![]() |
||||
|
Arvioinnin perusmuodotOpetuksen kehittämisyksikkö, Arvioinnin perusmuodot ovat sisältyvä arviointi, osallistuva arviointi ja tarkkaileva arviointi. Huomioitavaa on, että arvioinnissa muodot voivat esiintyä yksin tai yhdistelminä. Sisältyvä arviointi - nimensä mukaisesti - sisältyy kaikkeen toimintaan. Tämä on itsearviointia kuvaava käsite. Arvioija ja arvioitava toimija ovat yksi ja sama henkilö.
Osallistuva arviointi on kahden tai useamman henkilön yhteistyössä suorittamaa arviointia. Tämä on työelämän yleisimmin käytetty arviointimuoto. Toimijoilla on yhteinen ongelma, jonka ratkaisemiseksi kaikki ovat sitoutuneet. Arvioinnin kohde on yhteistyön prosessi tai toiminta. Yleisesti voidaan sanoa, että osallistuva arviointi on välttämätön osa kaikkea yhteistoimintaa. Yhteistyökumppanit ovat yhteisesti sovitut toiminnan seurannan, kehittämisen ja arvioinnin välineet.
Tarkkaileva arviointi on kenties silmiinpistävin piirre oppilaitosten tenttikäytännöissä. Varsinkin tenttitilanteessa korostuu toiminnan ulkoapäin seuraavaa, observoiva arviointi. Tarkkailija ei ole osa toimintaa, eikä varsinainen toimija. Usein arviointi on kriittistä ja kyseenalaistavaa.
Kolmen edellä mainitun perusmuodon yhdistelmää voitaisiin
kutsua arviointiratkaisuksi. Tässä arviointi muotoutuu
jatkuvasti ajan, paikan ja toiminnan mukaan erilaiseksi kokonaisuudeksi.
Se ei siis säily samanlaisena, vakioisena.
|
|||
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |