Etusivu
»
|
Portfolio yliopisto-opiskelun työvälineenäTytti Tenhula Portfolio tarkoittaa oman osaamisen itsearviointia ja dokumentointia. Portfolio tulee latinan sanoista portare ja folia, "kantaa lehteä". Sen suomennoksia ovat esimerkiksi ansiokansio, kasvunkansio tai oppimissalkku. Näytteitä omasta osaamisestaan ovat erilaisten kansioiden muodossa esittäneet jo pitkään esimerkiksi mallit, valokuvaajat ja arkkitehdit. Viime vuosina portfolioiden on havaittu olevan myös tehokkaita opiskelun työvälineitä, ja ne on otettu käyttöön oppimisen arvioinnissa kaikilla koulutusjärjestelmän tasoilla päiväkodeista yliopistoihin. Portfolio soveltuu hyvin yliopisto-opiskelun työvälineeksi.
Opiskelijan portfoliolla tarkoitetaan opiskelijan itsensä valitsemaa
opiskelutehtävien kokoelmaa, joka edustaa hänen osaamistaan
ja suorituksiaan yhdestä kurssista, opintokokonaisuudesta tai laajemmin
vaikka koko koulutuksesta. Portfolioideaan kuuluu, että opiskelija
tallentaa yksiin kansiin tai tiettyyn paikkaan mahdollisimman kattavasti
kaiken opiskelun aikaisen kehityksen. Koska tämä työ tehdään
myös myöhempää käyttöä varten, on viisainta
säilyttää mahdollisimman täydellisesti kaikki materiaali.
Portfolion symbolina on käytetty kansiota tai salkkua. Portfolion luonne ja sisältö vaihtelevat sen pääasiallisen tarkoituksen mukaan . Perusportfoliolla tarkoitetaan oman osaamisen ja oppimisen persoonallista dokumentointi- ja tukijärjestelmää, oppimisprosessia myötäilevää työkansiota. Perusportfolioon kootaan kaikki opiskelutehtävät. Se voi sisältää esseitä, referaatteja, raportteja, työselosteita ym. tehtäviä. Myös tuotosten luonnokset ja välivaiheet kannattaa pitää tallessa. Näiden lisäksi perusportfolioon talletetaan opettajien, opiskelutovereiden ja asiantuntijoiden arvioinnit ja palautteet, itsearviot, analyysit, aineistot, muistiinpanot, käsitekartat, kuviot, valokuvat - yleensäkin kaikki materiaali, joka kertoo osaamisen kehittymisestä. Yleistä on myös päiväkirjan, ideavihkon tai muun vastaavan pohdintatyökalun käyttäminen. Perusportfolion pohjalta tehdään oppimistuloksia esittävä näyteportfolio. Näyteportfoliossa opiskelija kertoo omasta oppimisestaan, vahvuuksistaan, syventymiskohteistaan ja alaan liittyvistä näkemyksistään ja valitsee sen liitteeksi (näytteeksi) haluamansa tuotokset. Näyteportfolio on oman osaamisen esite. Sen tekeminen tarkoittaa osaamisen parhaiden näytteiden valintaa ja jäsentämistä julkisesti esitettävään muotoon. Näyteportfoliolla usein tavoitellaan jotakin ulkoista päämäärää: kurssisuoritusta, työpaikkaa, apurahaa tai muuta tunnustusta. Tällöin sen muodon määrää osittain se, mitä työnantaja tai muu arvioiva taho edellyttää esitettäväksi. Näiden lisäksi näyteportfolioon voi sisältyä omasta persoonasta ja osaamisen erityisulottuvuuksista kertovaa materiaalia. Näyteportfolion voima on sen yksilöllisyydessä. Se on persoonallinen kuin sormenjälki. Portfoliotyöllä tarkoitetaan oppimistapahtuman aikana toteutuvaa tuottamis-, arviointi- valikointi ja julkistamisprosessia. Oman osaamisen pohtiminen ja teoreettisen jäsennyksen luominen omasta toiminnasta on portfoliotyössä keskeistä. Filosofointi siitä, mitä tekee, miksi ja miten voi olla jopa olennaisin osa portfoliotyötä. Sen avulla toimija rakentaa itselleen tietoista ammatti-identiteettiä. ks.
kuvio » Opintojakson tai opintojen päätyttyä opiskelija kokoaa
oman näyteportfolionsa valmiiksi loppuarviointia varten. Näyteportfolio
voi sisältää oppimisesta kertovien tuotosten lisäksi
myös muuta materiaalia. Opiskelija voi esitellä esimerkiksi
omaa oppimistaan, ryhmän toimintaa ja työskentelymenetelmiä:
Mitä uutta opittiin tai oivallettiin työskentelyn aikana? Mikä
on oma näkemykseni asiasta? Mitkä tavoitteet toteutuivat ja
mitkä jäivät toteutumatta? Missä tarvittaisiin lisäharjoitusta?
Mitä opittiin varsinaisen tavoitteen ohessa? Mihin asioihin tulevassa
opiskelussa halutaan paneutua? Mitkä ovat opiskelijan omat vahvuusalueet?
Lisäksi opiskelija voi perustella, miksi on valinnut juuri kyseiset
dokumentit näyteportfolioon. Myös itsearvioinnit portfoliotyön
onnistumisesta, suunnitelmat opiskelun jatkosta sekä toisten opiskelijoiden,
opettajien tai muiden asiantuntijoiden kommentit ja arvioinnit voivat
sisältyä portfolioon. Portfolion merkitys onkin pikemminkin
reflektiivisessä, oppimista syventävässä prosessissa
kuin itse kokoelmassa. Parhaiten portfoliotyö tukee oppimista silloin, kun sitä käytetään työvälineenä koko opintokaaren ajan. Portfolio soveltuu hyvin myös yksittäisille kursseille mm. seminaari-, projekti- ja opinnäytetöihin, joissa opiskelu ajoittuu pitkälle aikavälille. Portfolio auttaa opiskelijaa huomaamaan oppimisen prosessiluonteen. Tietämys ja taidot kehittyvät vähitellen. Portfolio ohjaa opiskelijaa ja myös opettajaa tarkastelemaan eri aikoina tehtyjä tuotoksia ja seuraamaan opiskelijan kehitystä. Samalla arvioinnin rooli huomattavasti laajenee. Enää ei ole kyse vain lopullisen tuotoksen arvioinnista, vaan se koskee myös tavoitteita ja prosessia. Portfolioarvioinnin etu perinteiseen tenttiin verrattuna on ulkopuolisen kontrollin väheneminen. Esimerkiksi tenttijännitys ei ole huonontamassa tuloksia. Opettajalle pitkän ajan kuluessa kerätty portfolio antaa yksittäistä tenttiä totuudenmukaisemman kuvan opiskelijan osaamisesta. Portfolion tekeminen auttaa opiskelijaa seuraamaan omaa kehitystään ja oppimistaan. Omien opintosuoritusten tarkasteleminen herättää uudella tavalla kysymään, miksi opiskelen. Opiskelenko suorituksen takia vai oppimista ja tulevaa työtä varten? Portfoliotyötä tehneet opiskelijat ovat kertoneet, että oman opiskelun pohtiminen portfoliotyön kautta on helpottanut opintojen kokonaisuuden ymmärtämistä ja auttanut rakentamaan omaa asiantuntemusta. Portfolion kirjoittaminen ei välttämättä ole helppoa. Kirjoitettavia asioita on paljon, ja oleellisen materiaalin valitseminen kaikesta olemassa olevasta saattaa olla vaikeaa. Vaikeaksi on koettu myös omien hyvien puolien kirjoittaminen; miten välttää itsensä kehuminen, mutta kuitenkin välittää lukijalle positiivinen vaikutelma. Portfolion kokoaminen on lisännyt omien opintosuoritusten ja kirjallisten töiden arvostusta. Tehtävät eivät ole enää tuntuneet "pakkopullilta", jotka täytyy poissuorittaa, vaan dokumenteilta, joilla voi osoittaa omaa kehittymistään ja osaamistaan. Oman osaamisen kehittäminen ja sen markkinointi on tärkeää
siirryttäessä työelämään. Portfolio parantaa
opiskelijan työllistymismahdollisuuksia, sillä se kertoo opiskelusta,
osaamisesta, kiinnostuksen kohteista ja tavoitteista enemmän kuin
pelkät arvosanat todistuksessa . Ajan tasalla olevalla portfoliolla
on helppo edustaa itseään ja osaamistaan jatkokoulutukseen tai
työhön pyrkiessään. Portfolio voi sisältää esimerkiksi seuraavia asioita: Pohdintaa tavoitteista:
Näkemyksiä tieteenalasta:
Pohdintaa tutkimuksen tekemisestä:
Perusteluita valinnoille:
Arvioita ja palautteita itseltä, opiskelija-kollegoilta, opettajilta, tutoreilta, harjoittelun ohjaajilta, asiakkailta, potilailta, työnantajilta :
Pohdintaa omista tulevaisuuden visioista ja kehittymishaasteista:
|
|||