« TieVie-asiantuntijakoulutus
Juonneryhmät
Osallistujat
ryhmäytyvät koulutuksen alussa oman kiinnostuksensa
ja valitsemansa kehittämishankekohteen pohjalta n.
15 - 20 hengen juonneryhmiin (ks. kuvio 1). Samat juonneryhmät
työskentelevät yhdessä koko koulutuksen
ajan. Osa lähiseminaarien työskentelystä
on eriytetty rinnakkaisiin juonteisiin. Juonteen teemaan
liittyviä kysymyksiä käsitellään
kirjallisuuden ja osallistujien omien kokemusten
kautta. Juonneryhmän osallistujat jaetaan edelleen
4 - 6 hengen vertaisryhmiin, joissa työskennellään
koulutuksen aikana. Juonneryhmätyöskentelyn tavoitteena on tukea ja antaa näkökulmia oman kehittämishankkeen suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä koota samantyyppisten hankkeiden parissa työskentelevät yhteen ideoimaan ja vaihtamaan kokemuksia. Samalla
tuetaan osallistujien verkostoitumista muiden korkeakoulujen osallistujien kanssa.
Kuvio 1. Ryhmät TieVie-asiantuntijakoulutuksessa.
Juonneryhmien osallistujat löytyvät
osallistujalistauksesta
(valitse riippuvalikosta "Juonneryhmittäin").
1. Opetuksen uudistajat -juonne
Opetuksen uudistajat -juonteessa pohditaan
osallistujien ja koulutuksen vetäjien yhteistyössä
tvt:n opetuskäyttöön liittyviä korkeakoulupedagogisia
kysymyksiä, koulutuksen suunnittelun ja opetuksen
kehittämisen problematiikkaa, koulutusryhmien ohjaamiseen
sekä asiantuntijuuden jakamiseen liittyviä kysymyksiä.
Tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen opetuksessa
ja sen laajentunut käyttöönotto korkeakouluissa
vaativat tuekseen opetushenkilöstön koulutusta
ja tvt:n opetuskäytön pedagogista tukiverkkoa,
joten juonteessa selvitetään myös henkilöstökoulutukseen
liittyviä tarpeita. Olennainen näkökulma
juonteessa on myös oman osaamisen jalkauttaminen
laajemmalle, osaksi oman organisaation toimintaa. Keskeisiä
kysymyksiä ovat muun muassa seuraavat:
- Miten korkeakouluopetusta voidaan kehittää?
- Millaisia koulutusmalleja voidaan toteuttaa tvt:aa
hyödyntäen?
- Miten tvt:n mukaan tulo vaikuttaa korkeakoulujen opetus-
ja toimintakulttuuriin?
- Entä millaisella koulutuksella voidaan parhaiten
tukea korkeakouluopettajien tvt:n opetuskäytön
taitojen kehittymistä?
- Miten omaa tieto-ja viestintäteknistä osaamista
voidaan viedä eteenpäin osaksi oman organisaation
toimintaa?
Opetuksen uudistajat -juonne on jaettu kolmeen eri juonteeseen, joiden vetäjäjinä toimivat
- Opetuksen uudistajat I -juonne (OU I), vetäjät: Paula Airaksinen (etunimi.sukunimi(at)oulu.fi, OY) ja Mari Jussila (etunimi.sukunimi(at)helsinki.fi, HY)
- Opetuksen uudistajat II -juonne (OU II), vetäjät: Markku Närhi (mtnarhi(at)cc.jyu.fi, JY) ja Taru valovirta (etunimi.sukunimi(at)tkk.fi, TKK)
- Opetuksen uudistajat III -juonne (OU III), vetäjät: Tomi Jaakkola (etunimi.sukunimi(at)utu.fi, TY) ja Merja Peurasaari (etunimi.sukunimi(at)oulu.fi, OY)
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
2. Rakenteiden ravistelijat -juonne
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
kysymykset kytkeytyvät korkeakouluissa vahvasti strategian
suunnitteluun, toimeenpanoon ja seurantaan, johtamiseen
sekä muuttuviin työnkuviin. Tässä
juonteessa koulutuksen teemoja - pedagogista, teknologista
ja organisatorista muutosta - tarkastellaan lähinnä
hallinnollisesta ja organisatorisesta näkökulmasta
käsin. Keskeisiä kysymyksiä ovat muun muassa
seuraavat:
- Millainen on toimiva strategiaprosessi ja miten strategia
maastoutetaan, miten se muuntuu eläväksi käytännöksi?
- Miten haluamme korkeakoulun muuttuvan, jotta se tukee
uusien käytäntöjen syntymistä ja
vakiintumista?
- Millaisia toimintatapoja tai toimintatapojen muutoksia
tarvitaan, miten sitoudutaan ja sitoutetaan muutosprosessiin?
- Millaisiin tarpeisiin tieto- ja viestintätekniikka
voi vastata?
- Voiko tvt:n käyttö olla osa laadunvarmistusta?
- Miten näihin tarpeisiin liittyvä tuki tulisi
korkeakoulussa organisoida?
- Kuinka vaikuttaa organisaation tekniseen toimintaympäristöön
ja sen kehittämiseen?
Jos omassa työssäsi - kuuluipa työnkuvaasi
opetusta, suunnittelua, hallinnointia, johtamista, tukipalveluiden
järjestämistä tai jotakin muuta - tulet
pohtineeksi edellä mainittuja kysymyksiä, saatat
löytää juonteesta samoja asioita pohtivia
tievieläisiä.
Rakenteiden ravistelijat -juonteen vetäjinä toimivat Antti Auer (auer(at)jyu.fi, JY) ja Pauliina Kupila (etunimi.sukunimi(at)helsinki.fi, HY).
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
3. Verkostojen virittäjät -juonne
Tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen opetuksessa
muuttaa korkeakoulujen henkilökunnan työtä
verkostomaiseksi. Verkostoituneessa opetuksessa esimerkiksi
vastuu sisällöllisestä asiantuntemuksesta
hajautuu ja opetuksessa korostuu sen suunnittelu ja organisointi.
Verkostoitunut opetus jopa pakottaa tiimityöhön
opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tieto- ja viestintätekniikan
mahdollistama joustava yhteistyö myös alueellisesti
etäällä olevien toimijoiden kanssa tuo
oman lisänsä verkostotyöhön. Verkostojuonteessa
tarkastellaan osallistujien ja vetäjien yhteistyönä
verkostoituneiden opetushankkeiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
liittyviä kysymyksiä:
- Miten opetusverkostot ja niiden myötä tiimityö,
virtuaalisuus ja tekniikka muuttavat korkeakouluja?
- Miten verkostot muuttavat opettajan työnkuvaa
korkeakoulussa sekä korkeakoulujen toimintakulttuuria?
- Mitä ongelmia osallistujat ovat kohdanneet verkostoissa
toimiessaan ja millaisia ratkaisuja ongelmiin on löydetty?
- Millaista tukea virtuaaliyliopisto ja virtuaaliammattikorkeakoulu
tarjoavat verkostoille?
Verkostojen virittäjät -juonteen vetäjinä
toimivat Anna-Kaarina Kairamo (etunimi.sukunimi(at)tkk.fi, TKK) ja Päivi Laine (etunimi.sukunimi(at)utu.fi, TY).
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
|