Tutkimuksen historian essee
Yliopisto
|
Oulun yliopisto
|
Laitos/Yksikkö
|
Suomen kielen jaos, suomen ja saamen kielen ja logopedian laitos,
humanistinen tiedekunta
|
Kurssi
|
Tutkimuksen historian essee
|
Yhteyshenkilö
|
Helena Sulkala
helena.sulkala@oulu.fi
|
TieVie-koulutuksen aikana suunnittelemani Tutkimuksen historian essee
-hankkeen olen toteuttanut lukuvuonna 2003 - 2004 Oulun yliopiston suomen
ja saamen kielen ja logopedian laitoksessa suomen kielen oppiaineessa.
Hankkeessa laadin esseen kirjoittamista ohjaavan verkkokurssin, johon
ei sisälly kontaktiopetusta. Kaikki verkkokeskustelupalstat, ohjemateriaalit
ja linkit olen sijoittanut Optima-ympäristöön. Kurssille
ilmoittaudutaan verkossa olevalla lomakkeella.
Suomen kielen syventävien opintojen teoria ja metodiikka -osioon
(8 ov) kuuluva, yhden opintoviikon laajuinen tutkimuksenhistorian kurssi
on pakollinen kaikille suomen kielen syventäviä opintoja suorittaville.
Opintojakso on samalla osa syventävien opintojen graduseminaaria
ja sijoittuu ajallisesti kahden graduseminaarin (tutkimussuunnitelma-
ja tutkimusseminaarin) väliin. Kurssilla kirjoitettavan, kymmensivuisen
esseen tarkoitus on edistää tutustumista gradun taustateoriaan
ja menetelmiin, ja esseetä voi soveltuvin osin käyttää
osana gradua.
Toteutin kurssin ensimmäisen kerran kolmen kuukauden mittaisena
(3.10.2003 - 16.1.2004). Osallistujina oli 24 syventävien opintojen
graduseminaarilaista. Kurssi oli vaiheistettu, ja osa jaksoista oli kolmen
päivän, osa kahden viikon mittaisia työskentelyrupeamia.
Kaiken kaikkiaan tutkimuksen historian verkkokurssi muodostuu yhdeksästä
eri työskentelyrupeamasta verkossa: aivoriihestä, teemakeskusteluista,
opettajan palautteesta, lähteiden etsinnästä, teemaryhmä-palautteesta,
esseiden raakaversion kirjoittamisesta, opettajan palautteesta, viimeistellyn
esseen kirjoittamisesta ja lopullisesta arviosta.
Kurssin materiaalista osa syntyy dynaamisesti opetus- ja opiskeluprosessin
kuluessa. Tämän osan sisältö vuosittain muuttuu uusien
opiskelijoiden ja heidän tutkimusaiheidensa myötä. Materiaalin
pysyvämmän osan muodostaa toiminnan ohjeistus, jota muutan ja
kehitän tarpeen mukaan.
Hanke on opettajavetoinen ja mitoiltaan pienehkö (1 ov). Materiaalin
ylläpito ja muutokset kuuluvat opettajalle. Opintojakso toteuttaa
osittain ohjattua, osittain autonomista opiskelumallia. Opiskelu on ihmistenvälistä
ja prosessikeskeistä.
Arviointiratkaisut
Tutkimuksen historian verkkokurssi toimii erityisesti vuorovaikutusfoorumina.
Kurssin tarkoituksena on tukea pro gradu -työn tekemistä ja
auttaa opiskelijoita tuottamaan oman tutkimusaiheensa historian esseen.
Kurssi tukee ennen kaikkea tutkivaa oppimista, jossa jokainen opiskelija,
paitsi etsii oman pro gradu -työnsä teoreettisen ja metodisen
lähdekirjallisuuden ja kommentoi sitä omasta näkökulmastaan,
myös jakaa tietämyksensä ja näkemyksensä muiden
kanssa. Erityisesti tiedon jakaminen ja näkemysten vaihtaminen
hyödyttää samalta painoalalta tehtäviä graduja,
mutta on kaikille samalla perehtymistä laajemmin olemassa olevaan
alamme tutkimustietoon ja tieteelliseen keskusteluun. Tämä lähtökohta
on myös arvioinnin perusta.
Kurssin vastuuhenkilönä ohjaan ryhmäkeskustelua tutkimusalojen
lähtökohdista, lähdekirjallisuuden etsimisestä, esseen
kirjoittamisesta, esseen muokkaamisesta osaksi gradua jne. Vastaan kysymyksiin,
annan palautetta teksteistä ja arvioin lopullisen esseen.
Aivoriihessä opiskelijat joutuvat arvioimaan tutkimusaihettaan
ja samalla itseään tutkimuksen tekijänä, sillä
jokaisen on kirjoitettava vapaasti aiheesta mieleen nousevia asioita ja
vastattava kysymyksiin, mitä tutkit, mistä tutkit, miten tutkit
ja miksi tutkit. Tässä osiossa opiskelija siis reflektoi aikaisempaa
oppimistaan. Opettajana teen koosteen aivoriihessä esille tulleista
asioista ja nostan esille tutkimusten kannalta tärkeitä seikkoja.
Toisin sanoen arvioin ja panen tärkeysjärjestykseen niitä
asioita, joita opiskelijat esittävät.
Teemakeskustelussa kunkin tutkimusaihetta syvennetään.
Jokainen kommentoi sekä oman gradunsa alalta että muilta aloilta
tekevien aiheita. Keskustelun tarkoituksena on saattaa esseiden kirjoittaminen
alkuun ryhmän yhteistyön voimaa hyödyntäen. Opiskelijat
arvioivat toistensa (yhden samasta aihepiiristä ja yhden toisesta
aihepiiristä tekevän) tutkimusasetelmaa ja vastaavat toisten
antamiin arvioihin perustellen samalla, miksi on samaa tai eri mieltä
keskustelukumppanin kanssa.
Seuraava vaihe on opettajan palaute, jossa kokoan käydyt
keskustelut ja kommentoin yhteisesti aiheiden rajanvetoja. Palautteessani
arvioin paitsi osallistumisaktiivisuutta ennen kaikkea kurssilaisten käsityksiä
omasta ja muiden tutkimuksesta, aihepiirin tuntemista ja kykyä tuottaa
tutkimusideoita. Arviointini on tarkoitettu motivoivaksi arvioinniksi,
jolla pyrin rikastamaan tutkimusideoita, kannustamaan eteenpäin ja
ohjaamaan gradun aiheen kehittelyä. Pyrin ohjaavaan arviointiin,
ja substanssia enemmän tuntevana seniorina annan palautetta ja vinkkejä
lähteistä ja niiden tieteellisestä tasosta. Opiskelijan
tulee sitten arvioida, miten voi hyödyntää saamaansa palautetta
esseessään.
Suomen kielen ja muun kielitieteellisen tutkimuksen lähteitä
etsiessään opiskelijat arvioivat tutkimusalansa historian lähteet
yleisen merkittävyyden ja oman tutkimuksensa kannalta. Teemaryhmäpalautteessa
käydään teemaryhmittäin vertaiskeskustelua lähteistä.
Sen kautta opitaan lähdekriittistä arviointia ja tieteellistä
tutkimuksentekoa. Jokainen saa näin pienessä ja turvallisessa
ryhmässä opetella palautteen antamista ja saamista.
Kun esseiden ensimmäiset versiot on tuotu työtilaan, annan
jokaiselle henkilökohtaisen palautteen sähköpostilla. Palautteissa
pyrin kommunikatiiviseen arviointiin eli aktivoimaan jokaista itsekritiikkiin
ja ottamaan huomioon tutkimusaiheiden ja käytettyjen teorioiden eriasteisen
vaikeuden.
Tämän jälkeen opiskelijat tutustuvat palautteeseeni ja
kirjoittavat lopullisen esseen. Lopullisten esseiden valmistumisen
jälkeen opiskelijat kommentoivat kaikkia muita saman aihepiirin esseitä
yleisessä vertaisarviointikeskustelussa ja antavat minulle palautetta
omasta esseen kirjoittamisprosessistaan. Arvioin käytyä
keskustelua oman alamme tiedeyhteisön käsityksiin peilaten.
Vasta keskustelun jälkeen arvioin esseet. Koska lopulliset esseet
jäävät verkkoon gradun valmistumiseen asti, on niitä
mahdollista arvioida myöhemminkin.
Kurssipalautteen kerään laitoksen tavan mukaan verkkolomakkeella.
Myös palaute jää verkkoon, ja sen pohjalta kehitän
jaksoa ja opetusta edelleen. Otan huomioon saamani sisällölliset
ja tekniset vinkit.
Hankkeessa arvioidaan siis oppiaineen sisältöjä, oppimistapoja,
kirjoittamisprosessia ja valmiita tuotoksia. Olennainen osa opintojakson
kehittämistä on kurssipalaute kokonaisuudessaan. Opiskelijat
arvioivat itseään, toisiaan, opettajan palautteita ja koko kurssia.
Arvioijina toimivat opiskelijat ja opettaja.
Omat ajatukseni onnistumisesta
Uskallan väittää, että hanke onnistui yli odotusten.
Tein ensimmäistä kertaa verkkokurssia opintojaksosta, josta
olen pitkään vastannut. Tunsin esseen kirjoittamisen solmukohdat
ja ongelmat. Pyrin laatimaan verkkokurssin ajatellen ongelmien poistamista.
Erilaisten arviointien ryppäistä muodostui opiskelijalle tukikohta,
josta saattoi ponnistaa eteenpäin. Vertaisryhmän merkitys näkyi
selvästi: kukaan 24:stä ei jättänyt kesken ja kaikki
saivat esseensä ajallaan valmiiksi.
Opiskelijat pystyivät pienten kannustusten jälkeen arvioimaan
toistensa tutkimusta, lähteitä, metodeja ym. erinomaisesti.
Tieteellisen keskustelun laatu parani koko ajan ja argumentoinnin taidot
kehittyivät.
Opiskelijat pitivät tiukasta aikataulusta, välitehtävistä
ja -palautteista, oppimisen prosessinluonteisuudesta, verkkokeskustelun
vilkkaudesta, alustavan version arvioinnista ja yleensä jakson toteutuksesta
verkossa.
Ongelmiksi koettiin kirjastolähteiden saannin vaikeus ja hitaus
kurssin aikatauluun nähden ja vähäinen opintoviikkomäärä
työmäärään nähden. Olenkin suunnitellut
ajoittaa jakson ensi lukuvuonna neljän kuukauden ajalle, jotta kirjastotyöskentelyyn
jää aikaa. Uuden tutkinnon myötä lisään
myös kurssin opintopistemäärää.
|