Etusivu
»
Yleistä
Artikkelit
Tenttimuotoja
Tapauskuvauksia
Palautetyökaluja
Lomakkeita
Palautekeskustelu
Verkkokeskustelu
Palautepäivät
Portfolio
Itsearviointi
Kurssipalaute
SVY:n
tarjoamia palveluja
Laatutyö
opetuksen arvioinnissa
Videoleikkeet
|
|
Vinkkejä palautekeskusteluun
Ulkopuolisen henkilön arvioinnit, itsearviointi ja erilaiset arviointiprosessit
voivat tuoda ilmi sellaisia asioita, joiden pohjalta eri projekteja, kursseja
tai prosesseja voidaan työstää ja jatkaa mielekkäällä
tavalla eteenpäin. Palaute on näin ollen siis dialogia, joka
vähitellen sisäistyy yhä enemmän palautteen saajan
omaksi sisäiseksi dialogiksi, itsearvioinniksi (Lammela et al., 2000).
Arvostelun sijasta palautteen tulisi olla opiskelua ja opettamista inspiroivaa,
tukevaa ja ohjaavaa. Palautteen antamisessa ei ole tärkeää
vain se, että sitä annetaan. Oppimisen ja kehityksen kannalta
on olennaista, että palaute on muotoiltu siten, että se hyödyttää
vastaanottajaa. (Lammela et al. 2000.) Palautteen tulisi auttaa opiskelijan
tai opettajan tavoitteiden ja odotusten selkiytymistä sekä lisätä
itsetuntemusta ja henkistä kasvua (Willman, 2000).
Anna palautetta kysymällä
- Tee kysymyksiä, joihin ei voi vastata yhdellä sanalla.
- Älä siirry liian nopeasti asiasta toiseen. Palautekeskustelu
ei ole revolverihaastattelua.
- Käytä aikaa ja tee jatkokysymyksiä. Tarkista tulkintojesi
todenperäisyys opiskelijalta.
- Kuuntele sanojen lisäksi ilmeitä ja eleitä.
- Älä ymmärrä ennenkuin opiskelija on ehtinyt sanoa
sanaakaan.
- Käytä kieltä, jota opiskelija ymmärtää.
- Tunnustele vaihtoehtoja, älä tarjoa vastauksia tai valmiita
ratkaisuja. Älä vastaa opiskelijan puolesta.
- Tarkista riittävän usein kysymyksillä, miten opiskelija
on ymmärtänyt antamasi palautteen, sillä asioita ei yleensä
voi kertoa niin yksiselitteisesti, etteivätkö ihmiset ymmärtäisi
niitä eri tavoin. (Kaukiainen et al., 1995.)
Lähteitä:
Lammela, P., Lappalainen, M., Norvanto, T., Oinonen, P., Piiparinen,
S., Siltari, E. & Tuohela, K., 2000. Palautteet puntarissa.
Opintosuoritukset ja kirjallinen palaute. Turun yliopiston täydennyskoulutuksenjulkaisuja
A:75. Painosalama:Turku.
Kaukiainen, A., Aalto, P., Lappalainen, M. & Lindberg, J.,
1995. Kasvokkain. Palautteen antaminen oppijalle. Turun yliopiston
täydennyskoulutuskeskus, sarja A:34. Painosalama Oy: Turku.
Willman, A., 2001. Yhteistyön ristiriitaiset puhetavat.
Diskurssianalyyttinen näkökulma luokanopettajien tulkintoihin
tiimityöstä. Kasvatustieteiden tiedekunta. Oulun yliopisto.
|
|