Miksi tenttitehtävien tekeminen pitäisi rajoittaa
yliopistoalueelle tai tiettyyn luentosaliin? Kotitentit
ovat monessa mielessä hyvä vaihtoehto: ne vähentävät
tiukasti rajattuun suoritustilanteeseen liittyvää
ahdistusta ja antavat aikaa oivalluksien ja ideoiden kehittymiseen.
Kotitentteinä tehdyt tuotokset ovatkin usein korkeatasoisia
ja niiltä voidaan myös edellyttää parampaa
laatua kuin tavanomaisilta tenttivastauksilta.
Kotitentti on toimiva ratkaisu myös kurssien yksilölliseen
eriyttämiseen. Eri tavoin orientoituneille opiskelijoille
on helppo antaa mielekkäitä ja motivoivia syventäviä
tehtäviä erityisalueilta.
Kotitentti vapauttaa laajojen salitenttien järjestämisestä.
Riittää, että sovitaan tenttitehtävän
palautusajankohta. Tenttiin on myös helppo liittää
yksilöllinen palautteenanto. Voidaan esim. sopia menettelystä,
että opiskelija laittaa tenttivastauksensa mukaan valmiiksi
kirjoitetun ja postimerkilla varustetun kirjekuoren vastauksen
palauttamista varten.
Kotiesseetentti
Kotiesseetentin tavoitteena on mahdollistaa opiskelijan
omaehtoinen ja luova työskentely opintokonaisuuden
parissa.
Kotiesseetentti toteutetaan seuraavalla tavalla:
1. Opiskelija laatii laajahkon (10-15 sivua) mutta
ytimekkään tutkielman opintokokonaisuudesta (esim.
kirjapaketista).
Tutkielman aiheen ja näkökulman opiskelija joko
valitsee itse tai saa valmiit aiheet tentaattorilta. Työstä
tulee käydä ilmi tentittävät teokset
tai luennot. Teosten tekstikohtiin viitataan yleisen käytännön
mukaisesti. Tutkielman tulee olla pohtiva ja arvioiva, ei
pelkästään referoiva.
2. Opiskelija jättää esseensä
tentaattorille.
3. Arviointi: kirjallisen työn arviointi. Sisällöllinen
palaute esseestä on suositeltavinta pelkän numeron
sijasta.
Itsearvioinnilla täydennetty kotiessee
Ennen kotiesseen palauttamista ohjaajalle, opiskelija täyttää
itsearviointilomakkeen, jossa hän kriittisesti tarkastelee
omaa työtänsä. Lomakkeessa kysytään
esim. seuraavia seikkoja:
Kotiessee on myös mallintava tentti miksi?
- Mitkä ovat työn ansiot?
- Miten työtä voisi parantaa?
- Minkä arvosanan antaisit?
- Mistä alueista työssäsi olet vakuuttunein,
miksi?
- Mistä olet vähiten vakuuttunut, miksi?
Mitä ongelmia kohtasit laatiessasi esseetä?
Itsearviointilomake saattaa innostaa opiskelijoita työstämään
esseetään pitemmälle. Toisaalta se saattaa
lisätä liiallista sensuuria ja itsekritiikkiä.
Itsearviointiosuuden voi sisällyttää jokseenkin
kaikkiin tässä monisteessa esitettyihin tenttimalleihin.
ks.
mitä essee tarkoittaa? »
|
Luentoa tukeva kotitentti
1. Luennon edetessä opiskelijat saavat 4-5
luentojen ja teosten aihepiiriin liittyvää tehtävää.
2. Opiskelijat ryhtyvät heti laatimaan vastauksia
tehtäviin. Tehtävät ovat luonteeltaan sellaisia,
ettei niihin voi kerralla antaa hyvää vastausta.
Tehtävät ovatkin vireillä koko luennon ajan.
Niitä täydennetään sitä mukaa,
kun kurssi etenee.
3. Viimeisellä luentokerralla opiskelijat saavat
vielä täydentävän ohjeen tehtävien
toteuttamiseksi lopullisessa muodossaan . Luentojen ja harjoitusten
aikana opiskelijat voivat milloin tahansa kysyä myös
opettajilta neuvoa tehtävien tekemiseen.
4. Opiskelijat saavat tehdä yhteistyötä
tehtävien tiimoilta, vaikka tenttivastaukset jätetäänkin
henkilökohtaisina. Yhteistyö ja kollegan auttaminen
ongelmien ratkaisuissa on myös toivottavaa. Tärkeintä
on, että oppimista tapahtuu ja vastaukset ovat korkeatasoisia
5. Kun viimeinen oppijaksoon liittyvä luento
tai harjoituskerta on päättynyt, opiskelijoilla
on esim. kaksi viikkoa aikaa viimeistellä tuotostaan.
6. Tuotokset arvostellaan syvällisyyden ja
laadun pohjalta. Vastausten ei tarvitse noudattaa tiettyä
yhtenevää rakennetta tai "sivumäärää".
Yksilöllisyys ja omakohtaiset oivallukset ovat plussaa.
Ylimääräistä ansiota tuo myös edellytettyä
laajempi aineistojen käyttö. Aineistojen käyttö
osoitetetaan lähdeviittauksin ja lähdeluettelon
avulla.
Lunttilapputentti
1. Luentosarjan lopussa tentaattori pyytää
opiskelijoita laatimaan mahdollisimman hyvän lunttilapun
tenttiä varten. Opiskelijat laativat luntin kotona
tenttiin valmistautuessaan. Ilman lunttia tenttiin ei saa
tulla.
2. Tenttitilaisuuden alussa lunttilaput kootaan pois.
Tentti on päättynyt.
Opiskelijoiden kanssa keskustellaan siitä, miten he
tenttiin valmistautuivat. Mitä he tuntevat oppineensa.
Oliko valmistautuminen erilaista kuin perinteiseen tenttiin.
Keskustelua kannattaa käydä myös lunttilappujen
sisällöistä ja niissä ilmentyvistä
ongelmista sekä tentin arvioinnista. Voidaan esim.
sopia, että lappuja saa vielä täydentää
tai laajentaa kotiesseeksi.
Seikat, jotka opiskelija kokosi lunttilappuun, osoittavat,
kuinka hän on käsittänyt opiskeltavan asian,
mitä pitää keskeisenä, ja millä
tyylillä hän pyrkii selviytymään tentistä
(käyttääkö muistikikkoja, listoja vai
hahmottaako kokonaisuuksia).
Lähde:
Teksti on suora lainaus kirjasta Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen, Asko Karjalainen
ja Tiina Kemppainen. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali.
|
|