![]() |
|||||
|
Millaisia tenttimuotoja opettaja voi hyödyntää?
Autenttinen (luonnollinen, todellinen) oppiminen on nykyaikaisen ja pedagogisesti perustellun kouluttamisen kivijalka. Tentit voidaan jakaa toimintarakenteensa mukaan neljään ryhmään:
Luonnollinen tenttiAutenttinen eli luonnollinen, todellinen oppiminen on nykyaikaisen ja pedagogisesti perustellun kouluttamisen kivijalka. Niinpä myös hyvä tentti rakentuu opittavien tietojen ja taitojen käyttämiseen luonnollisessa tilanteessa. Tenttisuoritus on aidon alalle ominaisen ongelman ratkaisua todellisessa suoritustilanteessa. Tentti opettaa valmiuksia, joita opiskelija joutuisi kohtaamaan omalla tieteen- ja ammattialallaan.
Luonnolliseen tenttiin tulisi kuulua myös arkielämään liittyvä tulosvastuu, vastuu suorituksen onnistumisesta. Luonnollisen tentin järjestäminen voi vaatia totuttua enemmän vaivaa, mutta palkitsee sekä opettajan että opiskelijan. Useimmiten opiskelijoita ei tarvitse erityisesti motivoida tenttisuoritukseen. He ovat innoissaan tentistä, sillä he huomaavat, että heidän opiskelemansa asiat testataan todellisessa elämässä. Tärkeää tällaisen tentin tekemisessä on perinpohjainen suunnittelu. Tentin idea jää vajaaksi, jos tenttisuoritus on vain "näennäisesti luonnollinen". Pelkät luonnollisista kohteista keksityt tentit vievät pohjan luonnollisuudesta. Myös tentin suoritusmuoto (yksin, ryhmässä, useammassa ryhmässä) ja -tapa (luonnollinen tila, luonnolliset välineet) vaikuttavat kuinka hyvin tavoite saavutetaan. Luonnollisen tentin suunnittelun virikkeet löytyvät usein läheltä. Tentaattori on asiantuntija ja tuntee tieteen- ja ammattialansa pulmat ja ongelmat. Lähemmäksi aitoa tilannetta päästään, jos tentaattori tekee tentistä sellaisen, ettei hän itsekään tiedä ennalta kuinka oikeaan ratkaisuun päästään ja millaisia ratkaisumalleja tulisi soveltaa. Jos tentin suorittamisesta on todellista hyötyä yksilölle tai yhteisölle lähestytään edelleen askel todellista elämää.
Simuloiva/mallintava tenttiMallintava tentti voitaisiin määritellä seuraavasti: "Todellisuutta jäljittelevä tentti vailla todellisen suoritustilanteen tulosvastuuta (Asko Karjalainen, Tiina Kemppainen)". Joissain tapauksissa luonnollisen tentin järjestäminen ei ole tarkoituksenmukaista tai mahdollista. Mallintavat tentit jäljittelevät luonnollisia tilanteita. Tentin tulee kuitenkin pyrkiä mahdollisimman todelliseen tilanteeseen esikuvanaan luonnollinen tentti. Luonnollisten tilanteiden ja mallintavien tenttien välille sijoittuu harjoittelu. Harjoittelun avulla voidaan suhteellisen helposti arvioida osaako opiskelija asiat. Harjoittelua voidaan käyttää näin ollen myös tenttinä. Harjoitukset edellyttävät kuitenkin luonnollisesti uudelleenmuokkaamista. Koska harjoittelun ja opetuksen raja on häilyvä, opintosuorituksen arvioinnin painopiste muuttuu jatkuvaksi arvioinniksi perinteisen loppuarvioinnin sijaan. Mallintavista tenteistä voidaan erottaa vielä produkti- ja prosessisuuntautuneet tentit. Produktisuuntautuneissa tenteissä arvioidaan opiskelijan tuottamaa tuotetta, esim. tietokoneohjelmaa tai konepiirustusta. Arvioinnissa ei tarkastella sitä kuinka opiskelija päätyi lopputulokseen. Ajatellaan, että jos opiskelija päätyy arvioijaa tyydyttävään lopputulokseen, myös välivaiheet ovat olleet asialliset. Prosessisuuntautuneissa tenteissä arvioidaan opiskelijan työskentelyä, tehtyjä valintoja, perusteluja, jne. Tällaisessa tentissä itsearviointi on keskeisessä osassa. Arviointi on syytä suorittaa prosessinaikana, sillä jälkeenpäin tehty arviointi ei ole yhtä hedelmällistä. Simulointi tarkoittaa todellisuuden prosessin tai tapahtumaketjun jäljittelyä. Prosessin osavaiheet voidaan erottaa toisistaan. Simulointi tapahtuu kontrolloiduissa olosuhteissa. Useimmiten prosessin tapahtumat voidaan keskeyttää tarkastelua tai analysointia varten. Simulointia käytetään useissa ns. vaarallisten ammattien
koulutuksessa (lento-opetus, sotilaskoulutus, avaruuslennot). Tietotekniikan
nopea kehittyminen on tarjonnut simulointiin oivat työvälineet.
Virtuaalitodellisuus on tietokoneen luoma simuloitu todellisuus. Tila
voi olla niin todellisuutta vastaavaa, että henkilö voi erehtyä
pitämään sitä aitona. Aitouden tunteen voi kuitenkin
kokea myös ilman tietokonetta. Kuvat, maalaukset ja teatteriesitykset
tarjoavat virikkeet, joissa ihminen voi eläytyä niin voimakkaasti,
että unohtaa olosuhteet.
|
|