Aikataulu ja ohjeet
Pedagoginen muutos -verkkojaksolla työskentely
etenee kolmessa vaiheessa. Meneillään olevan vaiheen
ohjeet ja aikataulun löydät Etusivu-linkistä.
Kuva. Pedagoginen muutos -verkkojakson eteneminen. Suurenna
kuva.
Vaihe 1 (10. - 23.5.2004)
Sisältö: Tapausten, ongelmien, haasteiden
tai ilmiöiden julkaiseminen Optima-ympäristössä
ja niistä keskustelu kirjallisuuden ja omien kokemusten
pohjalta muiden osallistujien, asiantuntijoiden ja alumnien
kanssa. (ks.
kuva)
1. Julkaise omaan kehittämishankkeeseesi liittyvä
(pedagoginen) tapaus, ongelma, haaste tai ilmiö maanantaina
10.5. Optimassa jonkin oman juonneryhmäsi teeman alla.
Tapauksella tarkoitetaan konkreettista (pedagogista) haastetta
tai ongelmaa, joka kehittämishankkeessasi tällä
hetkellä askarruttaa. Kuvaile valitsemaasi tapausta
mahdollisimman tarkasti (1/2 - 1 sivu), jotta muut osallistujat
saavat käsityksen siitä, mistä tapauksessasi
on kyse ja millaisesta maaperästä se kumpuaa.
Otsikoi viestisi napakasti ja ilmiötä kuvaavasti.
On tärkeää, että tapaukset julkaistaan
viimeistään keskiviikkona 12.5., jotta keskustelu
pääsee kunnolla vauhtiin.
Tapaukset käsitellään verkkokeskustelussa
juonneryhmittäin. Jokaisella juonneryhmällä
on oma kansionsa Optimassa. Kansion alta löytyy eri
teemoja, joiden alla keskustelua käydään.
Julkaise oma tapauksesi siis oikean teeman alla. (ks. viestien
lähettämisen ja lukemisen ohje). Teemoja on
runsaasti, mutta ne teemat, joiden alla ei ole julkaistu
yhtään tapausta, poistetaan to 13.5. Teemat ovat:
- Asiantuntijuuden jakaminen, merkitysneuvottelu
- Autenttisuus
- Autonomia ja itseohjautuvuus
- Avoimuus
- Dialogi ja vastavuoroisuus
- Kokemuksellisuus
- Kriittisyys
- Reflektio
- Sitoutuminen ja motivaatio
- Ongelmakeskeisyys
- (Verkko)-opetuksen etiikka
- Yhteisöllisyys, tiimityö
Teemojen suuntaa-antavat määritelmät löytyvät
tästä. Mikäli
yksikään näistä teemoista ei kuvasta
sinun haastettasi, ongelmaasi tai ilmiötäsi, ota
yhteyttä Paulaan (paula.vaskuri(a)oulu.fi),
niin perustamme juonneryhmänne alle uuden teema-alueen.
2. Tutustu oman juonteesi muiden jäsenten julkaisemiin
tapauksiin ja osallistu sekä omaa tapaustasi että
muiden tapauksia koskevaan keskusteluun. Kerro kokemuksiasi,
lainaa lähteitä, napsi näkökulmia ja
kysy kysymyksiä muilta. Keskity erityisesti itseäsi
kiinnostavien teemojen keskusteluihin. (Jos haluat, pääset
lukemaan ja osallistumaan myös muissa juonteissa käytävään
keskusteluun.)
Keskustelun tarkoituksena on, että osallistujat toimivat
toistensa konsultteina: he yrittävät auttaa tapauksen
omistajaa tarkentamaan ongelmaansa omilla kysymyksillään
ja kokemuksillaan. Tavoitteena on auttaa ongelman esittäjää
syventämään omaa käsitystään
tapauksesta ja sen ulottuvuuksista. Kaikki näkökulmat
ja ajatukset kannattaa tuoda julki, sillä koskaan ei
voi ennakkoon tietää, mikä toiselle on avuksi.
Aivan yksinkertaisetkin kysymykset ja kommentit voivat viedä
kehittelyä eteenpäin. Osallistukaa tapausten kehittelyyn
aktiivisesti - herätelkää keskustelua, kiistäkää,
pyytäkää selvennyksiä muiden kommentteihin
ja tarkentakaa itse omianne.
Jokaisella teemakeskustelulistalla on mukana yksi asiantuntijavieras
ja yksi viime vuoden koulutukseen osallistuja (alumni) verkkojakson
ensimmäisen vaiheen aikana (ks. asiantuntijat).
Keskustelun tukena voi käyttää myös
teemaa käsittelevää kirjallisuutta
ja artikkeleita.
Ajankäyttösuositus 1. vaiheessa: n. 1
- 2 t osallistumista keskusteluun päivittäin (yhteensä
n. 15 t)
Vaihe 2 (24. - 30.5.2004)
Sisältö: Oman hankkeen pedagogisten periaatteiden
tarkentaminen (mm. verkkokeskustelun pohjalta) sekä
aikataulu- ja palautteenkeruusuunnitelman laatiminen.
1. Laadi henkilökohtainen suunnitelma, jossa
tarkastelet hankkeeseesi liittyviä pedagogisia valintoja.
Suunnitelman tulee sisältää oman oppimisen
reflektiivistä pohdintaa verkkojakson aikana sekä
oman alkuperäisen tapauksen analysointia (mitä
uutta verkkokeskustelu toi tapaukseen). Suunnitelmaa tehdessäsi
voit pohtia mm. seuraavia asioita:
- Mihin verkkojakson keskusteluissakin esiin nousseisiin
asioihin sinun kannattaisi hankkeessasi kiinnittää
huomiota? Mitkä asiat voit jättää
vähemmälle huomiolle? Mitä uutta opit,
oivalsit keskusteluvaiheen aikana?
- Miten Oulun seminaarissa ja verkkokeskustelussa käsitellyt
pedagogiset periaatteet (esim. autonomia, reflektio, sitoutuminen,
yhteisöllisyys) toteutuvat omassa hankkeessasi? Minkä
muiden periaatteiden varaan rakennat hankettasi? Miksi?
- Millaisia ongelmia hankkeen toteuttamisessa voi tulla
vastaan? Miten niihin voisi ennakkoon varautua?
Kirjoita ajatuksesi suunnitelmaksi. Voit hyödyntää
suunnitelman kirjoittamisessa myös kirjallisuutta (ks.
esim. verkkojakson kirjallisuus
tai juonneryhmäkirjallisuus
portaalissa). Merkitse käyttämäsi lähteet
suunnitelmasi loppuun. Huom! Suunnitelma on osa koulutuksen
aikana tehtävää portfoliota.
2. Tee aikataulu- ja palautteenkeruusuunnitelma
hankkeesi etenemisen ja portfoliotyön tueksi. Suunnitelmaa
tehdessä voit miettiä mm. seuraavia kysymyksiä:
- Mitä sinun tulee (mitä aiot) saada aikaan
hankkeessasi ja mihin mennessä? Miten hankkeesi etenee
ajallisesti? Onko joitakin dead lineja tiedossa? Millaisia
työvaiheita hankkeeseesi liittyy? Mitkä ajanjaksot
ovat erityisen tärkeitä hankkeesi kannalta?
Miksi?
- Miten TieVie-asiantuntijakoulutus voi tukea oman hankkeesi
etenemistä? Miten voisit parhaalla mahdollisella
tavalla hyötyä muista osallistujista?
- Keitä osapuolia hankkeessasi on toteuttajana ja
yhteistyökumppanina? Entä kohteena tai osallistujana?
Millaista yhteistyötä (verkostoitumista) hankkeessasi
voisi tehdä? Miten työnjako ja vastuut eri osapuolten
välillä sovitaan tai organisoidaan? Mistä
saat apua, kun sitä tarvitset?
- Missä vaiheissa pidät hankkeesi palautteenkeruuetapit?
Keneltä kaikilta sidosryhmiltä haet palautetta?
Millä keinoin palautteenkeruu onnistuu tapauksessasi
parhaiten?
- Millaisia resursseja (henkilöresurssit, raha, aika,
osaaminen, laitteet, tilat, jne.) hankkeessasi on olemassa?
Ovatko resurssit riittävät? Mitä olemassa
olevilla resursseilla on realistista saada aikaan? Onko
lisäresurssien hankkiminen mahdollista? Miten esimerkiksi
sovitat hankkeen muuhun virkatyöhösi?
3. Julkaise molemmat suunnitelmasi Optimassa 30.5.
mennessä. Tätä varten Pedagoginen muutos
-verkkojakson työtilaan Optimaan on perustettu kullekin
vertaisryhmälle oma alakansio oman juonneryhmän
kansioon keskustelualueiden alapuolelle. Vie suunnitelmasi
oman vertaisryhmäsi kansion alle ja otsikoi se selkeästi
(esim. "Karin suunnitelma").
Suunnitelman julkaiseminen tapahtuu seuraavasti (ks. teknisiä
ohjeita):
- Klikkaa auki oman juonneryhmäsi kansio Pedagoginen
muutos -verkkojaksolla
- Klikkaa auki oman vertaisryhmäsi nimeä kantava
kansio
- Tuo suunnitelmasi Optimaan omalta koneeltasi ('omalta
tietokoneelta' / 'linkki internetiin' / 'tekstidokumentti',
ks. ohjeet tarvittaessa)
- HUOM! Lisää asetuksissa ruksi kohtaan "Kommentti"
(Kommentointi-työkalu näkyy tuodun dokumentin
nimen vieressä keltaisena kuvakkeena. Työkalua
tarvitaan palautekeskustelun aikana.)
(Huom! Vertaisryhmän työtila Optimassa on oma
erillinen työtilansa, ja tarkoitettu ainoastaan vertaisryhmien
omille asioille - ei varsinaisille verkkojaksokohtaisille
tehtäville.)
Ajankäyttösuositus 2. vaiheessa: n. 15
t työtä itselle sopivaan aikaan viikon aikana.
Vaihe 3 (31.5. - 6.6.2004)
Sisältö: Vertaispalautteen antaminen suunnitelmasta
ja palautekeskustelu vertaisryhmittäin.
1. Sopikaa vertaisryhmässä esimerkiksi
sähköpostilla, tutustutteko toistenne suunnitelmiin
vertaisryhmittäin (kaikki kaikkien suunnitelmiin) vai
muodostatteko mieluummin vertaisryhmän sisältä
opponenttipareja. Tutustu tämän jälkeen vertaisryhmäsi
muiden jäsenten suunnitelmiin / opponenttiparisi suunnitelmaan
Optimassa. Suunnitelmat löytyvät oman juonneryhmäsi
kansion alla olevasta vertaisryhmäkansiosta. Anna vertaisryhmäsi
jäsenille / opponenttiparillesi palautetta hänen
suunnitelmastaan ja julkaise palautteesi Optimassa opponenttiparisi
dokumentin kommenttityökalua käyttäen. Palautteen
antaminen tapahtuu seuraavasti:
- Klikkaa dokumentin nimen vieressä olevaa kommenttipainiketta
(keltainen kuvake).
- Kirjoita palautteesi ja klikkaa ok.
2. Kommentoi saamaasi palautetta Optimassa. Pääset
lukemaan saamasi kommentit, kun klikkaat oman dokumenttisi
nimen vieressä olevaa keltaista kommenttipainiketta,
aivan kuin ryhtyisit kirjoittamaan kommenttia. Avaa sinulle
jätetyt kommentit pääkehyksestä ja vastaa
sinulle esitettyihin kysymyksiin ja muihin näkökulmiin.
3. Tarkenna saamasi palautteen ja käymänne
palautekeskustelun avulla omaa suunnitelmaasi ja vie se
jakson lopuksi 6.6. mennessä TieVie-portaaliin omaan
työtilaasi (http://www.tievie.fi -> Kirjautuminen
-> Muokkaa omaa työtilaa). HUOM! On tärkeää,
että viet suunnitelmasi TieVie-portaaliin, sillä
se on osa koulutuksen aikana tehtävää portfoliota.
Lisäksi TieVie-portaalin työtilassa kaikki koulutuksen
aikana tehdyt dokumentit ovat kootusti yhdessä paikassa.
Ajankäyttösuositus 3. vaiheessa: n. 10
t työtä itselle sopivaan aikaan viikon kuluessa.
Lopuksi
Anna palautetta verkkojaksosta portaalissa olevalla palautelomakkeella.
(http://www.tievie.fi -> Kirjautuminen
-> Anna palautetta verkkojaksosta). Palautteesi on tärkeä
koulutuksen kehittämiseksi.
Verkkojakson keskusteluvaiheesta tehdään yhteenveto
14.6. mennessä. Yhteenvedon valmistumisesta ilmoitetaan
sähköpostitse.
|