« TieVie-kouluttajakoulutus
Juonneryhmät
Osallistujat ryhmäytyvät koulutuksen alussa
oman kiinnostuksensa ja valitsemansa kehittämiskohteen
pohjalta kuuteen n. 15 - 20 hengen juonneryhmään.
Samat juonneryhmät työskentelevät yhdessä
koko koulutuksen ajan. Osa lähiseminaarien työskentelystä
on eriytetty kuuteen rinnakkaiseen juonteeseen.
Juonneryhmien osallistujat löytyvät osallistujalistauksesta
(valitse riippuvalikosta "Juonneryhmittäin").
1. Kouluttajajuonne I ja Kouluttajajuonne
II
Tieto- ja viestintätekniikan laajentunut
käyttöönotto yliopistoissa vaatii tuekseen
opetushenkilöstön koulutusta. Kouluttajajuonteessa
pohditaan osallistujien ja vetäjien yhteistyönä
henkilöstökoulutukseen liittyviä tarpeita
ja sitä, kuinka tarpeisiin voitaisiin vastata. Millaisella
koulutuksella voidaan parhaiten tukea yliopisto-opettajien
tvt:n opetuskäytön taitojen kehittymistä?
Entä millaisella koulutuksella voidaan vaikuttaa
yliopistojen opetus- ja toimintakulttuuriin? Koulutuksen
suunnitteluun ja koulutusryhmien ohjaamiseen liittyviä
kysymyksiä käsitellään kirjallisuuden,
artikkeleiden ja osallistujien omien kokemusten kautta.
Kouluttajajuonteen osallistujien kehittämishankkeen
tulee liittyä henkilöstökoulutuksen suunnitteluun
tai kouluttajana toimimiseen. Kouluttajajuonne I:n vetäjänä
toimii Merja Ruotsalainen, OY (merja.ruotsalainen@oulu.fi)
ja Kouluttajajuonne II:n vetäjänä Soile
Jokisen sijaisena Paula Vaskuri, OY (paula.vaskuri(a)oulu.fi).
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
3. Strategiajuonne
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
kysymykset kytkeytyvät yliopistoissa vahvasti strategiatyöhön.
Tässä juonteessa koulutuksen teemoja - pedagogista,
teknologista ja organisatorista muutosta - tarkastellaan
strategisesta näkökulmasta käsin. Keskeisiä
kysymyksiä ovat muun muassa seuraavat:
- Miten erilaiset muutokset ovat vaikuttaneet yliopistojen
toimintaan?
- Mitä strategian laatimisessa on huomioitava?
- Millainen on toimiva strategiaprosessi ja miten strategia
maastoutetaan, miten se muuntuu eläväksi käytännöksi?
- Miten haluamme yliopiston muuttuvan, jotta se tukee
uusien käytäntöjen syntymistä ja
vakiintumista?
- Millaisia toimintatapoja tai toimintatapojen muutoksia
tarvitaan, miten sitoudutaan ja sitoutetaan muutosprosessiin?
Jos omassa työssäsi - kuuluipa työnkuvaasi
opetusta, suunnittelua, hallinnointia, johtamista tai
jotakin muuta - tulet pohtineeksi edellä mainittuja
kysymyksiä, saatat löytää strategiajuonteesta
samoja asioita tutkivia tievieläisiä. Juonneryhmän
sisällä tullaan työskentelemään
muutaman hengen vertaisryhmissä, joissa erityisesti
viedään omia kehittämishankkeita eteenpäin.
Juonteen fasilitaattorina toimii Riikka Rissanen (ent.
Lauhia), TKK (riikka.lauhia@hut.fi).
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
4. Tekniikkajuonne
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
tukihenkilöiden ei tarvitse olla teknisiä asiantuntijoita,
mutta he tarvitsevat teknologista ymmärrystä
tehdessään teknologiaa koskevia valintoja ja
suosituksia. Verkko-opetuksen, opetusmateriaalien ja usein
sovellustenkin kehittämishankkeet edellyttävät
monialaisten asiantuntijaryhmien toimintaan osallistumista.
Tekniikkajuonteessa pohditaan yhdessä vetäjien
kanssa mm. sitä, millaisia teknologisia kehityssuuntia
on näköpiirissä ja mikä niiden merkitys
on yliopisto-opetuksen kannalta. Juonteessa esitellään
tapausesimerkein teknisten ratkaisujen käyttökokemuksia
ja -tilanteita. Juonteen vetäjänä toimii
Antti Auer, JY (auer@jyu.fi).
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
5. Tukihenkilöjuonne
Yliopistoissa tarvitaan yhä enemmän
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön
liittyvää tukea. Tukihenkilöjuonteessa
pohditaan yliopistojen tvt-opetuskäytön tuen
järjestämiseen liittyviä haasteita. Ryhmässä
etsitään, hyödynnetään ja edelleen
kehitetään hyväksi havaittuja tukikäytäntöjä.
Työskentelyn tavoitteena on vahvistaa tukihenkilöinä
toimivien osaamista
ja toimintamahdollisuuksia omassa työyhteisössään.
Juonneryhmässä pohditaan esim. seuraavia näkökulmia:
millaisiin tarpeisiin tvt-tukea tarvitaan ja käytetään
yliopistoissa? Miten näihin tarpeisiin liittyvä
tuki tulisi yliopistossa organisoida? Millaista osaamista
ja resursseja
tukihenkilönä toimiminen vaatii? Millaista on
tuloksellinen tekninen ja pedagoginen tuki?
Kuinka vaikuttaa organisaation tekniseen toimintaympäristöön
ja sen kehittämiseen? Juonteen vetäjinä
toimivat Sari Koski-Kotiranta, HY (sari.koski-kotiranta@helsinki.fi)
ja Markku Närhi, JY (mtnarhi@cc.jyu.fi).
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
6. Verkostojuonne
Tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen opetuksessa
muuttaa yliopisto-opettajan työtä verkostomaiseksi.
Vastuu sisällöllisestä asiantuntemuksesta
hajautuu ja opetuksessa korostuu sen suunnittelu ja organisointi.
Verkostoitunut opetus jopa pakottaa tiimityöhön
opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Tieto- ja viestintätekniikan
mahdollistama joustava yhteistyö myös alueellisesti
etäällä olevien toimijoiden kanssa tuo
oman lisänsä verkostotyöhön. Verkostojuonteessa
tarkastellaan osallistujien ja vetäjien yhteistyönä
verkostoituneiden opetushankkeiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
liittyviä kysymyksiä: miten verkostot
muuttavat yliopisto-opettajan työnkuvaa ja yliopistojen
toimintakulttuuria? Mitä ongelmia osallistujat ovat
kohdanneet verkostoissa toimiessaan ja millaisia ratkaisuja
ongelmiin on löydetty? Millaista tukea virtuaaliyliopisto
tarjoaa verkostoille? Juonteessa käsitellään
verkostoyhteistyöhön liittyviä kysymyksiä
kirjallisuuden, artikkeleiden ja osallistujien omien kokemusten
kautta. Kysymysten nostattajina ja työskentelyn tukijoina
toimivat koordinaattori Matti Lappalainen, TY (matti.lappalainen@utu.fi)
ja suunnittelija Mikko Toriseva, TY (mikko.toriseva@utu.fi).
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
Lisätietoa juonteiden vetäjien osaamisalueista
ja kiinnostuksen kohteista löydät täältä.
|