Ongelmakeskeinen
tentti
1. Annetaan käytännön ongelman
alku.
2. Opiskelijat saavat ratkaista sen itse. Ensin he kirjaavat kontrolloimatta
sen tiedon ja ajatukset, joita heillä liittyy ongelmaan.
3. Sitten vaihtoehtoja aletaan punnita esim. 3-4 opiskelijan ryhmissä
perustellen. Jokainen ryhmä työstää mielestään
parhaan ratkaisun.
4. Lopuksi tentaattorin johdolla työstetään
ryhmien esityksiä kommentoiden ja arvioiden suositeltavin
vaihtoehto.
Esimerkiksi
lääketieteen opintojaksolla tenttitehtävä voi olla
seuraavanlainen: "53-vuotias mies kertoi lääkärintarkastuksessa
saaneensa sydänkohtauksen edellisenä vuonna." Opiskelijoiden
tulee koota tarpeelliset kysymykset ja toimenpiteet, jotka he tekisivät
miehelle terveystarkastusta varten. Kirjataan myös sellaiset asiat,
jotka ovat olennaisia ongelman ratkaisun kannalta, mutta joita opiskelija
ei todennäköisesti todellisessa tilanteessa kuitenkaan toteuttaisi.
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|