Etusivu
»
Yleistä
Artikkelit
Tenttimuotoja
Mallintavat
Simuloivat
Murretut
Keinotekoiset
Tapauskuvauksia
Palautetyökaluja
SVY:n
tarjoamia palveluja
Laatutyö
opetuksen arvioinnissa
Videoleikkeet
|
|
Avoimen, provosoivan
ongelman tentti
Tentti toteutetaan niin, että opiskelijoille esitetään
kirjoitettu, nauhoitettu, videoitu tms. tehty alku ongelmalle (trigger
segment). "Trigger segment" kuvaa tunnepitoista, monimutkaista
käytännön työhön, esim. potilastyöhön
liittyvää tilannetta. Opiskelijat ryhtyvät ratkaisemaan
ongelmaa keskustellen.
Tällaisessa ratkaisutavassa tulee esille enemmän arvoihin,
asenteisiin ja tunteisiin liittyviä seikkoja, ja helpommin myös
eettisiä kysymyksiä. Tarkoitus on herättää spontaanisti
kysymyksiä ja keskustelua. Tilanteet jätetään tarkoituksella
avoimiksi ja puutteellisiksi, esim. kaikkea saatavilla olevaa tietoa ei
esitetä. Tällaisessa tilanteessa usein käytännön
työssäkin joudutaan toimimaan.
1.
David on 4-vuotias lapsi. Hänet tuotiin sairaalaan ambulanssilla.
Hänet oli löydetty autosta sinisenä tukehtumaisillaan,
sillä aikaa kun hänen vanhempansa olivat ostoksilla. Sairaalassa
todettiin, että hänen aivonsa ovat vaurioituneet ja että
hän ei tule ennalleen. Hän on parhaillaan teho-osastolla hengityskoneessa.
Äidin, isän ja hoitavan lääkärin välisessä
keskustelussa isä sanoo: "Olen huolestunut lapsesta. Ymmärrättehän,
etten halua hänen kärsivän. Hän kärsisi koko
loppuelämänsä. Myös hänen kaksi veljeään
kärsisivät. Kaikki kiusaisivat heitä. Kuvittele hänen
makaavan vuoteessa, kuulevan ja näkevän kaikki, muttei voisi
itse tehdä mitään Jos se olisin minä, vetäisin
kyllä letkut irti."
2. Tilannekuvaus esitetään opiskelijaryhmälle. Heitä
pyydetään kirjaamaan välittömästi kaikki asiat,
jotka tulevat heidän mieleensä. Lisäksi heitä pyydetään
eläytymään lääkärin osaan ja esittämään
kaksi kysymystä tilanteen päähenkilölle, esimerkkitapauksessa
isälle, ja oletetut vastaukset.
3. Yksilövastauksia tarkastellaan pienryhmissä. Lopuksi
arvioidaan työskentelyn tuloksia ja antia.
Tällaista lähestymistapaa on käytetty lääketieteen
opinnoissa, mutta se soveltuu mainiosti myös muille aloille, ainakin
muihin ihmistieteisiin.
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|