| 
 Aikataulu ja ohjeetPedagoginen muutos -verkkojaksolla työskentely 
                      etenee kolmessa vaiheessa. Meneillään olevan vaiheen 
                      ohjeet ja aikataulun löydät Etusivu-linkistä. Vaihe 1 (13.5. - 26.5.2002) Sisältö: Tapausten/ongelmien/haasteiden julkaiseminen 
                      Optima-ympäristössä ja niistä keskustelu 
                      kirjallisuuden ja omien kokemusten pohjalta. 1. Julkaiskaa Oulun lähimiseminaarissa vertaisryhmässä 
                      sopimanne ja kirjoittamanne tapaus/ongelma/haaste/ilmiö 
                      maanantaina 13.5. Tapauksella tarkoitetaan konkreettista 
                      (pedagogista) haastetta tai ongelmaa, joka kehittämishankkeissanne 
                      tällä hetkellä askarruttaa. Kuvailkaa valitsemaanne 
                      tapausta/ilmiötä/ongelmaa mahdollisimman tarkasti, 
                      jotta muut osallistujat saavat käsityksen siitä, 
                      mistä tapauksessanne on kyse ja millaisesta "maaperästä" 
                      se kumpuaa. Otsikoikaa viestinne napakasti ja ilmiötä 
                      kuvaavasti. (ks. ohje) 
                      On tärkeää, että tapaukset julkaistaan 
                      heti, jotta keskustelu pääsee kunnolla vauhtiin. 
                      Tapausten käsittely (keskustelu) tapahtuu kuuden 
                      eri teeman alla (vrt. Soini 
                      2001), joilla jokaisella on oma viestilistansa Optimassa. 
                      Julkaistaa em. tapaus yhden valitsemanne teeman alla. Teemat 
                      ovat: 
                       Sitoutuminen / motivaatioReflektioAutonomia / itseohjautuvuusYhteisöllisyysDialogi / vastavuoroisuusTiedon rakentelu   2. Tutustu muiden ryhmien julkaisemiin tapauksiin ja osallistu 
                      itseäsi kiinnostavien teemojen kehittelyyn. Osallistu 
                      erityisesti oman vertaisryhmäsi tapauksesta käytävään 
                      keskusteluun sekä muihin saman teeman alla oleviin 
                      keskusteluihin. Kaikki teemat ovat kaikille avoimia, joten 
                      muihinkin saa osallistua, jos niissä viriää 
                      kiinnostavia keskusteluita. Keskustelun tarkoituksena on, että osallistujat toimivat 
                      toistensa "konsultteina" - yrittävät 
                      auttaa tapauksen omistajaa tarkentamaan ongelmaansa omilla 
                      kysymyksillään ja kokemuksillaan. Tavoitteena 
                      on auttaa ongelman esittäjää syventämään 
                      omaa käsitystään tapauksesta ja sen ulottuvuuksista. 
                      Kaikki näkökulmat ja ajatukset kannattaa tuoda 
                      julki, sillä koskaan ei voi ennakkoon tietää, 
                      mikä toiselle on avuksi. Aivan yksinkertaisetkin kysymykset 
                      ja kommentit voivat viedä kehittelyä eteenpäin. 
                      Osallistukaa tapausten kehittelyyn aktiivisesti; herätelkää 
                      keskustelua, kiistäkää, pyytäkää 
                      selvennyksiä muiden kommentteihin ja tarkentakaa itse 
                      omianne. Jokaisella teemakeskustelulistalla on mukana yksi asiantuntijavieras 
                      verkkojakson ensimmäisen vaiheen aikana (ks. asiantuntijat). 
                      Keskustelun tukena voi käyttää myös 
                      teemaa käsittelevää kirjallisuutta 
                      ja artikkeleita. Ajankäyttösuositus 1. vaiheessa: n. 1 - 2 h osallistumista 
                      keskusteluun / päivä (yhteensä n. 15 h) Vaihe 2 (27.5. - 2.6.2002)Sisältö: Oman hankkeen pedagogisten periaatteiden 
                      tarkentaminen ja aikataulusuunnitelman laatiminen.  1. Laadi henkilökohtainen suunnitelma, jossa tarkastelet 
                      hankkeeseesi liittyviä pedagogisia valintoja. Suunnitelmaa 
                      tehdessäsi voit pohtia mm.: 
                      Miten edellisessä vaiheessa käsitellyt pedagogiset 
                        periaatteet (sitoutuminen, reflektio, autonomia, yhteisöllisyys, 
                        dialogi, tiedon rakentelu) toteutuvat omassa hankkeessasi? 
                        Minkä muiden periaatteiden varaan rakennat hankettasi? 
                        Miksi?  Mihin verkkojakson keskusteluissakin esiin nousseisiin 
                        asioihin sinun kannattaisi hankkeessasi kiinnittää 
                        huomiota? Mitkä asiat voit jättää 
                        vähemmälle huomiolle? Mitä uutta opit, 
                        oivalsit keskusteluvaiheen aikana? Millaisia ongelmia hankkeen toteuttamisessa voi tulla 
                        vastaan? Miten niihin voisi ennakkoon varautua? Kirjoita ajatuksesi suunnitelmaksi. Voit hyödyntää 
                      suunnitelman kirjoittamisessa myös kirjallisuutta (ks. 
                      esim. verkkojakson kirjallisuus 
                      tai juonneryhmäkirjallisuus 
                      portaalissa). Merkitse tällöin käyttämäsi 
                      lähteet suunnitelman loppuun. Suunnitelma on osa koulutuksen 
                      aikana tehtävää portfoliota.  2. Tee aikataulusuunnitelma hankkeesi etenemiselle. Suunnitelmaa 
                      tehdessä voit miettiä mm. seuraavia kysymyksiä: 
                      Mitä sinun tulee (mitä aiot) saada aikaan 
                        hankkeessasi ja mihin mennessä? Miten hankkeesi etenee 
                        ajallisesti? Onko joitakin "dead lineja" tiedossa? 
                        Millaisia työvaiheita hankkeeseesi liittyy? Mitkä 
                        ajanjaksot ovat erityisen tärkeitä hankkeesi 
                        kannalta? Miksi?
Miten TieVie-kouluttajakoulutus tukee oman hankkeesi 
                        etenemistä? Miten voisit parhaalla mahdollisella 
                        tavalla hyötyä muista osallistujista?
Keitä osapuolia hankkeessasi on "toteuttajana/yhteistyökumppanina"? 
                        Entä "kohteena/osallistujana"? Millaista 
                        yhteistyötä (verkostoitumista) hankkeessasi 
                        voisi tehdä? Miten työnjako ja vastuut eri osapuolten 
                        välillä sovitaan/organisoidaan? Mistä saat 
                        apua, kun sitä tarvitset? 
Millaisia resursseja (henkilöresurssit, raha, aika, 
                        osaaminen, laitteet, tilat, jne) hankkeessasi on olemassa? 
                        Ovatko resurssit riittävät? Mitä olemassa 
                        olevilla resursseilla on realistista saada aikaan? Onko 
                        lisäresurssien hankkiminen mahdollista? Miten esimerkiksi 
                        sovitat hankkeen muuhun virkatyöhösi? 3. Julkaise molemmat suunnitelmasi omassa työtilassasi 
                      TieVie-portaalissa (kirjautuminen 
                      -> muokkaa omaa työtilaa). Otsikoi suunnitelmasi 
                      selkeästi (esim. "Hankkeen pedagogisia valintoja" 
                      sekä "Aikataulusuunnitelma"). Jos vertaisryhmällänne 
                      on yksi, yhteinen hanke, niin voitte julkaista em. suunnitelmat 
                      myös vertaisryhmänne työtilassa (kirjautuminen 
                      -> Muokkaa vertaisryhmän työtilaa). Laittakaa 
                      tästä kuitenkin maininta myös omaan työtilaanne. 
                      HUOM! Vertaisryhmän työtila käytössä 
                      TieVie-portaalissa teknisten ongelmien vuoksi vasta ma 3.6. Ajankäyttösuositus 2. vaiheessa: n. 15 h työtä 
                      itselle sopivaan aikaan viikon aikana. Vaihe 3 (3.6. - 7.6.2002)Sisältö: Vertaispalautteen antaminen suunnitelmasta 
                      ja palautekeskustelu vertaisryhmittäin. 1. Tutustu oman vertaisryhmäsi muiden jäsenten 
                      suunnitelmiin TieVie-portaalissa (http://www.tievie.fi -> 
                      Kirjautuminen 
                      -> Lue osallistujien työtiloja). Huom! Voit järjestää 
                      osallistujat vertaisryhmittäin valitsemalla riippuvalikosta 
                      haluamasi ryhmittelyperusteen. 2. Anna palautetta oman vertaisryhmäsi jäsenille 
                      heidän suunnitelmistaan. Julkaise palautteesi Optimassa 
                      oman vertaisryhmäsi kansiossa olevalla Palautekeskustelu-listalla. 
                      (Mikäli vertaisryhmänne on suuri ja koette, että 
                      palautteenantaminen on mielekkäämpää 
                      opponenttipereittain, voitte sopia tästä vertaisryhmänne 
                      kesken.) 3. Kommentoi saamaasi palautetta Optiman viestilistalla 
                      ja vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin. 4. Tarkenna omaa suunnitelmaasi TieVie-portaalin työtilassasi 
                      vertaisryhmältä saamasi palautteen pohjalta. Ajankäyttösuositus 3. vaiheessa: n. 10 h työtä 
                      itselle sopivaan aikaan viikon aikana. LopuksiAnna palautetta verkkojaksosta portaalissa olevalla palautelomakkeella. 
                      (http://www.tievie.fi -> Kirjautuminen 
                      -> Anna palautetta verkkojaksosta). Palautteesi on tärkeä 
                      koulutuksen kehittämiseksi.  Verkkojakson keskusteluvaiheesta tehdään yhteenveto 
                      14.6. mennessä. Yhteenvedon valmistumisesta ilmoitetaan 
                      sähköpostitse.   |