« TieVie-asiantuntijakoulutus
Verkkojaksot ja megakonferenssit
Verkkotyöskentely
koostuu neljästä erillisestä jaksosta.
Osana verkkojaksoja toteutetaan videoneuvottelun välityksellä
myös kaksi megakonferenssia. Verkkojaksoilla sekä
valmistaudutaan lähiseminaareihin että syvennetään
seminaareissa käsiteltyjä teemoja. Koulutuksessa
käytetään useita oppimisympäristöjä.
Eri ympäristöissä työskentely saattaa
olla hämmentävää, mutta toisaalta
se mahdollistaa erilaisiin ympäristöihin tutustumisen
ja niiden vertailun. Tietoturvasyistä osallistujlle
joudutaan antamaan jokaiseen oppimisympäristöön
eri salasanat.
Orientaatio-verkkojakso
(15.8. - 21.8.2005)
Orientaatio-verkkojaksolla tehtävänä on
tutustua koulutuksen rakenteeseen, sisältöön,
aikatauluun, koulutuksen osallistujiin sekä esitellä
itsensä osallistujajoukolle. Lisäksi jakson
aikana osallistujat täsmentävät kehittämishankettaan
sekä jäsentävät omia tavoitteitaan
koulutusta varten. Orientaatio-verkkojaksolla valmistaudutaan
myös Oulun lähiseminaaria (25. - 26.8.2005)
varten. Jakson aikana ryhmäydytään oman
kehittämishankkeen perusteella niin sanottuihin juonneryhmiin.
Ensimmäisessä lähiseminaarissa juonneryhmät
jakautuvat koko koulutuksen ajaksi edelleen pienempiin
työskentely-yksiköihin, vertaisryhmiin.
Orientaatio-verkkojaksolla työskennellään
pääosin itsenäisesti viikon aikana. Jaksosta
vastaa Oulun yliopisto ja se toteutetaan Discendum Optima
-oppimisympäristössä. Lisätietoja
jaksosta antavat Paula Airaksinen (paula.airaksinen(a)oulu.fi)
ja Merja Ruotsalainen (merja.ruotsalainen(a)oulu.fi).
Organisatorinen muutos
-verkkojakso (29.8. - 2.10.2005)
Organisatorinen muutos -verkkojakson tavoitteena on antaa
osallistujille perustiedot strategiatyöstä.
Jakson aikana laajennetaan osallistujien tietoisuutta
omasta roolista tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
sektorilla tapahtuvissa muutosprosesseissa. Verkkojakson
teemana on organisatorinen kehittäminen ja muutoksen
hallinta korkeakouluissa. Verkkojaksolla organisatorista
muutosta lähestytään myös laatuajattelun
näkökulmasta. Jakson materiaalina käytetään
Suomen virtuaaliyliopiston ja IT-Pedan tuottamaa strategiapalvelua
(http://www.virtuaaliyliopisto.fi/strategiapalvelu/)
sekä korkeakoulujen tvt-strategioita ja laatuasiakirjoja.
Jakson työskentely tapahtuu WebCT-ympäristössä.
Verkkojakson aikana keskustellaan pienryhmittäin
tuutorien avustamana ja tehdään tehtäviä
viikoittaisen ohjelman puitteissa. Jakson toteutuksesta
vastaa Helsingin yliopisto ja yhteyshenkilöinä
toimivat Sini Lehto (sini.m.lehto(a)helsinki.fi)
ja Sari Koski-Kotiranta (sari.koski-kotiranta(a)helsinki.fi).
Pedagoginen muutos -verkkojakso
(31.10. - 4.12.2005)
Pedagoginen muutos -verkkojakson tavoiteena on kehittämishankkeen
sitominen pedagogiseen ajatteluun. Verkkojaksolla pohditaan
millä tavalla oma hanke tukee korkeakouluopetusta,
tutkimusta tai muita korkeakoulun tehtäväalueita.
Käytännössä tämä tarkoittaa
oman hankkeen pedagogisen suunnitelman rakentamista, joka
tulee seuraavassa vaiheessa toimimaan myös hankkeen
prosessikuvauksen perustana. Hankkeen tavoitteet ja toimet
sidotaan oman organisaation opetuksen kehittämiseen
ja opetukseen.
Tarkoituksena on selvittää, miten oma hanke
liittyy oman organisaation toimintaan ja rakenteisiin
ja miten erilaiset tietojärjestelmät ja opetusteknologiset
apuvälineet ja järjestelmät vaikuttavat
opetukseen. Jakson aikana tarkastellaan oman organisaation
opetuksen kehittämisen, virtuaaliopetuksen ja vastaavien
strategioiden suhdetta omaan hankkeeseen ja oman toimialueen
toimintaan. Lisäksi jaksolla avataan ja konkretisoidaan
verkkopedagogisia käsitteitä, käydään
läpi ohjausta ja sen välineitä tvt:n näkökulmasta
sekä pohditaan erilaisten teknisten työkalujen
merkitystä opetuksen pedagogisessa kehittämisessä.
Verkkojakson varsinainen työskentely tapahtuu verkossa
WorkMates-ympäristössä. Pedagoginen muutos
-verkkojakson prosessin ohjauksesta vastaa Turun yliopisto.
Yhteyshenkilönä toimii Mikko Toriseva (mikko.toriseva(a)utu.fi).
Megakonferenssi I 9.12.2005
(klo 9.00 - 13.00)
Osana Pedagoginen muutos -verkkojaksoa toteutetaan megakonferenssi,
jonka tavoitteena on tutustuttaa videoneuvottelutekniikkaan
ja antaa malli videoneuvottelun pedagogiikasta sekä
reaaliaikaisesta etäopiskelusta. Konferenssissa käydään
läpi videoneuvottelutekniikkaa ja video-opetuksen
pedagogiikkaa sekä päätetään
Pedagogisen muutos -verkkojakso. Megakonferenssi toteutetaan
pääosin opettajajohtoisena, mutta se sisältää
myös työskentelyä paikallisissa pienryhmissä.
Megakonferenssista vastaavat Helsingin ja Jyväskylän
yliopistot sekä Teknillinen korkeakoulu. Lisätietoja
antaa Markku Närhi (mtnarhi(a)cc.jyu.fi). Tiedot osallistumispaikoista löytyy ohjelmasta.
Arviointi-verkkojakso (23.1.
- 24.3.2006)
Arviointi-verkkojakson ensimmäisen osan (osa I: 23.1. - 19.2.2006) näkökulma
on verkko-opetuksen laadun arviointi ja kehittäminen.
Jakson tavoitteena on syventää osallistujien
laatutietoisuutta verkko-opetuksessa ja luoda prosessikuvausta
hyväksi käyttäen laatukehikko oman hankkeen
laadun arviointia ja kehittämistä varten. Verkko-opetusta
tarkastellaan osana oman korkeakoulun opetuksen laadun
kehittämistä. Jaksolla tarjotaan välineitä
verkko-opetuksen prosessien ja niiden laadun tunnistamiseen
ja dokumentointiin. Laadun arviointi kytketään
oman hankkeen kehittämiseen. Jaksolla työstetään
oman hankkeen prosessikuvausta, kommentoidaan pienryhmissä
muiden tuotoksia ja rakennetaan hankekohtaisesti toimivaa
laatukehikkoa. Työskentelyä ohjataan orientoivilla
materiaaleilla, pienryhmäohjauksella ja vertaispalautteella.
Jakson ensimmäisestä osasta vastaa Jyväskylän
yliopisto. Lisätietoja antaa Markku Närhi (mtnarhi(a)cc.jyu.fi).
Arviointi-jakson jälkimmäisen osan (osa II: 20.2. - 24.3.2006) aikana työskennellään
ohjatusti oman kehittämishankkeen ja portfolion
kanssa. Tällöin näyteportfoliota työstetään
orientoivan materiaalin, pienryhmäohjauksen ja vertaispalautteen
avulla. Jakson aikana tehtävien näyteportfolioiden
avulla kerätään palautetta kehittämishankkeesta
ja omasta toiminnasta pienryhmissä. Arviointi-verkkojakson
aikana ja osin sen jälkeen osallistujat viimeistelevät
näyteportfolion. Valmis näyteportfolio palautetaan
kouluttajille 15.5.2006 mennessä (ks. suorittaminen
ja arviointi). Arviointi-verkkojakson jälkimmäisen
osan toteutuksesta vastaa Teknillinen korkeakoulu. Lisätietoja
antavat Anna-Kaarina Kairamo (anna-kaarina.kairamo(a)hut.fi)
ja Taru Jokinen (taru.jokinen(a)hut.fi).
Molemmat Arviointi-verkkojakson osat toteutetaan Discendum Optima -oppimisympäristössä.
Arviointi-verkkojakso, osa I (23.1. - 19.2.2006)
Arviointi-jakso, osa II (20.2. - 24.3.2006)
Megakonferenssi II
16.2.2006 (klo 9.00 - 13.00)
Osana Arvionti-verkkojaksoa toteutetaan megakonferenssi II, jonka tavoitteena on koota yhteen kyseisen verkkojakson sen hetkinen tilanne ja
antaa uusi, laajempi näkökulma laatu-keskusteluun. Konferenssissa kommentoidaan verkkojaksolla laadittuja laatukehikkoja.
Megakonferenssi tuotetaan isona videokonferenssina, joka jaetaan pienimmiksi osiksi tehtävien esittämisen ja kommentoinnin ajaksi. Megakonferenssista vastaavat Helsingin ja Jyväskylän
yliopistot sekä Teknillinen korkeakoulu. Lisätietoja
antaa Markku Närhi (mtnarhi(a)cc.jyu.fi).
|