Pikaraportit
harjoituksista
Harjoituksista, laboraatioista tai muunlaisista käytännön
tehtävistä raportoidaan heti, jopa työskentelyn kuluessa.
Näin opiskelijat kirjaavat ylös sellaisia seikkoja, ongelmakohtia,
epäselviksi jääneitä alueita ja epävarmuustekijöitä,
jotka eivät ehkä muuten tulisi kirjatuiksi eivätkä
myöskään tarkempaan käsittelyyn.
Tällaisessa työskentelyssä lähestytään
oikeaa tieteellistä prosessia.
"Pikaraportit" antavat opiskelijan työskentelystä
realistisen kuvan. Ne osoittavat, mitä opiskelijat todella saivat
aikaan esim. laboratoriotyöskentelyn aikana ja kuinka he pystyvät
raportoimaan siitä välittömästi. Lisäksi, koska
ne kirjoitetaan luonnoksenomaisiksi, liiemmin stilisoimatta, ne ovat lyhyitä
selosteita. Tämä on opettajallekin helpotus.
Pikaraportteja voi käyttää myös esim. keskustelujen
pohjana, jolloin keskustelussa voidaan tarkastella raporteissa vähemmälle
huomiolle jääneitä alueita tarkemmin.
Jonkin laajemman opintojakson tentti voi koostua harjoituksissa tehdyistä
pikaraporteista.
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|