Kirjallisuutta,
lähteitä ja linkkejä
(Ulkoiset lähteet testattu 11.5.2005.)
Annala, H., 1998. Arviointi koulun kehittämisen välineenä.
Indikaattorit koulun arvioinnissa. Oulun yliopiston kasvatustieteiden
tiedekunnan tutkimuksia.
Aronen, P., & Takalo, T., 1994. (toim.) Arviointi ja opetuksen laadun
parantaminen. Seminaarin puheenvuorot ja keskustelut 28.3.1994. Tampereen
yliopiston opintotoimisto. Tutkimuksia ja selvityksiä 36. Jäljennepalvelu:
Tampere.
Banta, T. W., 1999. What's new in assessment? Assessment Update 11, 3
- 11.
Brown, G., Bull, J., & Pendlebury, M., 1997. Assessing Student Learning
in Higher Education. Routledge: London and New York.
Dahlin-Larsen, P., 1998. Beyond Non-utilization of Evaluations: An Institutional
Perspective. Knowledge, Technology and Policy. 11, 64-90.
Erwin, T., 1991. Assessing Student Learning and Development. First Edition.
Jossey-Bass: San Francisco.
Goodrich,
H., 1997. Understanding Rubrics. Educational Leadership 54 (4).
Hakkarainen, P. 1989. Arviointi aikuisopetuksessa. Osa 2. Opetuksen ja
oppimisen laadullinen evaluointi. Julkaisusarja B, 20 b, 1982. Valtion
koulutuskeskus. Helsinki: Valtion painatuskeskus.
Hirsjärvi, S. (toim.) 1992. Kasvatustieteen käsitteistö.
Otava: Keuruu.
Hounsell, D., McCulloch, M., & Scott, M., 1996. The ASSHE Inventory.
Changing Assessment Practices in Scottish Higher Education. Edinburgh:
Centre for Teaching, Learning and Assessment.
Huusko, M., 1999. Palautetta palautejärjestelmistä. Selvitys
opiskelijapalautteiden keräämisestä Oulun yliopistossa.
Oulun yliopisto. Uutta opetuksessa. Uutisia opetuksen kehittämisestä
Oulun yliopiston laitoksilla 8. (ks. mainos)
Hämäläinen, E. 1994. Kirjokannen taonnasta eli kuinka
opetusta ja oppimista arvioidaan. Helsingin yliopisto. Opintoasiain julkaisuja
8.
Hämäläinen, K., & Kaartinen-Koutaniemi, M. (toim.)
2002. Benchmarking korkeakoulujen kehittämisvälineenä.
Helsinki: Edita.
(julkaisu
pdf-muodossa)
Hämäläinen, K. & Moitus, S. (toim.) 1998. Laatua korkeakoulutukseen.
Teoriaa ja käytäntöä. Korkeakoulujen arviointineuvoston
julkaisuja 6:1998. Helsinki: Edita.
Jakku-Sihvonen, R. & Heinonen, S., 2001. Johdatus koulutuksen uudistuvaan
arviointikulttuuriin. Opetushallitus. Arviointi 2.
Kallio, E. 2002. Yksilöllisiä heijastuksia - toimiiko yliopisto-opetuksen
paikallinen itsearviointi?. Helsinki: Edita.
(julkaisu
pdf-muodossa)
Karjalainen, A., 2001. Tentin teoria. Oulun yliopisto. Dialogeja 4. Oulun
yliopistopaino: Oulu.
(julkaisu
pdf-muodossa)
Karjalainen, A., Kuortti, K. & Niinikoski, S. 2001. Luova koulutusohjelmavertailu.
Ajatuksia kansainvälistä benchmarking-arviointia varten. Oulun
Yliopistopaino: Oulu. (ks. mainos)
Karjalainen, A., & Kemppainen, T., 1994. Vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä.
Ohjeita ja ideoita yliopistotenttien kehittämiseen. Oulun yliopisto.
Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali 1. (ks. mainos)
Karjalainen, A., 1999. Vain itse voi näyttää - johdatus
autenttiseen arviointiin. Teoksessa Tenhula, T. (toim.) Opetus sydämen
asiana. Oulun yliopiston opetuksen kehittämisyksikön julkaisuja.
Dialogeja 2, 149 - 155. Yliopistopaino: Oulu.
Kauhanen- Simanainen, A. 2001. Sisältöä verkkoon - mitä
sisällön tuottajan pitää hallita. Vammala: IRH- konsultointi.
Kaukiainen, A., Aalto, P., Lappalainen, M. & Lindberg, J., 1995.
Kasvokkain. Palautteen antaminen oppijalle. Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskust,
sarja A:34. Painosalama Oy: Turku.
Keso, P., Hautamäki, J. & Scheinin, P., 1999. Opetuksen arviointia
kehittämässä. Kasvatustieteellisen tiedekunnan opintojen
arviointityöryhmän raportti arviointiprosessin välineiden
kehittämisestä ja kokeilemisesta. Helsingin yliopisto. Opintoasiainosaston
julkaisuja 16/1999.
Koli, H. & Silander, P., 2002. Oppimisprosessin suunnittelu ja ohjaus.
Hämeenlinna: Hämeen ammattikorkeakoulu.
Koppinen, M-L., Korpinen, E., & Pollari, J., 1999. Arviointi oppimisen
tukena. WSOY: Juva.
Laatukeskus 1998. Benchmarking -käsikirja. Benchmarking tehokas
oppiminen - ylivoimainen kilpailukyky.
Lammela, P., Lappalainen, M., Norvanto, T., Oinonen, P., Piiparinen,
S., Siltari, E. & Tuohela, K., 2000. Palautteet puntarissa. Opintosuoritukset
ja kirjallinen palaute. Turun yliopiston täydennyskoulutuksenjulkaisuja
A:75. Painosalama:Turku.
Lapinlampi, T., 1999. (toim.) Opetusta ja oppimista uusin keinoin. Oulun
yliopisto. Uutta opetuksessa. Uutisia opetuksen kehittämisestä
Oulun yliopiston laitoksilla vol 9/1999. Yliopistopaino: Oulu.
Lappalainen, M., 1997. Arvioinnin merkitys yliopiston opetuksen ja oppimisen
osana. Teoksessa Lappalainen, M. (toim.) Opetus, oppiminen ja arviointi.
Turun yliopiston arviointijärjestelmän rakentaminen. Turun yliopisto.
Hallintoviraston julkaisusarja 4/97. Unipaps: Turku.
Laukkanen, R., & Stenvall, K., 1996. (toim.) Arviointi koulutus-
ja tiedepolitiikassa. Tampereen yliopisto. Hallintotieteen laitos. Jäljennepalvelu:
Tampere.
Lindh, K. & Parkkonen, M. 2000. Oppimateriaali verkossa. Teoksessa:
Matikainen, J. & Manninen, J. (toim.) Aikuiskoulutus verkossa (147-158).
Tampere: Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Lonka, K., Miettinen, M., Silfverberg, M., & Verkasalo, M., 1993.
Strukturoitu kurssipalautelomake. Tekninen toimivuus ja käyttöohje.
Oppimispsykologisen kehittämisprojektin julkaisuja 1. Helsingin yliopisto,
Psykologian laitos. Yliopistopaino: Helsinki.
Matikainen, J. & Manninen, J. (toim.) 2000. Aikuiskoulutus verkossa.
Verkkopohjaisten oppimisympäristöjen teoriaa ja käytäntöä.
Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus. Tammer-Paino:
Tampere.
Mattila, E., & Olkinuora, E. (toim.). 2002. Koulutus, kasvatus ja
arviointi. Kasvatustieteellisiä arviointitutkimuksia koulutuksen
kehittämiseksi. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja
A:198.
Olkinuora, E., Jakku-Sihvonen, R., & Mattila, E. (toim.) 2002. Koulutuksen
arviointi. Lähtökohtia, malleja ja tilannekatsauksia. Turun
yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja B:70.
Olkinuora, E., Mikkilä- Erdmann, M., Nurmi, S. & Ottosson, M.
2001. Multimediaoppimateriaalin tutkimuspohjaista arviointia ja suunnittelun
suuntaviivoja. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura.
Online Tutoring e-book. Higgison, C. A. (ed.) (ks. erityisesti luku 4,
New Assessment methods). http://otis.scotcit.ac.uk/onlinebook/
Oppimisen
arviointi -verkkomateriaali. Itä-Suomen virtuaaliyliopisto. 2005.
Parjanen, M., 2003. Amerikkalaisen opiskelija-arvioinnin soveltaminen
suomalaiseen yliopistoon. Korkeakoulujen arviointineuvoston julkaisuja
8:2003. http://www.kka.fi/pdf/julkaisut/KKA_803.pdf
Pehu-Voima, S., & Hämäläinen, K., 2000. (toim.) Opetusta
kehittävää arviointia. Korkeakoulujen arviointineuvoston
julkaisuja 17/1999. Edita: Helsinki.
Piirainen, I., 1996. Henkilöstöpalaute oppilaitoksen sisäisen
kehittämisen apuna. Akateeminen väitöskirja. Tampereen
yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, Hämeenlinna. Vammalan kirjapaino
Oy: Vammala.
Pyysalo, R. 2001. WWW- oppimateriaalin suunnittelu ja arviointi etälukiossa.
Opetushallitus. http://www.oph.fi/etalukio/arviointi/wwwarvio/alku.html
Repo-Kaarento, S., 1999.
Palaute on lahja. Teoksessa Opetus sydämen asiana. Tenhula, T.
(toim.). Oulun yliopisto. Dialogeja 2. 145 - 148.
Rowntree, D. Designing an assessment system. http://iet.open.ac.uk/pp/D.G.F.Rowntree/Assessment.html
Rutonen, M., 1999. Kollegan kanssa kannattaa keskustella. Opettaja. 39/99:
10-11.
Rutonen, M., 1999. Palaute pitää pureskella ja sulattaa. Opettaja.
39/99: 12.
Räisänen, A., 1998. (toim.) Hallitaanko ammatti? Pätevyyden
määrittelyä arvioinnin perustaksi. Opetushallitus. Arviointi
2. Yliopistopaino, Helsinki.
Räsänen, J., 1996. Kehityksen ulottuvuuksia. Kehityssuuntautunut
oppiminen ja -arviointi. Jyväskylän yliopiston Täydennyskoulutuskeskus.
Johtamiskoulutuksen julkaisu 8.
Saarenkunnas, M., Kuure, L. & Salovaara, H., 2000. Web-weaving. Verkkoportfolio.
Ongelmien ratkonta. Kolme tapaa työskennellä verkossa. Ote -
opetus ja teknologia. 2/2000: 4-9.
Scriven, M., 1991. Evaluation thesaurus. Newbury Park, London, New Delhi:
Sage Publications.
Sharan, S., 1996. Mutually assistant teams for implementing instructional
innovations in school. Lifelong Learning in Europe 1(2): 104 - 122.
Sjunnesson,
J., 2001. Digital
Learning Portfolios: inventory and proposal for Swedish teacher education.
(www-artikkeli)
Takala, S., 1995. Arviointi - ongelma ja mahdollisuus. Teoksessa Linnakylä,
P., Pollari, P., & Takala, S., (toim.) Portfolio arvioinnin ja oppimisen
tukena. Jyväskylän yliopistopaino: Jyväskylä, 1 -
8.
Tenhula, T., 1999. (toim.). Opetus sydämen asiana. Oulun yliopisto.
Dialogeja 2. Oulun yliopiston opetuksen kehittämisyksikön julkaisuja.
Yliopistopaino: Oulu. (ks. mainos)
Tenhula, T., Kuure, L., Koponen, L., & Karjalainen, A., 1996. Akateeminen
opetusportfolio yliopisto-opetuksen itsearvioinnissa ja meritoinnissa.
Oulun yliopisto. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali 5. (ks. mainos)
Tuomi, O., & Pakkanen, P. (toim.) 2002. Towards Excellence in Teaching.
Evaluation of the Quality of Education and the Degree Programmes in the
University of Helsinki. Helsinki: Edita.
(julkaisu
pdf-muodossa)
Venäläinen, J. 2001. Verkko-oppimateriaalien tarkastelua genrenä:
tapaustutkimuksena etälukion www- materiaalit. Teoksessa: Tella,
S., Nurminen, O., Oksanen, U. & Vahtivuori, S. (toim.) Verkko- opetuksen
teoriaa ja käytäntöä (165- 211). Helsinki: Helsingin
yliopiston opettajankoulutuslaitos.
Virta, A., 1999. Uudistuva oppimisen arviointi. Mahdollisuuksia ja varauksia.
Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta. Julkaisusarja B:65. Painosalama:
Turku.
Virtanen, P. 2001. Oppimisen eväitä opiskelijalle ja tukea
opettajille. Ohjausta opiskelutaitoihin IQ-Form -virtuaaliyliopistohankkeen
virittämänä. Helsingin yliopisto. Pedagogica. Kasvatustieteiden
tiedekunnan julkaisuja 7.
Voutilainen, U., 1998. Arviointi opetus- ja oppimisprosessien kehittämisen
tukena- Kuopion yliopiston opetuksen itsearvioinnin tulokset ja opetuksen
kehittämissuunnat. Kuopion yliopiston selvityksiä E. Yhteiskuntatieteet
7.
Vuorenmaa, M., 2001. Ikkunoita arvioinnin tuolle puolen. Uusia avauksia
suomalaiseen koulutusta koskevaan evaluaatiokeskusteluun. Jyväskylä
studies in education, psychology and social research 176. Jyväskylän
yliopisto.
Willman, A., 2001. Yhteistyön ristiriitaiset puhetavat. Diskurssianalyyttinen
näkökulma luokanopettajien tulkintoihin tiimityöstä.
Kasvatustieteiden tiedekunta. Oulun yliopisto.
Yli-Suomu, R., 1999. Opettajan muokattava asenteita itsearviointiin.
Opettaja. 39/99:13.
Muuta
Materiaalia
ongelmalähtöisestä oppimisesta (problem based learning)
Korkeakoulujen
arviointineuvoston julkaisuja
|