« TieVie-kouluttajakoulutus
2002 - 2003
Verkkojaksot
Verkkotyöskentely
koostuu viidestä erillisestä jaksosta. Verkkojaksoilla
sekä valmistaudutaan lähiseminaareihin että
syvennetään seminaareissa käsiteltyjä
teemoja. Koulutuksessa käytetään useita
oppimisympäristöjä. Eri ympäristöissä
työskentely saattaa olla hämmentävää,
mutta toisaalta se mahdollistaa erilaisiin ympäristöihin
tutustumisen ja niiden vertailun.
Orientaatio-verkkojakso (22. - 30.4.2002)
Orientaatio-verkkojaksolla tavoitteena on tutustua TieVie-portaaliin,
koulutuksen rakenteeseen ja toisiin osallistujiin. Jakson
aikana kartoitetaan osallistujien kiinnostusten kohteita
sekä ryhmäydytään oman kehittämishankkeen
perusteella ns. juonneryhmiin. Juonneryhmien pohjalta
muodostetaan vertaisryhmät ensimmäisessä
lähiseminaarissa Oulussa (6. - 7.5.2002). Jakso toteutetaan
Discendum Optima -oppimisympäristössä.
Lisätietoja jaksosta antavat Soile Jokinen (soile.jokinen@oulu.fi)
ja Tytti Tenhula (tytti.tenhula@oulu.fi).
Pedagoginen muutos -verkkojakso (13.5. - 7.6.2002)
Jaksolla syvennetään ensimmäisessä
lähiseminaarissa käsiteltyjä aiheita. Jakson
aikana osallistujat täsmentävät omaan kehittämishankkeeseensa
liittyviä ongelmia ja käsittelevät hankettaan
analyyttisesti pedagogisen muutoksen näkökulmasta.
Tavoitteena on, että käsitys omaan hankkeeseen
liittyvistä ongelmista selkiytyy ja syvenee. Jakson
aikana työskennellään sekä vertais-
että juonneryhmissä. Työskentely pohjautuu
verkkokeskusteluihin sekä vertaisryhmäopponointeihin.
Jakson päätteeksi osallistujat laativat omaan
hankkeeseensa liittyvän suunnitelman, jossa pyritään
selkiyttämään omaan hankkeeseen liittyvää
pedagogista ideaa, ongelmaa, haastetta tai estettä.
Jakso toteutetaan Discendum Optima -oppimisympäristössä,
josta löytyvät myös tarkemmat työskentelyohjeet.
Jakson toteutuksesta vastaa Oulun yliopisto. Lisätietoja
jaksosta antavat Soile Jokinen (soile.jokinen@oulu.fi)
ja Tytti Tenhula (tytti.tenhula@oulu.fi).
Teknologinen muutos -verkkojakso (22.8. - 20.9.2002)
Teknologinen muutos -jakson tarkoituksena on kartoittaa
ajatuksia yliopistojen tulevaisuuden toimintakentästä
ja luoda kuvaa edessämme olevista teknologisista
haasteista lähiseminaarin ja verkossa tapahtuvan
skenaariotyöskentelyn kautta. Verkkojakson tavoitteena
on arvioida, millaisia teknologisia muutoksia on näköpiirissä
ja mitkä niistä ovat merkityksellisiä yliopistojen
toiminnan ja erityisesti yliopisto-opetuksen kannalta.
Yksittäisten teknologioiden merkitystä arvioidaan
suhteessa siihen, millaisia organisatorisia ja pedagogisia
muutoksia teknologian kehitys tuo mukanaan. Lähtötilanteena
on nykytilanne ja perspektiivinä 10 vuoden kehitys.
Toteutustapana on ryhmän skenaariotyöskentely
ja prosessikirjoittaminen. Verkkoryhmät tutustuvat
lähdeaineiston kautta skenaariotyöskentelyyn
muutoksen arvioinnin menetelmänä, laativat skenaarion
yliopistojen tieto- ja viestintateknologian opetuskäytön
tulevaisuudesta ja arvioivat tuotettuja skenaarioita ryhmäkeskustelussa.
Jakso toteutetaan Optima-ympäristössä,
josta löytyvät myös tarkemmat työskentelyohjeet.
Toteutuksesta vastaa Jyväskylän yliopisto. Lisätietoja
antaa Markku Närhi (mtnarhi@cc.jyu.fi).
Organisatorinen muutos -verkkojakso (11.11. - 13.12.2002)
Verkkojakson aikana pyritään tiedostamaan kunkin
osallistujan oma rooli muutoksessa tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön sektorilla. Taustana muutokselle
on se, että tieto- ja viestintätekniikan käyttö
oli pitkään yliopistoissa pienten pilottien
varassa. Nyt viimeisten vuosien raju kehitys on kuitenkin
laajentanut tvt:n käytön osaksi opetusta, tutkimusta
sekä hallintoa. Tietotekniikan käyttö laajentuessaan
muuttaa työyhteisön toimintakulttuuria ja henkilöstön
toimenkuvia. Tässä koko organisaatiota koskevassa
uudessa tilanteessa muutoksen hallinnan ja johtamisen
työnkaluna käytetään strategista suunnittelua
ja johtamista. Jakson aikana pohditaan strategiatyön
sisältöjä ja prosessia sekä oman oman
työyhteisön että oman kehittämishankkeen
näkökulmasta. Materiaalina käytetään
IT-peda verkoston tuottamaa Tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön strategiapalvelu
-verkkomateriaalia. Jakso toteutetaan WebCT-ympäristössä.
Toteutuksesta vastaa Helsingin yliopisto ja yhteyshenkilönä
toimii Sari Koski-Kotiranta (sari.koski-kotiranta@helsinki.fi).
Hankkeiden arviointi -verkkojakso (3. - 28.2.2003)
Koulutuksen kuluessa osallistujat keräävät
ja dokumentoivat omaan kehittämishankkeeseensa liittyvää
palautetta. Palautteen keräämisen tapoihin on
alustavasti perehdytty ensimmäisessä lähiseminaarissa.
Hankkeiden arviointi -verkkojaksolla tuetaan kerätyn
palautteen jäsentämistä ja analysointia.
Samalla pohditaan tarvetta aiemmin hankitun palautteen
täydentämiseen. Jakson aikana osallistujat työstävät
ensimmäisen luonnoksen omasta portfoliostaan. Jakso
toteutetaan WebCT-oppimisympäristössä ja
sen toteutuksesta vastaa Turun yliopisto. Lisätietoja
antaa Heli Brander (Heli.Brander@utu.fi).
|