Helposti voisi ajatella, että kurssin arviointitavalla
ei ole kovinkaan suurta merkitystä sille, miten miten
opiskelijat opiskelevat kurssin aikana tai mitä he
oppivat. Todellisuudessa asia näyttäisi kuitenkin
olevan päinvastoin. Tieto siitä, miten kurssi
suoritetaan ja arvioidaan, vaikuttaa dramaattisesti opiskelijoiden
toimintaan ja valintoihin kurssin aikana.
Tämä on opiskelijoiden näkökulmasta
luonnollista, sillä mikäli he haluavat edetä
opinnoissaan, on kursseista päästävä
läpi. Tentillä opettaja väistämättä
ohjaa opiskelijoiden opiskelustrategiaa ja oppimisen syvyyttä.
Arviointi on aina läsnä niin opettamisessa kuin
oppimisessakin, joko tietoisesti tai tiedostamatta.
Painopiste on muuttunut
Viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana on opetuksen ja
oppimisenkin arvioinnissa tapahtunut useita painopisteen
muutoksia. Näkemys arvioinnista on laajentunut. Enää
oppimisen arvioinnilla ei tarkoiteta pelkästään
kurssin lopuksi järjestettävää tenttiä.
Myös opetuksen arvioinnissa on otettu käyttöön
pelkkiä kurssipalaute-lomakkeita monipuolisempia menetelmiä.
Oppimisen arvioinnissa on siirrytty:
- kirjallisista tenteistä kurssitöihin,
- opettajajohtoisesta arvioinnista opiskelijajohtoiseen
arviointiin (ulkoisesta arvioinnista itsearviointiin),
- määrällisestä arvioinnista laadulliseen
arviointiin,
- implisiittisistä (julkilausumattomista) kriteereistä
eksplisiittisiin (julkilausuttuihin) kriteereihin,
- kilpailusta yhteistyöhön,
- tuotoksen arvioinnista oppimisprosessin arviointiin,
- sisällön arvioinnista taitojen arviointiin,
- kurssiarvioinnista kokonaisuuksien (moduulien) arviointiin,
- epäsuorasta arvioinnista suoraan (luonnolliseen)
arviointiin,
- keinotekoisesta arvioinnista autenttiseen (aitoon, luonnolliseen)
arviointiin ja
- auktoriteettiarvioinnista sopimusarviointiin (Brown
ym. 1994).
Autenttinen arviointi
Autenttisella arvioinnilla tarkoitetaan sellaista arviointia,
jossa toimijan osaamista tutkitaan mahdollisimman suoraan.
Arvioinnin kohteena on oppijan aito, luonnollinen toiminta.
Autenttisen arvioinnin vastakohta on keinotekoinen arviointi,
jossa arviointi on eriytetty omaksi erilliseksi toiminnokseen.
Tentti on autenttinen silloin, kun arviointi kohdistuu jonkin
aidon ongelman ratkaisemiseen todellisessa suoritustilanteessa.
Esimerkiksi erilaiset projektityöt ovat lähellä
autenttisen arvioinnin ideaa.
Autenttisen arvioinnin tutkijat ovat sitä mieltä,
että oppijan tulisi itse olla oppimisen keskeisin arvioija.
Heidän mielestään oppija itse on oman osaamisensa
paras asiantuntija, ja siksi hänen itse tulisi voida
osoittaa, mitä hän osaa. Toisin sanoen oppijan
osaamista ei jokin ulkopuolinen taho, kuten opettaja, voi
osoittaa. Arviointiapua ulkopuolisiltakin toki voidaan pyytää.
Tällöin arvioinnin perustana on opettajan ja opiskelijan
yhdessä tekemä analyysi prosessista, sen tapahtumista
ja lopputuloksesta. Pääasia kuitenkin on, että
oppija itse saa osoittaa, mitä hän osaa ja että
hän oppii arvioimaan omaa suoritustaan mahdollisimman
hyvin.
|
Myös näkemys arvioinnin toteuttajasta on laajentunut.
Ulkopuolisen arvioinnin rinnalla ovat lisääntyneet
itsearviointi ja yhteisarviointi. Arviointiin osallistuvat
yhä useammin paitsi opettajat, myös tuutorit,
kurssitoverit ja eri alojen asiantuntijat. Arvioinnin kohteen
laajentumisesta kertoo myös se, että enää
kohteena ei ole pelkästään opiskelijan tekemän
lopputuotos, vaan arviointi koskee myös tavoitteita
ja prosessia.
Verkko on arkipäivää oppimisessa
Verkkotyöskentelyssä opiskelijalle tarjoutuu
erilaisia mahdollisuuksia osoittaa omaa osaamistaan. Yksi
verkkotyöskentelyn etu on se, että se mahdollistaa
lopputuotteiden arvioinnin lisäksi myös työskentelyprosessin
seurannan. Työskentelystä jää jälkiä
tiedostoihin, jota opiskelijat ja opettajat voivat prosessin
kuluessa ja sen jälkeen arvioida. Jos verkossa työskennellään
keskustellen, opiskelijoita voidaan pyytää pohtimaan
mm. omaa osuuttaan ryhmän työskentelyn onnistumisessa
tai sitä mitä he ovat keskusteluista saaneet itselleen
omaa yksilöllistä työtään ajatellen.
Ei voida kuitenkaan olettaa, että opiskelijan koko
työskentelyprosessi näkyisi verkossa. Vielä
ei ole kehitetty välineitä, joilla voisi dokumentoida
ajatteluun käytettyä panosta. Iso osa opiskelijan
tekemästä työstä tapahtuu verkkoympäristön
ulkopuolella.
Arviointi on yhteinen asia
Arvioinnin ja palautteen antamisen ei tarvitse olla yksin
opettajan ja tuutoreiden vastuulla. Opiskelijoita voi ja
kannattaakin käyttää toistensa arvioijina.
Vertaisarvioinnilla voidaan parhaassa tapauksessa edistää
opiskelijoiden yhteistoiminnallista työskentelykulttuuria
ja yhteisöllisiä työskentelytaitoja. On tärkeä
opettaa opiskelijoita arvioimaan omiaan ja opiskelijatovereidensa
oppimistuotoksia ja antamaan rakentavaa palautetta toisilleen.
Kokonaan vertaisarvioinnilla ei kuitenkaan ole syytä
opettajan antamaa arviointia korvata.
Perinteisessä kontaktiopetuksessa opettajan on kohtalaisen
helppo harjoittaa jatkuvaa arviointia havainnoimalla opetustilannetta
ja tehdä havaintojen pohjalta erilaisia ratkaisuja.
Verkkoympäristöissä välitöntä
arviointia ei ole yhtä helppoa toteuttaa. Moniin oppimisympäristöihin
onkin sisäänrakennettu erilaisia työkaluja,
joiden avulla opettaja voi ainakin jossakin määrin
seurata, miten opiskelijat ympäristöä käyttävät.
Työkalujen avulla on mm. mahdollista selvittää,
kuinka usein yksittäinen opiskelija on käyttänyt
ympäristön eri toimintoja, milloin hän on
käynyt ympäristössä viimeksi, kuinka
moniin dokumentteihin hän on perehtynyt, montako viestiä
hän on lähettänyt tai moneenko viestiin hän
on tutustunut. Tilastot ilmaisevat siten ympäristön
käyttöhistoriaa yksittäisen opiskelijan kohdalta.
Vaikka tilastot eivät kerrokaan koko totuutta, on niistä
saatava tieto tärkeää siinä mielessä,
että se auttaa löytämään opiskelijat,
jotka eivät hyödynnä ympäristön
ominaisuuksia parhaalla mahdollisella tavalla tai omaavat
puutteita ympäristön käytössä.
Yhdessä sovittu sitouttaa
Valittiinpa opetuksen ja oppimisen arviointiin mikä
menetelmä tahansa, on tärkeää tehdä
opiskelijoiden kanssa selkeä sopimus siitä, mitä
ja miten arvioidaan ja mikä on tärkeää,
siis yhdessä sopia kurssin tavoitteista ja toteutustavasta.
Arvioinnin tulee perustua kriteereihin, jotka ovat avoimia,
julkilausuttuja ja rationaalisesti perusteltuja. Toisin
sanoen ne ovat kaikkien tiedossa ja keskustelun eli uuden
sopimuksen kautta myös muutettavissa.
Antoisaa työskentelyä
verkkojaksolla toivoo,
Tytti Tenhula
Lähde:
Brown, G., Bull, J., & Pendlebury, M., 1997. Assessing
Student Learning in Higher Education. Routledge: London
and New York.
|
|