FAQ - Usein kysytyt kysymykset
Kokoamme tälle sivulle Pedagoginen muutos
-verkkojakson työskentelyyn liittyviä APUA-viestilistalla
ja sähköpostitse esitettyjä kysymyksiä
ja niiden vastauksia.
Miten pääsen muokkaamaan omia
tietojani Optimassa (jos haluan vaikka lisätä
sinne uuden puhelinnumeroni tai muuttaa mottoani tms.)?
Omaan Optiman käyttäjäkorttiin pääsee
käsiksi painamalla ensin ylävalikossa olevaa
"Työpöytä" painiketta ja sen
jälkeen oikeanpuoleisesta valikosta "Yhteystiedot".
Olin poissa Oulun seminaarista. Mistä tiedän
mihin vertaisryhmään tulin valituksi?
Vertaisryhmien kokoonpanot löytyvät TieVie-portaalista
osallistujalistauksesta.
Valitse sivun ylälaidassa olevasta riippuvalikosta
haluamasi ryhmittelyperuste (Vertaisryhmittäin).
Onko Optima-ympäristössä mahdollista
järjestää viestejä puu-järjestykseen?
Optimassa viestejä voi lukea usealla vaihtoehtoisella
tavalla. Oletusasetuksena ympäristö näyttää
"Avaamattomat viestit ja kommentit". Mikäli
haluat järjestää viestit esim. puumaisesti,
aiheen mukaan, valitse keskustelualueen riippuvalikosta
"Aiheittain järjestetyt viestit". Viestit
järjestyvät puumaisesti, mikäli ne on lähetetty
"Vastaa lähettäjälle" painikkeella.
Jos viestit on lähetetty "Lähetä viesti"
painikkeen kautta, niin ne järjestyvät uudeksi
otsikokseen.
Mitkä ovat jakson suorituskriteerit? Miten keskusteluun
osallistumista kontrolloidaan?
Pedagoginen muutos -verkkojakson laajuus koko 10 opintoviikon
kokonaisuudesta on 1 ov (40 h). Jakson suorittaminen edellyttää
1) osallistumista verkkokeskusteluun 2) suunnitelman tekemistä
oman hankkeen pedagogisista periaatteista 3) vertaispalautteen
antamista vertaisryhmän muiden jäsenten suunnitelmista
ja ryhmän palautekeskusteluun osallistumista. Keskusteluun
käytettyä aikaa erikseen ei kontrolloida. Keskusteluvaiheen
suoritukseksi riittää, että on osallistunut
keskusteluun ainakin yhden teema-alueen (sitoutuminen,
reflektio, jne.) alla.
Miksi keskusteluvaihe kestää vain kaksi viikkoa?
Keskusteluvaihe on suunniteltu kahden viikon mittaiseksi
lähinnä siitä syystä, että sen
jälkeen (vaihe 2) on tarkoitus täsmentää
oman hankkeen pedagogisia periaatteeita hyödyntäen
keskustelussa esiintulleita näkökulmia. Mutta
toki virallisen keskusteluvaiheen jälkeenkin saa
keskustella.
|