« TieVie-asiantuntijakoulutus
Verkkojaksojen korvaavat suoritukset
Pedagoginen muutos -verkkojakson
(10.5. - 6.6.2004) korvaava suoritus
Jos verkkojakso on jäänyt ajallaan
käymättä, voit korvata sen tekemällä
alla olevan tehtävän. Jos tiedät, että
sinulta puuttuu jakson suorittamisesta vain osia, sovi
jakson loppuun saattamisesta Paula Vaskurin kanssa, paula.vaskuri(a)oulu.fi,
(p. 08 - 553 4039).
Korvaavat tehtävät
1) Tutustu verkkojaksosta laadittuun yhteenvetoon
sekä mielellään myös omassa juonneryhmässäsi
käytyyn keskusteluun Pedagoginen muutos -työtilassa
(kirjaudu Optimaan).
Tutustu tämän lisäksi vähintään
kahteen jakson oheismateriaalina olleeseen artikkeliin
/ teokseen osoitteessa http://tievie.oulu.fi/pedmuutos_10ov_2004/kirjallisuus.htm.
Kirjoita yhteenvedon ja kirjallisuuden pohjalta ajatuksiasi
oman kehittämishankkeesi pedagogisista ratkaisuista
(laajuus n. 5 sivua). Käytä apunasi mm. seuraavia
kysymyksiä:
- Mihin verkkojakson keskusteluissakin esiin nousseisiin
asioihin sinun kannattaisi hankkeessasi kiinnittää
huomiota? Mitkä asiat voit jättää
vähemmälle huomiolle? Mitä uutta opit
/ oivalsit lukemistasi keskusteluista?
- Miten verkkojakson yhteenvedossa käsitellyt pedagogiset
periaatteet (esim. sitoutuminen, reflektio, yhteisöllisyys,
dialogi) toteutuvat omassa hankkeessasi? Millaisten
muiden periaatteiden varaan olet omaa hankettasi rakentanut?
Miksi?
- Millaisia ongelmia hankkeen toteuttamisessa voi tulla
vastaan? Miten niihin voisi ennakkoon varautua?
- Mitä ymmärrät pedagogisella muutoksella?
Miten pedagoginen muutos suhteutuu laitoksesi toimintakulttuuriin?
2) Tee aikataulu- ja palautteenkeruusuunnitelma hankkeesi
etenemiselle. Suunnitelmaa tehdessä voit miettiä
mm. seuraavia kysymyksiä:
- Mitä sinun tulee (mitä aiot) saada aikaan
hankkeessasi ja mihin mennessä? Miten hankkeesi
etenee ajallisesti? Onko joitakin "dead lineja"
tiedossa? Millaisia työvaiheita hankkeeseesi liittyy?
Mitkä ajanjaksot ovat erityisen tärkeitä
hankkeesi kannalta? Miksi?
Miten TieVie-kouluttajakoulutus tukee oman hankkeesi
etenemistä? Miten voisit parhaalla mahdollisella
tavalla hyötyä muista osallistujista?
- Keitä osapuolia hankkeessasi on "toteuttajana/yhteistyökumppanina"?
Entä "kohteena/osallistujana"? Millaista
yhteistyötä (verkostoitumista) hankkeessasi
voisi tehdä? Miten työnjako ja vastuut eri
osapuolten välillä sovitaan/organisoidaan?
Mistä saat apua, kun sitä tarvitset?
- Millaisia resursseja (henkilöresurssit, raha,
aika, osaaminen, laitteet, tilat, jne.) hankkeessasi
on olemassa? Ovatko resurssit riittävät? Mitä
olemassa olevilla resursseilla on realistista saada
aikaan? Onko lisäresurssien hankkiminen mahdollista?
Miten esimerkiksi sovitat hankkeen muuhun virkatyöhösi?
- Keneltä ja missä vaiheissa pyydät palautetta
hankkeestasi ja suunnitelmistasi? Missä vaiheessa
palautteesta olisi eniten apua? Millä tavoin palautetta
voit kerätä eri vaiheissa? Minkälaista
epäsuoraa palautetta voit itse kirjata ylös?
Vie kirjoituksesi TieVie-portaaliin omaan työtilaasi
(http://www.tievie.fi
-> Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa).
Otsikoi kirjoitus selkeästi (esim. Pedagoginen muutos
-verkkojakson -korvaava tehtävä). Lähetä
tehtävän valmistumisesta viestiä Paulalle
(paula.vaskuri(a)oulu.fi).
Teknologinen muutos -verkkojakson
(16.8. - 26.9.2004) korvaava suoritus
Jos verkkojakso on jäänyt ajallaan suorittamatta,
niin voit korvata sen tekemällä alla olevan
tehtävän. Jos tiedät, että sinulta
puuttuu jakson suorittamisesta vain osia, niin ota yhteyttä:
Markku Närhiin, mtnarhi@cc.jyu.fi,
p. 014 2604127
Korvaava tehtävä (korvaavan tehtävän
kokonaislaajuus on n. 4 sivua):
1) Tutustu Optima verkkoympäristössä (työtila:
TieVie_10: Teknolog. muutos_04) verkkojakson työskentelyyn
ja materiaaleihin sekä jaksolla laadittuihin tulevaisuustarinoihin
ja skenaarioihin. Tutustu tarkemmin ainakin oman juonteesi
tulevaisuustarinoihin ja oman juonneryhmäparisi pohdintakeskusteluihin.
2) Kirjoita näiden lähdemateriaalien pohjalta
oman hankkeesi tulevaisuustarina vuodelle 2009. Keskity
tulevaisuustarinassa erityisesti hankkeesi tilanteeseen
ja toimintaympäristöön ja pohdi verkkojakson
antia omalle kehittämishankkeellesi. Ohjeita tulevaisuustarinan
laatimiseen löydät jakson materiaalista.
3) Kirjoita lyhyt skenaario omasta työ- ja opetusympäristöstäsi
yliopistossa vuonna 2014. Kuvauksen pohjana voit käyttää
jakson skenaario-ohjeen yleisiä kysymyksiä ja
teemoja. Keskity skenaariossa teknologian hyväksikäyttöön
opetuksessa ja opiskelussa sekä yliopiston toimintakulttuurin
pohdintaan. Perustele kuvauksesi teknologiset ratkaisut
ja toimintamallit, ja ota myös kantaa verkkojaksolla
esitettyihin skenaarioihin.
4) Vie kirjoituksesi TieVie-portaaliin omaan työtilaasi
(http://www.tievie.fi
-> Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa).
Otsikoi kirjoitus selkeästi (esim. Teknologinen muutos
-verkkojakson
-korvaava tehtävä). Lähetä tehtävän
valmistumisesta viesti Markku Närhille mtnarhi@cc.jyu.fi
Huom. 11.10. julkaistaan verkkojaksosta kooste, jota
voi käyttää hyväksi korvaavan tehtävän
suorittamisessa.
Organisatorinen muutos
-verkkojakson (1.11. - 5.12.2004) korvaava suoritus
Verkkojakson voit korvata tekemällä alla olevan
korvaavan tehtävän. Korvaava tehtävä
palautetaan TieVie-portaalin omaan työtilaan 14.1.2005
mennessä. Jos tiedät, että sinulta puuttuu
jakson suorittamisesta vain pieniä osia, niin ota
minuun erikseen yhteyttä (sini.m.lehto@helsinki.fi
/ p. 09 191 23277), niin sovitaan pienemmistä korvaavuuksista
tapauskohtaisesti.
Korvaava tehtävä (kokonaislaajuus 4-5 sivua):
1. Tutustu verkkojakson materiaaleihin "Aikataulut
ja tehtävät" -sivustolla:
http://kampela.it.helsinki.fi/apumatti/lcms.php?page=452&lcms_page=452&info=
1) --> Materiaalit. Materiaalit löytyvät
myös verkkojakson WebCT-alueelta
(https://webct-server.it.helsinki.fi).
Lue erityisen hyvin SVY:n strategiapalvelusta löytyviä
materiaaleja osoitteessa: http://www.virtuaaliyliopisto.fi/strategiapalvelu/
Strategiapalvelun työkalupakin käytön
tavoitteena on antaa kokonaiskuva tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön strategiaprosessista. Sivustossa
annetaan aineksia strategian suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Strategiapalvelun strategiapankkiin on koottu kansallisen
korkeakoulusektorin tvt:n opetuskäytön strategiat
ja toimeenpanosuunnitelmat.Sivustolla tarjotaan myös
muita verkko-opetuksen kannalta keskeisiä strategiadokumentteja.
Strategiapalvelun materiaaleista löytyy strategian
laadintaan, toteutukseen ja arviointiin liittyviä
kaavioita, lomakkeita, kuvauksia, artikkeleita ja valikoitua
verkkoaineistoa. Strategiapalvelun kokemuksia-sivulle
on koottu muiden kokemuksia strategiatyöskentelystä
ja esimerkkejä parhaista käytänteistä
yliopisto- ja laitostasolla.
Strategiapalvelun materiaalien lisäksi lue verkkojaksosta
laadittu yhteenveto (joka valmistuu verkkojakson päättymisen
jälkeen viikon 50 aikana). Yhteenvedon löydät
viikon 51 alusta lähtien verkkojakson WebCT-alueelta
ja TieVie-portaalista (ks. Jakson
yhteenveto).
2. Aloita korvaavan tehtävän kirjoittaminen
esittelemällä tiiviisti lukemasi strategiamateriaalin
keskeistä sisältöä (merkitse lähteet
mukaan).
3. Lue verkkojaksolla hyödynnetty strategialuennos,
johon löydät linkin "Aikataulut ja tehtävät"
-sivustolta:
http://kampela.it.helsinki.fi/apumatti/lcms.php?page=452&lcms_page=452&info=
1) --> Strategialuonnos. Materiaalit löytyvät
myös verkkojakson WebCT-alueelta
(https://webct-server.it.helsinki.fi).
4. Arvioi korvaavassa tehtävässä
tämän strategialuonnoksen sisältöä
ottamalla kantaa seuraaviin kysymyksiin:
- Onko strategiassa esitelty visio riittävän
innostava?
- Millaiseen tulevaisuuskuvaan strategia perustuu?
- Ovatko valitut painopistealueet tärkeitä
kehittämiskohteita?
- Miten esitetyt toimenpiteet tukevat strategian toteuttamista?
- Millaiselta laitoksen tulevaisuus näyttää?
- Kenen lähtökohdista strategia on laadittu?
5. Tutustu oman verkkoryhmäsi käymään
toimeenpanoa koskevaan verkkokeskusteluun WebCT:ssä
(ryhmäjako on nähtävillä "Yleinen"
keskustelualueella) sekä toimeenpanokeskustelun ryhmäkohtaiseen,
tuutorin laatimaan yhteenvetoon, joka löytyy aina
kunkin ryhmän toimeenpanokeskustelujen keskustelualueelta.
Pohdi korvaavassa tehtävässä
itsenäisesti strategialuonnoksen toimeenpanoprosessia
seuraavien kysymysten avulla:
- Miten henkilökunta saadaan sitoutettua strategiaprosessiin
ja sen toimeenpanoon?
- Miten strategiatyö jalkautetaan laitokselle?
- Millaisiin käytännön toimenpiteisiin
laitoksella olisi ryhdyttävä, jotta toimeenpano
edistyisi?
- Millaisia asioita strategialuonnokseen jalkauttamissuunnitelmaan
tulisi sisällyttää?
6. Tee lopuksi oman laitoksen tvt:n opetuskäytön
strategiatyötä koskeva portfoliotehtävä,
johon löydät tarkemmat ohjeet "Aikataulut
ja tehtävät" -sivustolta:
http://kampela.it.helsinki.fi/apumatti/lcms.php?page=452&lcms_page=452&info=
1) --> Portfoliotehtävä.
Korvaava suoritus suositellaan tehtäväksi mahdollisimman
pian, mutta sen tulisi olla viimeistään valmiina
14.1.2005. Vie korvaava suoritus TieVie-portaaliin omaan
työtilaasi (http://www.tievie.fi
-> Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa).
Otsikoi kirjoitus selkeästi (Organisatorinen muutos
-verkkojakson korvaava tehtävä). Tarkistamme
kaikkien suoritukset 17.1.2005, jonka jälkeen valmistuvista
suorituksista toivomme erillistä ilmoitusta osoitteeseen:
sini.m.lehto@helsinki.fi.
Portfolio-verkkojakson (31.1.
- 6.3.2005) korvaava suoritus
- tutustua verkkojakson WebCT
-ympäristössä omassa juonteessa tuotettuihin
portfolioihin ja kommentoida niitä vapaasti omasta
näkökulmasta sekä suhteessa TieVie-portaalin
portfoliotyöskentelyohjeisiin ja portfoliolle asetettuihin
suorituskriteereihin (vähintään 1xA4)
- tuottaa oma portfolio verkkojakson ohjeiden pohjalta
- oman tuotoksen itsearviointi suhteessa portfoliotyöskentelyohjeisiin
ja portfoliolle asetettuihin suorituskriteereihin sekä
omassa juonteessa tuotettuihin portfolioluonnoksiin
(vähintään 1xA4)
|