« TieVie-asiantuntijakoulutus
Portfoliotyöskentely
1 Mikä portfolio on?
Portfolio on työkalu oman toiminnan kehittämiseen.
Portfoliotyö on pitkäjänteistä, systemaattista
oman työn seuraamista ja reflektoimista, kehittämistä,
perusteiden pohtimista, itsearviointia ja palautteen keräämistä
mahdollisimman monelta eri koulutukseen liittyvältä
osapuolelta (mm. omat opiskelijat, kollegat, esimiehet).
Portfolion perimmäisenä tarkoituksena on auttaa
oman asiantuntijuuden kehittymisessä. Portfolion
työstäminen on prosessiluonteista. Tuotos muotoutuu
vähitellen ja siinä näkyy ajallinen ulottuvuus,
kerroksellisuus ja oman näkemyksen kehittyminen.
Henkilökohtainen portfolio (perusportfolio) on luonteeltaan
työkansio ja materiaalivaranto, joka sisältää
laajasti aineistoa, myös luonnoksia. Näyteportfolio
on tiettyä tarkoitusta varten muokattu julkistettu
kooste portfoliosta.
2 Portfolio TieVie-asiantuntijakoulutuksessa
Portfolion merkitys TieVie-asiantuntijakoulutuksessa
on
- toimia osallistujan oman TieVie-asiantuntijakoulutuksen
aikaisen oppimis- ja kehittymisprosessin sekä siihen
liittyvien kokemusten kuvaajana ja jäsentämistyökaluna
- toimia myös osallistujan oman ammatillisen kehittymisen
ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
asiantuntijuuden hahmottajana ja
- toimia koulutusta, lähiseminaareja ja verkkojaksoja
sekä ennen kaikkea omaa kehittämishanketyöskentelyä
kokoavana työskentelymuotona koko koulutuksen ajan.
Näyteportfolio toimii yhtenä TieVie-asiantuntijakoulutuksen
suoritteena, jossa osoitetaan oma oppiminen.
3 Miten portfoliota työstetään?
Portfoliota työstetään koko TieVie-asiantuntijakoulutuksen
ajan osin ohjatusti ja osin itsenäisesti pohtien
ja kooten. Koulutuksen alussa luodaan oman perusportfolion
ja vähitellen myös näyteportfolion sisältörakenne
sekä suunnitellaan tekninen toteutus (ks. Portfolion
tekninen toteutus). Osallistujat kokoavat perusportfoliota
koulutuksen aikana syntyvistä tuotoksista (reaktiopaperit,
verkkojaksojen tuotokset, kehittämishankkeen etenemiskuvaus,
omat pohdinnat). Portfoliotyöskentelyn etenemistä
on jäsennetty oheisessa kuvassa.
Arviointi-verkkojakson
aikana ja osin sen jälkeen osallistujat viimeistelevät
näyteportfolion. Tällöin näyteportfoliota
työstetään orientoivan materiaalin, pienryhmäohjauksen
ja vertaispalautteen avulla. Valmis näyteportfolio
palautetaan kouluttajille 15.5.2006 mennessä. Ks.
myös suorittaminen ja
arviointi.
4 Mitä portfolio sisältää?
Portfolion muodon ja rakenteen voi suunnitella itsensä
näköiseksi. Portfolio voi olla kronologinen,
tehtävänmukainen, aiheittain tai teemoittain
etenevä, tiettyyn näkökulmaan keskittyvä.
Se voi yhdistää kaikkia näitä näkökulmia.
Alla on kuvattu kuvattu portfolion sisältöä,
teknisen toteutuksen ohjeet löydät erikseen
portaalista kohdasta Portfolion tekninen toteutus.
Koulutuksen tuotokset ja koulutuksen aikaiset omat pohdinnat
ovat portfolion raaka-ainetta:
a) Reaktiopaperit
Perusportfolioon tuodaan kaikki koulutuksen aikana lähiseminaareja
varten tuotetut reaktiopaperit
(yhteensä neljä). Reaktiopapereita on mahdollista
ja usein kannattaakin täydentää seminaarien
jälkeen ja lisätä paperiin mm. seminaarissa
syntyneitä ideoita ja saatuja kommentteja.
b) Verkkojaksojen lopputuotokset
Verkkojaksojen lopputuotokset
liitetään perusportfolioon jaksolla annettujen
ohjeiden mukaisesti.
c) Kehittämishankkeen dokumentit
Perusportfolioon kerätään kehittämishankkeen
kuvaus ja siihen liittyvät pohdinnat sekä muut
halutut dokumentit
d) Omat pohdinnat
Koska portfoliotyöskentely on pääosin itsenäistä
oman hankkeen kuvauksen ja erillisten materiaalien tuottamisen
dokumentointia, on hyvä välillä pysähtyä
myös arvioimaan oman toiminnan etenemistä ja
työskentelyn onnistumista. Tälle pohdinnalle
on hyvä varata oma tila ja aika portfoliotyöskentelystä.
Omat pohdinnat muodostavat yhden asiantuntijuuden kehittämisen
välineen. Sen avulla voi syventää älyllistä
ja emotionaalista läsnäoloaan työnsä
tekijänä osana työn henkistä ja fyysistä
toimintaympäristöä. Sen avulla voi pysähtyä
havaitsemaan, tiedostamaan ja pohtimaan päivittäiseen
työkäytäntöön liittyviä
isoja ja pieniä asioita. Tuntemukset, kokemukset,
aavistukset, arviot, ideat, suunnitelmat ja kritiikitön
ajatusten virta kuuluvat oman työskentelyn reflektointiin.
Omien pohdintojen avulla kannattaa tarkastella myös
onnistumisen ja epäonnistumisen tuntemuksia ja tulkita
työprosessien synnyttämiä tunnetiloja ja
mielikuvia monipuolisesti. Pohdinta kannattaa ajatella
henkilökohtaiseksi hiljaiseksi avustajaksi, jonka
puoleen käännytään aina tarvittaessa.
Sen voi ajatella myös päivittäiseksi keskustelukumppaniksi,
sisäisen puheen foorumiksi. Siihen kannattaa kirjata
lähiseminaareista, verkkojaksoilta, juonne, vertais-
ja mentorryhmätyöskentelystä ja kirjallisuudesta
saatuja ideoita, ajatuksia ja kommentteja. Myös omat
aforismit, runot, ajatelmat, piirrokset ja muukin taiteellinen
ote sopii päiväkirjatyöhön rikastuttamaan
ammatillista ja persoonallista kehitystä.
Pohdinnan voi liittää osaksi omaa perusportfoliota.
Pohdinta on tekijälle itselleen suunnattu, eikä
muille TieVie-osallistujille tarvitse antaa lukuoikeuksia
henkilökohtaiseen oman työskentelyn arviointiin.
5 Näyteportfolio
Näyteportfolio koostetaan ja editoidaan koulutuksen
aikaisista tuotoksista ja pohdinnoista koulutuksen lopputuotoksesksi.
Julkistettavassa näyteportfoliossa tulisi ainakin
seuraavat aihealueet käsitellä:
Portfolion tuottaminen ei välttämättä
ole helppoa. Kirjoitettavia ja tuotettaviaa asioita on
paljon ja olennaisen materiaalin valitseminen kaikesta
olemassa olevasta saattaa olla vaikeaa. Seuraavassa on
kysymyksiä, joita voi käyttää apuna
portfoliotyöskentelyn jäsentämisessä
ja näyteportfolion laadinnassa. Jos jotkut kysymykset
tuntuvat kaukaisilta, ne voi jättää väliin.
Kysymysten tarkoitus on herättää ajatuksia
- ei ahdistusta.
Oman oppimisen pohdinta
Pohdi omaa oppimistasi lähisemaareihin, verkkojaksoihin,
juonne-, vertais- ja mentorryhmätyöskentelyyn
sekä kirjallisuuteen peilaten. Voit käyttää
näytteitä opintotuotoksistasi. Mitkä olivat
sinulle tärkeimpiä asioita, kokemuksia, tilanteita,
tapahtumia tai antia tässä koulutuksessa? Miten
TieVie-asiantuntijakoulutuksen osa-alueet tukivat oppimistasi?
Mikä verkkojaksoilla, seminaareissa ja juonne- ja
vertaisryhmien toiminnassa oli uutta tai mielenkiintoista?
Mikä hämmensi tai tuntui turhalta tai ristiriitaiselta?
Mistä asioista huomasit tarvitsevasi lisää
osaamista/koulutusta? Mikä oli sinulle merkityksellistä?
Saitko pedagogisia oivalluksia? Mitä hyötyä
portfolion työstämisellä oli omalle oppimisellesi?
Mikä kehittämishankkeen toteuttamisessa oli
vaikeinta? Missä onnistuit tai epäonnistuit?
Johtuiko onnistuminen/epäonnistuminen itsestäsi,
muista ryhmän jäsenistä, järjestelmästä
vai jostakin muusta? Mihin asioihin haluaisit tulevaisuudessa
paneutua? Mikä jäi askarruttamaan?
Oman kehittämishankeen
prosessin kuvaus
Laadi kuvaus oman kehittämishankkeesi etenemisestä
koulutuksen kuluessa. Mistä hankkeen suunnittelu
sai alkunsa? Millaisiin ongelmiin lähdettiin etsimään
ratkaisua? Keitä osapuolia hankkeen suunnittelussa
ja toteutuksessa oli mukana, ja mitkä asiat olivat
kenenkin vastuulla? Miten hankkeen toteutus on edennyt,
mitä on valmiina nyt, mitä tehdään
tulevaisuudessa? Toteutuiko hanke toivotulla tavalla vai
menikö jotakin pieleen ja miksi? Millaisen vastaanoton
hanke on saanut laitoksellasi, tiedekunnassasi? Mikä
kehittämishankkeessasi innosti itseäsi? Mistä
muut ovat antaneet kiitosta? Mikä on herättänyt
vastustusta, miksi? Mitkä tavoitteet toteutuivat
ja mitkä jäivät toteutumatta? Mitä
tekisit nyt toisin?
Omaan kehittämishankkeeseen
liittyvää palautetta
Palauta mieleesi keneltä ja millaista palautetta
- niin suullista kuin kirjallistakin - olet saanut tämän
koulutuksen aikana omasta kehittämishankkeestasi?
Analysoi saamaasi palautetta, mitä se kertoo sinusta
työntekijänä saadun palautteen valossa
ovat oman kehittämishankkeesi vahvuudet ja kehittämistarpeet?
Miltä saamasi palaute on tuntunut? Miten se on vaikuttanut
työskentelyysi? Millaisia toimenpiteitä olet
tehnyt tai aiot tehdä palautteen pohjalta? Millaisen
vastaanoton hanke on saanut kollegoidesi keskuudessa /
yksikössäsi / laitoksellasi / tiedekunnassasi?
Oman osaamisen itsearviointi
Miten arvioisit omaa toimintaasi työssäsi tieto-
ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämisen
ja toteuttamisen alueella? Mitkä ovat omat vahvuutesi?
Mitkä asiat koet helppoina? Mitä hallitset hyvin?
Mikä tuntuu vaikealta? Missä asioissa ovat kehittymisen
paikkasi? Mitkä asiat saavat sinut tuntemaan varmuutta?
Mistä saat voimia? Mikä herättää
pelkoa tai epävarmuutta? Miten selvität eteen
tulevat ongelmat? Miten arvioisit omaa kehittymistäsi
vuosien varrella? Miten huolehdit omasta jaksamisestasi
ja kehittymisestäsi?
Oman koulutusnäkemyksen/toiminta-ajatuksen
kuvaus
Kirjoita portfolioosi näkemyksiäsi siitä,
mikä on omassa työssäsi esimerkiksi kouluttajana,
opettajana, ohjaajana, mentorina, koordinaattorina tai
tukihenkilönä oleellista. Millaisten periaatteiden
varaan olet omaa työtäsi rakentanut? Mihin uskot,
mitä arvostat tai pidät tärkeänä
omassa työssäsi? Mistä et ole valmis tinkimään?
Millaiseen koulutusnäkemykseen tai toiminta-ajatukseen
työsi perustuu? Miten näkemyksesi on muuttunut
luettuasi esimerkiksi reaktiopaperikirjallisuutta?
Juonne- ja vertais-
ja mentorryhmätyöskentelyn reflektointi
Miten juonne- vertais- ja mentorryhmät tukivat opiskeluasi
tässä koulutuksessa? Mikä oli vertaisryhmän
merkitys omalle oppimisellesi? Muuttuiko vertaisryhmän
tavoite koulutuksen aikana? Missä ryhmänne onnistui,
mitä tekisitte nyt toisin? Mikä auttoi, mikä
tuntui mukavalta tai hyödylliseltä?
Palautetta koulutuksesta
Mikä oli sinulle tärkein asia, kokemus, tilanne,
tapahtuma tai anti tässä koulutuksessa? Miten
arvioisit verkkojaksotyöskentelyä, lähiseminaareja
sekä juonne- ja vertaisryhmätyöskentelyä?
Oliko koulutuksessa tarpeeksi tilaa omille valinnoillesi?
Tarjosiko koulutus mahdollisuuksia työskennellä
yhteisöllisesti? Mikä innosti, mikä suututti,
mikä tuntui pelottavalta, ahdistavalta tai kokeilemisen
arvoiselta? Mikä sai sinut hakeutumaan koulutukseen
ja sitoutumaan siihen? Millaisena koit oman vertaisryhmäsi
toiminnan? Miten koulutuskokonaisuuden organisointi mielestäsi
onnistui? Oliko tiedostus riittävää? Tukiko
koulutusmateriaali oppimistasi? Miten hyvin tunsit olevasi
mukana kurssilla, olevasi osa oppimisyhteisöä
ja kuuluvasi TieVie-ryhmään? Miten koulutus
auttoi verkostoitumaan? Saitko riittävästi tukea
koulutuksen aikana? Mikä koulutuksessa oli oman ajattelun
kehittymisen ja oman kehittämishankkeen kannalta
hyödyllisintä tai tarpeellisinta? Mitä
voisi huoletta jättää vähemmälle?
Miten kehittäisit TieVie-asiantuntijakoulutusta kokonaisuutena?
Kehittämisnäkymiä
oman korkeakoulun, yksikön, tiedekunnan tai laitoksen
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytölle
Millainen on mielestäsi oman laitoksesi, tiedekuntasi
ja korkeakoulusi tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
nykytila? Millaisena näet tulevaisuuden? Millaista
pedagogista ja teknologista tukea yksikössäsi
tarvittaisiin? Millaista yhteistyötä tieto-
ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittäminen
edellyttää? Millaisiin verkostoihin kuulut?
6 Mistä palautetta portfolioon?
Vaikka jokainen laatii käytännössä
oman portfolionsa itse, on sen työstämisvaiheessa
apua, jos voi jakaa ajatuksensa ja ideansa muiden saman
problematiikan parissa kamppailevien kanssa. Näkemysten
opettamisesta ja kouluttamisesta ei tarvitse olla samoja
- erilaiset näkemykset rikastuttavat omaa ajattelua.
Matkan varrella on suositeltavaa kerätä ja
tallentaa erityyppistä palautetta. Palautetta voi
pyytää kaikilta osapuolilta, jotka ovat jollakin
tavalla kosketuksissa omaan kehittämishankkeeseesi
- toisilta TieVie-asiantuntijakoulutuksen osallistujilta,
omilta opiskelijoilta, kollegoilta, esimiehiltä,
asiakkailta, käyttäjiltä, tilaajalta. Myös
omaa TieVie-vertaisryhmää kannattaa hyödyntää
palautteen antajana portfolioprosessin aikana. Portfoliotyön
tukeminen onkin yksi vertaisryhmän tehtävistä.
Tutustu myös Portfolion
tekninen toteutus -ohjeisiin.
|