« TieVie-koulutus
Verkkojaksot
Verkkotyöskentely
koostuu viidestä erillisestä jaksosta. Jaksoja
yhdistävänä punaisena lankana kulkevat
osallistujien omat kehittämishankkeet, joita viedään
eteenpäin jokaisen jakson aikana. Verkkojaksot toteutetaan
Discendum Optima -oppimisympäristössä Tarkemmat
ohjeet verkkojaksoilla työskentelyyn löytyvät
kunkin verkkojakson työtilasta.
Verkkojaksoilla TieVie-koulutuksen 120 osallistujaa on
jaettu kuuteen n. 20 hengen ryhmään, joita kutsutaan
verkkoryhmiksi. Ryhmittelyperusteena on käytetty
osallistujien tieteenalaa sekä kehittämishankkekuvausta.
Ryhmien kokoonpanot löydät osallistujalistasta
valitsemalla riippuvalikosta ryhmittelyperusteeksi "Verkkoryhmittäin".
Orientaatio-verkkojakso 15. - 21.9.2003
Orientaatio-verkkojakson tavoitteena on tutustua koulutuksen
sisältöön ja rakenteeseen sekä kouluttajiin
ja toisiin osallistujiin. Jakson aikana rajataan ja tarkennetaan
jokaisen omaa kehittämishanketta. Osallistujat on
jaettu kouluttajien toimesta 20 hengen verkkoryhmiin kehittämishankekuvausten
ja tieteenalan perusteella. Ryhmien kokoonpanoihin on
mahdollista vielä vaikuttaa Orientaatio-verkkojakson
aikana. Jakso toteutetaan Discendum Optima -ympäristössä,
josta myös löytyvät tarkemmat työskentelyohjeet.
Lisätietoja jaksosta antaa Soile Jokinen (soile.jokinen@oulu.fi).
Verkko-opetuksen suunnittelu -verkkojakso 6. - 31.10.2003
Verkkojakson tavoitteena on rakentaa kokonaiskuvaa verkko-opetuksen
suunnitteluprosessista ja tarkentaa omaa kehittämishanketta.
Suunnitteluprosessi-käsitteen avulla määritetään
oman hankkeen tavoitteet, lähtökohdat, aikataulut
ja toimijat. Jakso toteutetaan Discendum Optima -ympäristössä,
josta myös löytyvät tarkemmat työskentelyohjeet.
Verkkojakson toteutuksesta vastaa Teknillinen korkeakoulu.
Lisätietoja antaa Riikka Rissanen (ent. Lauhia) (riikka.rissanen@hut.fi).
Verkkojakson aikataulusuunnitelma
Ajankohta
|
Tehtävä
|
Ajankäyttösuositus
|
26.9.
|
Orientoitumistehtävä: Tavoite- ja lisäarvokeskustelu
verkkoryhmittäin Oulun lähiseminaarissa.
|
Oulun lähiseminaarissa 1 h.
|
vko 41 - 42
|
Orientoitumistehtävä jatkuu verkossa
verkkoryhmittäin.
|
Noin 2 h työskentelyä itsellesi parhaiten
sopivaan aikaan noin viikon aikana.
|
vko 42 - 43
|
Itsenäistä työskentelyä: Perehdytään
materiaaliin. Oman hankkeen alustavasta suunnitelmasta
kohti projektisuunnitelmaa: verkko-opetuksen suunnittelutyökalun
käyttö.
|
Noin 12 h työskentelyä itsellesi parhaiten
sopivaan aikaan noin viikon aikana.
|
vko 43 - 44
|
Perehtyminen verkkoryhmäsi yhden jäsenen
suunnitelmaan ja kommentit, tarkennukset, kysymykset
siihen.
|
Noin 6 tuntia työskentelyä itsellesi
parhaiten sopivaan aikaan viikon aikana.
|
Sisällön tuotanto -verkkojakso 17.11. - 14.12.2003
Verkkojaksolla syvennetään edellisen jakson
aihealueita sekä keskitytään digitaaliseen
oppimateriaalituotantoon liittyviin teemoihin mm. seuraavista
näkökulmista:
- sisällön tuotannon mallit, menetelmät,
prosessit ja välineet,
- sisältöelementtien tuotanto,
- sisällön tuotannon integrointi verkko-oppimisympäristöön,
- oppimateriaalin hallinta ja käytettävyys.
Jaksolla tutustutaan oppimateriaalin sisällön
tuotannon käsitteeseen, prosesseihin ja välineisiin.
Jakso antaa valmiuksia oman hankkeen sisällön
tuotannon suunnitteluun ja toteuttamiseen. Jakso toteutetaan
Discendum Optima -ympäristössä, josta löytyvät
tarkemmat työskentelyohjeet. Verkkojakson toteutuksesta
vastaa Jyväskylän yliopisto. Lisätietoja
antavat Markku Närhi (mtnarhi@cc.jyu.fi)
ja Hanna Seuranen (hmseuran@cc.jyu.fi).
Verkkojakson aikataulusuunnitelma
Ajankohta
|
Tehtävä ja toiminnan tavoite
|
Ajankäyttösuositus
|
vko 47
|
Tutustutaan jakson orientaatio-materiaaliin ja
käydään ideointikeskustelu verkossa.
|
n. 3 tuntia työskentelyä itsellesi sopivaan
aikaan viikon aikana.
|
vko 48 - 49
|
Tutustutaan jakson opintomateriaaliin ja pohditaan
oman hankkeen sisällön tuotannon malleja
ja menetelmiä.
|
n. 10 tuntia työskentelyä itsellesi sopivaan
aikaan viikkojen aikana.
|
vko 49
|
Julkaistaan oma pohdinta sisällön tuotannon
ideoista verkkoympäristöön (Optima).
Valitaan syventävä teemaryhmä, ja
tutustutaan muiden tuottamiin ajatuksiin. Pohdinnat
toimivat lähtökohtana teemakeskustelulle.
|
n. 2 tuntia työskentelyä itsellesi sopivaan
aikaan viikon aikana.
|
vko 49 - 50
|
Käydään syventävä verkkokeskustelu
sisällön tuotannon teemoista.
|
n. 3 tuntia työskentelyä itsellesi sopivaan
aikaan viikkojen aikana.
|
vko 50
|
Lopuksi työstetään kooste oman hankkeen
sisällön tuotannon ideoista ja toimintamalleista
sekä pohdinta verkkojaksosta.
|
n. 2 tuntia työskentelyä itsellesi sopivaan
aikaan viikon aikana.
|
Ohjaus-verkkojakso 12.1. - 7.2.2004
Verkkojakson tavoitteena on antaa käsitys ohjauksen
kokonaissuunnittelusta ja siihen liittyvistä osa-alueista.
Jakson aikana käydään viikoittain teemaan
liittyvä keskustelu, joka ohjaa jokaista osallistujaa
pohtimaan asioita oman hankkeen tai projektin kannalta.
Käytyjen keskustelujen pohjalta osallistujilla on
mahdollisuus rakentaa ohjaussuunnitelma.
Oppimisprosessia tuetaan verkossa olevan ohjaavan materiaalin,
verkkoryhmissä käytävien keskustelujen
ja niihin liittyvien tehtävien avulla. Jakson sisällöllinen
ohjaus tapahtuu keskustelun yhteydessä. Jakso toteutetaan
Discendum
Optima -ympäristössä, josta löytyvät
tarkemmat työskentelyohjeet. Verkkojakson toteutuksesta
vastaa Turun yliopisto. Lisätietoja antavat Mikko
Toriseva (mikko.toriseva@utu.fi)
ja Sari Koski (sari.koski@utu.fi).
Verkkojakson aikataulusuunnitelma
Ajankohta
|
Tehtävä ja toiminnan tavoite
|
Ajankäyttösuositus
|
vko l
(12. - 16.1.)
|
Jakson kokonaisuuteen ja materiaalin ensimmäiseen
osaan tutustuminen. Aktiivinen osallistuminen keskusteluun
ja annettujen tehtävien toteutus.
|
5 tuntia
|
vko ll
(19. - 23.1.)
|
Materiaalin toiseen osaan tutustuminen. Aktiivinen
osallistuminen keskusteluun ja annettujen tehtävien
toteutus.
|
5 tuntia
|
vko lll
(26.1. - 30.1.)
|
Materiaalin kolmanteen osaan tutustuminen. Aktiivinen
osallistuminen keskusteluun ja annettujen tehtävien
toteutus.
|
5 tuntia
|
vko lV
(2.-6.2.)
|
Materiaalin neljänteen osaan tutustuminen.
Aktiivinen osallistuminen keskusteluun ja annettujen
tehtävien toteutus.
|
5 tuntia
|
Arviointi-verkkojakso 23.2. - 21.3.2004
Arviointiverkkojaksolla osallistujat voivat valita kiinnostuksensa
mukaan kahden arviointiin liittyvän pääteeman
- oppimisen arvioinnin (esim. tentti) tai opetuksen arvioinnin
(esim. palaute) - väliltä. Myös muut perustellut
arvioinnin näkökulmat voivat olla käsittelyn
kohteena. Jaksolla käsitellään mm. arviointikulttuurin
muutosta, opetuksen arvioinnin mahdollisuuksia sekä
vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä.
Jakson suorittaminen edellyttää jakson virikemateriaaliin
(Arvioinnin
ABC) ja arviointikirjallisuuteen tutustumista, verkkotyöskentelyyn
osallistumista, arviointisuunnitelman laatimista omaan
kehittämishankkeeseen sekä vertaispalautteen
antamista opponenttiparille. Arviointisuunnitelman korvaavana
suorituksena osallistuja voi myös laatia hankettaan
tukevan arviointityökalun (esim. palautelomakkeen,
arviointimatriisin, tms.) tai vaikkapa kirjoittaa ajatuksiaan
arvioinnista kirjallisuuteen nojaten.
Jakso toteutetaan Discendum Optima -ympäristössä,
josta myös löytyvät tarkemmat työskentelyohjeet.
Verkkojakson toteutuksesta vastaa Oulun yliopisto. Lisätietoja
antaa Paula Vaskuri (paula.vaskuri(a)oulu.fi).
A. Lähityöskentelyvaihe
Arviointiverkkojakson työskentely aloitetaan Jyväskylän
lähiseminaarissa 12. - 13.2.2004. Seminaarissa katsotaan
yhteisesti katkelma arvioinnin mystisyyttä käsittelevästä
Katharsis-elokuvasta (ks. elokuva).
Elokuva toimii virikkeenä työskentelyn avauksessa.
Lähiseminaarissa tehdyn avauksen jälkeen työskentelyä
jatketaan sekä itsenäisesti että verkossa
ryhmäkeskusteluina.
B. Verkkotyöskentelyvaihe
Ajankohta
|
Tehtävä
|
Ajankäyttösuositus
|
Itseopiskelu-
vaihe
vko 9
(23. - 29.2.)
|
Tutustutaan itsenäisesti verkkojakson virikemateriaaliin
(Arvioinnin
ABC) ja muuhun arviointikirjallisuuteen. Opitun
pohjalta tehdään lyhyt tiivistelmä
(n. 1 sivu) 29.2. mennessä, joka julkistetaan
Optima-oppimisympäristössä.
|
n. 7 h työskentelyä itsellesi parhaiten
sopivaan aikaan viikon aikana.
|
Keskustelu- ja yhteenveto-
vaihe
vko 10
(1. - 7.3.)
|
Tutustutaan oman ryhmän muiden jäsenten
tiivistelmiin ja osallistutaan verkossa tapahtuvaan
keskusteluun. Jokaisella ryhmällä on oma
verkkotuutori, joka on mukana keskustelemassa. Viikon
lopussa tuutori koostaa ryhmän keskustelusta
yhteenvedon.
|
n. 1 h / päivä keskusteluun osallistumista
(yht. 5 h).
|
Arviointi-
suunnitelman laatiminen
vko 11
(8. - 14.3.)
|
Opitun pohjalta tehdään arviointisuunnitelma
/ arviointityökalu / kirjallisuuskatsaus omaan
kehittämishankkeeseen tai omaan mielenkiintoon
liittyen.
|
n. 6 h työskentelyä itsellesi parhaiten
sopivaan aikaan viikon aikana.
|
Arviointi- ja opponointivaihe
vko 12
(15. - 21.3.)
|
Osallistujat antavat pareittain vertaispalautetta
toisilleen edellisellä viikolla laadituista
arviointisuunnitelmista.
|
n. 2 h työtä kollegan arviointisuunnitelmaan
tutustumiseen ja palautteen kirjoittamiseen.
|
|