Tervetuloa Pedagoginen muutos -verkkojaksolle
12.5. - 6.6.2003
"Litteään maailmankuvaan
uskova opetus tuottaa litteitä opiskelijoita, joita
pyöreys kauhistuttaa. Nämä polkevat heille
tarjottuja palloja parhaansa mukaan pannukakuiksi. Luonnollisesti.
Uuden maailmankuvan oletuksiin pohjautuva opetus onkin vielä
kauan aikaa kiusallisen vaikeassa tilanteessa, sillä
muutos ei tapahdu hetkessä." (Karjalainen, A.
1999).
Pedagoginen muutos -jakson aikana syvennetään
Oulun lähiseminaarissa käsiteltyjä aiheita
ja täsmennetään omaan kehittämishankkeeseen
liittyviä haasteita ja ongelmia pedagogisen muutoksen
näkökulmasta. Tavoitteena on, että käsitys
omaan hankkeeseen liittyvistä pedagogisista valinnoista
selkiytyy ja syvenee. Jaksolla tutkitaan kehittämishankkeisiin
liittyviä haasteita koko TieVie-yhteisön voimin.
Tarkoituksena ei niinkään ole löytää
yksiselitteisiä vastauksia ongelmiin, vaan ennemminkin
tarkastella kehittämishankkeita eri näkökulmista
ja löytää niihin oikeita kysymyksiä.
Aluksi ilmeisiltä näyttävät vastaukset
saattavat tarkemman pohdiskelun ja keskustelun jälkeen
muuttua ja tarkentua. (ks. aiheesta
lisää)
Työskentely etenee kolmessa vaiheessa.
Verkkojakson työskentely aloitettiin Oulun lähiseminaarissa
siten, että jokainen osallistuja muodosti yhden (tai
useampia) konkreettisen haasteen/ongelman/ilmiön, joka
verkko-opetukseen liittyvissä asioissa askarruttaa.
Haasteet/ilmiöt kirjoitettiin puhtaiksi ja ne otsikoitiin
ja teemoiteltiin lähiseminaarissa. Verkkotyöskentely
käynnistyy näiden tapausten julkistamisella.
Työskentelyn eteneminen 12.5. - 25.5. (vaihe 1)
Sisältö: Tapausten/ongelmien/haasteiden/ilmiöiden
julkaiseminen Optima-ympäristössä ja niistä
keskustelu kirjallisuuden ja omien kokemusten pohjalta.
(ks. kuva)
1. Julkaise omaan kehittämishankkeeseesi liittyvä
(pedagoginen) tapaus/ongelma/haaste/ilmiö maanantaina
12.5. Optimassa jonkin oman juonneryhmäsi teeman alla.
Tapauksella tarkoitetaan konkreettista (pedagogista) haastetta
tai ongelmaa, joka kehittämishankkeessasi tällä
hetkellä askarruttaa. Kuvaile valitsemaasi tapausta/ilmiötä/ongelmaa
mahdollisimman tarkasti (1/2 - 1 sivu), jotta muut osallistujat
saavat käsityksen siitä, mistä tapauksessasi
on kyse ja millaisesta "maaperästä"
se kumpuaa. Otsikoi viestisi napakasti ja ilmiötä
kuvaavasti. On tärkeää, että tapaukset
julkaistaan viimeistään keskiviikkona 14.5., jotta
keskustelu pääsee kunnolla vauhtiin.
Tapausten käsittely (keskustelu) tapahtuu juonneryhmittäin.
Jokaisella juonneryhmällä on oma kansionsa Optimassa.
Kansion alta löytyy eri teemoja, joiden alla keskustelua
käydään. Julkaise oma tapauksesi valitsemasi
teeman alla. (ks. ohje).
Teemoja on runsaasti, mutta ne teemat, joiden alla ei ole
julkaistu yhtään tapausta, poistetaan to 15.5.
Teemat ovat:
- Asiantuntijuuden jakaminen, merkitysneuvottelu
- Autenttisuus
- Autonomia / itseohjautuvuus
- Avoimuus
- Dialogi / vastavuoroisuus
- Kokemuksellisuus
- Kriittisyys
- Reflektio
- Sitoutuminen / motivaatio
- Ongelmakeskeisyys
- (Verkko)-opetuksen etiikka
- Yhteisöllisyys, tiimityö
Teemojen suuntaa-antavat määritelmät löytyvät
tästä. Mikäli
yksikään näistä teemoista ei kuvasta
sinun haastetta/ongelmaa /ilmiötä, niin ota yhteyttä
Soileen (soile.jokinen@oulu.fi),
niin perustamme juonneryhmänne alle uuden teema-alueen.
Huom! Vastaa muiden viesteihin replynä, jotta viestit
järjestyvät puumaisesti ja keskustelujen rakennetta
on helpompi seurata.
2. Tutustu oman juonteesi muiden jäsenten julkaisemiin
tapauksiin ja osallistu sekä omaa tapaustasi että
muiden tapauksia koskevaan keskusteluun. Keskity erityisesti
itseäsi kiinnostavien teemojen keskusteluihin. (Pääset
lukemaan ja osallistumaan myös muissa juonteissa käytävään
keskusteluun.)
Keskustelun tarkoituksena on, että osallistujat toimivat
toistensa 'konsultteina' - yrittävät auttaa tapauksen
omistajaa tarkentamaan ongelmaansa omilla kysymyksillään
ja kokemuksillaan. Tavoitteena on auttaa ongelman esittäjää
syventämään omaa käsitystään
tapauksesta ja sen ulottuvuuksista. Kaikki näkökulmat
ja ajatukset kannattaa tuoda julki, sillä koskaan ei
voi ennakkoon tietää, mikä toiselle on avuksi.
Aivan yksinkertaisetkin kysymykset ja kommentit voivat viedä
kehittelyä eteenpäin. Osallistukaa tapausten kehittelyyn
aktiivisesti; herätelkää keskustelua, kiistäkää,
pyytäkää selvennyksiä muiden kommentteihin
ja tarkentakaa itse omianne.
Jokaisella teemakeskustelulistalla on mukana yksi asiantuntijavieras
ja yksi viime vuoden koulutukseen osallistuja (alumni) verkkojakson
ensimmäisen vaiheen aikana (ks. asiantuntijat).
Keskustelun tukena voi käyttää myös
teemaa käsittelevää kirjallisuutta
ja artikkeleita.
Ajankäyttösuositus 1. vaiheessa: n. 1 - 2 h osallistumista
keskusteluun / päivä (yhteensä n. 15 h)
Ks. Työskentelyn
eteneminen vaiheessa 2 ja 3.
|