Kirjallisuus ja artikkelit teemoittain
Sitoutuminen / motivaatio
Crook, C. (2000). Motivation and the Ecology of Collaborative
Learning. Teoksessa Joiner R. , Littleton, K., Faulkner
D., & Miell, D. (toim.) Rethinking Collaborative Learning.
London: Free Association Books.
Hakkarainen, K., Lipponen, L., Järvelä, S., &
Niemivirta, M. (1999). The interaction of motivational orientation
and knowledge-seeking inquiry in computer-supported collaborative
learning. Journal of Educational Computing Research. 21
(3), 261 - 279.
Järvelä, S., & Niemivirta, M. (1997). Mikä
ohjaa oppijaa? Oppimisteoreettiset muutokset ja motivaatiotutkimuksen
ajankohtaisuus. Kasvatus. 28 (3), 221 - 233.
Reflektio
Mezirow, J. (1995). Kriittinen reflektio uudistavan oppimisen
käynnistäjänä. Teoksessa: Mezirow, J.
et al. (toim.) Uudistava oppiminen. Kriittinen reflektio
aikuiskoulutuksessa. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus-
ja koulutuskeskus. Oppimateriaaleja 23. Helsinki: Miktor.
Autonomia / itseohjautuvuus
Kiviniemi, K. (2000). Autonomian ja ohjauksen suhde verkko-opetuksessa.
Teoksessa Salilla, P. & Kalli, P. (toim.) Verkot ja
teknologia aikuisopiskelun tukena. Aikuiskasvatuksen 42.
vuosikirja.
Väisänen, P. (2000). Kohti oppimiskeskeistä
pedagogiikkaa opettajankoulutuksessa. Teoksessa Enkenberg,
J., Väisänen, P. & Savolainen, E. (toim.)
Opettajatiedon kipinöitä. Kirjoituksia pedagogiikasta.
Joensuun yliopisto. Savonlinnan opettajankoulutuslaitos.
Verkkoversio.
Yhteisöllisyys
Dillenbourg, P., Baker, M., Blaye, A., & O'malley,
C. (1996). The evolution of research on collaborative learning.
In E. Spada & P. Reiman (eds) Learning in Humans and
Machine: Towards an interdisciplinary learning science.
Oxford: Elsevier. 189 - 211. (pdf)
Häkkinen, P. & Arvaja, M. (1999). Kollaboratiivinen
oppiminen teknologiaympäristöissä. Teoksessa
Eteläpelto, A. & Tynjälä, P. (toim.)
Oppiminen ja asiantuntijuus. Porvoo: WSOY. 206 - 221.
Littleton, K., Häkkinen, P. (1999). Learning Together.
Understanding the Process of Computer-Based Collaborative
Learning. In Collaborative Learning. Cognitive and Computational
Approaches. Dillenbourg, P. (ed.) Pergamon.
Dialogi / vastavuoroisuus
Aarnio, H. (2001). Autenttinen ja dialoginen osaamisen
rakentaminen verkossa. Ammattikasvatuksen aikakausikirja.
3, 26 - 34.
Dillenbourg, P., Traum, D. (1999). The long road from a
shared screen to a shared understanding. University of Geneva,
TECFA; University of Maryland, UMIACS. (pdf)
Hakkarainen, K. (2001). Learning as interaction. In H.
Hyötyniemi (ed.), Feedback to the future: Systems,
cybernetics, and artificial intelligence. Proceedings of
the 9th Finnish Artificial Intelligence Conference ). Publications
of the Finnish Artificial Intelligence Society 15. Helsinki:
Copy-Set. 143 - 158.
Lipponen, L., Rahikainen, M., Hakkarainen, K. & Palonen,
T. (2002). (in press) Effective participation and discourse
through a computer network: Investigating elementary students'
computer-supported interaction. (pdf)
Mäkitalo, K., Salo, P., Häkkinen, P. & Järvelä,
S. (2001).
Analysing the Mechanism of Common Ground in Collaborative
Web-based Interaction. Euro-CSCL.
Tiedon rakentelu
Salo, P., Hurme, T.-R. & Järvelä, S. (2001).
Sosiaalinen tiedonrakentaminen verkko-oppimisessa - Miten
tutkia ja analysoida sitä? Kasvatus.
Muuta kirjallisuutta
Etusivun lainaus on lähteestä Karjalainen, A.
(1999). Vain itse voi näyttää - Johdatus
autenttiseen arviointiin. Teoksessa Tenhula, T. (toim.)
Opetus sydämen asiana. Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikön
julkaisuja. Dialogeja 2.
|