|  
                       
 « TieVie-asiantuntijakoulutus Verkkojaksojen korvaavat suorituksetPedagoginen muutos -verkkojakson 
                        (10.5. - 6.6.2004) korvaava suoritusJos verkkojakso on jäänyt ajallaan 
                        käymättä, voit korvata sen tekemällä 
                        alla olevan tehtävän. Jos tiedät, että 
                        sinulta puuttuu jakson suorittamisesta vain osia, sovi 
                        jakson loppuun saattamisesta Paula Vaskurin kanssa, paula.vaskuri(a)oulu.fi, 
                        (p. 08 - 553 4039). Korvaavat tehtävät1) Tutustu verkkojaksosta laadittuun yhteenvetoon 
                        sekä mielellään myös omassa juonneryhmässäsi 
                        käytyyn keskusteluun Pedagoginen muutos -työtilassa 
                        (kirjaudu Optimaan). 
                        Tutustu tämän lisäksi vähintään 
                        kahteen jakson oheismateriaalina olleeseen artikkeliin 
                        / teokseen osoitteessa http://tievie.oulu.fi/pedmuutos_10ov_2004/kirjallisuus.htm. 
                        Kirjoita yhteenvedon ja kirjallisuuden pohjalta ajatuksiasi 
                        oman kehittämishankkeesi pedagogisista ratkaisuista 
                        (laajuus n. 5 sivua). Käytä apunasi mm. seuraavia 
                        kysymyksiä: 
                        Mihin verkkojakson keskusteluissakin esiin nousseisiin 
                          asioihin sinun kannattaisi hankkeessasi kiinnittää 
                          huomiota? Mitkä asiat voit jättää 
                          vähemmälle huomiolle? Mitä uutta opit 
                          / oivalsit lukemistasi keskusteluista? Miten verkkojakson yhteenvedossa käsitellyt pedagogiset 
                          periaatteet (esim. sitoutuminen, reflektio, yhteisöllisyys, 
                          dialogi) toteutuvat omassa hankkeessasi? Millaisten 
                          muiden periaatteiden varaan olet omaa hankettasi rakentanut? 
                          Miksi? Millaisia ongelmia hankkeen toteuttamisessa voi tulla 
                          vastaan? Miten niihin voisi ennakkoon varautua? Mitä ymmärrät pedagogisella muutoksella? 
                          Miten pedagoginen muutos suhteutuu laitoksesi toimintakulttuuriin? 
                         2) Tee aikataulu- ja palautteenkeruusuunnitelma hankkeesi 
                        etenemiselle. Suunnitelmaa tehdessä voit miettiä 
                        mm. seuraavia kysymyksiä: 
                        Mitä sinun tulee (mitä aiot) saada aikaan 
                          hankkeessasi ja mihin mennessä? Miten hankkeesi 
                          etenee ajallisesti? Onko joitakin "dead lineja" 
                          tiedossa? Millaisia työvaiheita hankkeeseesi liittyy? 
                          Mitkä ajanjaksot ovat erityisen tärkeitä 
                          hankkeesi kannalta? Miksi? Miten TieVie-kouluttajakoulutus tukee oman hankkeesi 
                          etenemistä? Miten voisit parhaalla mahdollisella 
                          tavalla hyötyä muista osallistujista?
Keitä osapuolia hankkeessasi on "toteuttajana/yhteistyökumppanina"? 
                          Entä "kohteena/osallistujana"? Millaista 
                          yhteistyötä (verkostoitumista) hankkeessasi 
                          voisi tehdä? Miten työnjako ja vastuut eri 
                          osapuolten välillä sovitaan/organisoidaan? 
                          Mistä saat apua, kun sitä tarvitset? Millaisia resursseja (henkilöresurssit, raha, 
                          aika, osaaminen, laitteet, tilat, jne.) hankkeessasi 
                          on olemassa? Ovatko resurssit riittävät? Mitä 
                          olemassa olevilla resursseilla on realistista saada 
                          aikaan? Onko lisäresurssien hankkiminen mahdollista? 
                          Miten esimerkiksi sovitat hankkeen muuhun virkatyöhösi? 
                        Keneltä ja missä vaiheissa pyydät palautetta 
                          hankkeestasi ja suunnitelmistasi? Missä vaiheessa 
                          palautteesta olisi eniten apua? Millä tavoin palautetta 
                          voit kerätä eri vaiheissa? Minkälaista 
                          epäsuoraa palautetta voit itse kirjata ylös? Vie kirjoituksesi TieVie-portaaliin omaan työtilaasi 
                        (http://www.tievie.fi 
                        -> Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa). 
                        Otsikoi kirjoitus selkeästi (esim. Pedagoginen muutos 
                        -verkkojakson -korvaava tehtävä). Lähetä 
                        tehtävän valmistumisesta viestiä Paulalle 
                        (paula.vaskuri(a)oulu.fi). 
                       
  Teknologinen muutos -verkkojakson 
                        (16.8. - 26.9.2004) korvaava suoritusJos verkkojakso on jäänyt ajallaan suorittamatta, 
                        niin voit korvata sen tekemällä alla olevan 
                        tehtävän. Jos tiedät, että sinulta 
                        puuttuu jakson suorittamisesta vain osia, niin ota yhteyttä: 
                        Markku Närhiin, mtnarhi@cc.jyu.fi, 
                        p. 014 2604127 Korvaava tehtävä (korvaavan tehtävän 
                        kokonaislaajuus on n. 4 sivua): 1) Tutustu Optima verkkoympäristössä (työtila: 
                        TieVie_10: Teknolog. muutos_04) verkkojakson työskentelyyn 
                        ja materiaaleihin sekä jaksolla laadittuihin tulevaisuustarinoihin 
                        ja skenaarioihin. Tutustu tarkemmin ainakin oman juonteesi 
                        tulevaisuustarinoihin ja oman juonneryhmäparisi pohdintakeskusteluihin.
 2) Kirjoita näiden lähdemateriaalien pohjalta 
                        oman hankkeesi tulevaisuustarina vuodelle 2009. Keskity 
                        tulevaisuustarinassa erityisesti hankkeesi tilanteeseen 
                        ja toimintaympäristöön ja pohdi verkkojakson 
                        antia omalle kehittämishankkeellesi. Ohjeita tulevaisuustarinan 
                        laatimiseen löydät jakson materiaalista.
 3) Kirjoita lyhyt skenaario omasta työ- ja opetusympäristöstäsi 
                        yliopistossa vuonna 2014. Kuvauksen pohjana voit käyttää 
                        jakson skenaario-ohjeen yleisiä kysymyksiä ja 
                        teemoja. Keskity skenaariossa teknologian hyväksikäyttöön 
                        opetuksessa ja opiskelussa sekä yliopiston toimintakulttuurin 
                        pohdintaan. Perustele kuvauksesi teknologiset ratkaisut 
                        ja toimintamallit, ja ota myös kantaa verkkojaksolla 
                        esitettyihin skenaarioihin. 
 4) Vie kirjoituksesi TieVie-portaaliin omaan työtilaasi 
                        (http://www.tievie.fi 
                        -> Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa). 
                        Otsikoi kirjoitus selkeästi (esim. Teknologinen muutos 
                        -verkkojakson-korvaava tehtävä). Lähetä tehtävän 
                        valmistumisesta viesti Markku Närhille mtnarhi@cc.jyu.fi
 
 Huom. 11.10. julkaistaan verkkojaksosta kooste, jota 
                        voi käyttää hyväksi korvaavan tehtävän 
                        suorittamisessa. 
 Organisatorinen muutos 
                        -verkkojakson (1.11. - 5.12.2004) korvaava suoritusVerkkojakson voit korvata tekemällä alla olevan 
                        korvaavan tehtävän. Korvaava tehtävä 
                        palautetaan TieVie-portaalin omaan työtilaan 14.1.2005 
                        mennessä. Jos tiedät, että sinulta puuttuu 
                        jakson suorittamisesta vain pieniä osia, niin ota 
                        minuun erikseen yhteyttä (sini.m.lehto@helsinki.fi 
                        / p. 09 191 23277), niin sovitaan pienemmistä korvaavuuksista 
                        tapauskohtaisesti.  Korvaava tehtävä (kokonaislaajuus 4-5 sivua): 1. Tutustu verkkojakson materiaaleihin "Aikataulut 
                        ja tehtävät" -sivustolla:http://kampela.it.helsinki.fi/apumatti/lcms.php?page=452&lcms_page=452&info=
 1) --> Materiaalit. Materiaalit löytyvät 
                        myös verkkojakson WebCT-alueelta
 (https://webct-server.it.helsinki.fi).
 Lue erityisen hyvin SVY:n strategiapalvelusta löytyviä 
                        materiaaleja osoitteessa: http://www.virtuaaliyliopisto.fi/strategiapalvelu/ 
                       Strategiapalvelun työkalupakin käytön 
                        tavoitteena on antaa kokonaiskuva tieto- ja viestintätekniikan 
                        opetuskäytön strategiaprosessista. Sivustossa 
                        annetaan aineksia strategian suunnitteluun ja toteuttamiseen. 
                        Strategiapalvelun strategiapankkiin on koottu kansallisenkorkeakoulusektorin tvt:n opetuskäytön strategiat 
                        ja toimeenpanosuunnitelmat.Sivustolla tarjotaan myös 
                        muita verkko-opetuksen kannalta keskeisiä strategiadokumentteja. 
                        Strategiapalvelun materiaaleista löytyy strategian 
                        laadintaan, toteutukseen ja arviointiin liittyviä 
                        kaavioita, lomakkeita, kuvauksia, artikkeleita ja valikoitua 
                        verkkoaineistoa. Strategiapalvelun kokemuksia-sivulle 
                        on koottu muiden kokemuksia strategiatyöskentelystä 
                        ja esimerkkejä parhaista käytänteistä 
                        yliopisto- ja laitostasolla.
 Strategiapalvelun materiaalien lisäksi lue verkkojaksosta 
                        laadittu yhteenveto (joka valmistuu verkkojakson päättymisen 
                        jälkeen viikon 50 aikana). Yhteenvedon löydät 
                        viikon 51 alusta lähtien verkkojakson WebCT-alueelta 
                        ja TieVie-portaalista (ks. Jakson 
                        yhteenveto). 2. Aloita korvaavan tehtävän kirjoittaminen 
                        esittelemällä tiiviisti lukemasi strategiamateriaalin 
                        keskeistä sisältöä (merkitse lähteet 
                        mukaan).  3. Lue verkkojaksolla hyödynnetty strategialuennos, 
                        johon löydät linkin "Aikataulut ja tehtävät" 
                        -sivustolta: 
                        http://kampela.it.helsinki.fi/apumatti/lcms.php?page=452&lcms_page=452&info=1) --> Strategialuonnos. Materiaalit löytyvät 
                        myös verkkojakson WebCT-alueelta
 (https://webct-server.it.helsinki.fi).
 4. Arvioi korvaavassa tehtävässä 
                        tämän strategialuonnoksen sisältöä 
                        ottamalla kantaa seuraaviin kysymyksiin: 
                         Onko strategiassa esitelty visio riittävän 
                          innostava? Millaiseen tulevaisuuskuvaan strategia perustuu? Ovatko valitut painopistealueet tärkeitä 
                          kehittämiskohteita? Miten esitetyt toimenpiteet tukevat strategian toteuttamista? 
                        Millaiselta laitoksen tulevaisuus näyttää? 
                        Kenen lähtökohdista strategia on laadittu? 
                         5. Tutustu oman verkkoryhmäsi käymään 
                        toimeenpanoa koskevaan verkkokeskusteluun WebCT:ssä 
                        (ryhmäjako on nähtävillä "Yleinen" 
                        keskustelualueella) sekä toimeenpanokeskustelun ryhmäkohtaiseen, 
                        tuutorin laatimaan yhteenvetoon, joka löytyy aina 
                        kunkin ryhmän toimeenpanokeskustelujen keskustelualueelta. 
                        Pohdi korvaavassa tehtävässäitsenäisesti strategialuonnoksen toimeenpanoprosessia 
                        seuraavien kysymysten avulla:
 
                        Miten henkilökunta saadaan sitoutettua strategiaprosessiin 
                          ja sen toimeenpanoon? - Miten strategiatyö jalkautetaan laitokselle?
Millaisiin käytännön toimenpiteisiin 
                          laitoksella olisi ryhdyttävä, jotta toimeenpano 
                          edistyisi?Millaisia asioita strategialuonnokseen jalkauttamissuunnitelmaan 
                          tulisi sisällyttää?  6. Tee lopuksi oman laitoksen tvt:n opetuskäytön 
                        strategiatyötä koskeva portfoliotehtävä, 
                        johon löydät tarkemmat ohjeet "Aikataulut 
                        ja tehtävät" -sivustolta: 
                        http://kampela.it.helsinki.fi/apumatti/lcms.php?page=452&lcms_page=452&info=1) --> Portfoliotehtävä.
 Korvaava suoritus suositellaan tehtäväksi mahdollisimman 
                        pian, mutta sen tulisi olla viimeistään valmiina 
                        14.1.2005. Vie korvaava suoritus TieVie-portaaliin omaan 
                        työtilaasi (http://www.tievie.fi 
                        -> Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa). 
                        Otsikoi kirjoitus selkeästi (Organisatorinen muutos 
                        -verkkojakson korvaava tehtävä). Tarkistamme 
                        kaikkien suoritukset 17.1.2005, jonka jälkeen valmistuvista 
                        suorituksista toivomme erillistä ilmoitusta osoitteeseen: 
                        sini.m.lehto@helsinki.fi. 
 Portfolio-verkkojakson (31.1. 
                        - 6.3.2005) korvaava suoritus
                         tutustua verkkojakson WebCT 
                          -ympäristössä omassa juonteessa tuotettuihin 
                          portfolioihin ja kommentoida niitä vapaasti omasta 
                          näkökulmasta sekä suhteessa TieVie-portaalin 
                          portfoliotyöskentelyohjeisiin ja portfoliolle asetettuihin 
                          suorituskriteereihin (vähintään 1xA4)tuottaa oma portfolio verkkojakson ohjeiden pohjalta 
                        oman tuotoksen itsearviointi suhteessa portfoliotyöskentelyohjeisiin 
                          ja portfoliolle asetettuihin suorituskriteereihin sekä 
                          omassa juonteessa tuotettuihin portfolioluonnoksiin 
                          (vähintään 1xA4)
   |