« TieVie-koulutus
Verkkojaksojen korvaavat suoritukset
Verkko-opetuksen
suunnittelu -jakson (6.10. - 31.10.2003) korvaava suoritus
Jos verkkojakso on jäänyt ajallaan suorittamatta,
niin voit korvata sen tekemällä seuraavat tehtävät
11.4.2004 mennessä. Jos tiedät, että sinulta
puuttuu jakson suorittamisesta vain osia, niin ota yhteyttä
Riikka Rissaseen, riikka.rissanen@hut.fi,
p. 09 - 451 4486.
Jotta saat jakson suoritettua hyväksytysti sinulta
edellytetään, että olet:
- tehnyt hankkeesi kytkökset -kuvaustehtävän
ja tutustunut oman vertaisryhmäsi käymään
keskusteluun Optimassa
- perehtynyt verkkojakson materiaaliin
- laatinut projektisuunnitelman ja julkaissut sen omassa
kansiossasi Optimassa
- tutustunut vertaisryhmässäsi projektisuunnitelmiin
ja palautekeskusteluun Optimassa
- täyttänyt itsearviointilomakkeen Optimassa
1) Hankkeen kytkökset kuvaustehtävä
ja oivalluskeskustelu
a. Oman hankkeeni kytkennät -tehtävä:
Mihin suurempaan kokonaisuuteen hankkeeni liittyy? Mitä
minun pitää kokonaisuudesta tietää?
Tekeekö joku muukin organisaatiossani samaa työtä,
samanlaista hanketta? Mitä voin oppia heiltä?
Kuvaa hankkeesi kytköksiä näiden kysymysten
pohjalta. Voit esittää kuvauksesi joko tekstinä
tai vaikkapa kuvana, käsitekarttana, kuviona tai
sekä että. Virikkeeksi ks. esimerkkikuva.
Vie kytköstehtävädokumenttisi omaan kansioosi
"TieVie_5: Tuotokset_03" -työtilassa.
b. Tutustu oman vertaisryhmäsi keskustelualueella
käytyyn keskusteluun, joka liittyi hankkeiden kytköksistä
syntyneisiin oivalluksiin.
2) Verkkojakson materiaaliin tutustuminen
Pääset aineistoon Optimassa
Verkko-opetuksen suunnittelu -työtilassa, sivun ylälaidassa
olevasta painikkeesta "Jakson materiaali". Materiaalissa
on runsaasti linkkejä ja kirjallisuusvinkkejä
oheismateriaalina. Siihen tutustuminen ei ole pakollista
mutta voi olla hyödyllistä, erityisesti jos
verkko-opetuksen suunnittelu on jo sinulle tuttua.
3) Projektisuunnitelman laatiminen
Projektisuunnitelma on laajudeltaan enintään
2 sivua / noin 1000 sanaa. Tässä vaiheessa tarkastelet
vielä alustavasti, mutta kokonaisvaltaisesti omaa
hankettasi. Tarkoituksena ei ole esim. kirjoittaa tarkkaa
kuvausta, vaan eri osa-alueita syvennetään koulutuksen
edetessä. Alla on avuksesi lista asioista joihin
projektisuunnitelmassa on hyvä vastata:
- Mitä lisäarvoa tieto- ja viestintätekniikka
tuo hankkeeseesi? (Tätä pohdittiin mm. Oulun
lähiseminaarissa)
- Kohderyhmäsi ja sen erityispiirteet?
- Miten hankkeesi liittyy yliopistosi/oman osastosi/yksikkösi
tavoitteisiin ja muihin hankkeisiin? Onko vastaavia
hankkeita tehty muualla? (Ks. hankkeeni kytkökset
-tehtävä)
- Miten hankkeen opetukselliset ratkaisut konkreettisesti
ilmenevät? Miten opittua mitataan?
- Miten rajaat sisällön, minkälaista
aineistoa hankeessa käytetään ja tuotetaan
ja kuka sitä tuottaa?
- Käytettävissä olevat resurssit ja työnjako
(vrt. Oulun lähiseminaarin orientoitumistehtävä
toimija-analyysi)
- Hankkeesi vaiheet ja alustava aikataulu (mieti sekä
suunittelu- että toteutusvaihetta)
Voit halutessasi käyttää hyväksi
myös kurssin oheismateriaalista löytyvää
projektisuunnittelman tsekkilistaa (Jakson materiaali
> Verkko-opetuksen suunnitteluprosessi > Projektisuunnitelma).
4) Tutustuminen vertaisryhmäsi projektisuunnitelmiin
ja palautekeskusteluun
Perehdy oman vertaisryhmäsi jäsenten projektisuunnitelmiin
ja lue millaista palautekeskustelua ryhmässä
on käyty. Sieltä voi löytyä sinunkin
hanketta hyödyttäviä huomioita ja kysymyksiä.
5) Itsearviointilomakkeen täyttäminen
Täydennä verkkojakson lopuksi Optimassa
oleva Itsearviointilomake (löytyy Optiman vasemmasta
reunasta ennen viestilistoja). Lomake on tehty ainoastaan
sinun käyttöösi - muut osallistujat eivät
sitä pääse lukemaan. Lomakkeen täyttäminen
onnistuu seuraavasti:
- Klikkaa auki Itsearviointilomake
- Täydennä kysytyt kohdat
- Hyväksy lomake painamalla 'ok'
Sisällön tuotanto
-verkkojakson (17.11. - 14.12.2003) korvaava suoritus
Jos verkkojakso on jäänyt ajallaan suorittamatta,
niin voit korvata sen tekemällä alla olevat
tehtävät 11.4.2004 mennessä. Jos tiedät,
että sinulta puuttuu jakson suorittamisesta vain
osia, niin ota yhteyttä Markku Närheen, mtnarhi@cc.jyu.fi,
p. 014 2604127.
Korvaava tehtävä
Tutustu jakson materiaaleihin ja keskusteluihin Optima-ympäristössä
(sisään
Optimaan) ja tuota niiden pohjalta oman kehittämishankkeesi
sisällön tuotannon synopsis (katso
ohje). Kirjoita lisäksi kokoava pohdinta, jossa
tarkastelet opintomateriaalin sisältöjä
ja keskusteluissa esiin nousseita teemoja oman hankkeesi
näkökulmasta. Korvaavan tehtävän laajuus
on noin 2 - 3 sivua.
Vie raportti Optimaan
Tuotokset-kansioon (TieVie_5: Tuotokset_03). Otsikoi raportti
selkeästi (esim. Sisällön tuotanto -03
-verkkojakson korvaava tehtävä).
Materiaalit:
Ohjeet:
http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi:8080/sisallontuotanto2003/
Synopsiksen kirjoittaminen:
http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi:8080/sisallontuotanto2003/sisalto/Aikataulu/2.vaihe
Orientaatiomateriaali:
http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi:8080/sisallontuotanto2003/sisalto/Materiaalit/orientaatio
Sisällön tuotanto -opintomateriaali:
http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi:8080/sisallontuotanto2003/sisalto/Materiaalit/sisallon_tuotanto
Jakson keskustelut löytyvät Optima-ympäristöstä,
Sisällön tuotanto -03 -verkkojaksolta https://optima.discendum.com/
Ohjaus-verkkojakson (12.1.2004
- 7.2.2004) korvaava suoritus
Poimi jokaisen viikon (4 viikkoa) keskustelusta kaksi
(yht 8) mielestäsi tärkeintä asiaa ja sovella
niitä omaan hankkeeseesi tai projektiisi. Kirjoita
näistä yhteenveto (4 sivua) ja palauta se 9.2.04
mennessä Optiman
työtilaan Tuotokset_03.
Arviointi-verkkojakson (23.2.
- 19.3.2004) korvaava suoritus
1.
Perehdy jakson materiaaliin (ks. Arvioinnin
ABC) ja muuhun arviointia käsittelevään
kirjallisuuteen (ks. kirjallisuutta).
Lisäksi tutustu jaksolla käytyjen verkkokeskustelujen
pohjalta tehtyyn tiivistelmään TieVie-portaalissa
(ks. tiivistelmä).
2.
Laadi jakson materiaalin, kirjallisuuden, keskustelutiivistelmien
ja omien kokemustesi pohjalta n. 2 sivun teoreettinen
katsaus, jossa valotat näkemyksiäsi opetuksen
ja oppimisen arvioinnista tällä hetkellä.
Kirjoitelmassa voit käyttää apuna seuraavia
kysymyksiä:
-
Miten
käsityksesi arviointi-ilmiöstä on
muuttunut? Mitkä kysymykset sinua edelleen
askarruttavat arviointiin liittyen?
-
Mitä
uusia ajatuksia ja näkökulmia kirjallisuuden
ja verkkokeskustelujen yhteenvetojen pohjalta sinulla
heräsi oman hankkeen arviointiin liittyen?
-
Millaista
lisäarvoa tieto- ja viestintätekniikka
voisi tuoda tai miten sitä voisi hyödyntää
arvioinnissa (omassa kehittämishankkeessasi)?
3.
Tee oppimasi pohjalta arviointisuunnitelma tai -työkalu
omaan kehittämishankkeeseesi. Suunnitelman sisältö
ja luonne riippuvat paljon omasta hankkeestasi. Voit
pohtia esimerkiksi sitä, millaisen tentin toteutat
omalla kurssillasi, miten arvioit opiskelijoiden oppimista
tai miten hankit ja hyödynnät palautetta
opetuksessasi tai vaikkapa oppimateriaalin kehittämisessä.
Vaihtoehtoisesti voit myös tehdä hankettasi
tukevan arviointityökalun (palautelomakkeen,
arviointimatriisin, tms.). Suunnitelmaa tai työkalua
tehdessäsi voit hyödyntää esimerkiksi
sekä jakson materiaalia (Arvioinnin
ABC) että Virtuaaliyliopiston tarjoamia palveluja
(ks. linkit).
Jos
haluat tai sinusta tuntuu hankkeesi näkökulmasta
luontevammalta, voit myös yhdistää
teoreettisen ja soveltavan osuuden yhdeksi yhtenäiseksi
kirjoitelmaksi.
Vie
raportti Optimaan Tuotokset-kansioon (TieVie_5: Tuotokset_03).
Otsikoi raportti selkeästi (esim. Arviointi-verkkojakson
korvaava tehtävä) ja ilmoita Paula Vaskurille
(paula.vaskuri(a)oulu.fi),
että olet tehnyt korvaavan tehtävän.
|