« TieVie-asiantuntijakoulutus
Reaktiopaperi
Lähiseminaareihin sinun tulee valmistautua kirjoittamalla
reaktiopaperi. Reaktiopaperissa pohditaan TieVie-asiantuntijakoulutuksen
kannalta olennaisia asioita ja reflektoidaan luettua oman
kehittämishankkeen näkökulmasta sekä
nostetaan esiin itseä askarruttavia kysymyksiä.
Reaktiopapereita ja niissä esiin nousseita kysymyksiä
käsitellään lähiseminaarissa juonneryhmätyöskentelyn
aikana. Reaktiopaperit ovat myös oleellinen osa koulutuksessa
tehtävää portfoliota.
Tutustu tällä sivulla olevaan oman juonteesi
kohdalla mainittuun kirjallisuuteen ja laadi kirjallisuuden
sekä mahdollisen pohdintatehtävän pohjalta
noin 1-2 sivun laajuinen reaktiopaperi. Reaktiopaperi
tehdään TieVie-portaaliin omaan työtilaan.
(Kirjautuminen
-> Muokkaa omaa työtilaa). Otsikoi reaktiopaperisi
selvästi (esim. Reaktiopaperi 1) ja laita näkyviin
myös käyttämäsi lähdekirjallisuus.
Huom! Omassa työtilassasi voit muokata tekstiäsi
html-kielen avulla (ks. tarvittaessa ohjeita
oman työtilan rakentamiseen).
Oulun seminaarin 6.
- 7.5.2004 reaktiopaperitehtävä ja -kirjallisuus
(dead line 3.5.2004)
Pedagoginen muutos -lähiseminaarin reaktiopaperi
koostuu kahdesta osasta:
a) Oman ammatillisen minäkuvan hahmottelu ja
kehitystavoitteet:
Kirjoita Orientaatio-verkkojakson esittelyviestisi pohjalta
kuvaus ammatillisesta minäkuvastasi koulutuksen alussa
(maks. 1 sivu). Arvioi kuvauksessa omaa toimintaasi, osaamistasi
ja lähtötasoasi. Voit käyttää
hyväksesi seuraavia kysymyksiä:
- Mitkä asiat tuntuvat helpoilta, mitä hallitset
hyvin, mitkä ovat vahvuutesi?
- Mikä saa sinut tuntemaan varmuutta omassa toiminnassasi?
- Mistä saat voimia työssäsi?
- Mikä sinusta tuntuu vaikealta työssäsi?
- Miten selvität työhön liittyviä
ongelmia?
- Miten olet kehittynyt tähän mennessä
omassa työssäsi? Missä asioissa haluaisit
vielä kehittää itseäsi?
- Miten huolehdit omasta jaksamisestasi ja kehittymisestäsi
työssäsi?
- Mitkä ovat lähtökohdat omalle toiminnallesi?
- Mikä on työssäsi oleellista?
- Millaisten periaatteiden varaan rakennat omaa
työtäsi?
- Mitä arvostat ja pidät tärkeänä
työssäsi?
- Minkälaiseen toiminta-ajatukseen työskentelysi
perustuu?
Mieti lopuksi, mitkä ovat TieVie-asiantuntijakoulutukselle
asettamasi henkilökohtaiset tavoitteesi.
b) Perehdy valitsemasi juonteen perusteella seuraavaan
kirjallisuuteen ja kirjoita sen pohjalta reaktiopaperi
(pituus on noin 1 - 2 sivua.)
Opetuksen uudistajat -juonne
Rakenteiden ravistelijat -juonne
Tekniikan tiennäyttäjät -juonne
Jyväskylän seminaarin
12. -13.8.2004 reaktiopaperikirjallisuus (dead line 6.8.2004)
Opetuksen uudistajat I, II ja III -juonteet
Rakenteiden ravistelijat -juonne
- Rakenteiden ravistelijoiden rekatiopaperikirjallisuudesta
on sovittu Oulun lähiseminaarissa, että vertaisryhmät
voivat valita itseään kiinnostavaa luettavaa.
Hyvää luettavaa voi valita myös Helsingin
yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagogiikan
asiantuntija Raimo Parikan ylläpitämästä
sivustosta http://kaljaasi.it.helsinki.fi/lokari/verkkopeda/index.htm
Ilmoittakaa valitsemanne kirjallisuus Sari Koski-Kotirannalle
sähköpostitse (sari.koski-kotiranta@helsinki.fi),
jotta kirjallisuus saadaan tiedoksi kaikille rakenteiden
ravistelijoille.
Varaudu esittelemään lukemaasi lyhyesti.
Tekniikan tiennäyttäjät I ja II -juonteet
Helsingin seminaarin 28. - 29.10.2004
reaktiopaperikirjallisuus (dead line 22.10.2004)
a) Kertaa tehtävän pohjaksi
mitä TieVie-portaalissa sanotaan portfoliotyöskentelystä
http://tievie.oulu.fi/tievieasiantuntijakoulutus/portfoliotyoskentely.htm
b) Perehdy juonteesi kirjallisuuteen ja kirjoita sen
pohjalta reaktiopaperi (pituus on noin 1 - 2 sivua.)
Opetuksen uudistajat I, II ja III -juonteet
Valitse alla olevista vaihtoehdoista yksi lähde
reaktiopaperiasi varten.
Kirjaa reaktiopaperin loppuun lyhyeksi listaksi kysymyksiä,
ongelmia, huomioita ja muita kommentteja, joita kirjallisuuden
pohjalta sinulle nousi esiin. Helsingin seminaarissa
kysymyksistä tai ongelmista juonteen vetäjät
poimivat yhteiseen käsittelyyn muutaman, joihin
etsitään ratkaisuja, vastauksia tai lisänäkökulmia.
- Laadun tekijät. Havaintoja yliopisto-opetuksesta.
2003. Gunnel Knubb-Manninen (toim.) Koulutuksen tutkimuslaitos,
Jyväskylän yliopisto. Tutustu niihin lukuihin,
jotka ovat oleellisia oman kehittämishankkeesi
kannalta.
- Palonen, T., Hakkarainen, K., Talvitie, J. & Lehtinen,
E. 2003. Heikot ja vahvat verkkosidokset ja osaamisen
keskittäminen tiimityössä. Aikuiskasvatus
1/2003.
- Pohjonen, J. , Sariola, J. 2003. Katsaus yliopistojen
strategiatyöhön - raudasta verkostoihin. Teoksessa
Hyötyniemi, Y. (toim.) Muuttuuko mikään?
Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön strategiaan - Opetusministeriön
julkaisuja 2003:16. Vammalan kirjapaino Oy. http://www.minedu.fi/julkaisut/koulutus/2003/opm16/opm16.pdf
- Puutio, R. 2002. Merkitysmysteeri - Organisaatiot
ja kehittämisen kieli. Jyväskylä: PainoPorras.
- Tukevasti verkko-opetukseen: Kuvauksia tukihenkilötoiminnasta
Helsingin yliopistossa. 2003. Koski-Kotiranta, S. -
Kynäslähti, H. (toim.). Helsingin yliopisto.
Opetusteknologiakeskus. http://ok.it.helsinki.fi/pdf_tiedostot/verkko4.pdf.
Tutustu niihin lukuihin, jotka ovat oleellisia oman
kehittämishankkeesi kannalta.
Rakenteiden ravistelijat -juonne
Valitse alla olevista vaihtoehdoista yksi tai etsi
joku muu lähde, jossa käsitellään
tvt-opetuskäytön ja strategiatyön problematiikkaa.
Jos valitset jonkun oman lähteen, niin tee siitä
lyhyt juonto, jonka voit lähettää juonteen
vetäjille juonnettua kirjallisuuslistaa varten.
Pohdi valitsemasi lähteen pohjalta reaktiopaperissasi
seuraavia kysymyksiä:
Miten omassa organisaatiossasi tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön kehittäminen on näkynyt
strategioissa? Minkälainen rooli sinulla itselläsi
on ollut strategian työstämisessä? Mitkä
ovat olleet vaikeimpia asioita? Mikä on onnistunut
helposti? Kerro myös muita ajatuksiasi, joita nousee
esille lähteiden pohjalta.
Tekniikan tiennäyttäjät I ja II -juonteet
Tutki Rosenin esityksen kalvot.
Ks. kalvo 7.: Tunnistatko oman organisaatiosi kehitysvaiheen?
Ks. kalvot 14. ja 15.: Tunnistatko vaiheiden sisällön?
Mistä seikoista pitkän tähtäyksen
laatu muodostuu Rosenin mukaan?
Turun seminaarin 17. - 18.3.2005
reaktiopaperikirjallisuus (dead line 11.3.2005)
Kaikki juonteet
Selvitä reaktiopaperissasi seminaarin työskentelyn
taustaksi oman korkeakoulusi opetuksen laadunvarmistussuunnitelmat
vastaten seuraaviin kysymyksiin:
- millaisen prosessin kautta ne ovat syntyneet,
- millaisia ne ovat,
- miten tvt-asiat on otettu huomioon,
- mitkä ovat korkeakoulun tvt-opetuksen laadunvarmistuksen
jatkosuunnitelmat ja
- miten suunnitelmat näkyvät omalla laitoksellasi/omassa
yksikössäsi.
Kirjallisuus: Lappalainen, M. Laatutyö - riesa
vai tuki virtuaaliopetukselle?
http://www.virtuaaliyliopisto.fi/?node=vy_nakokulma_0410_fin
Tutustu kiinnostuksesi mukaan myös artikkelista
löytyvään oheismateriaaliin ja tuo esiin
niiden herättämia ajatuksia reaktiopaperissasi.
|