TieVie - Valtakunnallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön koulutus

Arviointi-verkkojakso 20.1. - 14.2.2003

 

Aikataulu ja tehtävät

A. Lähityöskentelyvaihe

(Vaiheet 1 - 5 käytiin läpi Jyväskylän lähiseminaarissa 16. - 17.1.2003)

1. Virikemateriaali (Katharsis-elokuva) ja käsitteiden selventäminen

  • Oliko elokuvassa käsitteitä, jotka jäivät epäselväksi?

2. Ongelman tai kuvattavan ilmiön määrittäminen

  • Mikä Katharsis-elokuvassa kiinnosti?
  • Millaisia arviointiin liittyviä ajatuksia, ongelmia, ilmiöitä heräsi?
  • Ryhmä sopii alustavan otsikon/työnimen ongelmalleen/ilmiölleen.

3. Aivoriihi

  • Millaisia ajatuksia, ideoita, näkökulmia, käsitteitä jne. liittyy ryhmän valitsemaan alustavaan ongelmaan?
  • Jokainen kirjoittaa ajatuksensa kritiikittömästi lapuille (yksi ajatus / lappu) ja sanoo ideansa ääneen samalla kun vie lapun fläppitaululle (voidaan myös valita sihteeri, joka kokoaa laput fläpille).

4. Ongelman analysointi

  • Alustavan rakenteen (käsitekartan) työstäminen tutkittavalle ilmiölle.
  • Samaan teemaan liittyvät tai toisiaan lähellä olevat ideat ryhmitellään fläppitauluun lähelle toisiaan.
  • Lyhyt keskustelu siitä, puuttuuko käsitekartasta vielä joitakin näkökulmia.

5. Oppimistavoitteiden muodostaminen

  • Tuotetuista näkökulmista valitaan yksi tai kaksi eniten kiinnostavaa teemaa ja niistä muodostetaan ryhmän yhteinen oppimistavoite jaksolle.
  • Tavoitteena on, että oppimisen kohteeksi valittavasta asiasta on konkreettista hyötyä osallistujien omille kehittämishankkeille.
  • Lopuksi ryhmässä jaetaan hyödyllisiä kirjallisuusvinkkejä yms., jos tiedossa sellaisia on.

B. Verkkotyöskentelyvaihe

vk 4. Itseopiskeluvaihe (20. - 26.1.)

  • Tutustu itsenäisesti verkkojakson virikemateriaaliin (Arvioinnin ABC) ja arviointikirjallisuuteen. Etsi materiaalista ja kirjallisuudesta vastauksia ja uusia näkökulmia ryhmänne valitsemaan oppimistavoitteeseen. Virikemateriaalista löytyy mm. arviointiin liittyviä videoleikkeitä, linkkejä ja kirjallisuusviitteitä, joiden kautta arviointi-teemaan voi syventyä.
  • Tee oppimastasi lyhyt tiivistelmä (n. 1 sivu) 26.1. mennessä, jossa nostat esiin ryhmässä sopimaanne oppimistavoitteeseen liittyvät keskeiset havainnot, löydökset ja näkökulmat sekä niiden pohjalta heränneet omat oivallukset. Kirjaa tiivistelmään myös käyttämäsi lähteet. Tiivistelmä tehdään Optima-ympäristöön oman pienryhmän Tiivistelmät-kansioon (ks. ohje).

vk 5. Keskustelu- ja yhteenvetovaihe (27.1. - 2.2.)

  • Tutustu oman pienryhmäsi muiden jäsenten tiivistelmiin ja osallistu oman ryhmäsi keskusteluun Optima-ympäristön Keskustelu-alueella (ks. ohje). Myös ryhmän tuutori on mukana keskustelemassa. Pohtikaa ryhmässä esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

1. Miten käsityksesi valitsemastanne oppimistavoitteesta ja arviointi-ilmiöstä yleisemminkin on muuttunut jakson aikana? Mitkä kysymykset sinua edelleen askarruttavat arviointiin liittyen? Mitä haluaisit tarkentaa? Mikä on merkittävin oivallus, jonka olet saanut tämän jakson aikana?

2. Mitä uusia ajatuksia ja näkökulmia tiivistelmien ja keskusteluiden pohjalta heräsi oman hankkeen arviointiin liittyen (miten arvioit opiskelijoiden oppimista omalla kurssillasi, miten opettajana saat kehittävää palautetta työstäsi, jne.)?

3. Millaista lisäarvoa tieto- ja viestintätekniikka voisi tuoda tai miten sitä voisi hyödyntää arvioinnissa (omassa kehittämishankkeessasi)?

  • Viikon lopuksi ryhmän tuutori tekee käydyn verkkokeskustelun pohjalta ryhmän yhteisen yhteenvedon alkuperäiseen oppimistavoitteeseen liittyen 4.2. mennessä. Yhteenveto julkaistaan Optima-ympäristön Tiivistelmät-kansiossa.

vk 6. Arviointisuunnitelman laatiminen (3. - 9.2.)

  • Tee oppimasi pohjalta arviointisuunnitelma omaan kehittämishankkeeseesi (millaisen tentin toteutat omalla kurssillasi / miten arvioit opiskelijoiden oppimista / miten hankit ja hyödynnät palautetta, jne.). Arviointisuunnitelman korvaavana suorituksena voit myös tehdä hankettasi tukevan arviointityökalun (palautelomakkeen, arviointimatriisin, tms.). Suunnitelma tehdään TieVie-portaaliin omaan työtilaan 9.2. mennessä (työtilasta voi myös tehdä linkin www-sivulle, jossa suunnitelma/työkalu on) (ks. ohje).
  • Arviointisuunnitelmaa tai työkalua tehdessä voit käyttää apuna mm. seuraavia kysymyksiä:

    • mitä tarkoitusta varten suunnitelmaa/työkalua teet?
    • ketä / mitä arvioidaan?
    • millaiseen arviointiratkaisuun olet hankkeessasi päätynyt, miksi?
    • millaiseen lopputulokseen arvioinnilla tähtäät?
    • jos pohdit arviointia osana kurssia, voit miettiä myös mm. seuraavia kysymyksiä:
      • käsitteletkö arviointia oppimisen vai opettamisen näkökulmasta?
      • miten arviointi toteutetaan käytännössä?
      • missä vaiheessa kurssia arviointi tapahtuu?
    • miten aiot hyödyntää saamiasi arviointiin liittyviä tuloksia?

vk 7. Arviointi- ja opponointivaihe (10. - 14.2.)

  • Anna vertaispalautetta oman opponenttiparisi arviointisuunnitelmasta tai arviointityökalusta. Pyri antamaan kannustavaa ja rakentavaa palautetta (mitkä ovat arviointisuunnitelman vahvuudet ja erityispiirteet, miten hankkeen arviointia voisi vielä kehittää). Myös suunnitelmassa ilmeneviä epäselvyyksiä tai ristiriitaisuuksia voi nostaa esiin. Osallistujien arviointisuunnitelmat löytyvät TieVie-portaalista osallistujan työtilasta. Palaute kirjoitetaan Optima-ympäristöön oman pienryhmän Vertaispalautetta-alakansioon 14.2. mennessä (ks. ohje).

Lopuksi

  • Jakson loputtua palautteenantovuorossa olevat (aakkosissa S-Ö) antavat palautetta verkkojaksosta TieVie-portaalissa olevalla palautelomakkeella. Kaikki kommentit, kehut ja kehittämisideat ovat tarpeen jakson kehittämisessä.
  • Jakson vetäjät kokoavat käytyjen keskustelujen pohjalta yhteenvedon jakson päätyttyä. Yhteenveto julkaistaan sekä TieVie-portaalissa että Optima-ympäristössä (ks. yhteenveto).