On hyvin tavallista, että tutkija pitää
päiväkirjaa tai sen kaltaista ideoiden, ajatusten
ja tuntemusten tallentamiseen tarkoittamaansa muistivihkoa.
Edesmenneiden tutkijoiden päiväkirjamerkintöjen
kautta tietämyksemme tieteellisestä ajatteluprosessista
on lisääntynyt. Tästä menettelytavasta
on ollut siten laajempaakin hyötyä kuin vain ajatusten
selkiytyminen tutkijalle itselleen.
Päiväkirjaa voi käyttää myös
tenttimenettelynä, jolloin samalla mallinnetaan yhtä
tutkijan ja tiedemiehen epävirallista työskentelytapaa.
Päiväkirjatentti voidaan toteuttaa esim. seuraavalla
tavalla:
1. Opiskelija pitää luentopäiväkirjaa
luentojen aikaisesta opiskeluprosessista. Päiväkirjamenetelmää
voi soveltaa myös kirjallisuuteen perehtymisessä.
2. Opiskelija käsittelee päiväkirjassa joko
vapaamuotoisesti tai strukturoidun kaavan mukaan luennolla
käsiteltyjä aiheita ja / tai kirjallisuutta sekä
antaa palautetta luennosta. Päiväkirja voi olla
tiivis kommentti, siihen voi sisältyä oman oppimisprosessin
tarkastelua, väitteiden problematisointia jne.
Opiskelija voi myös liittää mukaan muuta
aiheeseen liittyvää tietoa (esim. lehtileikkeitä
ja muuta joukkotiedotusvälineistä peräisin
olevaa aineistoa, kaunokirjallisuudesta poimittuja esimerkkejä,
kuvia jne.). Luentopäiväkirja vaihtelee pituudeltaan
1-2 sivun mittaisesta tiiviistä kommentista aina 6-10
sivun mittaiseen laajempaan päiväkirjaan riippuen
asiakokonaisuuden laajuudesta ja päiväkirjan luonteesta.
|
3. Tarkoituksena on harjoittaa kriittistä ja huolellista
ajattelua. Luentopäiväkirja ei ole referaatti
luennoista tai kirjoista. Se kommentoi asiakokonaisuuden
keskeisiä alueita.
4. Luentopäiväkirjat palautetaan 1-2 viikkoa
luentojen päättymisen jälkeen ja ne arvioidaan
sovittujen kriteerien mukaisesti.
5. Päiväkirjojen palautetilaisuus järjestetään
noin kahden viikon kuluessa palautusajankohdasta. Palaute
voi olla myös kirjallinen, esim. kommentoitujen päiväkirjojen
palautus tms.
Ilman palautetilaisuuttakin tentti toimii hyvin kunhan
muistuttaa opiskelijoita siitä, että he jättävät
alkuperäisen päiväkirjan itselleen ja lähettävät
tentaattorille vain kopion.
ks.
Lapin korkeakoulun Sosiaalityön koulutusohjelman ohjeita
luentopäiväkirjan laatimista
varten. »
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|