« TieVie-asiantuntijakoulutus
Mentorin opas
Mentorointi TieVie-asiantuntijakoulutuksessa
Virtuaalinen,
verkostoitunut opiskelu tarvitsee tuekseen lähitapaamisia.
Valtakunnallisessa TieVie-asiantuntijakoulutuksessa lähitapaamiset
järjestetään mentorin vetämissä
paikallisryhmissä. Mentoroinnin tavoitteena on tukea
osallistujien kouluttautumista ja kehittämishankkeiden
edistymistä, kytkeä osallistujan kehittämishanketta
oman korkeakoulun toimintaan sekä lisätä
osallistujien oman korkeakoulun tuntemusta.
Paikallisryhmillä tarkoitetaan korkeakouluittain
muodostettuja 5 - 10 henkilön pienryhmiä riippuen korkeakoulun osallistujamäärästä. Jokaisessa
korkeakoulussa on oma mentori, joka toimii paikallisryhmän
vetäjänä ja kokoonkutsujana. Jos osallistujia on paljon, voi paikallisryhmiä
olla useita. Tällöin osa tapaamisista voi olla
kaikkien paikallisryhmien yhteisiä ja osa vain omalle
ryhmälle tarkoitettuja. Joissakin korkeakouluissa
osallistujia saattaa olla vain muutama, joten silloin
ryhmän koko on pienempi. Paikalliset mentorryhmät
kokoontuvat koulutuksen aikana noin 4 - 6 kertaa.
Koulutuksen osallistujien työskentelyohjeet on kuvattu TieVie-portaalissa.
Portaalista löytyvät myös lähiseminaarien
ohjelmat. Tämän vuoksi mentorin on hyvä
ohjata osallistujia seuraamaan portaalia säännöllisesti.
Verkkojaksojen yksityiskohtaiset
työskentelyohjeet löytyvät kunkin jakson
verkko-oppimisympäristöstä. Koulutuksen
sisältöihin, jaksoihin ja työskentelytapoihin
liittyvissä kysymyksissä mentori voi ohjata
osallistujia kääntymään TieVie-suunnitteluryhmän
puoleen (esimerkiksi merja.ruotsalainen(a)oulu.fi
tai paula.airaksinen(a)oulu.fi),
mikäli hän ei itse osaa vastata kysymyksiin.
Varsinaisesta ohjauksesta ja teknisestä tuesta huolehtii
kunkin verkkojakson järjestäjä.
Hyvä mentori:
- osaa kuunnella,
- osaa kyseenalaistaa ja asettaa kehittämishanketta
eteenpäinvieviä kysymyksiä,
- on taitava kannustavan palautteen käyttäjä,
- kykenee puhumaan vaikeistakin asioista ja käsittelemään
niitä,
- haluaa auttaa ja on valmis jakamaan osaamistaan,
- opastaa, tukee, rohkaisee ja kannustaa,
- osaa myös astua sivuun ja pysähtyä,
- kertoo avoimesti omista kokemuksistaan, onnistumisistaan
ja ilonaiheistaan, mutta myös epäonnistumisistaan,
- tuntee oman korkeakoulun toimijat ja palvelut,
- ei yritä tehdä kaikkea itse, vaan osaa tarvittaessa
kääntyä myös muiden puoleen.
TieVie-asiantuntijakoulutuksessa mentorit voivat suunnitella itse oman paikallisryhmänsä työtavat
sekä osin myös tapaamistensa sisällöt. Suurelta
osin paikallisryhmien tapaamiset on tarkoituksenmukaista
toteuttaa lähitapaamisina, mutta myös uusia
medioita voi hyödyntää yhteydenpidossa.
Kuvioon 1 on koottu mentorin tehtäviä. Monet
asetetuista tavoitteista ja tehtävistä ovat
sellaisia, että mentori ei ole niiden onnistumisesta
yksin vastuussa. Mentori toimii enemmänkin keskustelun
avaajana, jotta tärkeitä asioita tulisi ryhmässä
nostettua yhteisen pohdinnan ja neuvottelun kohteeksi.
TieVie-mentorin tehtävänkuva
Kuvio 1. Mentorin tehtävänkuva TieVie-asiantuntijakoulutuksessa.
1. Tapaamisten organisointi ja tiedottaminen
Mentorin tehtävänä on toimia TieVie-asiantuntijakoulutuksen
paikallisryhmän organisaattorina. Hän kutsuu
kokoon paikallisryhmän ja vetää sen työskentelyä.
TieVie-asiantuntijakoulutukseen osallistujille lähetetään
säännöllisesti koulutuksen etenemisestä
kurssikirjeitä koulutuksen
osallistujien sähköpostilistan tievie2006_15op(a)lists.oulu.fi
kautta. Myös mentorit on liitetty tälle sähköpostilistalle.
Koulutus alkaa Orientaatio-verkkojaksolla 14.8.2006.
Ensimmäinen mentortapaaminen olisi hyvä pitää
ennen tätä tai viimeistään Orientaatio-jakson
aikana viikolla 33. Mentorin tehtävänä on ottaa yhteyttä
oman ryhmänsä jäseniin sekä sopia
heidän kanssaan tapaamisen ajankohta ja paikka. Kaikkiaan
paikallisryhmien tapaamisia järjestetään
koulutuksen kuluessa tarpeen mukaan 4- 6 kertaa. Tapaamisiin
kannattaa varata aikaa 2 - 4 tuntia/kerta. On hyvä,
jos osallistujat voivat tarvittaessa ottaa mentoriin yhteyttä
varsinaisten tapaamisten välilläkin. (ks. mentoreiden
yhteystiedot).
Alla olevaan taulukkoon on koottuna asioita, joita on
hyvä käydä läpi mentortapaamisissa
osallistujien onnistuneen kouluttautumisprosessin tukemiseksi
ja kehittämishankkeiden edistämiseksi. Koulutuksen
eri osioihin liittyy tehtäviä, joissa osallistujien
täytyy perehtyä tai selvittää omaan
korkeakouluun liittyviä asioita. Tällaisten
asioiden yhteinen selvittäminen ja läpikäyminen
paikallisesti mentorryhmässä on hyvin luontevaa.
Mentortapaamisiin voi pyytää tapaamisen teeman
mukaan myös vierailijoita kertomaan esimerkiksi oman
korkeakoulun tukipalveluista tai tvt:n opetuskäytön
strategiasta. Mentorryhmä voi tehdä myös
vierailuja.
Paikallisryhmien tapaamisajankohdat ja käsiteltävät
teemat (suositus)
TieVie-asiantuntijakoulutuksen
(15 op) aikataulu
|
Paikallisryhmien tapaamiset mentorin johdolla:
ajankohdat ja käsiteltävät teemat
|
14.
- 20.8.2006 Orientaatio-verkkojakso
|
Ensimmäinen tapaaminen viikolla 32 (tai
33)
Tärkeimmät käsiteltävät
asiat:
- Osallistujien tutustuminen toisiinsa ja alustavien
kehittämishankeideoiden esittely.
- Mentorryhmän toiminnasta sopiminen yhteisesti: Mikä on paikallisten mentorryhmien tapaamisten
tavoite? Mikä on mentorin rooli? Mistä
osallistujat ovat vastuussa? Kuinka usein tavataan
(4 - 6 krt, useammin?) ja paljonko aikaa käytetään
kuhunkin tapaamiseen (2 - 4 h)? Milloin tavataan?
Voidaanko tapaamisten välillä
olla yhteydessä ja miten? Mitä sovitaan
keskustelujen avoimuudesta ja luottamuksellisuudesta?
- Sovitaan yhteisesti siitä, miten mentorryhmää voi hyödyntää palautteen antajana ryhmän jäsenten kehittämishankkeista ja portfolioista.
- Osallistujat tekevät koulutuksen aikana
portfolion.
Jos omassa korkeakoulussa on käytössä
jokin/ joitakin digitaalisten materiaalin tuotantovälineitä
(esim. JY ZopePlone tai HY ApuMatti), näitä
olisi hyvä käydä läpi ensimmäisessä
tapaamisessa.
- Osallistujien taitokurssitarpeiden kartoittaminen
ja omassa korkeakoulussa järjestettävistä
kursseista tiedottaminen.
Muita mahdollisesti käsiteltäviä
asioita:
- Henkilökohtaisen ajankäyttö-
ja opiskelusuunnitelman laatiminen koulutukseen.
|
31.8 -
1.9.2006 Organisatorinen muutos -lähiseminaari
(Oulu)
|
|
11.9
- 15.10.2006 Organisatorinen muutos -verkkojakso |
Tapaaminen viikolla 36 (tai 37)
Organisatorinen muutos -verkkojakson kannalta osallistujien on tärkeää tutustua toisessa mentortapaamisessa seuraaviin asioihin:
- oman korkeakoulun strategioihin, erityisesti tvt:n opetuskäytön strategiaan (tai vastavaan), sen toimeenpanoon ja nykytilaan,
- oman korkeakoulun laatujärjestelmään ja erityisesti opetuksen laatujärjestelmään sekä
- tvt:n opetuskäytön kannalta keskeisiin tietojärjestelmiin omassa korkeakoulussa. Oulun lähiseminaarissa osallistujille esitellään kehikkoa (Auerin alustus "Opetusta ja ohjausta tukevat tietojärjestelmät"), jota voi käyttää apuna oman korkeakoulun opetusta ja ohjausta tukevien tietojärjestelmien hahmottamisessa. Kehikko löytyy Optimasta Mentoreiden-työtilasta.
Mentorryhmään voi pyytää vierailulle ko. asioista vastaavia henkilöitä. Ryhmässä kannatta pohtia, miten osallistujien
kehittämishankkeissa voi hyödyntää oman korkeakoulun tvt:n opetuskäytön strategiaa ja laatujärjestelmää sekä miten hankkeet ovat linjassa asiakirjojen luomien linjausten kanssa.
Muita mahdollisesti käsiteltäviä asioita, jos jää aikaa:
- Osallistujien kehittämishankkeiden etenemisestä ja niiden perusteista keskustelu: Mitä tähän mennessä hankkeissa on saatu aikaan? Millaisia kysymyksiä tai ongelmia hankkeiden toteuttamiseen liittyy? Mikä on seuraava askel hankkeen edistämiseksi? Keneltä kehittämishankkeeseen liittyviltä osapuolilta osallistujat keräävät palautetta hankkeestaan (esim. oman opiskelijat, kollegat, esimiehet, sidosryhmät)? Missä vaiheissa palautetta kannattaa kerätä?
- Omassa korkeakoulussa järjestettävistä taitokursseista tiedottaminen.
|
26.10. - 27.10.2006 Pedagoginen muutos -lähiseminaari
(Helsinki)
|
|
6.11.
- 10.12.2006 Pedagoginen muutos -verkkojakso
|
Tapaaminen viikolla 44 (tai 45)
- Pyydetään vierailulle aikaisempina vuosina TieVie-kouluttajakoulutuksen tai -asiantuntijakoulutuksen suorittanut osallistuja kertomaan omasta kehittämishankkeestaan. (Oman korkeakoulun osallistujia löytyy vanhojen koulutusten osallistujalistauksista.)
- Osallistujien kehittämishankkeiden etenemisestä ja niiden perusteista keskustelu: Mitä tähän mennessä hankkeissa on saatu aikaan? Millaisia kysymyksiä tai ongelmia hankkeiden toteuttamiseen liittyy? Mikä on seuraava askel hankkeen edistämiseksi? Keneltä kehittämishankkeeseen liittyviltä osapuolilta osallistujat keräävät palautetta hankkeestaan (esim. oman opiskelijat, kollegat, esimiehet, sidosryhmät)? Missä vaiheissa palautetta kannattaa kerätä?
- Omassa korkeakoulussa järjestettävistä taitokursseista tiedottaminen.
|
11.12.2005 Megakonferenssi I (videoneuvottelu)
|
|
11.1. - 12.1.2007 Arviointi-lähiseminaari
(Jyväskylä)
|
|
15.1.
- 18.2.2007 Arviointi-verkkojakso |
Tapaaminen viikolla 3 tai 4
- Palauttakaa mieleen syksyllä pohdittu teema laatutyöstä ja organisaationne laatujärjestelmämallista. Tutustukaa korkeakoulunne laadunvarmistusjärjestelmän kehittämiseen ja sen tvt-osa-alueisiin uudelleen konkreettisesti ja käytännön tasolla. Millaista laatutyö on käytännössä; kuka tekee, mitä tekee, miten tekee? Miten määritellään hyvä tai riittävä laatu?
- Oman korkeakoulun tvt:n opetuskäytön tukipalveluihin tutustuminen (voidaan esim. Kutsua vierailulle tvt-opetuskäytön tuesta vastaava henkilö). Pohtikaa esim. seuraavaa:
Millaisia palveluja tvt-opetuskäytän alueella tarjotaan ja kehitetään, ja kuka niistä vastaa?
Kuinka laatujärjestelmässä näkyy tvt-opetuskäyttö ja sen tuki?
Millaisia painotuksia ja suuntaviivoja laatujärjestelmä antaa käytännössä tvt-opetuskäytölle ja sen kehittämiselle?
Miten tvt-tukipalvelut näkyvät laatujärjestelmän kehittämisessä mm.
johtamisen, opetuksen, tukipalvelujen ja järjestelmien laadussa?
Kuinka laatutyö ja sen kautta tvt-opetuskäyttö näkyy opettajan ja laitoksen toiminnassa?
- Osallistujien kehittämishankkeiden etenemisestä ja niiden perusteista keskustelu: Mitä tähän mennessä hankkeissa on saatu aikaan? Millaisia kysymyksiä tai ongelmia hankkeiden toteuttamiseen liittyy? Mikä on seuraava askel hankkeen edistämiseksi? Keneltä kehittämishankkeeseen liittyviltä osapuolilta osallistujat keräävät palautetta hankkeestaan (esim. oman opiskelijat, kollegat, esimiehet, sidosryhmät)? Missä vaiheissa palautetta kannattaa kerätä?
- Omassa korkeakoulussa järjestettävistä taitokursseista tiedottaminen.
|
15.2.2007 Megakonferenssi II (videoneuvottelu)
|
|
26.2. - 15.4.2007 Portfolio-verkkojakso |
|
26. - 27.4.2007 Päätösseminaari
(Turku)
|
Päätöstapaaminen huhtikuussa
- Palautteen antaminen toisille kehittämishankkeista
ja portfolioista sen mukaan, mitä ryhmässä
on aikaisemmin sovittu asiasta.
- Käydään läpi yhteisesti
osallistujien kehittämishankkeiden jatkosuunnitelmat
ja mietitään, miten kehittämishankkeessa
toteutettua toimintaa voi liittää oman
yksikön ja korkeakoulun toimintaan.
- Pohditaan koulutuksen antia ja merkitystä
oman osaamisen kehittymiselle.
|
Taulukko 1. Suositus paikallisryhmien tapaamisajankohdiksi
ja käsiteltäviksi teemoiksi.
2. Sisällöllinen ohjaus
Paikallisryhmien tavoitteena on tukea osallistujien tieto-
ja viestintätekniikkaa hyödyntävien opetuksen
kehittämishankkeiden suunnittelua, rajaamista ja
etenemistä. Usein osallistujien kehittämishankkeet
eivät koulutuksen alkaessa ole vielä kovin täsmentyneitä.
Mentori voi auttaa osallistujia rajaamaan hankkeitaan
niin, että niiden toteuttaminen olisi mahdollista.
Mentorin tehtävänä on kannustaa osallistujia
kertomaan omasta hankkeestaan. Ryhmässä voidaan
jakaa kokemuksia, hahmotella hankkeiden yhteisiä
piirteitä ja pohtia, miten osallistujat voisivat
tehdä yhteistyötä hankkeidensa työstämisessä.
Tarkoituksena ei mentorryhmässä niinkään
ole löytää yksiselitteisiä vastauksia
ongelmiin, vaan ennemminkin tarkastella kehittämishankkeita
eri näkökulmista ja löytää niihin
oikeita kysymyksiä. Aluksi ilmeisiltä näyttävät
vastaukset saattavat tarkemman pohdiskelun ja keskustelun
jälkeen muuttua ja tarkentua. Osallistujat täsmentävät Orientaatio-verkkojakson aikana omaa kehittämishankettaan lomakkeen avulla (lataa word-dokumentti). Täytetyn lomakkeen he tallentavat Optiman Portfolio-työtilaan, johon myös sinulla on pääsy. Halutessasi voit hyödyntää näitä lomakkeita mentorrapaamisissa.
Mentorryhmään kannattaa pyytää vierailulle aikaisempina vuosina TieVie-kouluttajakoulutuksen tai -asiantuntijakoulutuksen suorittanut osallistuja/osallistujia kertomaan omasta kehittämishankkeestaan. Oman korkeakoulun osallistujia löytyy vanhojen koulutusten osallistujalistauksista. Kysy tarvittaessa apua Merjalta (merja.ruotsalainen(a)oulu.fi).
Paikallisryhmissä voidaan keskustella lisäksi verkkojaksojen
ja lähiseminaarien herättämistä ajatuksista.
Mentori voi myös informoida uusista tieto- ja viestintätekniikkaan
liittyvistä julkaisuista ja tutkimuksista. Kirjallisuuteen
ja koulutusmateriaaliin tutustumista voidaan tukea esimerkiksi
lukupiirillä, jossa jokainen osallistuja tutustuu
johonkin artikkeliin ja kertoo lukemastaan koko ryhmälle.
Samaa ideaa voidaan toteuttaa myös verkossa niin
sanottuna verkkolukupiirinä. Näin osallistujat
pääsevät tutustumaan tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäyttöä käsittelevään
kirjallisuuteen yhteisen keskustelun kautta.
Mentorin ei tarvitse olla kaikkien alojen asiantuntija.
Lähinnä hän on ryhmätapaamisten organisaattori
ja kokoonkutsuja, jonka tehtävänä on tukea
osallistujia heidän kouluttautumisessa ja kehittämishankkeiden
edistymisessä. Tarpeen mukaan mentorryhmään
voi pyytää eri asioiden asiantuntijoita vierailulle.
Sisällölliseen ohjaukseen liittyviä keskusteluteemoja
voivat olla esimerkiksi seuraavat:
- Mitä osallistujat aikovat TieVie-asiantuntijakoulutuksen
aikana kehittämishankkeenaan toteuttaa? Osallistujia
voi esimerkiksi pyytää tekemään
kehittämishankkeestaan käsitekartan / mindmapin
ja visualisoimaan hankkeen osa-alueita ja aikataulua.
- Missä vaiheessa osallistujien kehittämishankkeet
ovat, mihin tarvittaisiin tukea, mitkä asiat ovat
kunnossa? Mikä tällä hetkellä askarruttaa
tai kauhistuttaa ja missä ei todennäköisesti
tule olemaan ongelmia.
- Millaisia resursseja kehittämishankkeen toteuttamiseen
on käytettävissä?
- Millaista yhteistyötä hankkeeseen liittyen
olisi mahdollista tehdä, mitä osapuolia ja
yhteistyökumppaneita toteuttamisessa on mukana
ja keitä mukaan vielä tarvitaan?
- Millaista uutta osaamista osallistujat tarvitsevat
pystyäkseen toteuttamaan hankkeensa?
- Keneltä voi pyytää palautetta omasta
kehittämishankkeesta?
3. Osallistujien oman korkeakoulun tuntemuksen lisääminen
Mentoroinnin keskeisenä tavoitteena on kytkeä
osallistujan kehittämishanketta oman korkeakoulun
toimintaan sekä lisätä osallistujien oman
korkeakoulun tuntemusta. Toiminnan tavoitteena on myös
levittää tietoa osallistujan kehittämishankkeesta
hänen omassa organisaatiossaan. Koulutuksen eri osioissa
tullaan perehtymään muun muassa oman korkeakoulun
strategioihin, opetuksen laatujärjestelmän tilaan,
tietojärjestelmiin, työvälineisiin ja palveluihin.
Näihin asioihin tutustuminen on luontevinta tehdä
yhteisesti paikallisissa mentorryhmissä. Mentortapaamisiin
voi pyytää tapaamisen teeman mukaan asiantuntijoita
ja vierailijoita, sekä ryhmä voi tehdä
vierailuja esimerkiksi oman korkeakoulun tukipalveluyksiköihin.
Paikallisryhmissä on hyvä tutustua esimerkiksi
oman korkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
pedagogisiin ja teknisiin tukipalveluihin. Tämän
lisäksi voidaan keskustella siitä, millaisia
tukipalveluja osallistujat tarvitsevat omien kehittämishankkeidensa
toteuttamisessa: keneltä saa apua, jos haluaa laittaa
omat kotisivunsa verkkoon, minne voi tallentaa videoaineistoa,
mistä saa tukipalveluja videoneuvottelun järjestämiseen
tai mitä laitteistoja omassa korkeakouluissa on tarjolla.
Kaikkea mentori ei toki voi eikä hänen tarvitsekaan
tietää, sillä tukipalvelut vaihtelevat
paitsi korkeakouluittain myös yksikkökohtaisesti.
4. Oppimisyhteisön muodostumisen tukeminen
Verkostoituneessa koulutuksessa, jossa osallistujat ovat
hajallaan ympäri Suomea, on tärkeää
tuntea kuuluvansa johonkin ryhmään, siksi toisiin
tutustuminen ja verkoston muodostumisen tukeminen ovat
erittäin tärkeitä. Paikallisryhmien tapaamisissa
kannattaa kiinnittää huomiota turvallisen ilmapiirin
luomiseen. Tämä edistää myös
verkkokeskusteluiden onnistumista ja koulutukseen sitoutumista.
Jotta koulutuksen verkkojaksot onnistuisivat parhaalla
mahdollisella tavalla, on hyvä, jos niihin liittyviä
tuntemuksia ja ajatuksia käsitellään myös
paikallisryhmissä. Myös osallistumiskynnyksen
madaltamiseen verkkojaksoilla kannattaa kiinnittää
huomiota.
Tapaamisissa on suositeltavaa keskustella myös mentorin
ja osallistujien rooleista sekä sopia yhteiset pelisäännöt
tapaamisille. Sekä mentorilla että osallistujilla
tulee olla tasavertainen suhde. Se lisää ryhmään
kuulumisen tunnetta, me-henkeä. Ryhmän sisäinen
vertaistuki on merkittävä apu sekä osallistujille
että mentorille, eikä sitä kannata jättää
hyödyntämättä. Osallistujia tulee
kannustaa esittämään mielipiteitään
ja kommentoimaan toistensa esittämiä kysymyksiä.
Liian aktiivinen mentori voi jopa ehkäistä ryhmäläisten
osallistumista, varsinkin jos hän tuo keskustelussa
heti ilmi oman, oikean vastauksensa.
Verkossa viestit kulkevat viiveellä ja kommentit
saattavat herättää yllättäviäkin
tulkintoja. Tämän vuoksi tapaamisissa on hyvä
käsitellä verkkojaksojen työskentelyä.
Kysymyksiä, kuten miten kokee tulleensa vastaanotetuksi,
kokeeko olevansa osa ryhmää, mikä on ollut
mielenkiintoista, mitä ei ymmärrä tai mitä
ajattelee oppineensa jakson aikana, on hyvä nostaa
käsiteltäväksi yhteisesti koko ryhmän
kanssa. On tärkeää, että mentori kuuntelee
ja haluaa kuulla, mitä osallistujat sanovat ja hän
myös reagoi heiltä saatuun palautteeseen.
5. Reflektiivisen oppimisen tukeminen
Opetuksen uudistamisessa on kyse vähintäänkin
yhtä paljon vanhojen toimintamallien kyseenalaistamisesta
kuin uusien luomisesta. Mentorin rooliin kuuluu olennaisesti
myös kannustaminen kriittiseen pohdintaan ja keskusteluun.
Turvallisessa ilmapiirissä tämä on mahdollista,
ja mikäli se onnistuu omassa paikallisryhmässä,
kynnys esittää omia ajatuksia myös valtakunnallisessa
verkostossa madaltuu. Osallistujien kanssa on hyödyllistä
keskustella myös itsearvioinnin merkityksestä
niin oman kehittämishankkeen kannalta kuin yleisestikin.
Tärkeää on myös huomioida se, että
jokainen ryhmässä oleva saa esitettyä oman
asiansa vuorollaan. Ryhmässä kannattaa korostaa
muun muassa seuraavia ominaisuuksia:
- kuuntelemista keskeyttämättä, tyrkyttämättä
näkemyksiään tai vastustelematta,
- pidättäytymistä itsestäänselvyyksistä,
olettamuksista, arvostelusta ja pikaisista johtopäätöksistä,
- toisten ideoiden ja tunteiden kunnioittamista,
- omien ideoiden kuuluville saamista, puhumista reilusti
oman kokemuksen pohjalta. (Peavy 2001.)
6. Palautteen antaminen ja arviointi
Yhtenä TieVie-asiantuntijakoulutuksen suorittamisen
kriteerinä on, että kukin koulutuksen osallistuja
suunnittelee ja/tai toteuttaa opetuksen kehittämishankkeen
tieto- ja viestintätekniikkaa soveltaen. Tvt:n soveltaminen
opetuksessa on vaativa tehtävä. Siinä tarvitaan
paitsi teknisiä taitoja ja tietoa tukipalveluista
myös organisointikykyä ja pedagogista kokemusta
ja näkemystä.
Heti koulutuksen alussa kannatta mentorryhmässä
sopia, miten osallistujat ja mentori antavat toisilleen
palautetta kehittämishankkeista. Palautetta voidaan
antaa koko koulutuksen varrella, mutta se on tärkeää
erityisesti koulutuksen lopussa. On mahdollista sopia
myös yhteisen palautetilaisuuden tai peräti
päätösjuhlan järjestämistä
joko oman ryhmän, korkeakoulun tai alueen muiden
paikallisryhmien kanssa.
Palautetta antaessasi voit kiinnittää huomiota
mm. seuraaviin seikkoihin:
- Ilmapiirin tulee olla palautteen antamiseen sopiva.
Myös palautteen saajan tulee olla halukas vastaanottamaan
palautetta.
- Kehittävä palaute on kuvailevaa, ei tuomitsevaa
tai liian tulkitsevaa.
- Palautteen tulee kohdistua asiaan, joka on muutettavissa
- ei henkilön persoonallisuuteen. Lisäksi
sen tulee ajoittua lähelle tapahtumahetkeä
ja olla rehellistä, avointa ja rakentavaa.
- Palautteen saajan ja antajan tulisi kyetä jakamaan
työstä tai projektista syntyneet tuntemukset
siten, ettei kukaan tunne itseään paremmaksi
tai huonommaksi.
- Palautteen tulee keskittyä sekä prosessiin
että tuloksiin ja sitä on hyvä antaa
myös prosessin aikana. Palaute kannattaa aina suhteuttaa
myös osallistujan lähtötasoon ja tavoitteisiin.
- Kehittävä palaute aktivoi saajan dialogiin
ja vuorovaikutusprosessiin omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden
tiedostamiseksi. (Willman 2001).
Mentori on myös itse tärkeä tiedon- ja
palautteenvälittäjä osallistujien ja TieVie-suunnitteluryhmän
välillä. Mikäli ryhmän tapaamisissa
tulee esille palautetta tai kehittämisideoita, niitä
voi lähettää TieVie-suunnitteluryhmän
sähköpostilistalle osoitteeseen tievie(a)lists.oulu.fi.
Mentoroinnin raportointi
Mentorin tehtävä on raportoida oman ryhmänsä
toimintaa mentorin päiväkirjassa. Raportointia
ja mentorointiin liittyviä yhteisiä keskusteluja
varten Optima-oppimisympäristöön
on perustettu oma työtila "TieVie 15: Mentorointi
06". Työtilasta löytyy lomake, johon kirjataan
tapaamisten päivämäärät, niiden
suunnitteluun ja toteutukseen käytetty aika, osallistujien
nimet ja lukumäärä, käsitellyt teemat
sekä mentorin arvio tapaamisen onnistumisesta. Paikallisryhmiltä
saatava palaute on erittäin tärkeää
TieVie-asiantuntijakoulutuksen kehittämiselle. Koulutuksen
järjestäjinä toivomme saavamme palautetta
paitsi paikallisryhmien toiminnasta myös siitä,
miten osallistujat ovat kokeneet TieVie-asiantuntijakoulutuksen
kokonaisuudessaan. Työtilassa mentorit voivat käydä
mentorointiin liittyviä keskusteluja.
Käytännön vinkkejä mentorointiin
Ohessa on poimittuna aikaisempien vuosien mentoreiden
antamia hyviä vinkkejä mentorryhmien kokoontumisiin:
- Tapaamisissa voidaan sopia osallistujien hankkeiden
edistämiseksi seuraava askel hanketyöskentelyssä,
johon palataan seuraavassa mentortapaamisessa.
- Osallistujilta voi pyytää mentortapaamisiin
lyhyitä alustuksia tvt:n opetuskäytössä
askarruttavista asioista.
- Keskusteluaiheita ryhmätapaamisiin voi
löytää muun muassa hankkeista, niiden
etenemisestä, nissä ilmenneistä ongelmista,
TieVie-verkkojaksoilla eteen tulleista hyvistä
käytänteistä, tuen tarpeesta ja ilon
aiheista.
- Mentortapaamisen voi jonakin kertana pitää
esimerkiksi tietokoneluokassa, jolloin osallistujien
hankkeita päästään tarkastelemaan
päätteiltä. Samalla voidaan ratkoa teknisiä
ongelmia, jos mentori haluaa ja hänen asiantuntemuksensa
yltää teknisiin asioihin.
- Tapaamisiin voidaan miettiä erilaisia toiminnallisia
tehtäviä keskustelun lisäksi.
- Mentorryhmän tapaamisia voidaan pitää
vuoron perään eri osallistujien työpaikoissa,
jolloin osallistujat pääsevät tutustumaan
sellaisiin paikkoihin omassa korkeakoulussaan, joissa
eivät ole aiemmin käyneet, ja kuulevat samalla
erilaisista käytännöistä. Myös puheenjohtajuutta voi kierrättää mentortapaamisissa.
- Mentorryhmässä voi kierrättää puheenjohtajuutta ryhmän jäsenten kesken, kukin toimii vuorollaaan puheenjohtajana.
Lopuksi
Mentoreilla on mahdollisuus osallistua TieVie-asiantuntijakoulutuksen
verkkojaksoille ja lähiseminaareihin. Kaikki mentorit
liitetään osallistujiksi verkkojaksoille ilman
erillistä pyyntöä. Sen sijaan TieVie-asiantuntijakoulutuksen
lähiseminaareihin osallistuminen edellyttää
erillistä ilmoittautumista. Tarkempaa tietoa lähiseminaareihin
ilmoittautumisesta löytyy kunkin lähiseminaarin
ohjelmasta, ks. lähiseminaarit.
Verkkojaksojen työskentelyyn mentorit voivat osallistua
oman kiinnostuksensa ja resurssiensa puitteissa joko aktiivisesti
osallistuen tai passiivisesti seuraten. Koulutuksen kuluessa
mentoreille laitetaan lisätietoa mentoroinnista heille
tarkoitetun sähköpostilistan (tieviementorit(a)lists.oulu.fi)
kautta.
Tähän Mentorin oppaaseen on koottu erilaisia
asioita, joita mentori voi oman ryhmänsä kanssa
ottaa käsiteltäväksi. Kuten alussa todettiin,
jokainen mentori voi suunnitella oman ryhmänsä
sisällöt ja työtavat sellaiseksi, kuin
itse pitää mielekkäänä ja oman
ryhmänsä kannalta tarpeellisina. Kaikkia oppaaseen
koottuja asioita ei siis ole tarpeen käsitellä.
Joidenkin tehtävien hoitamista kuitenkin edellytetään
kaikilta mentoreilta. Näitä ovat:
- ryhmän koollekutsuminen ja tapaamisten organisointi
(ensimmäinen tapaaminen suositellaan järjestettävän
viikolla 32 (tai 33), sillä Orientaatio-jakso on
viikolla 33),
- osallistujien kehittämishankkeiden tukeminen
(esim. oman korkeakoulun tvt:n opetuskäytön
palveluista ja muista samantyyppisistä hankkeista
kertominen) ja
- mentorin päiväkirjan täyttäminen
Optiman Mentoreiden työtilassa.
Kysymyksiä pohdittavaksi
- Miten mentori voi edistää hyvän ilmapiirin
syntymistä?
- Miten prosessi pidetään käynnissä
(ettei kehittämishankkeen toteuttaminen jää
viimetippaan)?
- Miten tapaamisia ja osallistujien työskentelyä
voisi jaksottaa tai rytmittää?
- Miten taataan, että osallistujat saavat rakentavaa
ja prosessia eteenpäin vievää palautetta
mentorilta ja toisiltaan?
- Miten osallistujat saadaan sitoutumaan opiskeluun
ja ottamaan aidosti osaa paikallisryhmän työskentelyyn?
- Miten keskustelua ylläpidetään? Miten
varmistetaan, että jokainen osallistuja saa riittävästi
tilaa ryhmässä?
- Millaista ohjausta/tukea tarjotaan yhteisten tapaamisten
välissä?
- Miten mentori voi välittää omaa hiljaista
tietoaan?
Hyödyllistä materiaalia mentortapaamisiin
Kirjallisuutta
- Jauhiainen, R. - Eskola, M. 1994. Ryhmäilmiö.
Juva: WSOY.
- Juusela, T. - Lillia, T. - Rinne, J. 2000. Mentoroinnin
monet kasvot. Jyväskylä: Gummerus.
- Jyrhämä, R. 2002. Ohjaus pedagogisena päätöksentekona.
Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia
236. Helsinki. Yliopistopaino.
- Leppilampi, A. - Piekkari, U. 1999. Opitaan yhdessä.
Aikuiskoulutusta yhteistoiminnallisesti.
- Murto, K. 1998. Prosessin johtaminen. Kohti prosessikeskeistä
työyhteisön kehittämistä. Jyväskylä:
Gummerus.
- Nakari, L. - Porenne, P. - Mansukoski, S. - Riikonen,
E. - Huhtala, T. 1996. Mentorointi. Johdon ja asiantuntijuuden
kehitysmenetelmä. Forssa: Painotalo Auranen.
- Niemistö, R. 1998. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
Tampere: Tammer-Paino.
- Ojanen, S. 2000. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian
kehittelyä. Helsingin yliopisto. Tutkimus- ja koulutuskeskus.
Palmenia. Oppimateriaaleja 99.
- Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja.
Konstruktivististen ohjausperiaatteiden soveltaminen:
Tehtäviä ja harjoituksia. Helsinki: Psykologien
kustannus.
- Peavy, R. V. 1999. Sosiodynaaminen ohjaus. Konstruktiivinen
näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön.
Helsinki: Psykologien kustannus.
- Vehviläinen, S. 2001. Ohjaus vuorovaikutuksena.
Helsinki: Gaudeamus.
- Vuorinen, I. 1993. Tuhat tapaa opettaa. Menetelmäopas
opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille.
Tampere: Resurssi.
- Williams, A. 2002. Ryhmän salaisuudet. Sosiometria
muutoksen voimavarana. Juva: Bookwell.
- Willman, A. 2001. Yhteistyön ristiriitaiset puhetavat.
|