Kirjallisuus ja artikkelit teemoittain
Asiantuntijuuden jakaminen
Dillenbourg, P. & Self, J. (1992). A computational
approach to socially distributed cognition. European Journal
of Psychology of Education. http://tecfa.unige.ch/tecfa/publicat/dil-papers-2/Dil.7.2.5.pdf
Kaivo-Oja, J., Malaska, P. & Rubin, A. (1997). Asiantuntijuus
on osaamista, eettisyyttä ja kriittisyyttä. Tiedepolitiikka:
Edistyksellinen tiedeliitto ry:n julkaisu. - Helsinki: Edistyksellinen
tiedeliitto. 22: 2, 3. artikkeli. http://elektra.helsinki.fi/se/t/0782-0674/22/2/asiantun.pdf
Tynjälä, P (2004). Asiantuntijuus ja työkulttuurit
opettajan ammatissa. - Kasvatus. Suomen kasvatustieteellinen
aikakauskirja 2/2004. 35. vsk. 174 - 190.
Autonomia / itseohjautuvuus
Ahteenmäki-Pelkonen, L. (1998). Mezirow - itseohjautuvuuskeskustelun
toisinajattelija. Aikuiskasvatus: aikuiskasvatustieteellinen
aikakauslehti. - Helsinki : Kansanvalistusseura. 18: 1,
6. artikkeli. http://elektra.helsinki.fi/se/a/0358-6197/18/1/mezirowi.pdf
Kiviniemi, K. (2000). Autonomian ja ohjauksen suhde verkko-opetuksessa.
Teoksessa Salilla, P. & Kalli, P. (toim.) Verkot ja
teknologia aikuisopiskelun tukena. Aikuiskasvatuksen 42.
vuosikirja.
Loukola, O. 1995. Mitä autonomia on?. Aikuiskasvatus:
aikuiskasvatustieteellinen aikakauslehti 3. http://elektra.helsinki.fi/se/a/0358-6197/15/3/mitaauto.pdf
Manninen, J. ( 1998). Mezirowin itseohjautuvuuskäsityksiä
ymmärrettävästi. Aikuiskasvatus : aikuiskasvatustieteellinen
aikakauslehti. - Helsinki : Kansanvalistusseura. 18 (1998)
: 1, 7. artikkeli. http://elektra.helsinki.fi/se/a/0358-6197/18/1/mezimann.pdf
Väisänen, P. (2000). Kohti oppimiskeskeistä
pedagogiikkaa opettajankoulutuksessa. Teoksessa Enkenberg,
J., Väisänen, P. & Savolainen, E. (toim.)
Opettajatiedon kipinöitä. Kirjoituksia pedagogiikasta.
Joensuun yliopisto. Savonlinnan opettajankoulutuslaitos.
Verkkoversio.
Dialogi / vastavuoroisuus
Aarnio, H. - Enqvist, J. 2003. Kvasi-interaktiosta todelliseen
dialogiin verkkotyöskentelyssä. Symbosium-esitelmä
Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa
-konferenssissa (ITK-konferenssissa) Hämeenlinnassa
10.4.2003.
http://www.yle.fi/opinportti/seminaarit/
(äänitiedosto).
Aarnio, H. (2001). Autenttinen ja dialoginen osaamisen
rakentaminen verkossa. Ammattikasvatuksen aikakausikirja
3, 26 - 34.
Dillenbourg, P. & Traum, D. (1999). The long road from
a shared screen to a shared understanding. University of
Geneva, TECFA; University of Maryland, UMIACS. (pdf)
Hakkarainen, K. (2001). Learning as interaction. In H.
Hyötyniemi (ed.), Feedback to the future: Systems,
cybernetics, and artificial intelligence. Proceedings of
the 9th Finnish Artificial Intelligence Conference. Publications
of the Finnish Artificial Intelligence Society 15. Helsinki:
Copy-Set. 143 - 158.
Huttunen, R. 1995. Dialogiopetuksen filosofia. Tiedepolitiikka
3. Väitöskirja-artikkeli. http://www.cc.jyu.fi/~rakahu/tiedepol.html
Koskinen, I. (2000). Teknologia vuorovaikutuksen osana.
Tiedepolitiikka: Edistyksellinen tiedeliitto ry:n julkaisu.
Helsinki: Edistyksellinen tiedeliitto. http://elektra.helsinki.fi/se/t/0782-0674/25/3/teknkosk.pdf
Lipponen, L., Rahikainen, M., Hakkarainen, K. & Palonen,
T. (2002). Effective participation and discourse through
a computer network: Investigating elementary students' computer-supported
interaction. (pdf)
Mäkitalo, K., Salo, P., Häkkinen, P. & Järvelä,
S. (2001).
Analysing the Mechanism of Common Ground in Collaborative
Web-based Interaction. Euro-CSCL.
Kriittisyys / kokemuksellisuus
Hakkarainen, K, Palonen, T, & Paavola, S. (2002). Kolme
näkökulmaa asiantuntijuuden tutkimiseen. Psykologia,
37 (6), 448 - 464.
Poikela,E. & Poikela, S. 1999. Kriittisyys ja ongelmaperustainen
oppiminen. Teoksessa Järvinen-Taubert, J.& Valtonen,
P. Kriittisyyteen kasvu korkeakoulutuksessa. Tampere: TAJU.
(167-185) http://www.uta.fi/laitokset/kirjasto/oppimiskeskus/
verkkoaineisto/kasv/poikela99.pdf
Reflektio
Järvinen, A. & Poikela, E. (2000). Työssä
oppiminen reflektiivistä ja kontekstuaalista. Aikuiskasvatus
: aikuiskasvatustieteellinen aikakauslehti. Helsinki: Kansanvalistusseura.
20: 4, 5. http://elektra.helsinki.fi/se/a/0358-6197/20/4/tyossaop.pdf
Mezirow, J. (1995). Kriittinen reflektio uudistavan oppimisen
käynnistäjänä. Teoksessa: Mezirow, J.
et al. (toim.) Uudistava oppiminen. Kriittinen reflektio
aikuiskoulutuksessa. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus-
ja koulutuskeskus. Oppimateriaaleja 23. Helsinki: Miktor.
Boud, D. & Walker, D. (1998). Promoting reflection
in professional courses: The challenge of context. Studies
in Higher Education. http://www.education.uts.edu.au/
ostaff/staff/publications/db_19_bw_she_98.pdf
Sitoutuminen / motivaatio
Crook, C. (2000). Motivation and the Ecology of Collaborative
Learning. Teoksessa Joiner R. , Littleton, K., Faulkner
D., & Miell, D. (toim.) Rethinking Collaborative Learning.
London: Free Association Books.
Hakkarainen, K., Lipponen, L., Järvelä, S., &
Niemivirta, M. (1999). The interaction of motivational orientation
and knowledge-seeking inquiry in computer-supported collaborative
learning. Journal of Educational Computing Research. 21
(3), 261 - 279.
Järvelä, S., & Niemivirta, M. (1997). Mikä
ohjaa oppijaa? Oppimisteoreettiset muutokset ja motivaatiotutkimuksen
ajankohtaisuus. Kasvatus. 28 (3), 221 - 233.
Ongelmakeskeisyys
Poikela, E. & Poikela, S. (1997). Ongelmaperustainen
oppiminen. PBL -metodi vai strategia. Aikuiskoulutuksen
maailma. (24 - 26). http://www.uta.fi/laitokset/
kirjasto/oppimiskeskus/verkkoaineisto/kasv/poikela97B.pdf
(Verkko)-opetuksen etiikka
Helkama, K & Myyry, L. (1999). Näkökulmia
ammattietiikan opetukseen yliopistoissa. Teoksessa Myyry,
L. (toim.) Ammattietiikka yliopistoissa: Eväitä
työelämään
Ammattieettisen opetuksen kartoittamis- ja kehittämisraportti.
(ks. http://www.valt.helsinki.fi/sospsyk/aetiikka.pdf)
Hintikka, M. Etiikan opetus - Onko se tarpeen? (1999).
Näkökulmia ammattietiikan opetukseen yliopistoissa.
Teoksessa Myyry, L. (toim.) Ammattietiikka yliopistoissa:
Eväitä työelämään. Ammattieettisen
opetuksen kartoittamis- ja kehittämisraportti.
(ks. http://www.valt.helsinki.fi/sospsyk/aetiikka.pdf)
Huusko, M. & Jokinen, S. (2001). "En minä,
mutta pojat". Yliopisto-opiskeluun liittyvä epäeettinen
toiminta sivistyksen ja tuloksellisuuden ristivedossa. Oulun
yliopiston opetus- ja opiskelijapalveluiden julkaisuja A
19. (ks. tiivistelmä)
Mantere, S. Virtuaalitietokanta ammattietiikan työvälineenä.
(1999). Näkökulmia ammattietiikan opetukseen yliopistoissa.
Teoksessa Myyry, L. (toim.) Ammattietiikka yliopistoissa:
Eväitä työelämään. Ammattieettisen
opetuksen kartoittamis- ja kehittämisraportti. (ks.
http://www.valt.helsinki.fi/sospsyk/aetiikka.pdf)
Yhteisöllisyys / yhteistoiminnallisuus
Dillenbourg, P., Baker, M., Blaye, A., & O'malley,
C. (1996). The evolution of research on collaborative learning.
In E. Spada & P. Reiman (eds) Learning in Humans and
Machine: Towards an interdisciplinary learning science.
Oxford: Elsevier. 189 - 211. (pdf)
Dillenbourg, P. (1999) What do you mean by collaborative
learning? Teoksessa: Dillenbourg, P. ( toim.) Collaborative
learning: Cognitive and Computational Approaches. ( 1-19)
Oxford: Elsevier. http://tecfa.unige.ch/tecfa/publicat/dil-papers-2/Dil.7.1.14.pdf
Hakkarainen, K. & Seitamaa- Hakkarainen, P. Verkostopohjainen
oppimisympäristö yhteisöllisen suunnittelun
tukena. http://sokl.joensuu.fi/verkkojulkaisut/kipinat/PiritaSH.htm
Hakkarainen, K., Järvelä, S., Lipponen, L., Lonka,
K., & Lehtinen, E. Culture of collaboration in computer-supported
learning. http://etu.utu.fi/papers/culture_of_collaborative_inquiry/culture.htm
Häkkinen, P. & Arvaja, M. (1999). Kollaboratiivinen
oppiminen teknologiaympäristöissä. Teoksessa
Eteläpelto, A. & Tynjälä, P. (toim.)
Oppiminen ja asiantuntijuus. Porvoo: WSOY. 206 - 221. (pdf)
Littleton, K., Häkkinen, P. (1999). Learning Together.
Understanding the Process of Computer-Based Collaborative
Learning. In Collaborative Learning. Cognitive and Computational
Approaches. Dillenbourg, P. (ed.) Pergamon.
Muuta kirjallisuutta
Etusivun I vaiheen lainaus
on lähteestä Karjalainen, A. (1999). Vain itse
voi näyttää - Johdatus autenttiseen arviointiin.
Teoksessa Tenhula, T. (toim.) Opetus sydämen asiana.
Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikön julkaisuja.
Dialogeja 2.
Asanti, R., Lehtinen, E., & Palonen, T. (2002). Työelämän
muutokset ja osaamisen haasteet. s. 87 - 108.
Hakkarainen, K. (2001). Aikuisten oppiminen verkossa. Teoksessa
P. Sallila & P. Kalli (toim.), Verkot ja teknologia
aikuisopiskelun tukena. Aikuiskasvatuksen 42. vuosikirja.
Jyväskylä: Gummerus. 16 - 52.
Hakkarainen, K. (2003). Tieteellinen kognitio, kulttuurinen
oppiminen, ja tiedon yhteisöllinen tuottaminen. Kasvatus,
34 (1), 5 - 17.
Kuure, L., Saarenkunnas, M. & Taalas, P. 2000. Verkkovälitteisen
tapauskeskustelun mahdollisuuksia kielenopetuksessa ja opettajankoulutuksessa.
Teoksessa Kaikkonen, P. & V. Kohonen (toim.) Minne menet
kielikasvatus? Näkökulmia kielipedagogiikkaan.
Jyväskylän yliopisto.
Lehtinen, E. & Hiltunen, T. (2002). Oppiminen ja opettajuus.
Turun yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta. B:71.
Nurmi, S. & Jaakkola, T. (2002). Teknologiset oppimisympäristöt
ja oppiminen.
|