TieVie
- Valtakunnallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
koulutus
Arviointi-verkkojakso
20.1. - 14.2.2003
Aikataulu
ja tehtävät
A.
Lähityöskentelyvaihe
(Vaiheet
1 - 5 käytiin läpi Jyväskylän lähiseminaarissa
16. - 17.1.2003)
1.
Virikemateriaali (Katharsis-elokuva)
ja käsitteiden selventäminen
- Oliko
elokuvassa käsitteitä, jotka jäivät epäselväksi?
2.
Ongelman tai kuvattavan ilmiön määrittäminen
- Mikä
Katharsis-elokuvassa kiinnosti?
- Millaisia
arviointiin liittyviä ajatuksia, ongelmia, ilmiöitä
heräsi?
- Ryhmä
sopii alustavan otsikon/työnimen ongelmalleen/ilmiölleen.
3.
Aivoriihi
- Millaisia
ajatuksia, ideoita, näkökulmia, käsitteitä jne.
liittyy ryhmän valitsemaan alustavaan ongelmaan?
- Jokainen
kirjoittaa ajatuksensa kritiikittömästi lapuille (yksi
ajatus / lappu) ja sanoo ideansa ääneen samalla kun vie
lapun fläppitaululle (voidaan myös valita sihteeri, joka
kokoaa laput fläpille).
4. Ongelman
analysointi
- Alustavan
rakenteen (käsitekartan) työstäminen tutkittavalle
ilmiölle.
- Samaan
teemaan liittyvät tai toisiaan lähellä olevat ideat
ryhmitellään fläppitauluun lähelle toisiaan.
- Lyhyt
keskustelu siitä, puuttuuko käsitekartasta vielä
joitakin näkökulmia.
5.
Oppimistavoitteiden muodostaminen
- Tuotetuista
näkökulmista valitaan yksi tai kaksi eniten kiinnostavaa
teemaa ja niistä muodostetaan ryhmän yhteinen oppimistavoite
jaksolle.
- Tavoitteena
on, että oppimisen kohteeksi valittavasta asiasta on konkreettista
hyötyä osallistujien omille kehittämishankkeille.
- Lopuksi
ryhmässä jaetaan hyödyllisiä kirjallisuusvinkkejä
yms., jos tiedossa sellaisia on.
B.
Verkkotyöskentelyvaihe
vk
4. Itseopiskeluvaihe (20. - 26.1.)
- Tutustu
itsenäisesti verkkojakson virikemateriaaliin (Arvioinnin
ABC) ja arviointikirjallisuuteen. Etsi materiaalista ja kirjallisuudesta
vastauksia ja uusia näkökulmia ryhmänne valitsemaan
oppimistavoitteeseen. Virikemateriaalista
löytyy mm. arviointiin liittyviä videoleikkeitä,
linkkejä ja kirjallisuusviitteitä, joiden kautta arviointi-teemaan
voi syventyä.
- Tee
oppimastasi lyhyt tiivistelmä (n. 1 sivu) 26.1. mennessä,
jossa nostat esiin ryhmässä sopimaanne oppimistavoitteeseen
liittyvät keskeiset havainnot, löydökset ja näkökulmat
sekä niiden pohjalta heränneet omat oivallukset. Kirjaa
tiivistelmään myös käyttämäsi lähteet.
Tiivistelmä tehdään Optima-ympäristöön
oman pienryhmän Tiivistelmät-kansioon (ks. ohje).
vk
5. Keskustelu- ja yhteenvetovaihe (27.1. - 2.2.)
- Tutustu
oman pienryhmäsi muiden jäsenten tiivistelmiin ja osallistu
oman ryhmäsi keskusteluun Optima-ympäristön Keskustelu-alueella
(ks. ohje). Myös ryhmän
tuutori on mukana keskustelemassa. Pohtikaa
ryhmässä esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
1.
Miten käsityksesi valitsemastanne oppimistavoitteesta ja
arviointi-ilmiöstä yleisemminkin on muuttunut jakson
aikana? Mitkä kysymykset sinua edelleen askarruttavat arviointiin
liittyen? Mitä haluaisit tarkentaa? Mikä on merkittävin
oivallus, jonka olet saanut tämän jakson aikana?
2.
Mitä uusia ajatuksia ja näkökulmia tiivistelmien
ja keskusteluiden pohjalta heräsi oman hankkeen arviointiin
liittyen (miten arvioit opiskelijoiden oppimista omalla kurssillasi,
miten opettajana saat kehittävää palautetta työstäsi,
jne.)?
3.
Millaista lisäarvoa tieto- ja viestintätekniikka voisi
tuoda tai miten sitä voisi hyödyntää arvioinnissa
(omassa kehittämishankkeessasi)?
- Viikon
lopuksi ryhmän tuutori tekee käydyn verkkokeskustelun
pohjalta ryhmän yhteisen yhteenvedon alkuperäiseen oppimistavoitteeseen
liittyen 4.2. mennessä. Yhteenveto julkaistaan Optima-ympäristön
Tiivistelmät-kansiossa.
vk
6. Arviointisuunnitelman laatiminen (3. - 9.2.)
vk
7. Arviointi- ja opponointivaihe (10. - 14.2.)
- Anna
vertaispalautetta oman opponenttiparisi
arviointisuunnitelmasta tai arviointityökalusta. Pyri antamaan
kannustavaa ja rakentavaa palautetta (mitkä ovat arviointisuunnitelman
vahvuudet ja erityispiirteet, miten hankkeen arviointia voisi vielä
kehittää). Myös suunnitelmassa ilmeneviä epäselvyyksiä
tai ristiriitaisuuksia voi nostaa esiin. Osallistujien arviointisuunnitelmat
löytyvät TieVie-portaalista osallistujan
työtilasta. Palaute kirjoitetaan Optima-ympäristöön
oman pienryhmän Vertaispalautetta-alakansioon 14.2. mennessä
(ks. ohje).
Lopuksi
- Jakson
loputtua palautteenantovuorossa olevat (aakkosissa S-Ö) antavat
palautetta verkkojaksosta TieVie-portaalissa olevalla palautelomakkeella.
Kaikki kommentit, kehut ja kehittämisideat ovat tarpeen jakson
kehittämisessä.
- Jakson
vetäjät kokoavat käytyjen keskustelujen pohjalta
yhteenvedon jakson päätyttyä. Yhteenveto julkaistaan
sekä TieVie-portaalissa
että Optima-ympäristössä (ks. yhteenveto).
|