Takaisin TieVie-sivuston etusivulle

Etusivu
Aikataulu ja ohjeet
Jakson suorittaminen

Osallistujat
Asiantuntijat
Kirjallisuus

FAQ
Lisätietoja
TieVie-portaali


Aikataulu ja ohjeet

Pedagoginen muutos -verkkojaksolla työskentely etenee kolmessa vaiheessa. Meneillään olevan vaiheen ohjeet ja aikataulun löydät Etusivu-linkistä.

Vaihe 1 (13.5. - 26.5.2002)

Sisältö: Tapausten/ongelmien/haasteiden julkaiseminen Optima-ympäristössä ja niistä keskustelu kirjallisuuden ja omien kokemusten pohjalta.

1. Julkaiskaa Oulun lähimiseminaarissa vertaisryhmässä sopimanne ja kirjoittamanne tapaus/ongelma/haaste/ilmiö maanantaina 13.5. Tapauksella tarkoitetaan konkreettista (pedagogista) haastetta tai ongelmaa, joka kehittämishankkeissanne tällä hetkellä askarruttaa. Kuvailkaa valitsemaanne tapausta/ilmiötä/ongelmaa mahdollisimman tarkasti, jotta muut osallistujat saavat käsityksen siitä, mistä tapauksessanne on kyse ja millaisesta "maaperästä" se kumpuaa. Otsikoikaa viestinne napakasti ja ilmiötä kuvaavasti. (ks. ohje) On tärkeää, että tapaukset julkaistaan heti, jotta keskustelu pääsee kunnolla vauhtiin.

Tapausten käsittely (keskustelu) tapahtuu kuuden eri teeman alla (vrt. Soini 2001), joilla jokaisella on oma viestilistansa Optimassa. Julkaistaa em. tapaus yhden valitsemanne teeman alla. Teemat ovat:

  • Sitoutuminen / motivaatio
  • Reflektio
  • Autonomia / itseohjautuvuus
  • Yhteisöllisyys
  • Dialogi / vastavuoroisuus
  • Tiedon rakentelu

2. Tutustu muiden ryhmien julkaisemiin tapauksiin ja osallistu itseäsi kiinnostavien teemojen kehittelyyn. Osallistu erityisesti oman vertaisryhmäsi tapauksesta käytävään keskusteluun sekä muihin saman teeman alla oleviin keskusteluihin. Kaikki teemat ovat kaikille avoimia, joten muihinkin saa osallistua, jos niissä viriää kiinnostavia keskusteluita.

Keskustelun tarkoituksena on, että osallistujat toimivat toistensa "konsultteina" - yrittävät auttaa tapauksen omistajaa tarkentamaan ongelmaansa omilla kysymyksillään ja kokemuksillaan. Tavoitteena on auttaa ongelman esittäjää syventämään omaa käsitystään tapauksesta ja sen ulottuvuuksista. Kaikki näkökulmat ja ajatukset kannattaa tuoda julki, sillä koskaan ei voi ennakkoon tietää, mikä toiselle on avuksi. Aivan yksinkertaisetkin kysymykset ja kommentit voivat viedä kehittelyä eteenpäin. Osallistukaa tapausten kehittelyyn aktiivisesti; herätelkää keskustelua, kiistäkää, pyytäkää selvennyksiä muiden kommentteihin ja tarkentakaa itse omianne.

Jokaisella teemakeskustelulistalla on mukana yksi asiantuntijavieras verkkojakson ensimmäisen vaiheen aikana (ks. asiantuntijat). Keskustelun tukena voi käyttää myös teemaa käsittelevää kirjallisuutta ja artikkeleita.

Ajankäyttösuositus 1. vaiheessa: n. 1 - 2 h osallistumista keskusteluun / päivä (yhteensä n. 15 h)

Vaihe 2 (27.5. - 2.6.2002)

Sisältö: Oman hankkeen pedagogisten periaatteiden tarkentaminen ja aikataulusuunnitelman laatiminen.

1. Laadi henkilökohtainen suunnitelma, jossa tarkastelet hankkeeseesi liittyviä pedagogisia valintoja. Suunnitelmaa tehdessäsi voit pohtia mm.:

  • Miten edellisessä vaiheessa käsitellyt pedagogiset periaatteet (sitoutuminen, reflektio, autonomia, yhteisöllisyys, dialogi, tiedon rakentelu) toteutuvat omassa hankkeessasi? Minkä muiden periaatteiden varaan rakennat hankettasi? Miksi?
  • Mihin verkkojakson keskusteluissakin esiin nousseisiin asioihin sinun kannattaisi hankkeessasi kiinnittää huomiota? Mitkä asiat voit jättää vähemmälle huomiolle? Mitä uutta opit, oivalsit keskusteluvaiheen aikana?
  • Millaisia ongelmia hankkeen toteuttamisessa voi tulla vastaan? Miten niihin voisi ennakkoon varautua?

Kirjoita ajatuksesi suunnitelmaksi. Voit hyödyntää suunnitelman kirjoittamisessa myös kirjallisuutta (ks. esim. verkkojakson kirjallisuus tai juonneryhmäkirjallisuus portaalissa). Merkitse tällöin käyttämäsi lähteet suunnitelman loppuun. Suunnitelma on osa koulutuksen aikana tehtävää portfoliota.

2. Tee aikataulusuunnitelma hankkeesi etenemiselle. Suunnitelmaa tehdessä voit miettiä mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Mitä sinun tulee (mitä aiot) saada aikaan hankkeessasi ja mihin mennessä? Miten hankkeesi etenee ajallisesti? Onko joitakin "dead lineja" tiedossa? Millaisia työvaiheita hankkeeseesi liittyy? Mitkä ajanjaksot ovat erityisen tärkeitä hankkeesi kannalta? Miksi?
  • Miten TieVie-kouluttajakoulutus tukee oman hankkeesi etenemistä? Miten voisit parhaalla mahdollisella tavalla hyötyä muista osallistujista?
  • Keitä osapuolia hankkeessasi on "toteuttajana/yhteistyökumppanina"? Entä "kohteena/osallistujana"? Millaista yhteistyötä (verkostoitumista) hankkeessasi voisi tehdä? Miten työnjako ja vastuut eri osapuolten välillä sovitaan/organisoidaan? Mistä saat apua, kun sitä tarvitset?
  • Millaisia resursseja (henkilöresurssit, raha, aika, osaaminen, laitteet, tilat, jne) hankkeessasi on olemassa? Ovatko resurssit riittävät? Mitä olemassa olevilla resursseilla on realistista saada aikaan? Onko lisäresurssien hankkiminen mahdollista? Miten esimerkiksi sovitat hankkeen muuhun virkatyöhösi?

3. Julkaise molemmat suunnitelmasi omassa työtilassasi TieVie-portaalissa (kirjautuminen -> muokkaa omaa työtilaa). Otsikoi suunnitelmasi selkeästi (esim. "Hankkeen pedagogisia valintoja" sekä "Aikataulusuunnitelma"). Jos vertaisryhmällänne on yksi, yhteinen hanke, niin voitte julkaista em. suunnitelmat myös vertaisryhmänne työtilassa (kirjautuminen -> Muokkaa vertaisryhmän työtilaa). Laittakaa tästä kuitenkin maininta myös omaan työtilaanne. HUOM! Vertaisryhmän työtila käytössä TieVie-portaalissa teknisten ongelmien vuoksi vasta ma 3.6.

Ajankäyttösuositus 2. vaiheessa: n. 15 h työtä itselle sopivaan aikaan viikon aikana.

Vaihe 3 (3.6. - 7.6.2002)

Sisältö: Vertaispalautteen antaminen suunnitelmasta ja palautekeskustelu vertaisryhmittäin.

1. Tutustu oman vertaisryhmäsi muiden jäsenten suunnitelmiin TieVie-portaalissa (http://www.tievie.fi -> Kirjautuminen -> Lue osallistujien työtiloja). Huom! Voit järjestää osallistujat vertaisryhmittäin valitsemalla riippuvalikosta haluamasi ryhmittelyperusteen.

2. Anna palautetta oman vertaisryhmäsi jäsenille heidän suunnitelmistaan. Julkaise palautteesi Optimassa oman vertaisryhmäsi kansiossa olevalla Palautekeskustelu-listalla. (Mikäli vertaisryhmänne on suuri ja koette, että palautteenantaminen on mielekkäämpää opponenttipereittain, voitte sopia tästä vertaisryhmänne kesken.)

3. Kommentoi saamaasi palautetta Optiman viestilistalla ja vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin.

4. Tarkenna omaa suunnitelmaasi TieVie-portaalin työtilassasi vertaisryhmältä saamasi palautteen pohjalta.

Ajankäyttösuositus 3. vaiheessa: n. 10 h työtä itselle sopivaan aikaan viikon aikana.

Lopuksi

Anna palautetta verkkojaksosta portaalissa olevalla palautelomakkeella. (http://www.tievie.fi -> Kirjautuminen -> Anna palautetta verkkojaksosta). Palautteesi on tärkeä koulutuksen kehittämiseksi.

Verkkojakson keskusteluvaiheesta tehdään yhteenveto 14.6. mennessä. Yhteenvedon valmistumisesta ilmoitetaan sähköpostitse.

 

Kuvat: www.freeimages.co.uk