Annala, H., 1998. Arviointi koulun kehittämisen välineenä.
Indikaattorit koulun arvioinnissa. Oulun yliopiston kasvatustieteiden
tiedekunnan tutkimuksia.
Aronen, P., & Takalo, T., 1994. (toim.) Arviointi ja
opetuksen laadun parantaminen. Seminaarin puheenvuorot ja
keskustelut 28.3.1994. Tampereen yliopiston opintotoimisto.
Tutkimuksia ja selvityksiä 36. Jäljennepalvelu:
Tampere.
Banta, T. W., 1999. What's new in assessment? Assessment
Update 11, 3 - 11.
Brown, G., Bull, J., & Pendlebury, M., 1997. Assessing
Student Learning in Higher Education. Routledge: London
and New York.
Erwin, T., 1991. Assessing Student Learning and Development.
First Edition. Jossey-Bass: San Francisco.
Goodrich,
H., 1997. Understanding Rubrics. Educational Leadership
54 (4).
Hakkarainen, P. 1989. Arviointi aikuisopetuksessa. Osa
2. Opetuksen ja oppimisen laadullinen evaluointi. Julkaisusarja
B, 20 b, 1982. Valtion koulutuskeskus. Helsinki: Valtion
painatuskeskus.
Hounsell, D., McCulloch, M., & Scott, M., 1996. The
ASSHE Inventory. Changing Assessment Practices in Scottish
Higher Education. Edinburgh: Centre for Teaching, Learning
and Assessment.
Huusko, M., 1999. Palautetta palautejärjestelmistä.
Selvitys opiskelijapalautteiden keräämisestä
Oulun yliopistossa. Oulun yliopisto. Uutta opetuksessa.
Uutisia opetuksen kehittämisestä Oulun yliopiston
laitoksilla 8. (ks. mainos)
Hämäläinen, E. 1994. Kirjokannen taonnasta
eli kuinka opetusta ja oppimista arvioidaan. Helsingin yliopisto.
Opintoasiain julkaisuja 8.
Hämäläinen, K. & Moitus, S. (toim.)
1998. Laatua korkeakoulutukseen. Teoriaa ja käytäntöä.
Korkeakoulujen arviointineuvoston julkaisuja 6:1998. Helsinki:
Edita.
Karjalainen, A., 2001. Tentin teoria. Oulun yliopisto.
Dialogeja 4. Oulun yliopistopaino: Oulu.
(julkaisu
pdf-muodossa)
Karjalainen, A., Kuortti, K. & Niinikoski, S. 2001.
Luova koulutusohjelmavertailu. Ajatuksia kansainvälistä
benchmarking-arviointia varten. Oulun Yliopistopaino: Oulu.
(ks. mainos)
Karjalainen, A., & Kemppainen, T., 1994. Vaihtoehtoisia
tenttikäytäntöjä. Ohjeita ja ideoita
yliopistotenttien kehittämiseen. Oulun yliopisto. Korkeakoulupedagogiikan
perusmateriaali 1. (ks. mainos)
Karjalainen, A., 1999. Vain itse voi näyttää
- johdatus autenttiseen arviointiin. Teoksessa Tenhula,
T. (toim.) Opetus sydämen asiana. Oulun yliopiston
opetuksen kehittämisyksikön julkaisuja. Dialogeja
2, 149 - 155. Yliopistopaino: Oulu.
Kaukiainen, A., Aalto, P., Lappalainen, M. & Lindberg,
J., 1995. Kasvokkain. Palautteen antaminen oppijalle. Turun
yliopiston täydennyskoulutuskeskust, sarja A:34. Painosalama
Oy: Turku.
Keso, P., Hautamäki, J. & Scheinin, P., 1999.
Opetuksen arviointia kehittämässä. Kasvatustieteellisen
tiedekunnan opintojen arviointityöryhmän raportti
arviointiprosessin välineiden kehittämisestä
ja kokeilemisesta. Helsingin yliopisto. Opintoasiainosaston
julkaisuja 16/1999.
Koli, H. & Silander, P. 2002. Verkko-oppiminen. Oppimisprosessin
suunnittelu ja ohjaus.
Koppinen, M-L., Korpinen, E., & Pollari, J., 1999.
Arviointi oppimisen tukena. WSOY: Juva.
Lammela, P., Lappalainen, M., Norvanto, T., Oinonen, P.,
Piiparinen, S., Siltari, E. & Tuohela, K., 2000. Palautteet
puntarissa. Opintosuoritukset ja kirjallinen palaute. Turun
yliopiston täydennyskoulutuksenjulkaisuja A:75. Painosalama:Turku.
Lappalainen, M., 1997. Arvioinnin merkitys yliopiston opetuksen
ja oppimisen osana. Teoksessa Lappalainen, M. (toim.) Opetus,
oppiminen ja arviointi. Turun yliopiston arviointijärjestelmän
rakentaminen. Turun yliopisto. Hallintoviraston julkaisusarja
4/97. Unipaps: Turku.
Laukkanen, R., & Stenvall, K., 1996. (toim.) Arviointi
koulutus- ja tiedepolitiikassa. Tampereen yliopisto. Hallintotieteen
laitos. Jäljennepalvelu: Tampere.
Lonka, K., Miettinen, M., Silfverberg, M., & Verkasalo,
M., 1993. Strukturoitu kurssipalautelomake. Tekninen toimivuus
ja käyttöohje. Oppimispsykologisen kehittämisprojektin
julkaisuja 1. Helsingin yliopisto, Psykologian laitos. Yliopistopaino:
Helsinki.
Online Tutoring e-book. Higgison, C. A. (ed.) (ks. erityisesti
luku 4, New Assessment methods). http://otis.scotcit.ac.uk/onlinebook/
Pehu-Voima, S., & Hämäläinen, K., 2000.
(toim.) Opetusta kehittävää arviointia. Korkeakoulujen
arviointineuvoston julkaisuja 17/1999. Edita: Helsinki.
Piirainen, I., 1996. Henkilöstöpalaute oppilaitoksen
sisäisen kehittämisen apuna. Akateeminen väitöskirja.
Tampereen yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, Hämeenlinna.
Vammalan kirjapaino Oy: Vammala.
Repo-Kaarento,
S., 1999. Palaute on lahja. Teoksessa Opetus sydämen
asiana. Tenhula, T. (toim.). Oulun yliopisto. Dialogeja
2. 145 - 148.
Rutonen, M., 1999. Kollegan kanssa kannattaa keskustella.
Opettaja. 39/99: 10-11.
Rutonen, M., 1999. Palaute pitää pureskella ja
sulattaa. Opettaja. 39/99: 12.
Räisänen, A., 1998. (toim.) Hallitaanko ammatti?
Pätevyyden määrittelyä arvioinnin perustaksi.
Opetushallitus. Arviointi 2. Yliopistopaino, Helsinki.
Räsänen, J., 1996. Kehityksen ulottuvuuksia.
Kehityssuuntautunut oppiminen ja -arviointi. Jyväskylän
yliopiston Täydennyskoulutuskeskus. Johtamiskoulutuksen
julkaisu 8.
Saarenkunnas, M., Kuure, L. & Salovaara, H., 2000.
Web-weaving. Verkkoportfolio. Ongelmien ratkonta. Kolme
tapaa työskennellä verkossa. Ote - opetus ja teknologia.
2/2000: 4-9.
Sharan, S., 1996. Mutually assistant teams for implementing
instructional innovations in school. Lifelong Learning in
Europe 1(2): 104 - 122.
Sjunnesson,
J., 2001. Digital
Learning Portfolios: inventory and proposal for Swedish
teacher education. (www-artikkeli)
Takala, S., 1995. Arviointi - ongelma ja mahdollisuus.
Teoksessa Linnakylä, P., Pollari, P., & Takala,
S., (toim.) Portfolio arvioinnin ja oppimisen tukena. Jyväskylän
yliopistopaino: Jyväskylä, 1 - 8.
Tenhula, T., 1999. (toim.). Opetus sydämen asiana.
Oulun yliopisto. Dialogeja 2. Oulun yliopiston opetuksen
kehittämisyksikön julkaisuja. Yliopistopaino:
Oulu. (ks. mainos)
Tenhula, T., Kuure, L., Koponen, L., & Karjalainen,
A., 1996. Akateeminen opetusportfolio yliopisto-opetuksen
itsearvioinnissa ja meritoinnissa. Oulun yliopsito. Korkeakoulupedagogiikan
perusmateriaali 5. (ks. mainos)
Virta, A., 1999. Uudistuva oppimisen arviointi. Mahdollisuuksia
ja varauksia. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta.
Julkaisusarja B:65. Painosalama: Turku.
Virtanen, P. 2001. Oppimisen eväitä opiskelijalle
ja tukea opettajille. Ohjausta opiskelutaitoihin IQ-Form
-virtuaaliyliopistohankkeen virittämänä.
Helsingin yliopisto. Pedagogica. Kasvatustieteiden tiedekunnan
julkaisuja 7.
Voutilainen, U., 1998. Arviointi opetus- ja oppimisprosessien
kehittämisen tukena- Kuopion yliopiston opetuksen itsearvioinnin
tulokset ja opetuksen kehittämissuunnat. Kuopion yliopiston
selvityksiä E. Yhteiskuntatieteet 7.
Willman, A., 2001. Yhteistyön ristiriitaiset puhetavat.
Diskurssianalyyttinen näkökulma luokanopettajien
tulkintoihin tiimityöstä. Kasvatustieteiden tiedekunta.
Oulun yliopisto.
Yli-Suomu, R., 1999. Opettajan muokattava asenteita itsearviointiin.
Opettaja. 39/99:13.
Muuta
Materiaalia
ongelmalähtöisestä oppimisesta (problem based
learning)
Korkeakoulujen
arviointineuvoston julkaisuja
|
|