« TieVie-asiantuntijakoulutus
Kirjallisuuteen perehtyminen
Koulutukseen kuuluva kirjallisuus on määritelty
juonteittain jokaisen seminaarin osalta. Jokaiseen lähiseminaariin
valmistaudutaan kirjoittamalla reaktiopaperi. Sitä
varten luettava kirjallisuus ilmoitetaan ennen lähiseminaaria
(ks. reaktiopaperikirjallisuus).
Verkkojaksoilla on oma tukikirjallisuutensa, jotka on
ilmoitetaan jokaisen verkkojakson ympäristössä.
Alle on koottu lisäksi juonteille suositeltavaa kirjallisuutta,
jota voi hyödyntää tarpeen mukaan omassa
kehittämishankkeessa ja portfoliossa.
Muuta suositeltavaa kirjallisuutta juonteittain
Opetuksen uudistajat -juonteet
- Bates, A. W. & Gary Poole. 2003. Effective Teaching
with Technology in Higher
Education. Jossey-Bass. (ks. esittelytiedot http://www.josseybass.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-0787960349.html)
- Biggs, J. 2003. Teaching for Quality Learning in University.
Second Edition.
- Hakkarainen, K., Lonka, K. and Lipponen, L. 2004.
Tutkiva oppiminen.
Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä.
Porvoo: WSOY.
- Koppinen, M-L - Korpinen, E. - Pollari, J. 1999. Arviointi
oppimisen tukena. Juva: WSOY.
- Korkeakoulutuksen laadunvarmistus -työryhmän
muistio Opetusministeriön työryhmämuistioita
ja selvityksiä 2004:6. http://www.minedu.fi/julkaisut/koulutus/2004/tr06/tr06.pdf
- Kouluttajana verkossa - Menetelmät ja tekniikat.
2002. Saarinen, J. (toim.). Hämeen ammattikorkeakoulu.
C2.
- Kupias, P. 2002. Oppia opetusmenetelmistä. Educa-Instituutti.
Helsinki: Edita Prima.
- Laadun tekijät. Havaintoja yliopisto-opetuksesta.
2003. Gunnel Knubb-Manninen (toim.) Koulutuksen tutkimuslaitos,
Jyväskylän yliopisto.
- Leppilampi, A. - Piekkari, U. 2001. Opitaan yhdessä!
Aikuiskoulutusta yhteistoiminnallisesti. Pori: Kehitys.
- Niemistö, R. 1998. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
Tampere: Tammer-Paino.
- Online Tutoring e-book. Higgison, C. A. (ed.). http://otis.scotcit.ac.uk/onlinebook/
- Puutio, R. 2002. Merkitysmysteeri - Organisaatiot
ja kehittämisen kieli. Jyväskylä: PainoPorras.
- Ramsden, P. 1992. Learning to teach in higher education.
Routledge.
- Sallila, P. - Kalli, P. 2001. Verkot ja teknologia
aikuiskoulutuksen tukena. Aikuiskasvatuksen 42. vuosikirja.
Kansanvalistusseura ja Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura.
- Schein, E. H. 1987. Organisaatiokulttuuri ja johtaminen.
Espoo: Weilin+Göös.
- Theory and Practice of Online Learning. 2004. Anderson,
T. & Elloumi, F. (toim.). Verkkoversio: http://cde.athabascau.ca/online_book
- Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena:
Konstruktivistisen
oppimiskäsityksen perusteita. Kirjayhtymä,
Helsinki.
- Vuorinen, I. 1993. Tuhat tapaa opettaa. Menetelmäopas
opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille.
Tampere: Resurssi.
- Yliopisto- ja korkeakouluopettajan käsikirja.
2003. Lindblom-Ylänne, S. - Nevgi, A. (toim.) Vantaa:
WSOY.
Rakenteiden ravistelijat -juonne
- Bates, A. W. (Tony). 2000. Managing technological
change. Strategies for College and University Leaders.
Jossey-Bass.
- Bates, A. W. & Gary Poole. 2003. Effective Teaching
with Technology in Higher
Education. Jossey-Bass. (ks. esittelytiedot http://www.josseybass.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-0787960349.html)
- The Distance Education Online Symposium (DEOS) volume
12. artikkelit
http://www.ed.psu.edu/acsde/deos/deosnews/deosarchives.asp#Volume%201
- Heikkilä, J. - Heikkilä, K. 2001. Dialogi
- Avain innovatiivisuuteen. WSOY.
- Jalava, U. - Virtanen, P. 1998. Tietoa luova projekti
- polku oppivaan organisaatioon. Helsinki: Kirjayhtymä.
- Koli, H. - Kylämä, M. 2000. Tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön strategia - välineitä
kehittämistyöhön. Opetushallitus.
- Korkeakoulutuksen laadunvarmistus -työryhmän
muistio Opetusministeriön työryhmämuistioita
ja selvityksiä 2004:6. http://www.minedu.fi/julkaisut/koulutus/2004/tr06/tr06.pdf
- Leino, T. 2001. Itsenäiskäytön johtaminen
tietohallinnon osa-alueena. Turun kauppakorkeakoulun
julkaisuja A9.
- Mantere, S. 2003. Champion, citizen, cynic? Social
positions in the strategy process
http://www.strada.hut.fi/dissertation-mantere.pdf.
- Nevgi, A. - Kynäslahti, H. - Vahtivuori, S. -
Uusitalo, A. - Ryti, K. 2002. Yliopisto-opettaja verkossa
- taidot puntarissa. Verkko-opettajien osaamisalueiden
ja tarjolla olevien tukipalveluiden kartoitus. Helsingin
yliopisto. Kasvatustieteen laitos. http://www.virtuaaliyliopisto.fi/arkisto/svoppa.pdf
- Online Tutoring e-book. Higgison, C. A. (ed.). http://otis.scotcit.ac.uk/onlinebook/
- Palonen, T., Hakkarainen, K., Talvitie, J. & Lehtinen,
E. 2003. Heikot ja
vahvat verkkosidokset ja osaamisen keskittäminen
tiimityössä. Aikuiskasvatus
1/2003.
- Puutio, R. 2002. Merkitysmysteeri - Organisaatiot
ja kehittämisen kieli. Jyväskylä: PainoPorras.
Resurssi.
- Sallila, P. - Kalli, P. 2001. Verkot ja teknologia
aikuiskoulutuksen tukena. Aikuiskasvatuksen 42. vuosikirja.
Kansanvalistusseura ja Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura.
- Sotarauta, M. - Linnamaa, R. Kehittäjäverkostojen
pullonkaulat ja
verkostojen johtaminen: Esimerkkinä kuntien elinkeinopoliittinen
yhteistyö.
Alueellisen johtamisen tutkimusyksikkö, Seinäjoki.
Tampereen yliopisto.
Aluetieteen ja ympäristöpolitiikan laitos
http://www.sjoki.uta.fi/sente/suomi/verkkokirjasto/verkosto.pdf
- Suomen virtuaaliyliopiston hankekoulutusmateriaali
(ilmestyy kesällä 2003).
- Tukevasti verkko-opetukseen: Kuvauksia tukihenkilötoiminnasta
Helsingin yliopistossa. 2003. Koski-Kotiranta, S. -
Kynäslähti, H. (toim.). Helsingin yliopisto.
Opetusteknologiakeskus. http://ok.it.helsinki.fi/pdf_tiedostot/verkko4.pdf
- Ylijoki, O-H. 1998. Akateemiset heimokulttuurit ja
noviisien sosialisaatio. Vastapaino.
Tekniikan tiennäyttäjät -juonteet
|