« TieVie-koulutus
2002 - 2003
Verkkojaksot
Verkkotyöskentely
koostuu viidestä erillisestä jaksosta. Jaksoja
yhdistävänä punaisena lankana kulkevat
osallistujien omat kehittämishankkeet, joita viedään
eteenpäin jokaisen jakson aikana. Jokaisella jaksolla
työskennellään eri verkko-oppimisympäristössä.
Useassa ympäristössä työskentely saattaa
tuntua sekavalta, mutta toisaalta se mahdollistaa erilaisiin
ympäristöihin tutustumisen ja niiden vertailun.
Tarkemmat ohjeet verkkojaksoilla työskentelyyn löytyvät
kunkin verkkojakson sisältä.
Verkkojaksoilla TieVie-koulutuksen 160 osallistujaa on
jaettu seitsemään n. 25 hengen ryhmään,
joita kutsutaan verkkoryhmiksi. Ryhmittelyperusteena on
käytetty osallistujien tieteenalaa sekä kehittämishankkekuvausta.
Ryhmien kokoonpanot löydät osallistujalistasta
valitsemalla riippuvalikosta ryhmittelyperusteeksi
"Verkkoryhmittäin".
Orientaatio-verkkojakso 26. - 30.8.2002
Orientaatio-verkkojakson tavoitteena on tutustua koulutuksen
sisältöön ja rakenteeseen sekä toisiin
osallistujiin. Jakson aikana myös rajataan ja tarkennetaan
jokaisen omaa kehittämishanketta. Osallistujat on
jaettu kouluttajien toimesta pienempiin verkkoryhmiin
kehittämishankekuvausten ja tieteenalan pohjalta.
Ryhmien kokoonpanoihin on mahdollista vielä vaikuttaa
Orientaatio-verkkojakson aikana. Jakso toteutetaan Discendum
Optima -ympäristössä, josta myös löytyvät
tarkemmat työskentelyohjeet. Lisätietoja jaksosta
antavat Soile Jokinen (soile.jokinen@oulu.fi)
ja Tytti Tenhula (tytti.tenhula@oulu.fi).
Verkko-opetuksen suunnittelu -verkkojakso 9.9. - 4.10.2002
Verkkojakson tavoitteena on tutustua verkko-opetuksen
suunnitteluprosessiin ja tarkastella sitä oman kehittämishankkeen
näkökulmasta. Suunnitteluprosessi -käsitteen
avulla oma hanke hahmotetaan toisaalta projektina, joka
edellyttää suunnitelmaa, aikataulua ja toteuttajia,
toisaalta opetushankkeena, johon kuuluu myös verkkopedagoginen
suunnittelu. Jakson aikana työskennellään
yhteistoiminnallisesti verkkokeskustelun ja vertaispalautteen
muodossa sekä itsenäisesti materiaaliin tutustuen
ja omaa kehittämishanketta työstäen.
Verkkojakson aikana jokainen osallistuja tekee omasta
kehittämishankkeestaan kirjallisen suunnittelutyön
annettujen virikkeiden avulla. Annetun materiaalin pohjalta
käydään myös keskustelua verkossa.
Jakso toteutetaan avoimessa ympäristössä,
www-sivuja ja Optiman ympäristön viestilistaa
hyödyntäen. Tarkemmat ohjeet löytyvät
työskentely-ympäristöstä osoitteesta
http://virtuaali.tkk.fi/tievie/tievie2002/index.html.
Verkkojakson toteutuksesta vastaa Teknillinen korkeakoulu.
Lisätietoja antaa Anna-Kaarina Kairamo (anna-kaarina.kairamo@hut.fi)
ja Riikka Lauhia (riikka.lauhia@hut.fi).
Verkkojakson aikataulusuunnitelma
Ajankohta
|
Tehtävä
|
Ajankäyttösuositus
|
Verkko-opetuksen suunnitteluprosessiin perehtyminen
9. - 18.9.2002
(vk 37, 38)
|
Perehdytään materiaaliin ja keskustellaan
sen pohjalta verkossa. Keskustelun teemana on oman
toimintaympäristön analyysi.
|
n. 10 tuntia työskentelyä itsellesi parhaiten
sopivaan aikaan puolentoista viikon aikana
(esim. jakson materiaaleihin perehtyminen 7 h, verkkokeskusteluun
osallistuminen 3 h).
|
Oman verkko-opetuksen suunnittelu
19. - 30.9.2002
(vk 38, 39, 40 alku)
|
Oman hankkeen alustava suunnitelma.
|
n. 7 tuntia työskentelyä itsellesi parhaiten
sopivaan aikaan viikon aikana.
|
1. - 4.10.2002
(vk 40 loppu)
|
Perehtyminen muiden hankkeisiin ja opponenttiparin
työn kommentointi.
|
n. 3 tuntia työskentelyä itsellesi parhaiten
sopivaan aikaan viikon aikana.
|
Sisällön tuotanto -verkkojakso 21.10. - 15.11.2002
Verkkojaksolla syvennetään edellisen jakson
aihealueita sekä keskitytään digitaaliseen
oppimateriaalituotantoon liittyviin teemoihin seuraavista
näkökulmista:
- sisällön tuotannon menetelmät, prosessit
ja välineet
- sisältöelementtien tuotanto
- sisällön tuotannon integrointi verkko-oppimisympäristöön
- oppimateriaalin hallinta ja uudelleenkäytettävyys
Jaksolla tutustutaan oppimateriaalin sisällön
tuotannon prosesseihin ja tuotetaan oman hankkeen sisällön
tuotantosuunnitelma. Suunnitelmia arvioidaan ja syvennetään
teemakeskusteluissa, joiden pohjalta suunnitelmaa tarkennetaan
portaalissa julkaistavaksi koonnaksi. Jakso toteutetaan
Optima-ympäristössä, josta myös löytyvät
tarkemmat työskentelyohjeet. Verkkojakson toteutuksesta
vastaa Jyväskylän yliopisto. Lisätietoja
antaa Markku Närhi (mtnarhi@cc.jyu.fi)
ja Hanna Seuranen (hmseuran@cc.jyu.fi).
Verkkojakson aikataulusuunnitelma
Ajankohta
|
Tehtävä
|
Ajankäyttösuositus ja toiminnan tavoite
|
21. - 24.10.
(vk 43)
|
Tutustutaan jakson orientaatio-materiaaliin
(=Esisuunnittelu) ja käydään ideointikeskustelu
verkossa.
|
n. 3 tuntia työskentelyä itsellesi sopivaan
aikaan viikon aikana (orientaatiomateriaaliin tutustuminen
ja ideointikeskusteluun osallistuminen).
|
24.10. - 4.11. (vk 43 - 44)
|
Tutustutaan jakson opintomateriaaliin
ja laaditaan oman hankkeen sisällön tuotantosuunnitelma.
|
n. 10 tuntia työskentelyä itsellesi sopivaan
aikaan viikon aikana (opintomateriaaliin tutustuminen
ja sisällön tuotannon suunnitelman laatiminen).
|
4. - 6.11.
(vk 45)
|
Julkaistaan oma sisällön tuotannon suunnitelma
verkkoympäristöön (Optima) ja valitaan
syventävä teemaryhmä. Suunnitelma
toimii lähtökohtana teemakeskustelulle.
|
n. 2 tuntia työskentelyä itsellesi sopivaan
aikaan (suunnitelman julkaisu verkkoon ja muiden
hankkeisiin tutustuminen).
|
6. - 13.11.
(vk 45 - 46)
|
Käydään syventävä verkkokeskustelu
teemoittain. Teemoja ovat:
- Käsikirjoittaminen
- Mediaelementtien tuottaminen
- Oppimateriaali ja verkko-opiskeluympäristöt
- Tiedonhallinta ja uudelleenkäytettävyys
|
n. 3 tuntia työskentelyä itsellesi sopivaan
aikaan (oman suunnitelman syventäminen teemakeskustelussa).
|
13. - 15.11.
(vk 46)
|
Lopuksi työstetään kooste oman hankkeen
sisällön tuotannon suunnitelmasta ja verkkojaksosta
TieVie-portaaliin omaan työtilaan.
Jakson jälkeen ohjaajat antavat kokoavan palautteen
suunnitelmista.
|
n. 2 tuntia työskentelyä itsellesi sopivaan
aikaan (tarkennettu pohdinta omasta suunnnitelmasta
ja sen julkaiseminen TieVie-portaaliin).
|
Ohjaus-verkkojakso 2.12.2002 - 3.1.2003
Verkkojakson tavoitteena on tehdä ohjaussuunnitelma
omalle kehittämishankkeelle (tarkemmat tiedot ohjaussuunnitelmasta
löytyvät ympäristöstä). Ohjaussuunnitelman
tekoa tuetaan tuutoriohjauksen (verkkojakso ja henkilökohtainen
palaute ohjaussuunnitelmasta), verkkojakson aikana työstettävän
tehtävän (aktivoivat menetelmät), vertaisopiskelijoiden
kanssa käytävän keskustelun ja verkossa
olevan materiaalin avulla.
Ohjaussuunnitelma rakennetaan edellisillä verkkojaksoilla
tehtyjen suunnitelmien päälle siten, että
kaikki koulutuksessa käsitellyt teemat muodostavat
opiskelijan kannalta yhtenäisen oppimisprosessin
kohti kehittämishankkeen tavoitetta. Tuutori antaa
henkilökohtaisen palautteen 3.1.03 palautetuista
ohjaussuunnitelmista.
Jakso toteutetaan WebCT-ympäristössä.
Tarkemmat ohjeet sisällöstä ja WebCT:n
käytöstä löydät ympäristöstä.
Verkkojakson toteutuksesta vastaa Turun yliopisto. Lisätietoja
antavat Sari Koski (sari.koski@utu.fi)
ja Matti Lappalainen (matti.lappalainen@utu.fi).
Verkkojakson aikataulusuunnitelma
Ajankohta
|
Tehtävä
|
Ajankäyttösuositus
|
2. - 8.12.
(vk 49)
|
Tavoitteena on, että osallistuja tutustuu
verkkoympäristöön ja sieltä
löytyvään materiaaliin luomalla itselleen
käsitystä ohjauksen kokonaissuunnittelusta.
Osallistuja tarkentaa materiaalissa olevaa Aktivointi
teemaa kirjaamalla omia kokemuksia materiaalissa
esitetyistä menetelmistä WebCT:n keskustelualueelle.
Tavoitteena on saada kerättyä mahdollisimman
monta kokemusta ja mielipidettä erilaisista
aktivoivista menetelmistä, joita voidaan käyttää
ohjauksen tukena.
|
n. 10 tuntia työskentelyä itsellesi sopivaan
aikaan viikon aikana (materiaaliin tutustuminen,
WebCT keskustelualueella työskentelyä)
|
9. - 15.12.
(vk 50)
|
Tavoitteena on hyödyntää edellisellä
viikolla kirjattuja kokemuksia ja samalla pohtia
kyseisten menetelmien soveltamismahdollisuuksia
omalla kurssilla. Jokainen osallistuja joutuu valitsemaan
menetelmistä omalle kurssille parhaiten soveltuvat
ja perustelemaan valintansa ohjauksen näkökulmasta
WebCT:n keskustelualueella.
|
n. 2 tuntia WebCT keskustelualueella työskentelyä
itsellesi sopivaan aikaan viikon aikana
|
16.12.2002 - 3.1.2003
(vk 51, 52, 1)
|
Tavoitteena on että osallistuja hyödyntää
verkkojakson (vk 49 - 50) ideoita ja verkkomateriaalia
tuottamalla ohjaussuunnitelman omasta kurssistaan
tai hankkeestaan. Ohjeet ohjaussuunnitelman tekoon
löytyvät WebCT:n keskustelualueelta. Ohjaussuunnitelma
palautetaan 3.1.03.
|
n. 8 tuntia ohjaussuunnitelman työstämistä
itsellesi sopivaan aikaan viikon aikana
|
Arviointi-verkkojakso 20.1. - 14.2.2003
Arviointiverkkojaksolla osallistujat voivat valita kiinnostuksensa
mukaan kahden arviointiin liittyvän pääteeman
- oppimisen arvioinnin (tentti) tai opetuksen arvioinnin
(palaute) - väliltä. Myös muut perustellut
arvioinnin näkökulmat voivat olla käsittelyn
kohteena. Jaksolla käsitellään mm. arviointikulttuurin
muutosta, opetuksen arvioinnin mahdollisuuksia sekä
vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä. Jaksolla
työskennellään n. 10-hengen pienryhmissä,
jotka muodostetaan Jyväskylän lähiseminaarissa
16. - 17.1.2003 osallistujien oman ryhmäytymisen
tuloksena.
Jakson suorittaminen edellyttää virikemateriaaliin
ja arviointikirjallisuuteen tutustumista, verkkotyöskentelyyn
osallistumista, arviointisuunnitelman laatimista omaan
kehittämishankkeeseen sekä vertaispalautteen
antamista opponenttiparille. Arviointisuunnitelman korvaavana
suorituksena osallistuja voi myös laatia hankettaan
tukevan arviointityökalun (esim. palautelomakkeen,
arviointimatriisin, tms.).
Jakso toteutetaan Discendum Optima -ympäristössä,
josta myös löytyvät tarkemmat työskentelyohjeet.
Verkkojakson toteutuksesta vastaa Oulun yliopisto. Lisätietoja
antavat Soile Jokinen (soile.jokinen@oulu.fi)
ja Tytti Tenhula (tytti.tenhula@oulu.fi).
A. Lähityöskentelyvaihe
Arviointiverkkojakson työskentely aloitetaan Jyväskylän
lähiseminaarissa. Seminaarissa katsotaan yhteisesti
katkelma arvioinnin mystisyyttä käsittelevästä
Katharsis-elokuvasta (ks. elokuva).
Elokuva toimii virikkeenä työskentelyn avauksessa.
Jyväskylän lähiseminaarissa tapahtuvan
avauksen jälkeen jakson työskentelyä jatketaan
sekä itsenäisesti että verkossa ryhmäkeskusteluina.
B. Verkkotyöskentelyvaihe
Ajankohta
|
Tehtävä
|
Ajankäyttösuositus
|
Itseopiskeluvaihe
20. - 26.1.2003 (vk 4)
|
Tutustutaan itsenäisesti verkkojakson virikemateriaaliin
(Arvioinnin
ABC) ja arviointikirjallisuuteen. Opitusta tehdään
lyhyt tiivistelmä (n. 1 sivu) 26.1. mennessä
ja se julkistetaan oppimisympäristössä.
|
n. 7 tuntia työskentelyä itsellesi parhaiten
sopivaan aikaan viikon aikana.
|
Keskustelu- ja yhteenvetovaihe
27.1. - 2.2.2003 (vk 5)
|
Tutustutaan oman ryhmän muiden jäsenten
tiivistelmiin ja osallistutaan verkossa tapahtuvaan
keskusteluun. Käydystä keskustelusta tehdään
ryhmän yhteinen yhteenveto.
|
n. 1 tunti / päivä keskusteluun osallistumista
(5 x 1 h)
|
Arviointisuunnitelman laatiminen
3. - 9.2.2003 (vk 6)
|
Opitun pohjalta tehdään arviointisuunnitelma
tai -työkalu omaan kehittämishankkeeseen.
|
n. 6 tuntia työskentelyä itsellesi parhaiten
sopivaan aikaan viikon aikana
|
Arviointi- ja opponointivaihe
10. - 14.2.2003 (vk 7)
|
Osallistujat antavat vertaispalautetta toisilleen
arviointisuunnitelmien pohjalta.
|
n. 2 tuntia työtä kollegan arviointisuunnitelmaan
tutustumiseen ja palautteen kirjoittamiseen
|
|