Pedagoginen muutos -verkkojakson II vaihe (26.5. - 1.6.2003)
Verkkojakson ensimmäisessä vaiheessa (12.5. -
25.5.) jokainen osallistuja julkaisi oman ongelmansa/tapauksensa
Optimassa jollakin oman juonneryhmänsä viestilistalla.
Tapausten pohjalta käytiin vilkasta keskustelua, jossa
täsmennettiin alkuperäisiä ongelmia ja etsittiin
tapauksiin uusia näkökulmia. (ks. vaihe
I)
Työskentelyn eteneminen vaiheessa 2
Sisältö: Oman hankkeen pedagogisten periaatteiden
tarkentaminen (mm. verkkokeskustelun pohjalta) ja aikataulusuunnitelman
laatiminen.
1. Laadi henkilökohtainen suunnitelma, jossa
tarkastelet hankkeeseesi liittyviä pedagogisia valintoja.
Suunnitelman tulee sisältää oman oppimisen
reflektiivistä pohdintaa verkkojakson aikana sekä
omaan alkuperäisen ongelman/tapauksen analysointia
(mitä uutta verkkokeskustelu toi tapaukseen). Suunnitelmaa
tehdessäsi voit pohtia mm.:
- Mihin verkkojakson keskusteluissa esiin nousseisiin
asioihin sinun kannattaa hankkeessasi kiinnittää
huomiota? Mitkä asiat voit jättää
vähemmälle huomiolle? Mitä uutta opit,
oivalsit keskusteluvaiheen aikana?
- Miten Oulun seminaarissa ja verkkokeskustelussa käsitellyt
pedagogiset periaatteet (esim. autonomia, reflektio, sitoutuminen,
yhteisöllisyys) toteutuvat omassa hankkeessasi? Minkä
muiden periaatteiden varaan rakennat hankettasi? Miksi?
- Millaisia ongelmia hankkeen toteuttamisessa voi tulla
vastaan? Miten niihin voisi ennakkoon varautua?
Kirjoita ajatuksesi suunnitelmaksi. Voit hyödyntää
suunnitelman kirjoittamisessa myös kirjallisuutta (ks.
esim. verkkojakson kirjallisuus
tai juonneryhmäkirjallisuus
portaalissa). Merkitse käyttämäsi lähteet
suunnitelmasi loppuun. Huom! Suunnitelma on osa koulutuksen
aikana tehtävää portfoliota.
2. Tee aikataulusuunnitelma hankkeesi etenemiselle.
Suunnitelmaa tehdessä voit miettiä mm. seuraavia
kysymyksiä:
- Mitä sinun tulee (mitä aiot) saada aikaan
hankkeessasi ja mihin mennessä? Miten hankkeesi etenee
ajallisesti? Onko joitakin dead lineja tiedossa? Millaisia
työvaiheita hankkeeseesi liittyy? Mitkä ajanjaksot
ovat erityisen tärkeitä hankkeesi kannalta?
Miksi?
- Miten TieVie-kouluttajakoulutus tukee oman hankkeesi
etenemistä? Miten voisit parhaalla mahdollisella
tavalla hyötyä muista osallistujista?
- Keitä osapuolia hankkeessasi on toteuttajana tai
yhteistyökumppanina? Entä kohteena/osallistujana?
Millaista yhteistyötä (verkostoitumista) hankkeessasi
voisi tehdä? Miten työnjako ja vastuut eri osapuolten
välillä sovitaan/organisoidaan? Mistä saat
apua, kun sitä tarvitset?
- Millaisia resursseja (henkilöresurssit, raha, aika,
osaaminen, laitteet, tilat, jne.) hankkeessasi on olemassa?
Ovatko resurssit riittävät? Mitä olemassa
olevilla resursseilla on realistista saada aikaan? Onko
lisäresurssien hankkiminen mahdollista? Miten esimerkiksi
sovitat hankkeen muuhun virkatyöhösi?
3. Julkaise molemmat suunnitelmasi Optimassa. Tätä
varten on perustettu "TieVie_10: Pedagoginen muutos_03"
-työtilaan Optimaan kullekin vertaisryhmälle oma
alakansio oman juonneryhmän kansion alle. Vie suunnitelmasi
oman vertaisryhmäsi kansion alle ja otsikoi se selkeästi
(esim. "Teemun suunnitelma").
Suunnitelman julkaiseminen tapahtuu seuraavasti:
- Klikkaa auki oman juonneryhmäsi kansio "TieVie_10:
Pedagoginen muutos_03" -työtilassa
- Klikkaa auki oman vertaisryhmäsi kansio
- Klikkaa "Uusi objekti" -painiketta
- Tuo suunnitelmasi Optimaan omalta koneeltasi (Omalta
tietokoneelta / Linkki internetiin / Tekstidokumentti)
- HUOM! Lisää raksi kohtaan "Kommentti"
(Kommentointityökalu näkyy tuodun dokumentin
nimen perässä keltaisena puhekuplana. Työkalua
tarvitaan palautekeskustelun aikana.)
- Klikkaa ok.
(Huom! "TieVie_10: Vertaisryhmät_03" -työtila
Optimassa on oma erillinen työtilansa, ja tarkoitettu
ainoastaan vertaisryhmien omille asioille - ei varsinaisille
verkkojaksokohtaisille tehtäville.)
Ajankäyttösuositus 2. vaiheessa: n. 15 h työtä
itselle sopivaan aikaan viikon aikana.
Ks. Työskentelyn
eteneminen vaiheessa 1 ja 3.
|