Etusivu
»
|
Prosessien optimointi
TaustaaProsessien optimointi (470434S, 3 ov) on Oulun yliopiston prosessi- ja ympäristötekniikan osaston säätötekniikan laboratorion tarjoama syventäviin opintoihin kuuluva opintojakso, jonka tarkoituksena on antaa perustiedot teollisuusprosessien optimointiin käytettävistä menetelmistä ja niiden soveltamisesta; lisäksi opintojaksolla on keskeistä laskentatyökalujen (esim. Matlab) käyttö ongelmien ratkaisemisessa. Kurssissa on toteutettu projektityöskentelyn mallia, joka perustuu ryhmätyöhön, tuotoksiin, tuotosten arviointiin, väliraportointiin ja loppuraportin tekemiseen tietyn rajatun ajan puitteissa; insinöörityöhönhän on aina käytettävissä vain rajattu määrä aikaa ja muita resursseja. Kurssi on suunniteltu ja aikataulutettu hyvin tiiviisti ja saumattoman kokonaisuuden muodostavaksi. Se toteutetaan viiden viikon aikana marras-joulukuussa. Kurssi aikana kerätään myös kurssipalaute, joka käsitellään ja josta annetaan palaute jo kurssin aikana. Keskeistä kurssin toimivuuden kannalta on kaksisuuntainen palaute; opettajalta opiskelijalle ja opiskelijalta opettajalle. Näin opiskelijan oppimisen ohjaaminen saadaan toimimaan reaaliajassa.
|
|
Kurssille osallistuneet opiskelijat |
Portfoliomuodossa suorittaneet |
Loppukokeella suorittaneet |
1999 |
27 |
17 (63 %) |
8 (30 %) |
2000 |
18 |
14 (78 %) |
3 (17 %) |
2001 |
43 |
36 (84 %) |
4 (9 %) |
2002 |
35 |
29 (83 %) |
3 (9 %) |
Vuosina 1999 ja 2000 kurssi on toteutettu yhden opettajan voimin, jolloin tuli selväksi, että tällä toteutustavalla ryhmän maksimikoko on noin 20. Vuosina 2001 ja 2002 käytössä oli apuopettaja, jonka työpanos kohdistettiin aikakriittisiin kohtiin eli viikkoraporttien tarkastamiseen ja tuntitehtävien ohjaamiseen. Näin voidaan kurssittaa portfolioformaatissa jopa melkein 40 opiskelijaa.
Päinvastoin kuin voisi luulla, opiskelijat sopeutuvat tiukasti aikataulutettuun projektimuotoiseen opiskeluun ja jopa pitävät siitä; seikka käy hyvin ilmi opiskelijoiden kurssipalautteesta. Monia opiskelijoita miellyttää portfoliokurssissa se, ettei ole tenttiä eikä mitään ulkoaopittavaa; palautteen mukaan suurinta tyydytystä opiskelijoille kuitenkin tuottaa oppimisen ja onnistumisten tuottama mielihyvä.
Pienellä osalla opiskelijoista on ollut vaikeuksia sopeutua portfoliokurssiin, jossa vastuu tekemisestä on opiskelijalla itsellään. Toisaalta portfolio vaihtoehtoisena suoritustapana innostaa ja motivoi suurta osaa opiskelijoita tekemään töitä tosissaan ja itseään säästämättä. Kurssissa on tosin tapahtunut seuraavaa: alun perin vaihtoehtoiseksi tarjotusta suoritustavasta (portfoliosta) on tullut pääasiallinen suoritustapa.
Opiskelijoiden oppimistulokset ja suoritusajat ovat huomattavasti parantuneet. Viimeisimmälle eli vuoden 2002 joulukuussa pidetylle kurssille osallistuneista 91 % suoritti kurssin jo ennen joulua. Hyvin vaikeasti omaksuttavasta opintojaksosta on tullut helposti omaksuttava ilman, että kurssisisältöön ("mitä opetetaan") on tarvinnut tehdä merkittäviä muutoksia. Avainasemassa tässä muutoksessa on opetusmenetelmän ("miten opetetaan") pitkäaikainen kehitystyö ja erittäin onnistunut soveltaminen.