujien kanssa,
- tutkia ja havainnollistaa verkostoitunutta työskentelyä
ja "ohjaajattoman" ryhmän toimintaa,
- antaa käytännön kokemuksia tieto- ja
viestintäteknologisten työkalujen interaktiivisesta
käytöstä.
Vertaisryhmän tärkein tehtävä on
kehittämishankkeen suunnittelu ja edistäminen.
Vertaisryhmät voivat joko toteuttaa konkreettisesti
yhteisen kehittämishankkeen tai toimia siten, että
jokainen ryhmän jäsen toteuttaa oman hankkeen,
joita ideoidaan ja joista vaihdetaan kokemuksia vertaisryhmän
tapaamisissa. Mitä konkreettisemmasta hankkeesta
on kyse, sitä enemmän ryhmästä todennäköisesti
on hyötyä.
Ryhmä määrittelee itse yhteisen tavoitteensa
tai jaetun kiinnostuksen kohteensa sekä sopii millaisella
työskentelyllä se pystyy tukemaan hankkeiden
toteuttamista parhaalla mahdollisella tavalla. Tavoitteena
on, että ryhmät kokoontuvat vähintään
kerran jokaisen lähiseminaarin välillä.
Tapaamisia voidaan järjestää joko kasvokkain
tai videoneuvottelua, puhelinneuvottelua ja ryhmätyöohjelmistoja
käyttäen.
Jokaisella vertaisryhmällä on Optima-oppimisympäristössä
käytössään ryhmän yhteinen, jaettu
työtila. Työtilassa voi pitää ryhmän
yhteistä päiväkirjaa tai sinne voi kirjata
muita ryhmälle itselleen merkityksellisiä huomioita,
kokemuksia, vinkkejä, jne.
Jokainen osallistuja arvioi vertaisryhmätyöskentelyn
merkitystä omalle oppimiselleen myös omassa
portfoliossaan.
|