| 
 Kirjallisuus ja artikkelit teemoittainSitoutuminen / motivaatioCrook, C. (2000). Motivation and the Ecology of Collaborative 
                      Learning. Teoksessa Joiner R. , Littleton, K., Faulkner 
                      D., & Miell, D. (toim.) Rethinking Collaborative Learning. 
                      London: Free Association Books. Hakkarainen, K., Lipponen, L., Järvelä, S., & 
                      Niemivirta, M. (1999). The interaction of motivational orientation 
                      and knowledge-seeking inquiry in computer-supported collaborative 
                      learning. Journal of Educational Computing Research. 21 
                      (3), 261 - 279. Järvelä, S., & Niemivirta, M. (1997). Mikä 
                      ohjaa oppijaa? Oppimisteoreettiset muutokset ja motivaatiotutkimuksen 
                      ajankohtaisuus. Kasvatus. 28 (3), 221 - 233. ReflektioMezirow, J. (1995). Kriittinen reflektio uudistavan oppimisen 
                      käynnistäjänä. Teoksessa: Mezirow, J. 
                      et al. (toim.) Uudistava oppiminen. Kriittinen reflektio 
                      aikuiskoulutuksessa. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- 
                      ja koulutuskeskus. Oppimateriaaleja 23. Helsinki: Miktor. Autonomia / itseohjautuvuusKiviniemi, K. (2000). Autonomian ja ohjauksen suhde verkko-opetuksessa. 
                      Teoksessa Salilla, P. & Kalli, P. (toim.) Verkot ja 
                      teknologia aikuisopiskelun tukena. Aikuiskasvatuksen 42. 
                      vuosikirja.
 Väisänen, P. (2000). Kohti oppimiskeskeistä 
                      pedagogiikkaa opettajankoulutuksessa. Teoksessa Enkenberg, 
                      J., Väisänen, P. & Savolainen, E. (toim.) 
                      Opettajatiedon kipinöitä. Kirjoituksia pedagogiikasta. 
                      Joensuun yliopisto. Savonlinnan opettajankoulutuslaitos. 
                      Verkkoversio.
 YhteisöllisyysDillenbourg, P., Baker, M., Blaye, A., & O'malley, 
                      C. (1996). The evolution of research on collaborative learning. 
                      In E. Spada & P. Reiman (eds) Learning in Humans and 
                      Machine: Towards an interdisciplinary learning science. 
                      Oxford: Elsevier. 189 - 211. (pdf) Häkkinen, P. & Arvaja, M. (1999). Kollaboratiivinen 
                      oppiminen teknologiaympäristöissä. Teoksessa 
                      Eteläpelto, A. & Tynjälä, P. (toim.) 
                      Oppiminen ja asiantuntijuus. Porvoo: WSOY. 206 - 221.  Littleton, K., Häkkinen, P. (1999). Learning Together. 
                      Understanding the Process of Computer-Based Collaborative 
                      Learning. In Collaborative Learning. Cognitive and Computational 
                      Approaches. Dillenbourg, P. (ed.) Pergamon. Dialogi / vastavuoroisuusAarnio, H. (2001). Autenttinen ja dialoginen osaamisen 
                      rakentaminen verkossa. Ammattikasvatuksen aikakausikirja. 
                      3, 26 - 34.  Dillenbourg, P., Traum, D. (1999). The long road from a 
                      shared screen to a shared understanding. University of Geneva, 
                      TECFA; University of Maryland, UMIACS. (pdf) 
                       Hakkarainen, K. (2001). Learning as interaction. In H. 
                      Hyötyniemi (ed.), Feedback to the future: Systems, 
                      cybernetics, and artificial intelligence. Proceedings of 
                      the 9th Finnish Artificial Intelligence Conference ). Publications 
                      of the Finnish Artificial Intelligence Society 15. Helsinki: 
                      Copy-Set. 143 - 158. Lipponen, L., Rahikainen, M., Hakkarainen, K. & Palonen, 
                      T. (2002). (in press) Effective participation and discourse 
                      through a computer network: Investigating elementary students' 
                      computer-supported interaction. (pdf) Mäkitalo, K., Salo, P., Häkkinen, P. & Järvelä, 
                      S. (2001).  
                      Analysing the Mechanism of Common Ground in Collaborative 
                      Web-based Interaction. Euro-CSCL. Tiedon rakenteluSalo, P., Hurme, T.-R. & Järvelä, S. (2001). 
                      Sosiaalinen tiedonrakentaminen verkko-oppimisessa - Miten 
                      tutkia ja analysoida sitä? Kasvatus. Muuta kirjallisuuttaEtusivun lainaus on lähteestä Karjalainen, A. 
                      (1999). Vain itse voi näyttää - Johdatus 
                      autenttiseen arviointiin. Teoksessa Tenhula, T. (toim.) 
                      Opetus sydämen asiana. Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikön 
                      julkaisuja. Dialogeja 2. |