« TieVie-asiantuntijakoulutus
Reaktiopaperi
Lähiseminaareihin sinun tulee valmistautua kirjoittamalla
reaktiopaperi. Reaktiopaperissa pohditaan TieVie-asiantuntijakoulutuksen
kannalta olennaisia asioita ja reflektoidaan luettua oman
kehittämishankkeen näkökulmasta sekä
nostetaan esiin itseä askarruttavia kysymyksiä.
Reaktiopapereita ja niissä esiin nousseita kysymyksiä
käsitellään lähiseminaarissa juonneryhmätyöskentelyn
aikana. Reaktiopaperit ovat oleellinen osa koulutuksessa
tehtävää portfoliota.
Tutustu tällä sivulla olevaan oman juonteesi
kohdalla mainittuun kirjallisuuteen ja laadi kirjallisuuden
sekä mahdollisen pohdintatehtävän pohjalta
noin 1-2 sivun laajuinen reaktiopaperi. Reaktiopaperi
tehdään Optima-oppimisympäristön "TieVie
15: Portfolio 05" -työtilaan (https://optima.oulu.fi/).
Otsikoi reaktiopaperisi selvästi (esim. Reaktiopaperi
1) ja laita näkyviin myös käyttämäsi
lähdekirjallisuus. Jos et ole palauttanut reaktiopaperia aikataulun mukaisesti, lähetä viesti sen valmistumisesta Merjalle (merja.ruotsalainen(a)oulu.fi).
Reaktiopaperi 1: Oulun seminaarin 25.
- 26.8.2005 reaktiopaperitehtävä ja -kirjallisuus
(dead line 21.8.2005)
Organisatorinen muutos -lähiseminaarin reaktiopaperi
koostuu kahdesta osasta:
a) Oman kouluttautumisensa perusteiden pohtiminen
ja ammatillisen minäkuvan hahmottelu:
Pohdi reaktiopaperissasi kouluttautumisesi perusteita
ja kehitystavoitteita sekä omaa ammatillista minäkuvaasi
(maks. 1 sivu). Arvioi kuvauksessa omaa toimintaasi, osaamistasi
ja lähtötasoasi. Voit käyttää
hyväksesi seuraavia kysymyksiä:
- Mitkä ovat lähtökohdat omalle toiminnallesi?
- Mikä on työssäsi oleellista?
- Millaiseen toiminta-ajatukseen ja millaisiin periaatteisiin
työskentelysi perustuu?
- Mitä arvostat ja pidät tärkeänä
työssäsi?
- Mitä osaat, mitä hallitset hyvin, mitkä
ovat vahvuutesi?
- Miten olet kehittynyt tähän mennessä
omassa työssäsi? Missä asioissa haluaisit
vielä kehittää itseäsi? Missä
koet olevan eniten kehittämistä?
- Mistä saat voimia työssäsi? Miten huolehdit
omasta jaksamisestasi ja kehittymisestäsi työssäsi?
- Mikä sinusta tuntuu vaikealta työssäsi?
- Miten selvität työhön liittyviä
ongelmia?
- Mitkä ovat keskeiset koulutukselle asettamasi
henkilökohtaiset tavoitteet? Millaisia muutoksia
olet koulutuksen aikana suunnitellut tavoittavasi?
b) Perehdy seuraavaan kirjallisuuteen ja kirjoita
sen pohjalta pohdinta (noin 1 sivu), jossa tarkastelet
organisaation muutosta akateemisessa ympäristössä,
muutosvoimia ja arvoja siellä sekä tvt:aa yhtenä
muutosvoimana. Voit pohtia asiaa oman organisaatiosi näkökulmasta.
Kirjallisuus:
- Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa. Verkko-opetuksen
laadunhallinta ja laatupalvelu -hankkeen raportti I.
2005. toim. Janne Sariola, Annika Evälä. http://www.helsinki.fi/vopla/matskut/voplaseminaari2005/Vopla_verkkoon.pdf.
Lue luvut 1 sekä 2.1 ja 2.2.
- Edellisen lisäksi lue vaihtoehtoisena jompikumpi
seuraavista:
- joko Academia in the 21st century. An analysis
of trends and perspectives in higher education and
research Boer, H. de, Huisman, J., Klemperer, A.,
Meulen, B. van der, Neave, G., Theisens, H. and
Wende, M. van der Den Haag, Adviesraad voor het
Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT), 2002, 182
p., s. 11-15 ja 23-27. http://www.awt.nl/uploads/files/as28.pdf
- tai Karjalainen, A. 2003. Akateeminen opetussuunnitelmatyö,
johdantoteksti Curriculum academicum, s. 9-24. http://www.oulu.fi/tutkintorakenne/tyokalut/akatops305.pdf
Reaktiopaperi 2: Helsingin seminaarin 27. - 28.10.2005
reaktiopaperikirjallisuus (dead line 21.10.2005)
Pedagoginen muutos -lähiseminaarin
reaktiopaperi koostuu kahdesta osasta:
a) Portfolion sisältörunko,
rakenne ja toteutus
Kertaa TieVie-portaalista portfoliotyöskentelyn ohjeet
(http://tievie.oulu.fi/tievieasiantuntijakoulutus/portfoliotyoskentely.htm)
sekä ohjeet portfolion tekniseen toteutukseen (http://tievie.oulu.fi/tievieasiantuntijakoulutus/portfolion_teknisia_ohjeita.htm).
Kuvaa otsikkotasolla portfoliosi sisältörunko
ja rakenne. Liitä mukaan kuvaus siitä, millä
tavoin aiot portfoliosi toteuttaa, millaista materiaalia
olet suunnitellut kokoavasi portfoliota varten sekä
mitä haluaisit tällä hetkellä kysyä
portfolioosi liittyen. Ennakkotehtävä on pohjana
Helsingin seminaarissa toteutuvalle juonneryhmätyöskentelylle.
Ota teksti mukaan seminaariin paperilla. Myös organisatorinen
muutos -verkkojakson päätösvaiheessa portfolioon
kirjatuista pohdinnoista keskustellaan juonneryhmätyöskentelyn
aikana. Varaudu siis kertomaan omista pohdinnoistasi ja
kokemuksistasi omalle juonneryhmällesi.
b) Valitse omaa kehittämishankettasi
tukeva yksi artikkeli oheisesta teoksesta ja kirjoita
sen pohjalta reaktiopaperi (pituus noin 1 - 2 sivua.)
Nosta reaktiopaperissasi esiin oman kehittämishankkeesi
kannalta olennaisia näkökulmia ja huomioita.
Reaktiopaperi 3: Jyväskylän seminaarin
19. - 20.1.2006 reaktiopaperikirjallisuus (dead line 15.1.2006)
Tutustu oheiseen materiaaliin. Pohdi yleisesti lähdekirjallisuuden antamia ajatuksia oman kehittämishankkeesi, yksikkösi ja korkeakoulusi näkökulmasta.
Reaktiopaperi 4: Turun seminaarin 27. - 28.4.2006
reaktiopaperikirjallisuus (dead line 23.4.2006)
Perehdy seuraavaan kirjallisuuteen ja kirjoita niiden pohjalta noin kahden sivun laajuinen reaktiopaperi. Nosta reaktiopaperissasi esiin näkökulmia ja huomioita, jotka kiinnostavat itseäsi ja jotka ovat oleellisia oman kehittämishankkeesi ja erityisesti sen tulevaisuuden näkökulmasta.
Kirjallisuus:
|