Etusivu
»
Yleistä
Artikkelit
Tenttimuotoja
Tapauskuvauksia
Palautetyökaluja
Lomakkeita
Palautekeskustelu
Verkkokeskustelu
Palautepäivät
Portfolio
Itsearviointi
Kurssipalaute
SVY:n
tarjoamia palveluja
Laatutyö
opetuksen arvioinnissa
Videoleikkeet

|
|
Portfolio
palautteena
Portfoliotyö voi olla itsearviointia sekä perusta palautekeskustelulle
Portfoliotyön keskeisiä periaatteita ovat oman työn tutkiminen,
ajatusten ja työn julkistaminen ja jakaminen muiden kanssa, yhteistyö,
työ- ja opiskeluprosessien jatkuva arviointi sekä niiden dokumentointi.
Portfolioiden sisällöt, muoto, työtavat ja arviointikäytännöt
nousevat laatijoiden omasta työstä. (Saarenkunnas et al., 2000.)
Oman portfolion työstäminen voi alkaa tietojen, kokemusten,
uskomusten ja niihin liittyvien tunteiden muistelulla. Ajattelua voi auttaa
eteenpäin henkilökohtaisten päiväkirjojen, pohdintojen
ja kehittämissuunnitelmien kautta.
Henkilökohtainen kirjoittaminen on hyvä reflektointityökalu,
mutta visuaaliset menetelmät, joissa yhdistetään ajatusten
jakaminen ja kehittely yhdessä saattavat auttaa ajatuskulkuja yllättävillekin
uomille. Esimerkiksi metaforien kanssa leikittely, käsitekarttojen
piirtäminen ja oman työn kuvaaminen saattavat auttaa arjen ongelmiin
paikoilleen juuttuneen prosessin uudelleen lentoon. (Saarenkunnas et al.,
2000.)
Portfoliosta voi olla apua esimerkiksi työnhakutilanteessa sekä
tietysti oman kehittymisen ja oman työn kehittämisen kannalta.
Opetusportfolio
Oman opetusportfolion työstäminen aloitetaan esimerkiksi siten,
että muistellaan omaa opetushistoriaa ja etsitään omaa
opetusfilosofiaa. Sen jälkeen voidaan siirtyä itsearviointiin
ja kollegapalautteen keräämiseen. Seuraavassa on muutamia apukysymyksiä,
joiden avulla voit miettiä kohtia oman työsi/opetuksesi kannalta.
Kohdat perustuvat teokseen Akateeminen opetusportfolio, 1996.
Opetusfilosofia: Mikä on näkemyksesi hyvästä
opettamisesta ja oppimisesta? Miten opetusfilosofiasi näkyy käytännön
opetustilanteessa? Mihin tavoitteisiin opetuksellasi pyrit?
Opetushistoria/opetuskokemus: Miten ja miksi sinusta tuli opettaja?
Missä ja milloin olet opettanut? Kenelle? Kokemuksiasi opinto-ohjauksesta,
tuutoroinnista, opinnäytteiden ohjauksesta? Miten olet kehittynyt
sellaiseksi opettajaksi kuin nyt olet? Miksi opetat niin kuin opetat?
Voitko liittää portfolioosi joitain dokumentteja opetustyöhösi
liittyen?
Itsearvio omasta opetuksesta: Mitkä ovat vahvuutesi/erityispiirteesi
opettajana? Entä heikkoutesi? Mihin suuntaan sinun tulisi kehittää
omaa opetustasi?
Palaute opiskelijoilta ja kollegoilta: Minkälaista palautetta
olet kerännyt/saanut? Kuinka usein ja millä menetelmällä
olet palautetta kerännyt? Mitä palaute kertoo opetuskestasi?
Löytyykö palautteesta tietoa koko opetussuunnitelman tai laitoksen
kehittämiseen? Miten olet hyödyntänyt saamaasi palautetta?
Tuotettu oppimateriaali: Millaista materiaalia olet tuottanut
opetuksesi tueksi? Miten materiaali on toiminut?
Korkeakoulupedagoginen aktiivisuus: Millaista pedagogista koulutusta
sinulla on?
Opetuksen kehittäminen: Miten opetuksesi on kehittynyt ajoista,
jolloin aloitit opetustyön? Millaisia kokeiluja sinulla on ollut
opetuksessasi? Millaisia suunnitelmia sinulla on lähitulevaisuudelle?
Portfolio verkkoon
Portfoliotyöhön soveltuvat erityisen hyvin erilaiset verkko-opiskeluympäristöt,
jotka tekevät mahdolliseksi yksityisen ja yhteisen työn, sekä
tuotosten tallentamisen pitkällä aikavälillä. Portfolion
kannalta olisi tärkeää, että dokumenttien luku- ja
kirjoitusoikeudet voitaisiin määritellä, koska julkisen
näyteportfolion takana on aina oma yksityinen perusportfolio. (Saarenkunnas
et al., 2000.)
Lähteet:
Saarenkunnas, M., Kuure, L., & Salovaara, H., 2000. Web-weaving.
Verkkoportfolio. Ongelmien ratkonta. Kolme tapaa työskennellä
verkossa. Ote - opetus ja teknologia. 2. 4-9.
Tenhula, T., Kuure, L., Koponen, L., & Karjalainen, A.,
1996. Akateeminen opetusportfolio yliopisto-opetuksen itsearvioinnissa
ja meritoinnissa. Oulun yliopisto. Korkeakoulupedagogiikan perusmateriaali
5.
|
|