Tervetuloa Pedagoginen muutos -verkkojaksolle
10.5. - 6.6.2004
"Litteään maailmankuvaan
uskova opetus tuottaa litteitä opiskelijoita, joita
pyöreys kauhistuttaa. Nämä polkevat heille
tarjottuja palloja parhaansa mukaan pannukakuiksi. Luonnollisesti.
Uuden maailmankuvan oletuksiin pohjautuva opetus onkin vielä
kauan aikaa kiusallisen vaikeassa tilanteessa, sillä
muutos ei tapahdu hetkessä." (Karjalainen, A.
1999).
Pedagoginen muutos -jakson aikana syvennetään
Oulun lähiseminaarissa käsiteltyjä aiheita
ja täsmennetään omaan kehittämishankkeeseen
liittyviä haasteita ja ongelmia pedagogisen muutoksen
näkökulmasta. Tavoitteena on, että käsitys
omaan hankkeeseen liittyvistä pedagogisista valinnoista
selkiytyy ja syvenee. Jaksolla tutkitaan kehittämishankkeisiin
liittyviä haasteita koko TieVie-yhteisön voimin.
Mukana keskustelussa jakson alussa ovat myös TieVie-alumnit
ja muut asiantuntijat. Tarkoituksena ei niinkään
ole löytää yksiselitteisiä vastauksia
ongelmiin, vaan ennemminkin tarkastella kehittämishankkeita
eri näkökulmista ja löytää niihin
oikeita kysymyksiä. Aluksi ilmeisiltä näyttävät
vastaukset saattavat tarkemman pohdiskelun ja keskustelun
jälkeen muuttua ja tarkentua. (Ks. aiheesta
lisää.)
Työskentely etenee kolmessa vaiheessa.
Verkkojakson työskentely aloitettiin Oulun lähiseminaarissa
siten, että jokainen osallistuja muodosti yhden (tai
useampia) konkreettisen haasteen, ongelman tai ilmiön,
joka verkko-opetukseen liittyvissä asioissa askarruttaa.
Verkkotyöskentely käynnistyy näiden tapausten
julkistamisella.
Jakson I vaiheen (10.5. - 23.5.2004) eteneminen
Sisältö: Tapausten, ongelmien, haasteiden
tai ilmiöiden julkaiseminen Optima-ympäristössä
keskustelupalstalla ja niistä keskustelu kirjallisuuden
ja omien kokemusten pohjalta. (ks. kuva
jakson rakenteesta)
1. Julkaise omaan kehittämishankkeeseesi liittyvä
(pedagoginen) tapaus, ongelma, haaste tai ilmiö maanantaina
10.5. Optimassa jonkin oman juonneryhmäsi sopivan
teeman alla. Tapauksella tarkoitetaan konkreettista (pedagogista)
haastetta tai ongelmaa, joka kehittämishankkeessasi
tällä hetkellä askarruttaa. Kuvaile valitsemaasi
tapausta mahdollisimman tarkasti (1/2 - 1 sivu), jotta muut
osallistujat saavat käsityksen siitä, mistä
tapauksessasi on kyse ja millaisesta maaperästä
se kumpuaa. Otsikoi viestisi napakasti ja ilmiötä
kuvaavasti. On tärkeää, että tapaukset
julkaistaan viimeistään keskiviikkona 12.5., jotta
keskustelu pääsee kunnolla vauhtiin.
Tapaukset käsitellään verkkokeskustelussa
juonneryhmittäin. Jokaisella juonneryhmällä
on oma kansionsa Optimassa. Kansion alta löytyy eri
teemoja, joiden alla keskustelua käydään.
Julkaise oma tapauksesi valitsemasi teeman alla. (ks. ohje).
Teemoja on runsaasti, mutta ne teemat, joiden alla ei ole
julkaistu yhtään tapausta, poistetaan to 13.5.
Teemat ovat:
- Asiantuntijuuden jakaminen, merkitysneuvottelu
- Autenttisuus
- Autonomia / itseohjautuvuus
- Avoimuus
- Dialogi / vastavuoroisuus
- Kokemuksellisuus
- Kriittisyys
- Reflektio
- Sitoutuminen / motivaatio
- Ongelmakeskeisyys
- (Verkko)-opetuksen etiikka
- Yhteisöllisyys, tiimityö
Teemojen suuntaa-antavat määritelmät löytyvät
tästä. Mikäli
yksikään näistä teemoista ei kuvasta
sinun haastettasi, ongelmaasi tai ilmiötäsi, ota
yhteyttä Paulaan (paula.vaskuri(a)oulu.fi),
niin perustamme juonneryhmänne alle uuden teema-alueen.
2. Tutustu oman juonteesi muiden jäsenten
julkaisemiin tapauksiin ja osallistu sekä omaa tapaustasi
että muiden tapauksia koskevaan keskusteluun. Keskity
erityisesti itseäsi kiinnostavien teemojen keskusteluihin.
(Pääset halutessasi lukemaan ja osallistumaan
myös muissa juonteissa käytävään
keskusteluun.)
Keskustelun tarkoituksena on, että osallistujat toimivat
toistensa konsultteina - he yrittävät auttaa tapauksen
omistajaa tarkentamaan ongelmaansa omilla kysymyksillään
ja kokemuksillaan. Tavoitteena on auttaa ongelman esittäjää
syventämään omaa käsitystään
tapauksesta ja sen ulottuvuuksista. Kaikki näkökulmat
ja ajatukset kannattaa tuoda julki, sillä koskaan ei
voi ennakkoon tietää, mikä toiselle on avuksi.
Aivan yksinkertaisetkin kysymykset ja kommentit voivat viedä
kehittelyä eteenpäin. Osallistukaa tapausten kehittelyyn
aktiivisesti: herätelkää keskustelua, kiistäkää,
pyytäkää selvennyksiä muiden kommentteihin
ja tarkentakaa itse omianne.
Huom! Vastaa muiden viesteihin "Vastaa lähettäjälle"
-painikkeen kautta äläkä aloita uutta keskustelua
vastauksellasi, jotta viestit järjestyvät puumaisesti
ja keskustelujen rakennetta on helpompi seurata.
Jokaisella teemakeskustelulistalla on mukana yksi asiantuntijavieras
ja yksi viime vuoden koulutukseen osallistuja (alumni) verkkojakson
ensimmäisen vaiheen aikana (ks. asiantuntijat).
Keskustelun tukena voi käyttää myös
teemaa käsittelevää kirjallisuutta
ja artikkeleita.
Ajankäyttösuositus 1. vaiheessa: n. 1 - 2 t osallistumista
keskusteluun päivittäin (yhteensä n. 15 t)
Ks. Työskentelyn eteneminen
vaiheessa 2 ja 3.
|