|  
                       
 « TieVie-asiantuntijakoulutus Reaktiopaperi Lähiseminaareihin sinun tulee valmistautua kirjoittamalla 
                        reaktiopaperi. Reaktiopaperissa pohditaan TieVie-asiantuntijakoulutuksen 
                        kannalta olennaisia asioita ja reflektoidaan luettua oman 
                        kehittämishankkeen näkökulmasta sekä 
                        nostetaan esiin itseä askarruttavia kysymyksiä. 
                        Reaktiopapereita ja niissä esiin nousseita kysymyksiä 
                        käsitellään lähiseminaarissa juonneryhmätyöskentelyn 
                        aikana. Reaktiopaperit ovat oleellinen osa koulutuksessa 
                        tehtävää portfoliota.  
 Tutustu tällä sivulla olevaan oman juonteesi 
                        kohdalla mainittuun kirjallisuuteen ja laadi kirjallisuuden 
                        sekä mahdollisen pohdintatehtävän pohjalta 
                        noin 1-2 sivun laajuinen reaktiopaperi. Reaktiopaperi 
                        tehdään Optima-oppimisympäristön "TieVie 
                        15: Portfolio 05" -työtilaan (https://optima.oulu.fi/). 
                        Otsikoi reaktiopaperisi selvästi (esim. Reaktiopaperi 
                        1) ja laita näkyviin myös käyttämäsi 
                        lähdekirjallisuus. Jos et ole palauttanut reaktiopaperia aikataulun mukaisesti, lähetä viesti sen valmistumisesta Merjalle (merja.ruotsalainen(a)oulu.fi). 
 Reaktiopaperi 1: Oulun seminaarin 25. 
                        - 26.8.2005 reaktiopaperitehtävä ja -kirjallisuus 
                        (dead line 21.8.2005)Organisatorinen muutos -lähiseminaarin reaktiopaperi 
                        koostuu kahdesta osasta: a) Oman kouluttautumisensa perusteiden pohtiminen 
                        ja ammatillisen minäkuvan hahmottelu:
 Pohdi reaktiopaperissasi kouluttautumisesi perusteita 
                        ja kehitystavoitteita sekä omaa ammatillista minäkuvaasi 
                        (maks. 1 sivu). Arvioi kuvauksessa omaa toimintaasi, osaamistasi 
                        ja lähtötasoasi. Voit käyttää 
                        hyväksesi seuraavia kysymyksiä: 
                         Mitkä ovat lähtökohdat omalle toiminnallesi? 
                          
                             Mikä on työssäsi oleellista?Millaiseen toiminta-ajatukseen ja millaisiin periaatteisiin 
                              työskentelysi perustuu?Mitä arvostat ja pidät tärkeänä 
                              työssäsi?Mitä osaat, mitä hallitset hyvin, mitkä 
                          ovat vahvuutesi? Miten olet kehittynyt tähän mennessä 
                          omassa työssäsi? Missä asioissa haluaisit 
                          vielä kehittää itseäsi? Missä 
                          koet olevan eniten kehittämistä?Mistä saat voimia työssäsi? Miten huolehdit 
                          omasta jaksamisestasi ja kehittymisestäsi työssäsi?Mikä sinusta tuntuu vaikealta työssäsi?Miten selvität työhön liittyviä 
                          ongelmia?Mitkä ovat keskeiset koulutukselle asettamasi 
                          henkilökohtaiset tavoitteet? Millaisia muutoksia 
                          olet koulutuksen aikana suunnitellut tavoittavasi? b) Perehdy seuraavaan kirjallisuuteen ja kirjoita 
                        sen pohjalta pohdinta (noin 1 sivu), jossa tarkastelet 
                        organisaation muutosta akateemisessa ympäristössä, 
                        muutosvoimia ja arvoja siellä sekä tvt:aa yhtenä 
                        muutosvoimana. Voit pohtia asiaa oman organisaatiosi näkökulmasta. Kirjallisuus: 
                        Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa. Verkko-opetuksen 
                          laadunhallinta ja laatupalvelu -hankkeen raportti I. 
                          2005. toim. Janne Sariola, Annika Evälä. http://www.helsinki.fi/vopla/matskut/voplaseminaari2005/Vopla_verkkoon.pdf. 
                          Lue luvut 1 sekä 2.1 ja 2.2.Edellisen lisäksi lue vaihtoehtoisena jompikumpi 
                          seuraavista: 
                          
                            joko Academia in the 21st century. An analysis 
                              of trends and perspectives in higher education and 
                              research Boer, H. de, Huisman, J., Klemperer, A., 
                              Meulen, B. van der, Neave, G., Theisens, H. and 
                              Wende, M. van der Den Haag, Adviesraad voor het 
                              Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT), 2002, 182 
                              p., s. 11-15 ja 23-27. http://www.awt.nl/uploads/files/as28.pdftai Karjalainen, A. 2003. Akateeminen opetussuunnitelmatyö, 
                              johdantoteksti Curriculum academicum, s. 9-24. http://www.oulu.fi/tutkintorakenne/tyokalut/akatops305.pdf
 
 Reaktiopaperi 2: Helsingin seminaarin 27. - 28.10.2005 
                        reaktiopaperikirjallisuus (dead line 21.10.2005)Pedagoginen muutos -lähiseminaarin 
                        reaktiopaperi koostuu kahdesta osasta: a) Portfolion sisältörunko, 
                        rakenne ja toteutusKertaa TieVie-portaalista portfoliotyöskentelyn ohjeet 
                        (http://tievie.oulu.fi/tievieasiantuntijakoulutus/portfoliotyoskentely.htm) 
                        sekä ohjeet portfolion tekniseen toteutukseen (http://tievie.oulu.fi/tievieasiantuntijakoulutus/portfolion_teknisia_ohjeita.htm). 
                        Kuvaa otsikkotasolla portfoliosi sisältörunko 
                        ja rakenne. Liitä mukaan kuvaus siitä, millä 
                        tavoin aiot portfoliosi toteuttaa, millaista materiaalia 
                        olet suunnitellut kokoavasi portfoliota varten sekä 
                        mitä haluaisit tällä hetkellä kysyä 
                        portfolioosi liittyen. Ennakkotehtävä on pohjana 
                        Helsingin seminaarissa toteutuvalle juonneryhmätyöskentelylle. 
                        Ota teksti mukaan seminaariin paperilla. Myös organisatorinen 
                        muutos -verkkojakson päätösvaiheessa portfolioon 
                        kirjatuista pohdinnoista keskustellaan juonneryhmätyöskentelyn 
                        aikana. Varaudu siis kertomaan omista pohdinnoistasi ja 
                        kokemuksistasi omalle juonneryhmällesi.
 b) Valitse omaa kehittämishankettasi 
                        tukeva yksi artikkeli oheisesta teoksesta ja kirjoita 
                        sen pohjalta reaktiopaperi (pituus noin 1 - 2 sivua.) 
                        Nosta reaktiopaperissasi esiin oman kehittämishankkeesi 
                        kannalta olennaisia näkökulmia ja huomioita. 
 Reaktiopaperi 3: Jyväskylän seminaarin 
                        19. - 20.1.2006 reaktiopaperikirjallisuus (dead line 15.1.2006)Tutustu oheiseen materiaaliin. Pohdi yleisesti lähdekirjallisuuden antamia ajatuksia oman kehittämishankkeesi, yksikkösi ja korkeakoulusi näkökulmasta.  
 Reaktiopaperi 4: Turun seminaarin 27. - 28.4.2006 
                        reaktiopaperikirjallisuus (dead line 23.4.2006)Perehdy seuraavaan kirjallisuuteen ja kirjoita niiden pohjalta noin kahden sivun laajuinen reaktiopaperi. Nosta reaktiopaperissasi esiin näkökulmia ja huomioita, jotka kiinnostavat itseäsi ja jotka ovat oleellisia oman kehittämishankkeesi ja erityisesti sen tulevaisuuden näkökulmasta. Kirjallisuus: |