Etusivu
»
|
Kielten verkkopedagogiikka -kurssi
TaustaaKurssi, jonka arviointiratkaisun kuvailen, on nimeltään Web
Pedagogy for Languages (Kielten verkkopedagogiikka). Se on Oulun yliopiston
englantilaisen filologian opetussuunnitelmassa soveltavan kielentutkimuksen
kenttään kuuluva valinnainen kurssi, jonka voi sisällyttää
perus-, aine- tai syventäviin opintoihin. Kurssin laajuus on 2-4
ov opiskelijan työskentelypanostuksen mukaisesti. Syksyllä 2001
kurssille osallistui seitsemän henkilöä, joista yksi suoritti
kurssin 4 ov:n laajuisena. Toimintamallinamme oli ns. "yhteisöllinen" verkkokurssi.
Se tarkoittaa sitä, että työskentelyn sisällöt
ja muodot tarkentuivat kurssin osallistujien yhteisten työprosessien
ja neuvottelujen tuloksena. Tarkoituksena oli toteuttaa kurssi pelkästään
verkossa, koska sitä tarjottiin myös valtakunnallisen kieliteknologian
verkoston opiskelijoille. Koska kaikki osallistujat olivat kuitenkin kampusopiskelijoita,
meidän oli mahdollista pitää työn intensiivisessä
vaiheessa muutama lähitapaaminen. Kurssi alkoi yhteisellä aivoriihellä, jossa tutustuttiin (Who's
Who -keskustelulista) ja jaettiin kokemuksia kielenoppimiseen liittyvistä
ajatuksista, tiedosta ja kokemuksista (Theory Sauna -keskustelulista).
Alkupuolella tutkittiin myös kielten opiskelumahdollisuuksia Internetissä
ja arvioitiin niiden soveltuvuutta erilaisten kielenoppimisen tavoitteiden
kannalta. Linkkejä oli tarjolla ryhmiteltynä Resource Bank -kansioon,
jonne osallistujat lisäsivät omia löydöksiään.
Resurssien käyttökelpoisuutta arvioiva keskustelu käytiin
kuhunkin linkkiin liitetyn kommenttityökalun avulla. Pohjustus- ja "haarukointivaiheen" jälkeen oli vuorossa
erityisprojektin suunnittelu ja toteutus. Se oli tällä kertaa
mahdollista tehdä yhteistyössä erään oululaisen
ala-asteen kuudennen luokan kanssa. Yhdessä luokan englannin opettajan
kanssa neuvoteltiin sopivasta teemasta, ajoituksesta ja työtavoista
sekä tutustuttiin oppilaiden koulutyön vaiheeseen. Sen pohjalta
englannin opettaja ehdotti mitä muita oppiaineita voisi integroida
englannin opiskeluun tässä projektissa. Opettaja piti yhteyttä
ao. aineiden opettajiin koululla. Projekti päätettiin toteuttaa pienimuotoisena verkkolehtenä,
jonka toimitusprosessin ympärille nivoutui erilaisia toimintoja ja
tehtäviä. Opiskelijat tuottivat ohjesivustot ja tehtävät
oppilaille (verkkoympäristön sisäiset editorit ja html).
He toimivat opettajien kanssa myös projektin aikana oppilaiden tuutoreina
osallistumalla keskustelulistoilla ja chatissa keskusteluun vuorovaikutuskynnyksen
alentajina, työskentelyn virittäjinä, ja toiminnan organisoijina.
Verkkotehtävissä yritettiin varmistaa vuorovaikutuksellisuus
oppilaiden kesken. Oppilaat käyttivät samaa verkkotyötilaa (Optimassa) kuin
mekin kurssilla ja kansioiden "näkyvyys" oli säädelty
profiilien avulla (user ja tutor). Sen vuoksi Kielten verkkopedagogiikka
-kurssilaisten oli mahdollista seurata oppilaiden työskentelyä
ja samalla käydä prosessinaikaista suunnittelu- ja arviointikeskustelua
työskentelyn etenemisestä ja tarvittavista toimista oppilaiden
tukemiseksi verkkolehtihankkeessaan. Tämän verkkoprojektin intensiivisimmässä
vaiheessa pidettiin opiskelijoiden kanssa muutama työskentelyistunto
tietokoneluokassa. Näissä tapaamisissa jaettiin välittömät
kokemukset ja ajatukset projektin etenemisestä ja tehtiin kiireellisiä
päätöksiä työnjaon ja tehtävätyyppien
osalta. Ryhmä toimi tiiminä, jossa tehtäviä jaettiin
työn edetessä, pääosin verkossa. Apuna käytettiin
projektilogia, johon kirjattiin työtehtävien tilanne (kuka tekee,
mikä on suunnitteilla, kesken, valmis jne.). Lopuksi opiskelijat laativat oppilaille verkkotyöalueelle arviointisivun, jossa kiiteltiin heidän aktiivisuuttaan ja tuotiin esille niitä asioita joita he olivat "osanneet kielellä tehdä". Tämän dokumentin laadintaa pohjustettiin opiskelijoiden kanssa viimeisessä lähityöskentelyistunnossa, jolloin keskustelussa jäsennettiin sitä kuinka paljon tärkeästä työstä jää näkymättömiin, kun perinteinen arviointimalli tarkastelee vain lopputuloksia. Totesimme, että oppilaat eivät varmasti ollenkaan huomaa kuinka hienosti he ovat toimineet ja kuinka hyvin kyenneet vaihtamaan ajatuksia ja työskentelemään vieraalla kielellä erilaisten ihmisten kanssa. Siksi halusimme voimallisesti tuoda esille näitä piiloon jääviä asioita oppilaille. Tuutorien jäähyväiskirjeen lopussa sanottiin mm. "It has been surprising how well you can use English already. We hope that you will have possibilities to communicate in English with different people in different situations in the future, too! Thanks for everything! We had a nice time with you!" Projektin jälkeen käytiin Kielten verkkopedagogiikka -kurssin arviointikeskustelu yhteisesti verkossa ilman koulun oppilaita. ArviointiKoska koko kurssi oli niin intensiivisesti yhteistoiminnassa opettajien ja opiskelijoiden kesken toteutettu ja henki oli hyvä, halusin myös osoittaa, että yhdessä käyty arviokeskustelu antaa usein paljon enemmän kehittämisen työkaluja kuin lopuksi kerätty anonyymi palaute, jonka merkityksistä ja tulkinnoista ei ole jälkikäteen mahdollista kysyä. Siksi tein verkkoalueelle keskustelulistan loppuarviointia varten. Alla ohje, joka oli arviointivaiheen aloitus:
Kaikki kurssilaiset valitsivat vaihtoehdon 2 eli osallistuivat arviointikeskusteluun
verkossa. Keskustelu lähti liikkeelle siten, että lähetin
itse aloitusviesteinä seuraavat kysymykset, jokaisen omana viestinään:
1. What happened? 2. Why? 3. What worked well? 4. Something to change?
5. Did you learn something? 6. Did something change your thinking? 7.
More thoughts and wild ideas? 8. Ups and downs? Ensimmäisen kysymyksen (What happened?) avulla halusin selvittää
millä tavoin opiskelijat näkevät saman kokonaisuuden, joka
minun näkökulmastani katsoen näytti tietynlaiselta (ks.
kurssin kuvaus yllä). Olen ennenkin käyttänyt samantapaista
kysymystä opiskelijoiden omien tulkintojen herättäjänä
ja se auttaa erityisesti näkemään mitkä itselle selkeänä
näyttäytyvät tavoitteet tai toiminnan vaiheet eivät
ole opiskelijalle yhtä selviä. Tämä auttaa minua arvioimaan
sitä, miten muunnan ohjeita, mitä asioita otan yhteisesti käsiteltäväksi
ja millaista tukea ja työskentelyn arviointia opiskelijat tarvitsevat
jatkossa. Toisaalta voin tulla siihen tulokseen, että olen ajatellut
koko kurssin hienosäädön "väärin".
Toisin sanoen, minun tulkintani opiskelijoiden lähtökohdista,
tavoitteista ja näkökulmista ei ole ollut kaikilta osilta oikeansuuntainen.
Harvoin mitään suurta muutosta on tarpeen tehdä, mutta
useinkin tulee tämän kysymyksen pohjalta uusia ajatuksia tulevien
kurssien sisältöpainotuksista. Toimintamalli on osoittautunut
monen vuoden kokemuksen perusteella kuitenkin hyväksi. Miksi -kysymys (Why?) kysyttiin siksi, että sen avulla voi tutkia
asioita - mennä ensi käden näkemysten taakse ja ehkä
tarkentaa niitä. Se auttaa "reflektoimaan" ja asettamaan
mielipiteitä "raamiinsa" eli osoittamaan mihin asiat liittyvät,
miltä pohjalta arvioitsija asioita arvioi. Lisäksi tässä
opiskelijat saavat mahdollisuuden etääntyä tekemisestään
ja tarkastella sitä suhteessa laajempiin kehyksiin. Tämän
kurssin arviokeskustelussa opiskelijat määrittelivät keskeisiksi
kurssin tavoitteiksi ja anniksi nimenomaan yhteistoiminnan arvon osoittamisen
oppimisen ja ohjaamisen/opettamisen kannalta. Se onkin hienoa, sillä
olen aikaisemmin yrittänyt tätä tuoda esille mm. kieltenopettajaksi
opiskelevien koulutuksessa, mutta nyt tuli selväksi, että sitä
ei tahdo ymmärtää ennenkuin saa siitä omakohtaisen
kokemuksen todellisesta elämästä. Tämän kurssin
osallistujat eivät opiskelleet asiaa "teoreettisesti",
vaan he saivat mahdollisuuden kurssin aikana toteuttaa verkkoprojektin
"oikean" koululuokan kanssa. Tukena ja yhteistyökumppanina
heillä olivat luokan opettaja(t) ja minä kollegani kanssa. Kouluprojekti
toteutui niin nopeassa tahdissa, että saumaton yhteistyö ryhmän
kesken oli välttämätöntä. Kun se toimi hyvin,
sen arvo tuli näkyviin voimallisesti myös arviokeskustelussa.
Koska kysymykset olivat väljiä ja avoimia, ensimmäisten
vastausten kohdalla tuli jo käsitellyiksi monta seikkaa, jotka olisivat
voineet sopia loppujen kysymysten kohdalle. Siksi moni viittasikin viimeisiä
vastauksia kirjoittaessaan aikaisempiin kohtiin tai jätti niihin
vastaamatta. "Ylämäet ja alamäet" -kysymyksen
halusin sisällyttää mukaan, koska mielestäni on tärkeää
ja hyvän yhteistyön edellytys että tunteita uskalletaan
ilmaista ja käsitellä ilman että on pelkoa leimautumisesta
"hankalaksi opiskelijaksi tai yhteistyökumppaniksi". Vastauksissa
tuli esiin erilaisia riittämättömyyden tunteita ja paineita
muiden opiskelujen ja tämän kurssin tiiviin aikataulun vuoksi.
Samoin joitakin mainintoja oli tekniseen osaamiseen liittyen. Kuitenkin
vastapainona tuotiin hyvin myönteisesti esiin kurssin kokonaisuus
yhteisenä projektina ja osaamisen yhdistäminen ja vahvistaminen
ryhmän työnjaon kautta. Tämä yhteinen verkkokeskustelu on mielestäni hyvä
kurssin arviointiratkaisu siksi, että sen kautta tulee paljon yksityiskohtaisemmin
ja syvemmin esiin erilaisia asioita kurssin toteutuksesta, sisällöistä,
mukana olleen ryhmän vuorovaikutusdynamiikasta ja työskentelyprosessista.
Se auttaa laajentamaan opiskelijoidenkin näkemystä siitä
mikä on arvioinnin kohteena. Se on myös kehittävää
keskustelua - myönteisiä ja kielteisiä puolia tuodaan esille
rinta rinnan, mikä antaa mielestäni myös rehellisempää
palautetta. Kielteistä palautetta on helpompi antaa, jos sitä
voi antaa pohdiskellen, rinta rinnan myönteisten asioiden kanssa.
Opettajalla on mahdollista keskustelussa tuoda esiin omia ratkaisujaan
- miksi asiat tapahtuivat tietyllä tavalla, mitkä "raadollisetkin",
opettajan omaan elämään liittyvät asiat vaikuttivat
kurssin toteutukseen. Tällöin myös opiskelijat voivat ehkä
päästä irti ajoittaisesta riittämättömyyden
tunteestaan: monesti näkee kuinka he kokevat tehneensä liian
"vähän", vaikka itse asiassa ovat toimineet hienosti.
Samoin tässä keskustelussa on mahdollista osoittaa, että
kurssilla voi ja pitääkin olla erilaisia toimijoita. Kaikkien
ei pidä olla samanlaisia, tehdä samoja asioita eikä tuottaa
samanlaisia "tuotteita". Jokaisella voi olla tärkeä
osansa tavoiteltaessa yhteistä maalia. Kurssin arvostelu oli hyväksytty-hylätty. Kuitenkin kerroin myös kirjoittavani kaikille "työtodistuksen" käytettäväksi myöhemmin vaikka portfoliossa. Todistuksessa kuvailin kurssin, toteutetun hankkeen ja annoin perustelut sille miksi kurssille osallistuminen antoi jatkossa hyvät edellytykset "yhteisöllisen (kielten) opiskelun työprosessien ja sisältöjen suunnitteluun, organisointiin ja ohjaukseen". Toin myös esiin kunkin opiskelijan tärkeän osuuden projektin toteutuksessa. Tämän todistuksen päätavoite oman itseni kannalta oli sama kuin opiskelijoiden koulun oppilaille tekemän loppupalautteen rooli: tehdä helposti piiloon jäävää työtä ja osaamista näkyväksi ja osoittaa miten hienoa ja tärkeää oli, että he todella sitoutuivat työskentelyyn saumattomana osana työryhmää. Johtopäätöksiä arvioinnista
|
||||||||||