« TieVie-asiantuntijakoulutus
Juonneryhmät
Osallistujat ryhmäytyvät koulutuksen alussa
oman kiinnostuksensa ja valitsemansa kehittämiskohteen
pohjalta n. 15 - 20 hengen juonneryhmiin. Samat juonneryhmät
työskentelevät yhdessä koko koulutuksen
ajan. Osa lähiseminaarien työskentelystä
on eriytetty rinnakkaisiin juonteisiin. Juonteen teemaan
liittyviä kysymyksiä käsitellään
kirjallisuuden, artikkeleiden ja osallistujien omien kokemusten
kautta. Juonneryhmän osallistujat jaetaan edelleen
vertaisryhmiin, joissa työskennellään koulutuksen
aikana. Katso tarkemmin vertaisryhmätyöskentelystä
tästä linkistä.
Juonneryhmien osallistujat löytyvät osallistujalistauksesta
(valitse riippuvalikosta "Juonneryhmittäin").
1. Opetuksen uudistajat -juonne
Tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen
opetuksessa ja sen laajentunut käyttöönotto
korkeakouluissa vaativat tuekseen opetushenkilöstön
koulutusta ja tvt:n opetuskäytön pedagogista
tukiverkkoa. Opetuksen uudistajat -juonteessa pohditaan
osallistujien ja vetäjien yhteistyössä
tvt:n opetuskäyttöön liittyviä korkeakoulupedagogisia
kysymyksiä, opetuksen kehittämisen problematiikkaa
sekä henkilöstökoulutukseen liittyviä
tarpeita. Miten korkeakouluopetusta voidaan kehittää?
Miten tvt:n mukaan tulo vaikuttaa korkeakoulujen opetus-
ja toimintakulttuuriin? Entä millaisella koulutuksella
voidaan parhaiten tukea korkeakouluopettajien tvt:n opetuskäytön
taitojen kehittymistä?
Opetuksen uudistajat -juonteessa pohditaan korkeakoulupedagogiikkaan,
koulutuksen suunnitteluun ja koulutusryhmien ohjaamiseen
sekä asiantuntijuuden jakamiseen liittyviä kysymyksiä.
Juonteessa vertaisryhmien työskentelyyn kuuluu vertaistuen
antamisen lisäksi muun muassa alustusten laatiminen
yhteisesti sovituista teemoista. Opetuksen uudistajat
-juonteen osallistujien kehittämishankkeiden tulee
liittyä henkilöstökoulutukseen, koulutuksen
suunnitteluun, verkostojen tuottaman opetuksen erityiskysymyksiin
tai tvt:n opetuskäytön tukemiseen tai ohjaamiseen.
Opetuksen uudistajat I -juoteen vetäjänä
toimii Merja Ruotsalainen, OY (merja.peurasaari(at)oulu.fi),
Opetuksen uudistajat II -juoteen vetäjinä toimivat
Riikka Rissanen, TKK (riikka.rissanen@hut.fi)
ja Matti Lappalainen, TY (matti.lappalainen@utu.fi)
ja Opetuksen uudistajat III -juoteen vetäjinä
toimivat Mari Jussila, HY (mari.jussila@helsinki.fi)
ja Paula Vaskuri, OY (paula.vaskuri(a)oulu.fi).
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
2. Tekniikan tiennäyttäjät
-juonne
Verkko-opetuksen, opetusmateriaalien ja
sovellusten kehittämishankkeet edellyttävät
tvt:n opetuskäytön kehittäjiltä monialaisten
asiantuntijaryhmien toimintaan osallistumista. Kehittäjien
ei tarvitse välttämättä olla teknisiä
asiantuntijoita, mutta he tarvitsevat teknistä ymmärrystä
tehdessään teknologiaa koskevia valintoja ja
suosituksia.
Tekniikan tiennäyttäjät -juonteessa pohditaan
sitä, millaisia teknologisia kehityssuuntia on näköpiirissä
ja mikä niiden merkitys on opetus- ja tutkimustoiminnalle
korkeakouluissa. Juonteessa käsitellään
verkko-opiskeluympäristöjen, aineistojen tuotannon
ja hallinnan, opintotietojärjestelmien sekä
teknisen tuen kehittämiseen liittyviä kysymyksiä.
Työskentelyssä käydään läpi
kirjallisuuden, tapausesimerkkien, asiantuntija-alustusten
ja vierailukäyntien avulla teknisten ratkaisujen
käyttökokemuksia ja -tilanteita.
Tekniikan tiennäyttäjät I -juonteen vetäjänä
toimii Antti Auer, JY (auer@jyu.fi)
ja Tekniikan tiennäyttäjät II -juonteen
vetäjänä toimii Markku Närhi, JY (mtnarhi@cc.jyu.fi).
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
3. Rakenteiden ravistelijat -juonne
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
kysymykset kytkeytyvät korkeakouluissa vahvasti strategian
suunnitteluun, toimeenpanoon ja seurantaan, johtamiseen
sekä muuttuviin työnkuviin. Tässä
juonteessa koulutuksen teemoja - pedagogista, teknologista
ja organisatorista muutosta - tarkastellaan lähinnä
hallinnollisesta näkökulmasta käsin. Keskeisiä
kysymyksiä ovat muun muassa seuraavat:
- Miten opetusverkostot ja niiden myötä tiimityö,
virtuaalisuus ja tekniikka muuttavat korkeakouluja?
- Millainen on toimiva strategiaprosessi ja miten strategia
maastoutetaan, miten se muuntuu eläväksi käytännöksi?
- Miten haluamme korkeakoulun muuttuvan, jotta se tukee
uusien käytäntöjen syntymistä ja
vakiintumista?
- Millaisia toimintatapoja tai toimintatapojen muutoksia
tarvitaan, miten sitoudutaan ja sitoutetaan muutosprosessiin?
- Millaisiin tarpeisiin tieto- ja viestintätekniikka
voi vastata?
- Miten näihin tarpeisiin liittyvä tuki tulisi
korkeakoulussa organisoida?
- Kuinka vaikuttaa organisaation tekniseen toimintaympäristöön
ja sen kehittämiseen?
Jos omassa työssäsi - kuuluipa työnkuvaasi
opetusta, suunnittelua, hallinnointia, johtamista, tukipalveluiden
järjestämistä tai jotakin muuta - tulet
pohtineeksi edellä mainittuja kysymyksiä, saatat
löytää juonteesta samoja asioita pohtivia
tievieläisiä. Juonneryhmän sisällä
tullaan työskentelemään muutaman hengen
vertaisryhmissä, joissa erityisesti viedään
omia kehittämishankkeita eteenpäin.
Rakenteiden ravistelijat -juoteen vetäjinä
toimivat Sari Koski-Kotiranta, HY (sari.koski-kotiranta@helsinki.fi)
ja Mikko Toriseva, TY (mikko.toriseva@utu.fi)
Ks. juonteen kirjallisuus.
Ks. Reaktiopaperikirjallisuus
lähiseminaareihin
|