|  
                      
                       
                        
                       
 
« TieVie-kouluttajakoulutus 
                        2002 - 2003 
                      Juonneryhmät
                      Osallistujat ryhmäytyvät koulutuksen alussa 
                        oman kiinnostuksensa ja valitsemansa kehittämiskohteen 
                        pohjalta viiteen n. 15 - 20 hengen juonneryhmään. 
                        Samat juonneryhmät työskentelevät yhdessä 
                        koko koulutuksen ajan. Osa lähiseminaarien työskentelystä 
                        on eriytetty viiteen rinnakkaiseen juonteeseen. 
                      Juonneryhmien kokoonpanot löytyvät osallistujalistauksesta 
                        (valitse riippuvalikosta "Juonneryhmittäin"). 
                       
                      1. Kouluttajajuonne 
                      
                      Tieto- ja viestintätekniikan laajentunut 
                        käyttöönotto yliopistoissa vaatii tuekseen 
                        myös opetushenkilöstön koulutusta. Kouluttajajuonteessa 
                        pohditaan osallistujien ja vetäjien yhteistyönä 
                        henkilöstökoulutukseen liittyviä tarpeita 
                        ja sitä, kuinka tarpeisiin voitaisiin vastata. Millaisella 
                        koulutuksella voidaan parhaiten tukea yliopisto-opettajien 
                        tvt:n opetuskäytön taitojen kehittymistä? 
                        Entä millaisella koulutuksella voidaan vaikuttaa 
                        yliopistojen opetus- ja oppimiskulttuuriin? Koulutuksen 
                        suunnitteluun ja koulutusryhmien ohjaamiseen liittyviä 
                        kysymyksiä käsitellään kirjallisuuden, 
                        artikkeleiden ja osallistujien omien kokemusten kautta 
                        (ks. kirjallisuus). 
                        Kouluttajajuonteen vetäjinä toimivat Tytti Tenhula, 
                        OY (tytti.tenhula@oulu.fi) 
                        ja Sari Koski, TY (sari.koski@utu.fi). 
                      Ks. Reaktiopaperikirjallisuus 
                        lähiseminaareihin 
                      2. Mentorijuonne 
                      
                      Osa TieVie-kouluttajakoulutuksen osallistujista 
                        toimii paikallisryhmien vetäjinä eli mentoreina 
                        TieVie-koulutuksessa (5 ov). Mentoreiden tehtävänä 
                        on osaltaan sitouttaa TieVie-koulutuksen osallistujat 
                        verkkotyöskentelyyn sekä tukea heitä omien 
                        kehittämishankkeiden työstämisessä. 
                        Mentorijuonteessa suunnitellaan mentortapaamisia ja käydään 
                        yhteisesti läpi niissä esiin tulleita asioita. 
                        Ryhmässä myös pohditaan mm. ryhmädynamiikkaa 
                        ja ryhmien ohjaamista kirjallisuuden, artikkeleiden ja 
                        omien kokemusten pohjalta (ks. kirjallisuus). 
                        Mikäli tiedossasi on, että tulet toimimaan oman 
                        yliopistosi paikallisryhmän mentorina, suosittelemme 
                        tämän juonteen valintaa, koska mentoreiden perehdyttäminen 
                        tapahtuu tämän juonteen sisällä. Juonteen 
                        vetäjinä toimivat Soile Jokinen (OY) (soile.jokinen@oulu.fi) 
                        ja Matti Lappalainen (TY) (matti.lappalainen@utu.fi). 
                      Ks. Reaktiopaperikirjallisuus 
                        lähiseminaareihin 
                       
                      3. Strategiajuonne 
                      
                      Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön 
                        kysymykset kytkeytyvät vahvasti yliopistoissa strategiatyöhön. 
                        Strategiajuonteessa pohditaan tämän koulutuksen 
                        sisältöjä erityisesti strategisesta näkökulmasta 
                        osallistujien muodostamassa yhteisössä. Minkälainen 
                        on toimiva strategiaprosessi? Minkälaisia haasteita 
                        yliopisto kohtaa? Miten haluamme yliopiston muuttuvan, 
                        jotta se tukee uusien käytäntöjen syntymistä 
                        ja vakiintumista? Millaisia toimintatapoja tai toimintatapojen 
                        muutoksia tämä edellyttää meiltä 
                        ja yliopistolta? Juonteen fasilitaattoreina toimivat Anna-Kaarina 
                        Kairamo (TKK) (anna-kaarina.kairamo@hut.fi) 
                        ja Riikka Lauhia (TKK) (riikka.lauhia@hut.fi). 
                        Ks. juonteen kirjallisuus. 
                      Ks. Reaktiopaperikirjallisuus 
                        lähiseminaareihin 
                      4. Tekniikkajuonne 
                      
                      Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön 
                        kehittäjät ja tukihenkilöt tarvitsevat 
                        teknologista ymmärrystä, jotta he pystyvät 
                        arvioimaan ja tekemään teknologiaa koskevia 
                        valintoja. Uusien ratkaisujen kehittäminen edellyttää 
                        monialaisten asiantuntijaryhmien yhteistyötä 
                        sekä kykyä osallistua verkko-opetuksen ja opetusmateriaalien 
                        tuotantohankkeisiin. Tekniikkajuonteessa pohditaan yhdessä 
                        osallistujien ja vetäjien kanssa mm. sitä, millaisia 
                        teknologisia kehityssuuntia on näköpiirissä 
                        ja mikä niiden merkitys on yliopisto-opetuksen kannalta. 
                        Ryhmässä perehdytään myös verkko-oppimisympäristöihin, 
                        käytettävyyteen sekä verkko-opetuksen tuotantoprosesseihin 
                        liittyviin seikkoihin. Juonteen vetäjinä toimivat 
                        Antti Auer (JY) (auer@jyu.fi) 
                        ja Hanna Seuranen (JY) (hmseuran@cc.jyu.fi). 
                        Ks. juonteen kirjallisuus. 
                      Ks. Reaktiopaperikirjallisuus 
                        lähiseminaareihin 
                      5. Tukihenkilöjuonne 
                      
                      Yliopistoissa tarvitaan yhä enemmän 
                        tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön 
                        liittyvää tukea. Tukihenkilöjuonteessa 
                        pohditaan osallistujien ja vetäjien kanssa yhteisesti 
                        tvt-tuen järjestämiseen liittyviä haasteita. 
                        Ryhmässä etsitään, hyödynnetään 
                        ja edelleen kehitetään hyväksi havaittuja 
                        tukikäytäntöjä. Juonneryhmässä 
                        pohditaan esim. seuraavia näkökulmia: Millaisiin 
                        tarpeisiin tvt-tukea tarvitaan ja käytetään 
                        yliopistoissa? Miten näihin tarpeisiin liittyvä 
                        tuki tulisi yliopistossa organisoida? Millaista osaamista 
                        ja resursseja tukihenkilönä toimiminen vaatii? 
                        Millaista on tuloksellinen tekninen ja pedagoginen tuki? 
                        Juonteen vetäjinä toimivat Sari Koski-Kotiranta 
                        (HY) (sari.koski-kotiranta@helsinki.fi) 
                        ja Markku Närhi (JY) (mtnarhi@cc.jyu.fi). 
                        Ks. juonteen kirjallisuus. 
                      Ks. Reaktiopaperikirjallisuus 
                        lähiseminaareihin 
                      Lisätietoa juonteiden vetäjien osaamisalueista 
                        ja kiinnostuksen kohteista löydät täältä. 
                      
                      
                      
                     |