Etusivu
»
|
Tietokoneavusteinen suunnittelu ja valmistus
TaustaaKurssin nimi oli Tietokoneavusteinen suunnittelu ja valmistus. Se toteutettiin Vaasan ammatillisen aikuiskoulutuskeskuksen tietotekniikan yksikössä. Opiskelijat olivat pääsääntöisesti työssä olevia insinöörejä diplomi-insinöörejä ja teknikoita, jotka halusivat päivittää tietojaan tai opiskella uutta. Opiskelijamäärä oli n. 25-30. Kurssi oli sikäli erikoinen, että se sisälsi monia aihekokonaisuuksia ja niiden moduuleita, joita sai suorittaa haluamassaan järjestyksessä, haluamansa osat ja haluamassaan aikataulussa. Kukin moduuli oli itsenäinen kahden opintoviikon jakso, jonka sai halutessaan yhdistää muihin moduuleihin. Näistä moduuleista muodostui muutama päälinja. Todistuksen sai suoritetuista aihekokonaisuuksista. ArviointiSyy arvioinnin muotoon oli vaikeus tietää, mitä opiskelija
todellisuudessa oli oppinut. Ehkä myös halu antaa oikeudenmukainen
arvio. Arviointi oli jatkuvaa siinä mielessä, että opiskelija joutui arvioimaan itseaan jatkuvasti siirtyessään osaamistasolta toiselle ja moduulista toiseen. Opiskelu tapahtui tehtävien tekemisenä, joka oli tuettu teoria-aineistolla, tutor-ohjauksella ja tarvittaessa henkilökohtaisella tai ryhmäkohtaisella "luennolla". Tehtävät oli jaettu vaikeustasoihin (vrt. ydinainesanalyysi; Karjalainen & Jaakkola 1999) ja opiskelija suoritti niitä HOPS:nsa ja harkintansa mukaan. Oman harkinnan tukena oli suoritusten onnistuminen ja tarvittaessa opettajan kanssa käytävä arviointikeskustelu. Arviointikeskustelun, opiskelijan näytekansion (sisälsi mm. tehdyt harjoitukset) ym. perusteella opiskelija siirtyi seuraavaan tasoon tai seuraavaan aihekokonaisuuteen. Saavuttaessaan HOPS:nsa tavoitteleman tason, tehtiin lopullinen numeroarviointi, joka perustui pitkälti opiskelijan saavuttamaan tehtävätasoon ja hänen arvioonsa osaamisestaan. Omaa arviointia varten opiskelijalla oli kuvaus, mitä milläkin osaamistasolla pitäisi osata. Mikäli arviointikeskustelujen jälkeen todettiin osaamisessa puutteita tavoiteltuun tasoon nähden opiskelija joko täydensi puuttuvia tietoja tai laski tavoitetasoaan. Mikäli osaamisen tasosta ei päästy yksimielisyyteen, pidettiin normaali koe. Kokemuksia arvioinnista
|
||||||||||