Etusivu
»
Yleistä
Artikkelit
Tenttimuotoja
Tapauskuvauksia
Palautetyökaluja
SVY:n
tarjoamia palveluja
Laatutyö
opetuksen arvioinnissa
Videoleikkeet
|
|
Tieto- ja viestintätekniikka
opetuksen ja oppimisen arvioinnissa
Tytti Tenhula, Soile Jokinen ja Sampo Koivula
Opetuksen kehittämisyksikkö
Oulun yliopisto
Tieto- ja viestintätekniikkaa (tvt) on alettu viime vuosina käyttää
enenevässä määrin myös myös yliopisto-opetuksen
ja -oppimisen arvioinnissa. Esimerkiksi www-sivuilla olevat palaute- tai
ilmoittautumislomakkeet ovat lisänneet suosiotaan kaikkialla yliopisto-organisaatiossamme.
Tieto- ja viestintätekniikan avulla voidaan helpottaa ja tehostaa
arviointitoimintaa sekä saada siihen joustavuutta ja läpinäkyvyyttä.
Teknologia ei kuitenkaan ratkaise arviointiin liittyviä peruskysymyksiä.
Arvioinnin tavoitteet, kohde, kriteerit ja muut periaatteelliset valinnat
on myös tvt:tä hyödyntävissä ratkaisuissa arvioijan
(opettajan) itse ratkaistava.
Opiskeluprosessit näkyviksi verkon avulla
Verkon enkä tärkeimpänä lisäarvona arvioinnin
kohdalla voidaan pitää sitä, että se mahdollistaa
lopputuotosten arvioinnin lisäksi myös työskentelyprosessin
seurannan. Verkossa opiskelijoiden yhteinen jaettu tiedonrakentamisprosessi
saadaan ainakin osittain näkyväksi. Työskentelystä
jää jälkiä tiedostoihin, joita opiskelijat ja opettajat
voivat prosessin kuluessa ja sen jälkeen arvioida. Arvioinnin tulosten
ja niistä seuranneiden toimenpiteiden julkisuus myös lisää
ja edistää yhteisöllistä tiedonrakentelua. Kannattaa
kuitenkin muistaa, että opiskelijan työskentelyprosessi ei koskaan
kokonaisuudessaan näy verkossa. Jos arvioinnin kohteena on pelkästään
verkossa näkyvä aktiivisuus, saattaa oppimisen laadusta syntyä
vääristynyt kuva.
Jotta opetus olisi tuloksellista ja tehokasta, tulee opettajalla olla
jonkinlainen käsitys opiskelijoiden ennakko-osaamisesta opetusta
aloittaessaan. Opettajan on syytä jollakin tavalla selvittää
opiskelijoiden aiempi osaaminen ja ennakkokäsitykset opiskeltavasta
asiasta. Myös opiskelijoiden toiveita, tarpeita ja odotuksia on hyvä
kuulla. Näiden asioiden selvittämiseen tieto- ja viestintätekniikka
tarjoaa luontevan kanavan jo ennen (lähi)opetuksen alkamista. Opettaja
voi esimerkiksi laatia opiskelijoille alkutentin ja pyytää heitä
vastaamaan tiettyihin kysymyksiin vaikkapa sähköpostin välityksellä.
Yksi mahdollisuus on käyttää ns. verkkoaivoriiheä.
Tässä opiskelijoita pyydetään kirjaamaan esim. kurssin
oppimisympäristöön tai muuhun yhteiseen tilaan/dokumenttiin
omia ennakkokäsityksiään, toiveitaan ja tarpeitaan käsiteltävistä
aiheista. Aivoriihessä jokainen saa esittää omia ideoitaan
ja ajatuksiaan kritiikittömästi. Mikäli samoja tai samantyylisiä
aiheita tulee esille paljon, antaa se opettajalle vinkkejä siitä,
mitä opiskelijat osaavat ja mitä he kurssilta odottavat. Verkkoaivoriihen
tulee kuitenkin tapahtua hyvissä ajoin ennen kurssin alkamista, jotta
opettaja ehtii tutustua opiskelijoiden kommentteihin ja tehdä tarvittavat
muutokset omaan suunnitelmaansa.
Tieto- ja viestintätekniikka soveltuu erinomaisesti myös erilaisten
välipalautteiden ja "väligalluppien" toteutukseen
kurssin aikana. Väligallupin voi toteuttaa esimerkiksi verkkokyselynä,
jossa opiskelijoilta kysytään mielipidettä jostakin kurssiin
liittyvästä asiasta tai heitä pyydetään arvioimaan
omaa oppimistaan sekä kurssin toteutusta ja sisältöä
tähän mennessä. Myös opiskelijan mahdollisesti kohtaamia
ongelmia saadaan esiin välipalautteiden avulla.
Kuviossa 1 on esitetty yksi tapa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa
oppimisen ja opetuksen arvioinnissa.
Kuvio 1. Tapausesimerkki tvt:n hyödyntämisestä.
Digitaalisella portfoliolla oppimisen prosessi esiin
1990-luvulla on portfolioiden käyttö arvioinin välineenä
yleistynyt yliopisto-opetuksessa. Portfoliotyön ensisijaisena tavoiteena
on tuoda arvioinnin kohteeksi koko opiskeluprosessi ei vain sen lopputulos.
Viime vuosina perinteisten paperimuotoisten portfolioiden rinnalla on
alettu käyttää myös digitaalista portfoliota. Teknologia
lisää opiskelijan mahdollisuuksia toteuttaa itseään
ja tallentaa portfolioonsa erityyppistä sisältöä.
Digitaalisen portfolion tekeminen edellyttää opiskelijoilta
monenlaista osaamista (vrt. kotisivujen teko), mutta tarjoaa toisaalta
luontevan syyn tällaisten taitojen harjoittelemiselle ja hankkimiselle.
Digitaalisuuden tuomia etuja portfoliotyöhön:
- Verkko helpottaa portfolion dokumentointia
- mm. grafiikan, äänen, digitaalisen kuvan, videon ja multimedian
linkittäminen mahdollista
- linkit autenttisiin näytteisiin, esim. opiskelijoiden tuotoksiin
- Antaa uusia mahdollisuuksia portfolion jäsentämiseen
- hypertekstin avulla on mahdollista havainnollistaa/painottaa tärkeitä
asioita ja tuoda esiin asioiden välisiä yhteyksiä
- Portfolion julkistaminen ja palautteen saaminen helpottuu.
- Verkko kannustaa visuaalisuuden hyödyntämiseen.
Verkkokeskustelujen arvioinnista
Verkkokeskustelujen arviointi on herättänyt vilkasta keskustelua
yliopisto-opettajien keskuudessa. Verkkokeskustelun arviointi esimerkiksi
verkossa käytetyn ajan perusteella ei yleensä ole perusteltua.
Jo kustannussyistä monet opiskelijat käyvät verkossa vain
tulostamassa verkkomateriaalin tai tallentamassa sen omalle levykkeelleen.
Opiskelu voi tapahtua lähes kokonaankin verkon ulkopuolella, jonne
taas palataan kun on tehty esim. tarvittavat tehtävät. Tilastot
eivät myöskään kerro mitään siitä,
kuinka laadukasta keskustelu verkossa on ollut. Viestien määrä
voi olla suuri, mutta niissä ei ole lainkaan "sisältöä".
Oma ongelmansa arvioinnin kannalta ovat myös ns. "lurkkijat".
Miten arvioidaan sellaisia opiskelijoita, jotka kyllä seuraavat keskustelua,
mutta eivät itse aktiivisesti osallistu siihen. Tilastojahan on helppo
kaunistella pelkästään sillä, että käy klikkaamassa
viestejä auki. Toisaalta lukeminenkin on aktiivista toimintaa ja
saattaa aikaansaada merkittäviä oppimiskokemuksia opiskelijalle
itselleen.
Verkkokeskustelussa arviointi voi olla esimerkiksi opettajan suorittamaa
tarkkailevaa arviointia, opiskelijan suorittamaa itsearviointia kriteereitä
hyödyntäen tai vertaisarviointia esimerkiksi eri roolien kautta.
Itsearvioinnissa opiskelijat voivat arvioida yhteistyön koko prosessia
ja omaa osuuttaan siinä sekä sitä, mitä tuo prosessi
heille opetti. Verkkokeskustelussa arviointi ei kuitenkaan ole ongelmatonta.
Kirjallisen, rönsyilevän keskustelun hahmottaminen voi olla
hankalaa. Keskustelua voi jäsentää pyytämällä
opiskelijoita laatimaan siitä lopuksi yhteenveto. Itsearvioinnin
ongelmana saattaa olla myös opiskelijoiden ankaruus itselleen. Vertais-
ja itsearvioinnin sekä opettajan tekemän arvioinnin yhdistäminen
voisikin antaa totuudenmukaisimman kuvan opiskelijan toiminnasta ja osaamisesta.
Verkkokeskustelun osalta arvosanan (numeron) antaminen on vaikeaa. Olennaisempaa
on seurata sitä, että keskustelu täyttää asetetut
määrälliset ja laadulliset kriteerit. Usein verkkokeskustelun
tavoitteena on ryhmän yhteisen ymmärryksen rakentaminen, jolloin
ryhmällä on kollektiivinen vastuu opiskelutoiminnastaan. Tällaisissa
tapauksissa yksilöiden suorituksen arviointi itsenäisinä
suorituksinaan on keinotekoista. Saattaa olla mielekkäämpää
arvioida ryhmän suoritusta kokonaisuutena ja antaa kaikille sama
arvosana.
Tekniikasta apua palautteen keräämiseen
Teknologian avulla on mahdollista helpottaa opiskelijapalautteen keräämistä
ja sen käsittelyä. Palautteen käsittelystä poistuu
muutamia välivaiheita, kuten esimerkiksi vastaajan käsialan
kryptisten hieroglyfien tulkinta, vastausten puhtaaksikirjoitus ja niiden
kokoaminen ja kategorisointi omien teemojensa alle. Kone esimerkiksi laskee
keskiarvon saman tien ja piirtää tulosten pohjalta halutut kuviot
tai diagrammit. Verkossa saadut palautteet voi myös julkistaa välittömästi,
joka parantaa arvioinnin avoimuutta ja läpinäkyvyyttä.
Opettaja voi esimerkiksi näyttää koosteen edellisen vuoden
palautteista, jolloin opiskelijat heti näkevät, miten palautteet
ovat vaikuttaneet ja mitä parannustoimenpiteitä kurssiin on
tehty. Verkon kautta palautteen antamiseen voidaan saada myös interaktiivisuutta
- esimerkiksi verkkokeskustelun avulla. Erityisesti etäopetuksessa
varsin toimiviksi ovat myös osoittautuneet ratkaisut, joissa opiskelijat
voivat reaaliaikaisesti kommentoida opetusta, esittää kysymyksiä
ja antaa palautetta chat-yhteyden kautta, samaan tapaan kuin television
A-Talk ohjelmassa.
Palautteen antamiseen verkon kautta liittyy luonnollisesti myös
omat ongelmansa. Vaikka palautelomake olisi verkossa kaikkien saatavilla
ja sitä voisi antaa ajasta ja paikasta riippumatta, ei se vielä
takaa sitä, että lomaketta myös käytettäisiin.
Vastausprosentti on saattanut jopa romahdusmaisesti laskea, kun laitoksella
on siirrytty luennon yhteydessä kerättävistä paperilomakkeista,
luennon jälkeen täytettäviin www-lomakkeisiin. Opiskelijoiden
aktivointi ja palautteen tärkeyden korostaminen onkin ensiarvoisen
tärkeää. Kannattaa myöa miettiä, voisiko palautteen
antamisen jopa sisällyttää kurssin pakollisiin tehtäviin.
Seuraavassa kysymyksiä, joita opettajan kannattaa pohtia ennen palautteen
keräämistä:
- Mikä on arvioinnin / palautteen keruun tarkoitus?
- Missä vaiheessa opintojaksoa palautetta pyydetään?
- Miten ja missä muodossa palautetta hankitaan (paperilomake, sähköposti,
www-lomake, oppimisympäristön palautelomake, verkkokeskustelu,
lähiopetus jne.)?
- Käytetäänkö avoimia kysymyksiä vai valmiita
vastausvaihtoehtoja?
- Mistä asioista palautetta halutaan?
- Miten opiskelijoita motivoidaan palautteen antamiseen (vastausten
kattavuus)?
- Miten saadaan mahdollisimman luotettavaa palautetta (esim. annetaanko
palaute nimellä vai ilman)?
- Kuka ja miten saatua palautetietoa käsitellään ja käytetään?
- Miten palauteyhteenveto palautetaan opiskelijoille ja kollegoille?
Varasuunnitelma tarpeen ongelmatilanteiden varalle
Monella opettajalla, ja myös opiskelijalla on vielä kynnys
ylitettävänään tvt:n osalta. Pelko ja ahdistus siitä,
että tekniikka pettää tai omat taidot eivät riitä,
aiheuttaa vastustusta teknologian hyödyntämiseen. Teknologia
auttaa ja helpottaa toimintaa vain toimiessaan. Lentävälause
"Onko kiire, vai tehdäänkö tietokoneella?" saattaa
arkikiireessä tuntua hyvinkin todelliselta. Toisinaan teknisen sovelluksen
toteuttaminen, niiden ylläpito sekä erilaisten ongelmien ratkominen
saattaa viedä kohtuuttomasti aikaa saataviin hyötyihin verrattuna.
Toisaalta myös kokeiluja on tärkeää tehdä, sillä
ilman niitä järjestelmät eivät kehity, eikä tietoa
kartu siitä, mikä toimii autenttisessa tilanteessa ja mikä
ei.
Teknologiaa käyttäessään on syytä aina miettiä
varasuunnitelma tai vaihtoehtoinen ratkaisu teknisten ongelmien varalle.
Tämä pätee laajemminkin tietoverkkoja hyödyntävän
opetuksen järjestämiseen, ei vain arviointiin. Myös koneiden,
laitteiden ja ohjelmien saavutettavuudessa on vielä paljon parantamisen
varaa. Osalle opiskelijoista verkkoyhteydellä varustetun tietokoneen
löytäminen saattaa olla vaikeaa.
Eettisiä huomioita
Oppimisen arvioinnin ja esimerkiksi oppimisympäristöihin tuotettujen
tenttien kohdalla saattaa opettajaa arveluttaa vastausten kopioimisen
ja varastamisen helppous. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että jos
väärinkäytöksiä tapahtuu, niiden jäljittäminen
on helppoa. Jos opiskelija on esimerkiksi kopioinut vastauksensa internetistä,
kopion jäljille pääsee käyttämällä
hakukoneissa samoja hakusanoja tai lauseita, joita opiskelijakin on vastauksessaan
käyttänyt. Alkuperäinen teksti löytyy suurella varmuudella
hakukoneen ensimmäisten hakutulosten joukosta.
Tietotekniikka mahdollistaa palautteen nimettömyyden ja toisaalta
myös antaa kuvan anonyymisyydestä. Vaikka käsialaa ei koneella
kirjoitetusta tekstistä voi tunnistaa, on vastaukset kuitenkin kohtalaisen
helppo yhdistää antajaansa kirjoitus- ja ilmaisutyylin kautta
- varsinkin pienissä opiskelijaryhmissä. Jos opiskelijoiden
antamat palautteet tulevat esim. laitoksen www-sivuille kaikkien nähtäville,
on eettisesti korrektia etukäteen mainita palautteen julkisuudesta,
vaikka palautteenantajien nimiä ei missään näkyisikään.
Työkaluja ja palveluita arviointiin
Myös arvioinnin tueksi on viime vuosina kehitetty erilaisia tieto-
ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä ohjelmia ja muita
teknisiä sovellutuksia. Erityisesti oppimisympäristöjen
eli -alustojen (esim. WebCT, Discendum Optima, FLE) käyttö on
lisääntynyt yliopisto-opetuksessa. Useimmat oppimisympäristöt
sisältävät valmiita työkaluja opiskelijoiden aktiivisuuden
seurantaan, samoin kuin erilaisia automatisoituja kysymys- ja arviointitoimintoja.
Näitä voi hyödyntää oppimisen arvioinnissa, opiskelijoiden
itsearvionnissa sekä palautetyökaluina. Usein niistä saatava
informaatio on kuitenkin tilastollista, eivätkä ne erityisen
hyvin sovellu oppimisprosessin jatkuvaan laadulliseen ja sisällölliseen
arviointiin.
Myös erilaisia keskustelualueita, chattia tai news-keskustelua voi
käyttää apuna palautteen hankkimisessa. Palautteen julkisuus
voi kuitenkin olla sen antamista karsiva tekijä. Pois saattaa myös
jäädä kehittämiselle tarpeellinen kriittinen palaute.
Toisaalta julkisuus karsii usein palautteista pois myös räikeimmät
epäasiallisuudet.
Puhtaasti tenttimiseen ja arviointiin kehitellyistä sovelluksista
tunnetuin on alkuaan Joensuun yliopistossa kehitetty "Tenttiakvaario",
joka on tentin laatimiseen (tentaattori) ja sen suorittamiseen (opiskelija)
tarkoitettu tietokoneohjelma. Myös joissakin luentosaleissa käytössä
olevia äänestyskoneita voidaan pitää arvioinnin teknisenä
sovelluksena. Tuloaan tekevät myös ns. älykkäät
lomakkeet, jotka muokkautuvat vastaajan profiilin perusteella.
Kattavia ja laadukkaita opetuksen ja oppimisen arviointiin keskittyviä
palvelusivustoja, joista opettajat saisivat esimerkkejä ja malleja
toimivista arviointiratkaisuista, löytyy verkosta vielä varsin
vähän - ainakaan kotimaisia sellaisia. Tällaisista mainittakoon
esimerkiksi:
- IQ-FORM
- verkko-opiskelun ohjaus- ja arviointijärjestelmä, joka
on Helsingin yliopiston Kasvatustieteen laitoksen ja Tietojenkäsittelytieteen
laitoksen yhteistyönä aloittama oppimisen laadun arviointi-
ja tukijärjestelmän kehittämisprojekti. Projektissa on
luotu vuorovaikutteinen palautejärjestelmä, IQ-FORM -ohjelmisto,
jolle on ominaista tietojenkäsittelytieteen uusien älykkäiden
tekniikoiden hyödyntäminen oppimisprosessin tukena. Nykyisin
IQ-FORM on myös Suomen virtuaaliyliopiston verkkopalvelu.
- Opetushallituksen tuottama Välineitä
itsearviointiin -sivusto on tehty tukemaan kouluissa ja oppilaitoksissa
tapahtuvaa arviointityötä. Aineisto koostuu kuudesta temaattisesta
kokonaisuudesta, jotka ovat 1) toiminta-ajatus ja tavoitteet, 2) yhteistoiminta,
3) resurssit, tilat ja tukipalvelut, 4) ilmapiiri ja johtamiskulttuuri,
5) opetus ja oppiminen sekä 6) oppilas- ja opettajatiedot.
- Myös Tampereen yliopistossa tuotettu Verkkotutor
sisältää oppimisen itsearviointitestejä ja oppimistyylikartoituksia.
Www-lomakkeet ovat yleisiä apuvälineitä kurssipalautteiden
keräämisessä. Palautelomakemalleja löytyy verkosta
joka lähtöön. Erilaisia ja eri tieteenalojen palautelomake-esimerkkejä
on koottu Arvioinnin ABC -materiaalin Palautelomakkeet-kohtaan.
|