Takaisin TieVie-sivuston etusivulle

Etusivu
Aikataulu ja ohjeet
Jakson suorittaminen

Osallistujat
Asiantuntijat
Kirjallisuus

FAQ
Lisätietoja
TieVie-portaali


Aikataulu ja ohjeet

Pedagoginen muutos -verkkojaksolla työskentely etenee kolmessa vaiheessa. Meneillään olevan vaiheen ohjeet ja aikataulun löydät Etusivu-linkistä.

Kuva. Pedagoginen muutos -verkkojakson eteneminen. Suurenna kuva.

Vaihe 1 (10. - 23.5.2004)

Sisältö: Tapausten, ongelmien, haasteiden tai ilmiöiden julkaiseminen Optima-ympäristössä ja niistä keskustelu kirjallisuuden ja omien kokemusten pohjalta muiden osallistujien, asiantuntijoiden ja alumnien kanssa. (ks. kuva)

1. Julkaise omaan kehittämishankkeeseesi liittyvä (pedagoginen) tapaus, ongelma, haaste tai ilmiö maanantaina 10.5. Optimassa jonkin oman juonneryhmäsi teeman alla. Tapauksella tarkoitetaan konkreettista (pedagogista) haastetta tai ongelmaa, joka kehittämishankkeessasi tällä hetkellä askarruttaa. Kuvaile valitsemaasi tapausta mahdollisimman tarkasti (1/2 - 1 sivu), jotta muut osallistujat saavat käsityksen siitä, mistä tapauksessasi on kyse ja millaisesta maaperästä se kumpuaa. Otsikoi viestisi napakasti ja ilmiötä kuvaavasti. On tärkeää, että tapaukset julkaistaan viimeistään keskiviikkona 12.5., jotta keskustelu pääsee kunnolla vauhtiin.

Tapaukset käsitellään verkkokeskustelussa juonneryhmittäin. Jokaisella juonneryhmällä on oma kansionsa Optimassa. Kansion alta löytyy eri teemoja, joiden alla keskustelua käydään. Julkaise oma tapauksesi siis oikean teeman alla. (ks. viestien lähettämisen ja lukemisen ohje). Teemoja on runsaasti, mutta ne teemat, joiden alla ei ole julkaistu yhtään tapausta, poistetaan to 13.5. Teemat ovat:

  • Asiantuntijuuden jakaminen, merkitysneuvottelu
  • Autenttisuus
  • Autonomia ja itseohjautuvuus
  • Avoimuus
  • Dialogi ja vastavuoroisuus
  • Kokemuksellisuus
  • Kriittisyys
  • Reflektio
  • Sitoutuminen ja motivaatio
  • Ongelmakeskeisyys
  • (Verkko)-opetuksen etiikka
  • Yhteisöllisyys, tiimityö

Teemojen suuntaa-antavat määritelmät löytyvät tästä. Mikäli yksikään näistä teemoista ei kuvasta sinun haastettasi, ongelmaasi tai ilmiötäsi, ota yhteyttä Paulaan (paula.vaskuri(a)oulu.fi), niin perustamme juonneryhmänne alle uuden teema-alueen.

2. Tutustu oman juonteesi muiden jäsenten julkaisemiin tapauksiin ja osallistu sekä omaa tapaustasi että muiden tapauksia koskevaan keskusteluun. Kerro kokemuksiasi, lainaa lähteitä, napsi näkökulmia ja kysy kysymyksiä muilta. Keskity erityisesti itseäsi kiinnostavien teemojen keskusteluihin. (Jos haluat, pääset lukemaan ja osallistumaan myös muissa juonteissa käytävään keskusteluun.)

Keskustelun tarkoituksena on, että osallistujat toimivat toistensa konsultteina: he yrittävät auttaa tapauksen omistajaa tarkentamaan ongelmaansa omilla kysymyksillään ja kokemuksillaan. Tavoitteena on auttaa ongelman esittäjää syventämään omaa käsitystään tapauksesta ja sen ulottuvuuksista. Kaikki näkökulmat ja ajatukset kannattaa tuoda julki, sillä koskaan ei voi ennakkoon tietää, mikä toiselle on avuksi. Aivan yksinkertaisetkin kysymykset ja kommentit voivat viedä kehittelyä eteenpäin. Osallistukaa tapausten kehittelyyn aktiivisesti - herätelkää keskustelua, kiistäkää, pyytäkää selvennyksiä muiden kommentteihin ja tarkentakaa itse omianne.

Jokaisella teemakeskustelulistalla on mukana yksi asiantuntijavieras ja yksi viime vuoden koulutukseen osallistuja (alumni) verkkojakson ensimmäisen vaiheen aikana (ks. asiantuntijat). Keskustelun tukena voi käyttää myös teemaa käsittelevää kirjallisuutta ja artikkeleita.

Ajankäyttösuositus 1. vaiheessa: n. 1 - 2 t osallistumista keskusteluun päivittäin (yhteensä n. 15 t)

Vaihe 2 (24. - 30.5.2004)

Sisältö: Oman hankkeen pedagogisten periaatteiden tarkentaminen (mm. verkkokeskustelun pohjalta) sekä aikataulu- ja palautteenkeruusuunnitelman laatiminen.

1. Laadi henkilökohtainen suunnitelma, jossa tarkastelet hankkeeseesi liittyviä pedagogisia valintoja. Suunnitelman tulee sisältää oman oppimisen reflektiivistä pohdintaa verkkojakson aikana sekä oman alkuperäisen tapauksen analysointia (mitä uutta verkkokeskustelu toi tapaukseen). Suunnitelmaa tehdessäsi voit pohtia mm. seuraavia asioita:

  • Mihin verkkojakson keskusteluissakin esiin nousseisiin asioihin sinun kannattaisi hankkeessasi kiinnittää huomiota? Mitkä asiat voit jättää vähemmälle huomiolle? Mitä uutta opit, oivalsit keskusteluvaiheen aikana?
  • Miten Oulun seminaarissa ja verkkokeskustelussa käsitellyt pedagogiset periaatteet (esim. autonomia, reflektio, sitoutuminen, yhteisöllisyys) toteutuvat omassa hankkeessasi? Minkä muiden periaatteiden varaan rakennat hankettasi? Miksi?
  • Millaisia ongelmia hankkeen toteuttamisessa voi tulla vastaan? Miten niihin voisi ennakkoon varautua?

Kirjoita ajatuksesi suunnitelmaksi. Voit hyödyntää suunnitelman kirjoittamisessa myös kirjallisuutta (ks. esim. verkkojakson kirjallisuus tai juonneryhmäkirjallisuus portaalissa). Merkitse käyttämäsi lähteet suunnitelmasi loppuun. Huom! Suunnitelma on osa koulutuksen aikana tehtävää portfoliota.

2. Tee aikataulu- ja palautteenkeruusuunnitelma hankkeesi etenemisen ja portfoliotyön tueksi. Suunnitelmaa tehdessä voit miettiä mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Mitä sinun tulee (mitä aiot) saada aikaan hankkeessasi ja mihin mennessä? Miten hankkeesi etenee ajallisesti? Onko joitakin dead lineja tiedossa? Millaisia työvaiheita hankkeeseesi liittyy? Mitkä ajanjaksot ovat erityisen tärkeitä hankkeesi kannalta? Miksi?
  • Miten TieVie-asiantuntijakoulutus voi tukea oman hankkeesi etenemistä? Miten voisit parhaalla mahdollisella tavalla hyötyä muista osallistujista?
  • Keitä osapuolia hankkeessasi on toteuttajana ja yhteistyökumppanina? Entä kohteena tai osallistujana? Millaista yhteistyötä (verkostoitumista) hankkeessasi voisi tehdä? Miten työnjako ja vastuut eri osapuolten välillä sovitaan tai organisoidaan? Mistä saat apua, kun sitä tarvitset?
  • Missä vaiheissa pidät hankkeesi palautteenkeruuetapit? Keneltä kaikilta sidosryhmiltä haet palautetta? Millä keinoin palautteenkeruu onnistuu tapauksessasi parhaiten?
  • Millaisia resursseja (henkilöresurssit, raha, aika, osaaminen, laitteet, tilat, jne.) hankkeessasi on olemassa? Ovatko resurssit riittävät? Mitä olemassa olevilla resursseilla on realistista saada aikaan? Onko lisäresurssien hankkiminen mahdollista? Miten esimerkiksi sovitat hankkeen muuhun virkatyöhösi?

3. Julkaise molemmat suunnitelmasi Optimassa 30.5. mennessä. Tätä varten Pedagoginen muutos -verkkojakson työtilaan Optimaan on perustettu kullekin vertaisryhmälle oma alakansio oman juonneryhmän kansioon keskustelualueiden alapuolelle. Vie suunnitelmasi oman vertaisryhmäsi kansion alle ja otsikoi se selkeästi (esim. "Karin suunnitelma").

Suunnitelman julkaiseminen tapahtuu seuraavasti (ks. teknisiä ohjeita):

  • Klikkaa auki oman juonneryhmäsi kansio Pedagoginen muutos -verkkojaksolla
  • Klikkaa auki oman vertaisryhmäsi nimeä kantava kansio
  • Tuo suunnitelmasi Optimaan omalta koneeltasi ('omalta tietokoneelta' / 'linkki internetiin' / 'tekstidokumentti', ks. ohjeet tarvittaessa)
  • HUOM! Lisää asetuksissa ruksi kohtaan "Kommentti" (Kommentointi-työkalu näkyy tuodun dokumentin nimen vieressä keltaisena kuvakkeena. Työkalua tarvitaan palautekeskustelun aikana.)

(Huom! Vertaisryhmän työtila Optimassa on oma erillinen työtilansa, ja tarkoitettu ainoastaan vertaisryhmien omille asioille - ei varsinaisille verkkojaksokohtaisille tehtäville.)

Ajankäyttösuositus 2. vaiheessa: n. 15 t työtä itselle sopivaan aikaan viikon aikana.

Vaihe 3 (31.5. - 6.6.2004)

Sisältö: Vertaispalautteen antaminen suunnitelmasta ja palautekeskustelu vertaisryhmittäin.

1. Sopikaa vertaisryhmässä esimerkiksi sähköpostilla, tutustutteko toistenne suunnitelmiin vertaisryhmittäin (kaikki kaikkien suunnitelmiin) vai muodostatteko mieluummin vertaisryhmän sisältä opponenttipareja. Tutustu tämän jälkeen vertaisryhmäsi muiden jäsenten suunnitelmiin / opponenttiparisi suunnitelmaan Optimassa. Suunnitelmat löytyvät oman juonneryhmäsi kansion alla olevasta vertaisryhmäkansiosta. Anna vertaisryhmäsi jäsenille / opponenttiparillesi palautetta hänen suunnitelmastaan ja julkaise palautteesi Optimassa opponenttiparisi dokumentin kommenttityökalua käyttäen. Palautteen antaminen tapahtuu seuraavasti:

  • Klikkaa dokumentin nimen vieressä olevaa kommenttipainiketta (keltainen kuvake).
  • Kirjoita palautteesi ja klikkaa ok.

2. Kommentoi saamaasi palautetta Optimassa. Pääset lukemaan saamasi kommentit, kun klikkaat oman dokumenttisi nimen vieressä olevaa keltaista kommenttipainiketta, aivan kuin ryhtyisit kirjoittamaan kommenttia. Avaa sinulle jätetyt kommentit pääkehyksestä ja vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin ja muihin näkökulmiin.

3. Tarkenna saamasi palautteen ja käymänne palautekeskustelun avulla omaa suunnitelmaasi ja vie se jakson lopuksi 6.6. mennessä TieVie-portaaliin omaan työtilaasi (http://www.tievie.fi -> Kirjautuminen -> Muokkaa omaa työtilaa). HUOM! On tärkeää, että viet suunnitelmasi TieVie-portaaliin, sillä se on osa koulutuksen aikana tehtävää portfoliota. Lisäksi TieVie-portaalin työtilassa kaikki koulutuksen aikana tehdyt dokumentit ovat kootusti yhdessä paikassa.

Ajankäyttösuositus 3. vaiheessa: n. 10 t työtä itselle sopivaan aikaan viikon kuluessa.

Lopuksi

Anna palautetta verkkojaksosta portaalissa olevalla palautelomakkeella. (http://www.tievie.fi -> Kirjautuminen -> Anna palautetta verkkojaksosta). Palautteesi on tärkeä koulutuksen kehittämiseksi.

Verkkojakson keskusteluvaiheesta tehdään yhteenveto 14.6. mennessä. Yhteenvedon valmistumisesta ilmoitetaan sähköpostitse.

Kuvat: www.freeimages.co.uk