« TieVie-kouluttajakoulutus
2002 - 2003
Juonneryhmät
Osallistujat ryhmäytyvät koulutuksen alussa
oman kiinnostuksensa ja valitsemansa kehittämiskohteen
pohjalta viiteen n. 15 - 20 hengen juonneryhmään.
Samat juonneryhmät työskentelevät yhdessä
koko koulutuksen ajan. Osa lähiseminaarien työskentelystä
on eriytetty viiteen rinnakkaiseen juonteeseen.
Juonneryhmien kokoonpanot löytyvät osallistujalistauksesta
(valitse riippuvalikosta "Juonneryhmittäin").
1. Kouluttajajuonne
Tieto- ja viestintätekniikan laajentunut
käyttöönotto yliopistoissa vaatii tuekseen
myös opetushenkilöstön koulutusta. Kouluttajajuonteessa
pohditaan osallistujien ja vetäjien yhteistyönä
henkilöstökoulutukseen liittyviä tarpeita
ja sitä, kuinka tarpeisiin voitaisiin vastata. Millaisella
koulutuksella voidaan parhaiten tukea yliopisto-opettajien
tvt:n opetuskäytön taitojen kehittymistä?
Entä millaisella koulutuksella voidaan vaikuttaa
yliopistojen opetus- ja oppimiskulttuuriin? Koulutuksen
suunnitteluun ja koulutusryhmien ohjaamiseen liittyviä
kysymyksiä käsitellään kirjallisuuden,
artikkeleiden ja osallistujien omien kokemusten kautta
(ks. kirjallisuus).
Kouluttajajuonteen vetäjinä toimivat Tytti Tenhula,
OY (tytti.tenhula@oulu.fi)
ja Sari Koski, TY (sari.koski@utu.fi).
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
2. Mentorijuonne
Osa TieVie-kouluttajakoulutuksen osallistujista
toimii paikallisryhmien vetäjinä eli mentoreina
TieVie-koulutuksessa (5 ov). Mentoreiden tehtävänä
on osaltaan sitouttaa TieVie-koulutuksen osallistujat
verkkotyöskentelyyn sekä tukea heitä omien
kehittämishankkeiden työstämisessä.
Mentorijuonteessa suunnitellaan mentortapaamisia ja käydään
yhteisesti läpi niissä esiin tulleita asioita.
Ryhmässä myös pohditaan mm. ryhmädynamiikkaa
ja ryhmien ohjaamista kirjallisuuden, artikkeleiden ja
omien kokemusten pohjalta (ks. kirjallisuus).
Mikäli tiedossasi on, että tulet toimimaan oman
yliopistosi paikallisryhmän mentorina, suosittelemme
tämän juonteen valintaa, koska mentoreiden perehdyttäminen
tapahtuu tämän juonteen sisällä. Juonteen
vetäjinä toimivat Soile Jokinen (OY) (soile.jokinen@oulu.fi)
ja Matti Lappalainen (TY) (matti.lappalainen@utu.fi).
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
3. Strategiajuonne
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
kysymykset kytkeytyvät vahvasti yliopistoissa strategiatyöhön.
Strategiajuonteessa pohditaan tämän koulutuksen
sisältöjä erityisesti strategisesta näkökulmasta
osallistujien muodostamassa yhteisössä. Minkälainen
on toimiva strategiaprosessi? Minkälaisia haasteita
yliopisto kohtaa? Miten haluamme yliopiston muuttuvan,
jotta se tukee uusien käytäntöjen syntymistä
ja vakiintumista? Millaisia toimintatapoja tai toimintatapojen
muutoksia tämä edellyttää meiltä
ja yliopistolta? Juonteen fasilitaattoreina toimivat Anna-Kaarina
Kairamo (TKK) (anna-kaarina.kairamo@hut.fi)
ja Riikka Lauhia (TKK) (riikka.lauhia@hut.fi).
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
4. Tekniikkajuonne
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
kehittäjät ja tukihenkilöt tarvitsevat
teknologista ymmärrystä, jotta he pystyvät
arvioimaan ja tekemään teknologiaa koskevia
valintoja. Uusien ratkaisujen kehittäminen edellyttää
monialaisten asiantuntijaryhmien yhteistyötä
sekä kykyä osallistua verkko-opetuksen ja opetusmateriaalien
tuotantohankkeisiin. Tekniikkajuonteessa pohditaan yhdessä
osallistujien ja vetäjien kanssa mm. sitä, millaisia
teknologisia kehityssuuntia on näköpiirissä
ja mikä niiden merkitys on yliopisto-opetuksen kannalta.
Ryhmässä perehdytään myös verkko-oppimisympäristöihin,
käytettävyyteen sekä verkko-opetuksen tuotantoprosesseihin
liittyviin seikkoihin. Juonteen vetäjinä toimivat
Antti Auer (JY) (auer@jyu.fi)
ja Hanna Seuranen (JY) (hmseuran@cc.jyu.fi).
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
5. Tukihenkilöjuonne
Yliopistoissa tarvitaan yhä enemmän
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön
liittyvää tukea. Tukihenkilöjuonteessa
pohditaan osallistujien ja vetäjien kanssa yhteisesti
tvt-tuen järjestämiseen liittyviä haasteita.
Ryhmässä etsitään, hyödynnetään
ja edelleen kehitetään hyväksi havaittuja
tukikäytäntöjä. Juonneryhmässä
pohditaan esim. seuraavia näkökulmia: Millaisiin
tarpeisiin tvt-tukea tarvitaan ja käytetään
yliopistoissa? Miten näihin tarpeisiin liittyvä
tuki tulisi yliopistossa organisoida? Millaista osaamista
ja resursseja tukihenkilönä toimiminen vaatii?
Millaista on tuloksellinen tekninen ja pedagoginen tuki?
Juonteen vetäjinä toimivat Sari Koski-Kotiranta
(HY) (sari.koski-kotiranta@helsinki.fi)
ja Markku Närhi (JY) (mtnarhi@cc.jyu.fi).
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
Lisätietoa juonteiden vetäjien osaamisalueista
ja kiinnostuksen kohteista löydät täältä.
|